Köra hem bil från Qatar till Sverige.

#85 2024-03-18, 14:40
george.sthlm
Ursprungligen postat av AllenbySt45
Jag har aldrig behövt visa upp det, brukar inte ens ha passet med mig när jag rör mig ute. Nu är vi helt OT men i vilka situationer har du behövt visa det?


Ja vet , sorry för OT. Checkpoints, trafikkontroll. Ashdod, Netanya.
#86 2024-03-18, 14:50
DenAndraGrannen
Ursprungligen postat av PianoHitler
Hej alla,

Vill först berätta mer om min bakgrund; jag är en man i tjugoårsåldern, bosatt i Mellansverige, jag skulle beskriva mig som en riktig äventyrare med dragning till risker, detta även utan konsekvenstänk. Jag har tidigare genomfört liknande långväga resor, kört genom Moçambique och Sydafrika själv, besökt slummen i Etiopien, Sri Lanka osv.

Jag är just nu i planeringsfasen inför en resa från Qatar till Sverige i november. Kommer ta flyget till Doha och sedan besöka olika bilhandlare för att köpa en bil (har redan skapat kontakt med firmor där nere). Har riktat in mig på SAAB, har ju läst en del om dessa övergivna SAABar som står där nere i öknen helt rostfriaÂ… Har gjort det till min uppgift att rädda hem en av bilarna till dess ursprung, Sverige.

Nedan följer en översikt av min planerade resa samt några funderingar jag har.

Planerad rutt:
Startpunkt: Doha, Qatar. Jag kör sedan in i Saudiarabien (Var här 2023, trevligt land), sedan upp via Dammam och korsar sedan gränsen in i Kuwait (Var här 2022, också trevligt). Nu vidare till Irak, kör utanför Basra sedan igenom Baghdad och upp mot Mosul för att slutligen ta mig in i Turkiet, här är jag safe och har bara 48h av Europa kvar.
Slutdestination: Stockholm, Sverige. Total resa: 75 timmar och 720 mil.

Frågor och funderingar:
1. Min oro ligger i passagen in i Irak, framförallt nu med det sverigehatet som brett ut sig. Har försökt få kontakt med Iraks ambassad här i Stockholm men inte fått svar på mina frågor. Vet ni något om passagen in i Irak som vit svensk medborgare, vilka är svårigheterna?

2. Vidare då man väl är inne i Irak: har tänkt mig korsa landet på en dag. Det tar ungefär 12 timmar, så börja vid 05:00 på morgonen och sedan köra rakt igenom. (Skulle dock vilja försöka tämja min rädsla med lite nöje, besöka Babylon och monument från Mesopotamien osv). Har ni några tips då man är i Irak? Hur stor makt har islamiska staten i dagsläget, eventuella vägspärrar, faror osv?

3. En alternativ rutt jag utarbetat är upp istället genom Jordanien och sedan snabbt genom Israel och Libanon för att korsa genom Syrien in i Turkiet. Är de säkrare?


// Allt gott


Kan inte mycket om Irak, men kan inte tänka mig att några av dom andra länderna ska vara något problem.

Körde själva genom Moçambique och andra länder i Afrika då jag var ung. Kommer i håg tre saker: korrupta polis jag var tvungen att betala, extrema hål i vägen som gjorde skada på bilen och alla människorna som går vid vägen när man kör om natten (dom är ju svarta, så sjukt svårt att se dom).

Det kan ta enormt mycket mer tid i fall vägen inte är i bra skick.

Det jag skulle ta reda på är hur korruptionen fungerar, hur mycket man måste betala och till vem? Hur övernattar man i fall det behövs? Du som kört i Afrika vet att man inte övernattar vart man vill. Kvalité på vägen i Irak? Finns det möjlighet för att bilen tar skada och hur undviker du det?

Några av transportsträckan i Ukraina är också sådana med hål överallt i vägen och folk kör i 150 km/t på sådana väger. Inte så kul att stanna och fixa däcken efter en sväng på sådana väger (av egen erfarenhet!).

Tror inte det ska vara något problem för dig. Du kommer bara att möta typ 10 pers i Irak i fall du kör rakt genom.

