Köra hem bil från Qatar till Sverige.

#73 2024-03-18, 13:13
PianoHitler
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ja du behöver en Cpd i flera länder. Skilj på carnet för varor och för fordon. Olika saker och regler.
https://carnetdepassage.org/what-is-a-cpd/

En lastbil som kör från sverige till tex Saudi kör ju en TIR skyltad bil, så dom slipper carnet
men en personbil måste definitivt ha en.

Samt: En Qatarisk registrerad SAAB i Irak är en magnet. Du syns. Detta är av ondo.
Folk kan vilja dej illa, tvinga av dej pengar, rån, kidnappning om dom tror du är rik.
När du väl tagit dej in i Turkiet så är nog den värsta faran över. Där är dom vana med
utländska skyltar då många Turk-europer bilar ner varje år på semester.

Men det kommer bli dyrt , krångligt och riskfyllt.

Bättre stoppa in din gamla SAAB i en 20 fotare och skicka till Göteborg ned båt. 2500 usd.


Tja, tack för ditt svar. Mycket lärorikt.

Kikade på länken du skickade, verkar som att de faktiskt är krav i vissa länder och till fördel för mig i andra. Och det kommer förmodligen bli en dyr resa och krångligt. Men jag vill köra hem den, har tänk ta sträckan genom Irak i ett enda svep och köra på stora vägar för att undvika onödig uppmärksamhet.
#74 2024-03-18, 13:20
Spik-Otto
Inga problem enligt Google..
https://maps.app.goo.gl/vpHvbfC1PQhkaxZJ6

Åker du via Israel får du deras stämplar i passet och är sedan bannlyst i arabvärlden.

Men spännande resa blir det nog, vilken väg du än tar.
#75 2024-03-18, 13:23
Tyronoi
Vilket äventyr! Väntar med spänning på att få läsa reserapporten när du kommit hem.

Har inte hunnit läsa alla inlägg och frågan min enda fråga kanske därför redan besvarats.

Går det inte att ta sig till Egypten och därifrån färja till Cypern/Turkiet/Grekland?
#76 2024-03-18, 13:24
george.sthlm
Ursprungligen postat av PianoHitler
Tja, tack för ditt svar. Mycket lärorikt.

Kikade på länken du skickade, verkar som att de faktiskt är krav i vissa länder och till fördel för mig i andra. Och det kommer förmodligen bli en dyr resa och krångligt. Men jag vill köra hem den, har tänk ta sträckan genom Irak i ett enda svep och köra på stora vägar för att undvika onödig uppmärksamhet.


Jo, jag förstår din plan och vad du vill uppnå men jag tror du underskattar dom problem du kommer att
få vid varje gränspassage. Google translate kommer inte hjälpa dej.
Samt att köra Irak på en dag Basra till gränsen är över 100 mil.
Vägarbeten, olyckor, dromedarer, militärkolonner - allt tar tid !
Kommer du till Erbil på en dag skall du vara supernöjd. Många fina hotell i Erbil.
#77 2024-03-18, 13:25
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av PianoHitler
Om bilen ger upp mitt Irak så åker jag till en verkstad för att reparera den beroende på hur stort fel det är, tro mig. Det finns verkstäder även där.


Precis, detta är förmodligen det lilla problemet. Har själv aldrig kört bil i Mellanöstern men däremot i, hur ska jag säga, mindre utvecklade länder i Europa. Det är rena drömmen att få fel på bilen i t.ex. Kosovo jämfört med Sverige. Verkstäder fanns precis överallt och de satt väl mer eller mindre och väntade på jobb. Färdigt samma dag och billigt blev det också.
#78 2024-03-18, 13:32
ensamkrigaren
Intressant. Önskar dig lycka till med SAAB:en på den sträckan. Jag funderar på att köra rutten Shanghai-Stockholm och bila över Danmark in i Sverige.
#79 2024-03-18, 13:32
PianoHitler
Ursprungligen postat av Tyronoi
Vilket äventyr! Väntar med spänning på att få läsa reserapporten när du kommit hem.

