Ursprungligen postat av Intensivtklok
75 timmar? Räkna snarare med tio gånger den tiden... Eller tjugo. Vägarna i stora delar av områdena du ska igenom är i katastrofalt skick och du lär bli stående vid en rad gränspassager i evigheter och du lär behöva muta dig igenom vid flera platser.
Jag säger inte att det inte går, men det vore sannolikt enklare och billigare att lasta bilen på ett flygplan och flyga hem den (fusk, förstås, men enklare och billigare).
Ja, det går inte att lita på Google-uppgifter om att du skulle bli insläppt.
Tullsnokarna kan tro att du smugglar något, och plockar isär hela bilen i molekyler.
Eller så tror de att du är en spion som spionerar för Israel, EU eller USA.
Du bör lära dig ramsorna från Koranen och framförallt hälsa artigt på alla du möter.
Nej frakt på fartyg går bra, men anlita en riktig speditionsfirma som kan ordna alla papper.
Flygfrakt är svindyrt, räkna med 50-100 kr/kg. På en tjänstevikt på 1200 kg så är du uppe
i minst 120 000 kronor.
Dessutom brukar det tillkomma dygnshyra av kontainern.
Och du måste se till att SAABen är fastspänd inne i kontainern.
Alla bilar i ökenländerna som är några år gamla är sönderbrända i lacken. Plus att gummilister torkat ut och att det finns sand precis överallt inne i bilen.
Allting kan ju krångla på dessa bilar, tex databoxen och insprutningen.
Att fixa turbon kan du nog glömma.
Bara att åka till södra Spanien så ser du att lacken är sönderbränd på nästan samtliga bilar.
Du får strippa hela bilen och renovera den från scratch.
Dessa skitländer är ibland hopplösa på precis nästan allt.
Du kan få vänta 2-3 veckor eller mera på fläktremmar, kamremmar,
nya däck tex.
Dessutom så är det tröttsamt att köra på de dammiga ökenvägarna, de är ingen höjdare alls.
Bara tröttsamt och du får "grus i ögonen".
Miltals med öken, och det tröttar ordentligt.
100 mil med mördande tråkiga ökenvägar och du vill aldrig göra om det igen.
Atlasbergen i Marocko är dock finfina vyer, men du kan lika gärna bli huvudet kortare på ett
ögonblick om du träffar på fel sorts människor, dvs islamister.
Turkiet har också många fina vyer inne i inlandet, men de blir förstås misstänksamma över
alla västerlänningar. Och har bilen skyltar från Qatar så funderar de nog en hel del.
Svårt att hitta bensinmackarna också, många vägar ska visst sakna skyltar inne på den turkiska landsbygden.
Det enda som är positivt är den billiga bensinen överallt i arabländerna.
Om du bara vill ut och köra långa sträckor så ta någon rejäl bil och kör en bit på tyska Autobahn, men kommer inte ihåg vilka sträckor som är natursköna precis, just bara så här ?
Medans mineralvattensflaskorna kan kosta dig 30++ kronor per liter.
Det kan ligga vassa föremål på vägen som du inte hinner se, och som skadar din bil.
Krånglar ACn så blir det inte så kul det heller.
Att köra på natten kan bli lömskt, ibland bildas det tjocka dimbankar precis ovanför vägbanan, särskilt när det är vindstilla och stjärnklart. Denna dimma bildas trots att det är skitvarmt även på natten. Du upptäcker dem inte förrän det är försent.
Dessa dimbankar skingras ibland 1-2 timmar innan soluppgången så många som ska köra långt brukar starta vid den tiden på morgonen.