Finnair börjar väga resenärer och bagage för att få korrekt viktdata

#25 2024-02-09, 00:37
m.g.t.o.w
Ursprungligen postat av kodapan
Herregud, hur exakt ska det varaÂ… Varför inte väga hela flygplanet på startbanan?


Det är större viktskillnader mellan passagerarna än mellan deras bagage så rimligt att väga dem och ta betalt för extra kilo som med bagaget.
#26 2024-02-09, 00:40
8978wxu642
Ursprungligen postat av graFFe
Får man plats i stolen så är det väl inget problem.

Rediga nordiska män väger väl minst 95 pannor och är minst 185cm? Vad finns det att skämmas för? Eller är dom som små thailuder där borta i soumi? Iofs aldrig tvivlat efter man sett dessa finska F1 70kg soyboys.


Är du 185 ska du inte väga 95kg, det är inget redigt med det. Då ska du väga ca 80kg.
#27 2024-02-09, 06:46
Kapitalistkalle
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Då flyger jag och frugan billigt framöver. Välkommet.


Nja nu får du nog läsa artikeln igen.
#28 2024-02-09, 06:50
Galejan
Jag har inga problem med detta. Vill man veta vad lastvikten är så får man väga lasten. Det är självklart.

Det finns för övrigt inget som heter fat shaming. Att skambelägga fetton är sunt förnuft. Varför ska vi visa dem respekt när de själva inte ens respekterar sig själva tillräckligt för att inte stoppa sina artärer fulla med majonnäs?
#29 2024-02-09, 06:57
Masinga
Alla tjockisar borde få flyga med Ups eller andra cargo flights.
#30 2024-02-09, 07:03
HORSVERIGE
Självklart ska man vägas. Det är en fråga om liv och död. Om det är fatshaming så får det stå för dem. Kanske folk sätter igång och motionerar. Bättre hälsa är bra.
#31 2024-02-09, 07:52
m.g.t.o.w
Ursprungligen postat av Haajib
Jag tycket standard bör vara 100 kilo. Är du under 100 kilo blir det billigare, och över 100 kilo blir det dyrare.


Märkligt med en fast gräns på det sättet. Bättre att betala en fast summa för flygningen och stolen + x kr per kilo inklusive bagage, då blir det linjärt och ingen definitiv gräns som man måste under.

Lätta personer med lätt bagage ska inte finansiera biljetterna för tjockisar med tungt bagage.
#32 2024-02-09, 07:57
Blacksune
Helt rätt , inte en dag för tidigt
#33 2024-02-09, 07:59
raikkonen
Jag tar för givet att Finnairs finska flygvärdinnor ställer sig i vågen också..där kan dom spara in många kilos om dom anställer istället bara yngre brudar från Asien..bojkottar skitbolaget Finnair sen dess dom slutade servera öl på flygresor kortare än 60 minuter..
Arlanda-Helsingfors tar 55 min enligt dom men är nästan alltid försenat så man blir bjuden på 1.5dl pissljummet vatten när man sitter 1.5 timme på sätet.
#34 2024-02-09, 09:50
Urbizzo
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Borde alla flygbolag göra detta?

Jag anser det rättvist.



Och

https://www.dailymail.co.uk/news/article-13056657/helsinki-finland-finna...



Att veta vikten på lasten har betydelse även för säkerheten. Vet piloterna planets vikt, kan de beräkna hur mycket bränsle som behövs tankas. Beräkna rätt flyghastighet. Beräkna längd på landningen m.m.

För några år sedan störtade ett flygplan p.g.a. bränslet tagit slut. En flygvärdinna överlevde. - lasten var tyngre än vanligt (fotbollsspelare + utrustning. Finns tråd)
#35 2024-02-09, 10:40
curlingstaten
Ursprungligen postat av bithax
Det är värre än så. Du räknar ut en för låg starthastighet och kan kanske inte lyfta på den sträcka du tänkt dig, eller med det gaspådrag du valt. Det är extra viktigt om man startar på hög höjd över havet eller i varmt klimat där motorkraften är svagare.

Det är roligare att göra den kalkylen innan man rusar längs en startbana i 260 km/h och inser att staketet börjar närma sig.


Flygbranschen vågar nog inte vara tydliga med hur "lätt" ett plan kan krascha för då skulle folk inte våga flyga.
#36 2024-02-09, 10:53
m.g.t.o.w
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Märkligt med en fast gräns på det sättet. Bättre att betala en fast summa för flygningen och stolen + x kr per kilo inklusive bagage, då blir det linjärt och ingen definitiv gräns som man måste under.

Lätta personer med lätt bagage ska inte finansiera biljetterna för tjockisar med tungt bagage.


Ursprungligen postat av raikkonen
Jag tar för givet att Finnairs finska flygvärdinnor ställer sig i vågen också..där kan dom spara in många kilos om dom anställer istället bara yngre brudar från Asien..bojkottar skitbolaget Finnair sen dess dom slutade servera öl på flygresor kortare än 60 minuter..
Arlanda-Helsingfors tar 55 min enligt dom men är nästan alltid försenat så man blir bjuden på 1.5dl pissljummet vatten när man sitter 1.5 timme på sätet.


Ja det är väl inte orimligt och då passagerarna redan nu får betala för extra-vikt av bagaget borde det utökas till betalning för totalvikten som jag föreslog. Flygvärdinnor som väger mer borde väl inte nobbas helt men lätta flygvärdinnor borde få högre lön än tunga förstås. Vikt kostar och den kostnaden borde läggas på respektive person.

Sedan är det också en fråga om flygsäkerhet att ha koll på vikten. Minns ett exempel på ett plan som flög ett gäng tunga atleter och det ledde till att planet inte klarade av att lyfta med en flygkrasch som följd. Rätt länge sedan men risken finns.