Finnair börjar väga resenärer och bagage för att få korrekt viktdata

#37 2024-02-09, 12:33
kryptonitmannen
Varför?
Uppskatta vikten på varje erson till typ 80kg så blir det nog ganska korrekt.
#38 2024-02-09, 19:29
Har2meterkuk
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9zPVAE/flygbolaget-finnair-vager-si...

Det finska flygbolaget Finnair börjar väga passagerare tillsammans med handbagaget innan de går på ombord.
Anledningen är att samla in viktdata inför flygningarna för en säkrare resa.


Är inte detta jävligt bra säkerhetsmässigt?

I dagens läge så förväntar sig piloterna att det är x antal män,kvinnor och barn och räknar ut i vilken hastighet de ska rotera för att lyfta utifrån en hittepå snittvikt.

Ni minns väl flygkraschen där ett gäng muskulösa män - soldater skulle flyga? Planet störtade vid lyftning då man räknade för lågt då passagerarna i snitt vägde mycket mer än va de hade i sin beräkning. Minns ej vilket plan de va dock.

Air midwest 5481 är även ett exempel.


Så varför har man inte infört detta tidigare som en säkerhetsåtgärd?

Verkar även va många som blir upprörda över detta, hur fan kommer det sig?
#39 2024-02-09, 22:45
TreRaggmunkar
I fetmans hemland USA är ett sådant här tilltag ganska självklart, där är det inte helt omöjligt med en ”människa” som väger som 3-4 st normala, hr man 100 sådana flodhästar så måste det påverka.

I Norden upplever jag inte att det är samma problematik, lite hängbuk och 10-15 kg för mycket är väl det man stöter på, cirkuselefanter är ovanligt på dom här breddgraderna.

Flyget har generellt extrema problem med en pandemi och allt möjligt som våldtar branschen från alla håll och kanter, ursäkter och anledningar i en döende bransch med extremt låga marginaler är väl inte jättekonstigt
#40 2024-02-09, 22:46
Infogade ämnet (ett ensamt inlägg) Finnair börjar väga resenärer.

/Mod
#41 2024-02-10, 14:01
Blacksune
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Varför?
Uppskatta vikten på varje erson till typ 80kg så blir det nog ganska korrekt.


För att det är mer exakt att veta
#42 2024-02-10, 22:41
deddd
Att dom är nazi över 20kg bagage. Så är det ju underligt att de inte bryr sig om passageraren väger 40 eller 200kg.

Men vikten kanske inte spelar någon roll för flygningen, bränsle etc. Kanske bara är för att bolaget måste betala flygplatsen hanteringsavgift per väska?
Imponerande ineffektiv packing av flygplan. Det är som att titta på folk lasta skepp på 1700-talet. Potentialen till effektivisering är helt enorm.

1-4 standardformat av väskor tillåts, som alla går in i en mindre plexi-container av standard-storlek. Dessa containsers matas in i planet 10ggr snabbarare och 1/5 arbetskraft. Allt annat går under "special-paket" som får hanteras manuellt till en högre kostnad.
Äh, fan folk behöver jobb. Låt det vara som det är. All effektivisering tjänar trots allt de få rikaste på i slutändan ändå, gällande allt. Vi vanliga får betala för de som blivit av med jobben.

edit: ups, gick visst OT där. Pris per KG känns fortfarande som en rimlig kostnad - och något som inte har någon negativ påverkan på samhället, så länge det är en standardtariff upp till ett visst antal KG. Ett fetto har ett mål att nå 100kg för att tjäna pengar, och får bättre hälsa och liv tack vare det. En extrem styrketränare får betala lite extra för sina flygresor när den käkar mat för 3 personer varje dag.
#43 2024-02-11, 11:32
Ursprungligen postat av deddd
Att dom är nazi över 20kg bagage. Så är det ju underligt att de inte bryr sig om passageraren väger 40 eller 200kg.

Men vikten kanske inte spelar någon roll för flygningen, bränsle etc. Kanske bara är för att bolaget måste betala flygplatsen hanteringsavgift per väska?
Imponerande ineffektiv packing av flygplan. Det är som att titta på folk lasta skepp på 1700-talet. Potentialen till effektivisering är helt enorm.

1-4 standardformat av väskor tillåts, som alla går in i en mindre plexi-container av standard-storlek. Dessa containsers matas in i planet 10ggr snabbarare och 1/5 arbetskraft. Allt annat går under "special-paket" som får hanteras manuellt till en högre kostnad.
Äh, fan folk behöver jobb. Låt det vara som det är. All effektivisering tjänar trots allt de få rikaste på i slutändan ändå, gällande allt. Vi vanliga får betala för de som blivit av med jobben.

edit: ups, gick visst OT där. Pris per KG känns fortfarande som en rimlig kostnad - och något som inte har någon negativ påverkan på samhället, så länge det är en standardtariff upp till ett visst antal KG. Ett fetto har ett mål att nå 100kg för att tjäna pengar, och får bättre hälsa och liv tack vare det. En extrem styrketränare får betala lite extra för sina flygresor när den käkar mat för 3 personer varje dag.

