Finnair börjar väga resenärer och bagage för att få korrekt viktdata

#13 2024-02-08, 19:50
Orcinus-orca
På ett sätt är jag för och på ett annat sätt emot. Positivt är att det motiverar folk att gå ner i vikt och man minskar risken för att få en tjockis bredvid sig. Det negativa är väl att det missgynnar oss män som väger mer än kvinnor rent generellt, samt att det kanske blir dyrare att resa för oss som väger lite mer men inte är några tjockisar. Sen så är inte en kvinna som väger 100 kg samma som en man som väger 100 kg. En kvinna på 100 pannor är smällfet och det behöver inte en nordisk lång man vara. Så jag tycker man borde införa BMI i skalan.
#14 2024-02-08, 22:20
hecules
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
På ett sätt är jag för och på ett annat sätt emot. Positivt är att det motiverar folk att gå ner i vikt och man minskar risken för att få en tjockis bredvid sig. Det negativa är väl att det missgynnar oss män som väger mer än kvinnor rent generellt, samt att det kanske blir dyrare att resa för oss som väger lite mer men inte är några tjockisar. Sen så är inte en kvinna som väger 100 kg samma som en man som väger 100 kg. En kvinna på 100 pannor är smällfet och det behöver inte en nordisk lång man vara. Så jag tycker man borde införa BMI i skalan.


Att de börjar väga är främst för ekonomi och lite säkerhet.

Jag vet att SAS/Norwegian räknar fortfarande att snittvikt för passagerare och bagage är 83kg.

Eftersom genomsnitts vikten skenar så finns det en risk att piloten räknar fel på hur mycket bränsle som behövs för en flygning om det är alldeles för mycket vikt i flygplanet och motvind.
#15 2024-02-08, 22:46
Haajib
Jag tycket standard bör vara 100 kilo. Är du under 100 kilo blir det billigare, och över 100 kilo blir det dyrare.
#16 2024-02-08, 23:33
Tidigare rubrik: Äntligen - Finnair börjar väga samman resenären och dennes bagage
Ny rubrik: Finnair börjar väga resenärer och bagage för att få korrekt viktdata

/Mod
#17 2024-02-08, 23:38
Som vanligt när det nämns sådant här så handlar det om att veta vad flygplanet väger och hur det är lastat, alltså inga konstigheter. Viktuppgifter kopplas inte till passagerare och det hela handlar om att få fram nya standardvikter för passagerare. Då vi sakta blir tyngre är det lämpligt att göra så här ibland.

Ett tidigt undantag när det gäller vägning var ett bolag i Samoa tror jag, men där hade man väldigt tung befolkning och trafik med små, kanske 6-7 passagerare, flygplan mellan öar. Där vägde man för att veta om man kunde lasta ombord en passagerare till.
#18 2024-02-08, 23:41
Megaforce
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Borde alla flygbolag göra detta?

Jag anser det rättvist.



Och

https://www.dailymail.co.uk/news/article-13056657/helsinki-finland-finna...


Det har gjorts tidigare av olika bolag för att få rätt statistisk data. Det är dock ganska sällan sådana mätningar genomförs, kanske var 20e år. Jag minns i varje fall en större mätning på 80-talet som dock gjordes vid säkerhetskontrollen och inte incheckningen. Varje passagerare vägdes direkt efter man gått genom metalldetektorbygeln.
#19 2024-02-08, 23:43
Hallbarhetnolla
Feta människor är dumma, för om de inte vore dumma så skulle de inte vara feta. Vem vill sitta inklämd bredvid ett fetto på ett flygplan?

Bra Finnair.
#20 2024-02-08, 23:50
kodapan
Herregud, hur exakt ska det varaÂ… Varför inte väga hela flygplanet på startbanan?
#21 2024-02-08, 23:55
bithax
Ursprungligen postat av prostetnic
Ett potentiellt problem är att det kan krävas att man flyttar runt passagerare för att förbättra balansen eftersom de ju utgör större delen av den flyttbara lasten, men samtidigt har folk vant sig vid att de kan välja säten långt i förväg. Sååå mycket enklare att lösa när man "vet" att samtliga passagerare väger sjuttio kg var.


Är balansen fel är det en säkerhetsrisk.
Så om man räknar med för lite behöver man sådels ha större mariginaler.
#22 2024-02-08, 23:57
Helge.Palmcrantz
Då flyger jag och frugan billigt framöver. Välkommet.
#23 2024-02-08, 23:58
bithax
Ursprungligen postat av hecules
Att de börjar väga är främst för ekonomi och lite säkerhet.

Jag vet att SAS/Norwegian räknar fortfarande att snittvikt för passagerare och bagage är 83kg.

Eftersom genomsnitts vikten skenar så finns det en risk att piloten räknar fel på hur mycket bränsle som behövs för en flygning om det är alldeles för mycket vikt i flygplanet och motvind.


Det är värre än så. Du räknar ut en för låg starthastighet och kan kanske inte lyfta på den sträcka du tänkt dig, eller med det gaspådrag du valt. Det är extra viktigt om man startar på hög höjd över havet eller i varmt klimat där motorkraften är svagare.

Det är roligare att göra den kalkylen innan man rusar längs en startbana i 260 km/h och inser att staketet börjar närma sig.
#24 2024-02-09, 00:18
obey.cannibal
Flygplan har redan inbyggda vågar som så klart används för att veta hur mycket bränsle man behöver