Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Tveklöst så att kommunikationen mellan personalen som stämplade ut respektive in på det där tåget inte fungerade. Sen låter det som ett nybörjarmisstag av lokföraren att inte signalera för avgång. Det ska de ju liksom alltid göra. Så det verkar som att minst ett par missar tillsammans har fått ödesdigra konsekvenser.
Lokföraren ger aldrig en avgångssignal.
När tåget fått körtillstånd (oftast i form av grönt ljus, plus eventuellt vitt blinkande ljus under det gröna, beroende på hur det ser ut på platsen) och tiden är inne, ger föraren signalen "klart för avgång" till avgångssignaleraren, som är den du ser sist av all tågpersonal utanför tåget. I fallet med X2-tåg syns klart för avgång i form av gula, blinkande lampor utmed tågets överkant.
Den som signalerar avgång är just avgångssignaleraren, och då endast till lokföraren efter det att dörrarna är stängda och avgångssignaleraren befinner sig på insidan av tåget (om avgångsproceduren inte görs med handsignaler).
Visselpipa används av avgångssignaleraren på loktåg och X2 innan dörrstängning för att uppmärksamma eventuella resenärer på plattformen på att det är dags för avgång.