Inget normalt flygbolag har pratat om att anpassa priset till passagerarens vikt.
Vikten på incheckat bagage handlar om att hela systemet (rullband, bagagehissar, fordon...), från att du lämnar ifrån dig väskan till att du återser den tre byten senare på andra sidan jordklotet, smidigt ska kunna hantera det. Bagage som är för stort eller tungt hanteras mer manuellt.
Att veta hur mycket ett flygplan väger och hur lasten är fördelad är nödvändigt för att kunna flyga. Och då är det lämpligt att ibland undersöka vad som lastas ombord.
#44 2024-02-13, 22:37
deddd
Ursprungligen postat av Neksnor
Inget normalt flygbolag har pratat om att anpassa priset till passagerarens vikt.
Vikten på incheckat bagage handlar om att hela systemet (rullband, bagagehissar, fordon...), från att du lämnar ifrån dig väskan till att du återser den tre byten senare på andra sidan jordklotet, smidigt ska kunna hantera det. Bagage som är för stort eller tungt hanteras mer manuellt.
Att veta hur mycket ett flygplan väger och hur lasten är fördelad är nödvändigt för att kunna flyga. Och då är det lämpligt att ibland undersöka vad som lastas ombord.

Har USA klarat det i alla dessa år med äldre teknik så klarar nog finland sig utan det.

Å andra sidan. Amerikansa Boeing har haft problem, ibland med katastrofal utgång, senaste åren, med den absolut senaste tekniken som fuckat upp. Kanske var ett felplacerat fetto som var orsaken. Är inte ens sarkastisk. Den där auto-balans datorn som orsakade de två största krascherna med 737 MAX var billig implementation för att väga upp feldesign som var allt för dyr att åtgärda, inte teknik implementerats för att göra flygning säkrare eller bättre rent generellt.
#45 2024-02-13, 22:59
Ursprungligen postat av deddd
Har USA klarat det i alla dessa år med äldre teknik så klarar nog finland sig utan det.

Å andra sidan. Amerikansa Boeing har haft problem, ibland med katastrofal utgång, senaste åren, med den absolut senaste tekniken som fuckat upp. Kanske var ett felplacerat fetto som var orsaken. Är inte ens sarkastisk. Den där auto-balans datorn som orsakade de två största krascherna med 737 MAX var billig implementation för att väga upp feldesign som var allt för dyr att åtgärda, inte teknik implementerats för att göra flygning säkrare eller bättre rent generellt.

Det verkar inte handla om teknik utan om modellering.
I verkligheten är det för jobbigt att väga varje gubbe, det skulle ungefär kräva att man byggde in en våg i varje spärr vid gaten. Då skulle man kunna få tjusig data över hur allt är fördelat.
Istället gissar man passagerarnas vikt, man utgår från schablonvärden och sådana behöver ibland anpassas till verkligheten. Antagligen är det det Finnair sysslar med just nu.
Sparar man vikten och resenärstyp (vuxen man, vuxen kvinna, barn) så kan man antagligen modellera bättre i framtiden. Då vi blir tyngre kan det vara bra att göra ibland.
#46 2024-03-08, 16:42
Ursprungligen postat av curlingstaten
Flygbranschen vågar nog inte vara tydliga med hur "lätt" ett plan kan krascha för då skulle folk inte våga flyga.

Skulle det vara så lätt så skulle nog planen krascha oftare än vad de gör.

Ursprungligen postat av Har2meterkuk
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9zPVAE/flygbolaget-finnair-vager-sina-passagerare

Det finska flygbolaget Finnair börjar väga passagerare tillsammans med handbagaget innan de går på ombord.
Anledningen är att samla in viktdata inför flygningarna för en säkrare resa.


Är inte detta jävligt bra säkerhetsmässigt?

I dagens läge så förväntar sig piloterna att det är x antal män,kvinnor och barn och räknar ut i vilken hastighet de ska rotera för att lyfta utifrån en hittepå snittvikt.

Ni minns väl flygkraschen där ett gäng muskulösa män - soldater skulle flyga? Planet störtade vid lyftning då man räknade för lågt då passagerarna i snitt vägde mycket mer än va de hade i sin beräkning. Minns ej vilket plan de va dock.

Air midwest 5481 är även ett exempel.


Så varför har man inte infört detta tidigare som en säkerhetsåtgärd?

Verkar även va många som blir upprörda över detta, hur fan kommer det sig?

Om man läser kommentarerna här så beror det nog på att många missuppfattat vad detta handlar om. Det handlar ju inte om att annonsera exakt vad var och en väger eller att ta olika betalt utan det handlar om att piloterna skall få fram ett totalvärde på vad passagerarna som de har ombord väger så att de kan beräkna t ex bränslemängd och startpådrag.