Edit: Såg på kartan. Det är ju perfekt väg hela vägen genom Irak. 100 gånger bättre än i Afrika! Noll problem, kör på!
#87 2024-03-18, 15:20
Sam.Boyd
Ursprungligen postat av PianoHitler
Hej alla,

Vill först berätta mer om min bakgrund; jag är en man i tjugoårsåldern, bosatt i Mellansverige, jag skulle beskriva mig som en riktig äventyrare med dragning till risker, detta även utan konsekvenstänk. Jag har tidigare genomfört liknande långväga resor, kört genom Moçambique och Sydafrika själv, besökt slummen i Etiopien, Sri Lanka osv.

Jag är just nu i planeringsfasen inför en resa från Qatar till Sverige i november. Kommer ta flyget till Doha och sedan besöka olika bilhandlare för att köpa en bil (har redan skapat kontakt med firmor där nere). Har riktat in mig på SAAB, har ju läst en del om dessa övergivna SAABar som står där nere i öknen helt rostfriaÂ… Har gjort det till min uppgift att rädda hem en av bilarna till dess ursprung, Sverige.

Nedan följer en översikt av min planerade resa samt några funderingar jag har.

Planerad rutt:
Startpunkt: Doha, Qatar. Jag kör sedan in i Saudiarabien (Var här 2023, trevligt land), sedan upp via Dammam och korsar sedan gränsen in i Kuwait (Var här 2022, också trevligt). Nu vidare till Irak, kör utanför Basra sedan igenom Baghdad och upp mot Mosul för att slutligen ta mig in i Turkiet, här är jag safe och har bara 48h av Europa kvar.
Slutdestination: Stockholm, Sverige. Total resa: 75 timmar och 720 mil.

Frågor och funderingar:
1. Min oro ligger i passagen in i Irak, framförallt nu med det sverigehatet som brett ut sig. Har försökt få kontakt med Iraks ambassad här i Stockholm men inte fått svar på mina frågor. Vet ni något om passagen in i Irak som vit svensk medborgare, vilka är svårigheterna?

2. Vidare då man väl är inne i Irak: har tänkt mig korsa landet på en dag. Det tar ungefär 12 timmar, så börja vid 05:00 på morgonen och sedan köra rakt igenom. (Skulle dock vilja försöka tämja min rädsla med lite nöje, besöka Babylon och monument från Mesopotamien osv). Har ni några tips då man är i Irak? Hur stor makt har islamiska staten i dagsläget, eventuella vägspärrar, faror osv?

3. En alternativ rutt jag utarbetat är upp istället genom Jordanien och sedan snabbt genom Israel och Libanon för att korsa genom Syrien in i Turkiet. Är de säkrare?


// Allt gott


Råd 1
Sätt din Saab i en container o skeppa den till Europa.

Råd 2
Ska du köra så läs vad CIA ger för rekommendationer för de olika färdvägarna o vägavsnitten.
Uppdateras kontinuerligt.
#88 2024-03-18, 16:04
CoolGenerator
Ta bort
#89 2024-03-18, 16:23
Barents
Väldigt spännande. Kan tipsa om tjejen som cyklade jorden runt med start i Sverige, tror hennes film finns på youtube, tog ett år eller så. Extremt modig person. Hon togs finast och bäst omhand i fattiga arabiska länder, vem kunde trott.

VÄLJ INTE EN ELBIL.
#90 2024-03-18, 16:27
PianoHitler
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Kan inte mycket om Irak, men kan inte tänka mig att några av dom andra länderna ska vara något problem.

Körde själva genom Moçambique och andra länder i Afrika då jag var ung. Kommer i håg tre saker: korrupta polis jag var tvungen att betala, extrema hål i vägen som gjorde skada på bilen och alla människorna som går vid vägen när man kör om natten (dom är ju svarta, så sjukt svårt att se dom).

Det kan ta enormt mycket mer tid i fall vägen inte är i bra skick.

Det jag skulle ta reda på är hur korruptionen fungerar, hur mycket man måste betala och till vem? Hur övernattar man i fall det behövs? Du som kört i Afrika vet att man inte övernattar vart man vill. Kvalité på vägen i Irak? Finns det möjlighet för att bilen tar skada och hur undviker du det?

