Har business klass alltid varit så dyrt?

#13 2023-10-01, 05:55
DrL0c
Låter rätt så normalt. Finns så jävla mycket folk i världen som har ett par hundra miljoner i networth och spenderar det där. Sedan finns det en skara till som reser på skattebetalarnas pengar och då är det ännu mer no-brainer.

Summerat så är dom här personerna ovan väldigt pris-okänsliga, huruvida något kostar 50k eller 80k är helt irrelevant för dom. Så flyget tar 80k betalt för stolen såklart.

För alla oss dödliga så kan 10k vs 16k (samma skillnad i % som 50k vs 80k) vara skillnaden mellan att ta resan eller inte, så där tar företaget faktiskt 10k för platsen istället.
#14 2023-10-01, 06:52
needAlife
Ursprungligen postat av itsallalie
Det är helt klart överprisat. Nästintill absurt sett till priserna i allra högsta grad.

Jag skulle dock glädjeligen punga ut mer för att ha en bättre ombonad miljö under såpass lång flygtid. Det är en jävla skillnad - dock beror det på vem man flyger med. Längre flygning än säg 5-6 timmar då blir "upplevelsen" påtaglig mellan klasserna.

Tur nog finns det en drös med bra youtubers man kan få en fingervisning av vad som man sökas efter.

Men fortfarande är priserna löjliga.

Ja det är löjligt. Man sitter i en stol i några timmar. Tänk dig att betala flerdubbelt för en lite bättre plats på bussen, skulle aldrig ske.
#15 2023-10-01, 07:23
Tack för alla svar. Ja, det är väl ungefär som jag räkna med. Sämsta upplevelsen jag hade på långflygning är faktiskt dreamliner m norwegian t USA. Å inte utrymme. Var för kallt. Man satt nästan å huttra. De hade väl nån central aircondition.
#16 2023-10-01, 08:43
fittleif
Låter som normalt pris, gör ca 10 flygningar per år i tjänst och då brukar priserna ligga runt där.
#17 2023-10-01, 09:00
lucky.luchiano
Flyger för det mesta alltid business om flyget är längre än 6 timmar. Dock så stör jag mig något enormt hur oprisvärdigt det egentligen är. Maten och spriten som man får är som mest värd 1500kr på en fin restaurang. Om du inte ska sova, så är stolen inget specielt. Om du är på en flygplats utan priority security check, så får du likväl stå i kö som alla andra. Loungerna kan variera något enormt från flygplats till flygplats. Vissa är rent skräp.

Dock så är det ändå att föredra framför ekonomi alla dar i veckan. Problemet är att once you go business, så vill man aldrig tillbaka till något annat

Tyvärr så är efterfrågan stor, därav det höga ovärda priset. Brukar dock hitta rabbaterade business biljätter som ibland är bara 50% mer än ekonomi. Då känns det 100% värt.
#18 2023-10-01, 09:03
Transaktiv
Ursprungligen postat av Harrywinston
Låter nästan billigt för en så lång resa med 50 lök för en businessbiljett. Jag flög nyligen en 14 timmars flygning och Delta One hade gått på 90 lök för den resan. Så det fick bli premium select för min del.

Business har väl alltid kostat flera multiplar av en economy biljett. Det som är segt är att det väl mest är poängbögar och affärsresenärer där företaget betalar som reser i business. Få som betalar sin egen biljett. En produkt blir sällan prisvärd om någon annan betalar.



Varför betalar dessa saliga företag detta?

90 lök är ju två hyffsade månadslöner.
Jag tänker mig bara om man frågade sådana resenärer som reser BC ofta ifall de velat ha mellanskillnaden i handen, hur många hade tagit den dealen istället?
#19 2023-10-01, 10:10
GregerMedeltid
Ursprungligen postat av Transaktiv
Varför betalar dessa saliga företag detta?

90 lök är ju två hyffsade månadslöner.
Jag tänker mig bara om man frågade sådana resenärer som reser BC ofta ifall de velat ha mellanskillnaden i handen, hur många hade tagit den dealen istället?


Har man redan nått brytpunkten för statlig inkomstskatt så får man ut väldigt lite av en sådan bonus. Med arbetsgivaravgifter så ligger marginalskatten runt 65%. Sen räknar också företagen med att den anställde kan arbeta bättre under resan och/eller att han kommer fram mer utvilad. Alltså att det finns något mervärde för företaget i den dyrare biljetten.
#20 2023-10-01, 10:31
Lostinflashback
Ursprungligen postat av Knickerbocker
Flyger aldrig något annat än business eller first, sedan tjugo år - det kostar men det är väldigt bekvämt. Oman vänjer sig och jag är inte överviktig. Jag tycker det är värt pengarnas.


Hur ofta flyger du per år?
#21 2023-10-01, 11:15
anxypants
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Det är inte bara en bättre stol du betalar för det är fler förmåner som ingår, prioritet vid på och avstigning, tillgång till lounge, väskor prioriteras, vissa flyg erbjuder 5 rätters för business och uppåt passagerare, och massa andra saker som gör en resa 1000 gånger smidigare och bekvämare. De flesta som reser ofta har därtill mil poäng och biljetten blir inte lika dyr som den kanske ser ut att vara på pappret.

Trevligare klientel i kabinen också.
#22 2023-10-01, 11:16
Kalle81
Ursprungligen postat av lone star
Kollar på långresa och tänkte få lite bättre standard. Så här ser det ut: 2 pers vanlig ekonomiklass ca 20-25tusen, 13-15 timmar flygtid enkel. business klass 50-55 tusen,20-25t enkel.business +70tusen, flygtid 16-17t enkel.

Ni som flugit business klass är det här normalt? Det är flyg i mars 2024. Ekonomiklassen är emirates, bästa flygplanen på sträckan Har ingen aning varför inte emirates business inte dök upp på business klass. Antingen mer än 80tusen eller fullbokat.

Erfarenheter?


Det kan skilja en del men det är det värt. Bättre service, och ofta finns det fler lediga platser eftersom det är dyrt. Har hänt mig några gånger att jag blivit ensam i business Class, med 2-3 flygvärdinnor som passade upp på mig.
#23 2023-10-01, 11:46
BestCoast.
Beror väl på, även stora företag i Sverige har börjat dra öronen åt sig. Vet att idag får de flesta flyga på ekonomibiljett då det ska sparas i alla led och att slänga pengar på flygstolar rimmar mindre bra.
Antar att de högsta ledningen fortfarande åker Business Class, men vi andra får nöja oss med ekonomi.
#24 2023-10-01, 11:54
FriedrunVonSchlitz
Om saker är värda vad det kostar beror sig väl på om man har pengarna att betala med?
Har inte jättemycket erfarenhet av business class men det händer när alternativet inte är tillgängligt.

Själv åker jag första klass på de sträckor där det finns och jag anser det vara värt det på de flesta sträckor.
Men såklart är det en väldigt skillnad på de olika bolagens produkter.
Att jämföra Singapores första klass med tex Uniteds låter sig inte göras men så kostar dom inte heller det samma så..
Chartrar även privatplan ibland när jag inte har tid med för mycket byten.

Men som sagt, har man råd så nog fasen är första klass värt det.
Prova flyga från London till Sydney med Quantas i ekonomi resp första och återkom med hur ni upplevde den resan.