Några av transportsträckan i Ukraina är också sådana med hål överallt i vägen och folk kör i 150 km/t på sådana väger. Inte så kul att stanna och fixa däcken efter en sväng på sådana väger (av egen erfarenhet!).

Tror inte det ska vara något problem för dig. Du kommer bara att möta typ 10 pers i Irak i fall du kör rakt genom.

Edit: Såg på kartan. Det är ju perfekt väg hela vägen genom Irak. 100 gånger bättre än i Afrika! Noll problem, kör på!


Precis det jag menar!! Har själv, precis som du, kört bil genom hemska vägar uppe i de afrikanska bergen. Riktigt hemska vägar, men man ska INTE underskatta motorvägarna i mellanöstern, ett oljeland med fina bilar. Det finns ingen kollektivtrafik och därför är ofta de större vägarna i toppskick. Tänkte somsagt köra genom Irak på en dag för att undvika onödig kontakt med människorna. Google maps snabbaste väg är den jag tänkt ta, lite kaffepengar i handen när man hälsar på polismännen brukar göra susen.
#91 2024-03-18, 16:27
Vit-Brandbil
Tänk också på att bilen kanske inte uppfyller alla svenska krav som gäller här. Kan bli ett helvete att få den godkänd i en besiktning.

Nu gällde detta märken som inte var svenska utan hörde en väns vän som skulle ta en bil från något MENA-land och även om den var mer eller mindre helt ny så skulle den aldrig klara en svensk besiktning. Detta var säkert 10 år sen jag hörde om detta och tror inte det förändrats.
#92 2024-03-18, 16:28
PianoHitler
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tänk också på att bilen kanske inte uppfyller alla svenska krav som gäller här. Kan bli ett helvete att få den godkänd i en besiktning.

Nu gällde detta märken som inte var svenska utan hörde en väns vän som skulle ta en bil från något MENA-land och även om den var mer eller mindre helt ny så skulle den aldrig klara en svensk besiktning. Detta var säkert 10 år sen jag hörde om detta och tror inte det förändrats.



Ja det är ju de, vissa bilar utanför EU har exempelvis inte sidoblinkers utan bara fram och bak. Samma i många arabländer så har katalysatorn plockats bort. Fördelen är att Saaben är gjord i Sverige och förmodligen uppfyller fler krav än andra bilar.
#93 2024-03-18, 16:30
Limma skinkbit
Några citat från https://en.wikivoyage.org/wiki/Iraq

Cars can be the most dangerous method of travel into the country. On reaching the border it is advisable to leave your taxi/rental car, for an armoured 4x4, with an armed guard if required.

From Kuwait

Travelling from the Kuwaiti border is just as difficult as crossing from Jordan. The Kuwaiti crossing is complicated even more by the fact that Kuwaiti immigration and customs officers are even more strict than the Jordanians and anything at all can cause them to arbitrarily block your entry or exit. Sneaking into a military convoy is not advised as your vehicle might be mistaken for a suicide attacker by the turret gunners in the convoy.

Reliable but inconspicuous transportation is a must in Iraq. It is probably best to buy a vehicle that blends in with the other cars on the road.
Toyota, Hyundai and Kia, along with less familiar Eastern European and Asian brands are common. BMWs and Mercedes are also seen in Iraq but are less common, especially nice ones, which usually have the steering wheel on the right side.


Driving at night may be a safer alternative to daytime driving, but a few rules to follow:

Avoid city centres. Although most Iraqis are asleep by midnight, the few that are awake are almost certainly up to no good.


Jag lyssnade nyligen på P3 Dokumentär om Janne som försvann i Darien-jungeln 2013, ett av världens absolut farligaste områden att vistas i. Han blev givetvis mördad så gott som omgående... Jag har personligen trotsat UD:s rekommendationer vid ett par tillfällen men det finns varningar man ska ta på allvar. En bilresa på egen hand, med en utländsk bil, genom Irak, som etnisk svensk utan kunskaper i arabiska känns som att det skulle kunna sluta på ungefär samma sätt som för Janne i Darien.
#94 2024-03-18, 16:45
Ursprungligen postat av PianoHitler
Ja det är ju de, vissa bilar utanför EU har exempelvis inte sidoblinkers utan bara fram och bak. Samma i många arabländer så har katalysatorn plockats bort. Fördelen är att Saaben är gjord i Sverige och förmodligen uppfyller fler krav än andra bilar.


Lägg även till att mycket av utrustningen kanske saknar E-märkning. Då är det bara att plocka delarna från en svensk Saab.
Du lär även få ordna fram intyg för bromsar, stöldskydd samt buller.
#95 2024-03-18, 17:01
Running_man
En fråga: varför flyger du inte bilen till Sverige eller annat EU-land istället?

Då slipper du oroa dig för säkerheten i Irak samt ifall bilen håller 720 mil eller inte. Tänk på att det är en gammal Saab...
#96 2024-03-18, 17:13
DrSvenne
Ursprungligen postat av Intensivtklok
75 timmar? Räkna snarare med tio gånger den tiden... Eller tjugo. Vägarna i stora delar av områdena du ska igenom är i katastrofalt skick och du lär bli stående vid en rad gränspassager i evigheter och du lär behöva muta dig igenom vid flera platser.

Jag säger inte att det inte går, men det vore sannolikt enklare och billigare att lasta bilen på ett flygplan och flyga hem den (fusk, förstås, men enklare och billigare).


Ja, det går inte att lita på Google-uppgifter om att du skulle bli insläppt.
Tullsnokarna kan tro att du smugglar något, och plockar isär hela bilen i molekyler.
Eller så tror de att du är en spion som spionerar för Israel, EU eller USA.
Du bör lära dig ramsorna från Koranen och framförallt hälsa artigt på alla du möter.

Nej frakt på fartyg går bra, men anlita en riktig speditionsfirma som kan ordna alla papper.
Flygfrakt är svindyrt, räkna med 50-100 kr/kg. På en tjänstevikt på 1200 kg så är du uppe
i minst 120 000 kronor.
Dessutom brukar det tillkomma dygnshyra av kontainern.
Och du måste se till att SAABen är fastspänd inne i kontainern.

Alla bilar i ökenländerna som är några år gamla är sönderbrända i lacken. Plus att gummilister torkat ut och att det finns sand precis överallt inne i bilen.
Allting kan ju krångla på dessa bilar, tex databoxen och insprutningen.
Att fixa turbon kan du nog glömma.

Bara att åka till södra Spanien så ser du att lacken är sönderbränd på nästan samtliga bilar.

Du får strippa hela bilen och renovera den från scratch.
Dessa skitländer är ibland hopplösa på precis nästan allt.
Du kan få vänta 2-3 veckor eller mera på fläktremmar, kamremmar,
nya däck tex.

Dessutom så är det tröttsamt att köra på de dammiga ökenvägarna, de är ingen höjdare alls.
Bara tröttsamt och du får "grus i ögonen".
Miltals med öken, och det tröttar ordentligt.
100 mil med mördande tråkiga ökenvägar och du vill aldrig göra om det igen.
Atlasbergen i Marocko är dock finfina vyer, men du kan lika gärna bli huvudet kortare på ett
ögonblick om du träffar på fel sorts människor, dvs islamister.

Turkiet har också många fina vyer inne i inlandet, men de blir förstås misstänksamma över
alla västerlänningar. Och har bilen skyltar från Qatar så funderar de nog en hel del.
Svårt att hitta bensinmackarna också, många vägar ska visst sakna skyltar inne på den turkiska landsbygden.
Det enda som är positivt är den billiga bensinen överallt i arabländerna.

Om du bara vill ut och köra långa sträckor så ta någon rejäl bil och kör en bit på tyska Autobahn, men kommer inte ihåg vilka sträckor som är natursköna precis, just bara så här ?

Medans mineralvattensflaskorna kan kosta dig 30++ kronor per liter.
Det kan ligga vassa föremål på vägen som du inte hinner se, och som skadar din bil.
Krånglar ACn så blir det inte så kul det heller.

Att köra på natten kan bli lömskt, ibland bildas det tjocka dimbankar precis ovanför vägbanan, särskilt när det är vindstilla och stjärnklart. Denna dimma bildas trots att det är skitvarmt även på natten. Du upptäcker dem inte förrän det är försent.
Dessa dimbankar skingras ibland 1-2 timmar innan soluppgången så många som ska köra långt brukar starta vid den tiden på morgonen.