Har inte hunnit läsa alla inlägg och frågan min enda fråga kanske därför redan besvarats.

Går det inte att ta sig till Egypten och därifrån färja till Cypern/Turkiet/Grekland?


Jo det går färja från Alexandria till italien till och med, men vill köra.
#80 2024-03-18, 14:09
grey.eagle
Ursprungligen postat av PianoHitler
Nej precis, jag var otydlig i min TS, har tänkt köpa en bil som redan gått igenom restaurering och används av någon Qatarier. Då bör duglig dokumentation finnas. Tänker mig en efter 2010, så en av dom som producerades precis innan konkursen med stor motor. Har ringt tull och trafikverket och kostnaden blir faktiskt inte så stor, registreringsbesiktning och tull kostar totalt runt 10k. Har tänkt sälja bilen när jag är i sverige och göra mig en liten hacka.

Har inte räknat så mycket men bilarna är väldigt mycke billigare i Qatar än i Sverige, framförallt Saab.

Tack så mycket!


Du kommer måsta momsa bilen när du tar in den i EU, så lägg på 25% på priset, visst du kanske känner någon som kan skriva ner värdet, men.
Hur ser exportintyget ut när du ska köra själv?
#81 2024-03-18, 14:23
AllenbySt45
Ursprungligen postat av Spik-Otto

Åker du via Israel får du deras stämplar i passet och är sedan bannlyst i arabvärlden.

Nej, Israel använder inte stämplar. Man får ett separat papperskort istället.
#82 2024-03-18, 14:30
george.sthlm
Ursprungligen postat av AllenbySt45
Nej, Israel använder inte stämplar. Man får ett separat litet papperskort istället.


Yes, det var länge sedan dom stämplade pass.
MEN. Den separata lilla papperskortet är fan så viktigt att hålla reda på och ha med sej.
Senast jag var i Israel blev jag uppmanad att visa upp detta vid diverse kontroller och jag
var inte ens på Västbanken eller Jerusalem utan i det civila Israel.
#83 2024-03-18, 14:33
AllenbySt45
Ursprungligen postat av george.sthlm
Yes, det var länge sedan dom stämplade pass.
MEN. Den separata lilla papperskortet är fan så viktigt att hålla reda på och ha med sej.
Senast jag var i Israel blev jag uppmanad att visa upp detta vid diverse kontroller och jag
var inte ens på Västbanken eller Jerusalem utan i det civila Israel.

Jag har aldrig behövt visa upp det, brukar inte ens ha passet med mig när jag rör mig ute. Nu är vi helt OT men i vilka situationer har du behövt visa det?
#84 2024-03-18, 14:36
Intensivtklok
Ursprungligen postat av PianoHitler
Hej alla,

Vill först berätta mer om min bakgrund; jag är en man i tjugoårsåldern, bosatt i Mellansverige, jag skulle beskriva mig som en riktig äventyrare med dragning till risker, detta även utan konsekvenstänk. Jag har tidigare genomfört liknande långväga resor, kört genom Moçambique och Sydafrika själv, besökt slummen i Etiopien, Sri Lanka osv.

Jag är just nu i planeringsfasen inför en resa från Qatar till Sverige i november. Kommer ta flyget till Doha och sedan besöka olika bilhandlare för att köpa en bil (har redan skapat kontakt med firmor där nere). Har riktat in mig på SAAB, har ju läst en del om dessa övergivna SAABar som står där nere i öknen helt rostfriaÂ… Har gjort det till min uppgift att rädda hem en av bilarna till dess ursprung, Sverige.

Nedan följer en översikt av min planerade resa samt några funderingar jag har.

Planerad rutt:
Startpunkt: Doha, Qatar. Jag kör sedan in i Saudiarabien (Var här 2023, trevligt land), sedan upp via Dammam och korsar sedan gränsen in i Kuwait (Var här 2022, också trevligt). Nu vidare till Irak, kör utanför Basra sedan igenom Baghdad och upp mot Mosul för att slutligen ta mig in i Turkiet, här är jag safe och har bara 48h av Europa kvar.
Slutdestination: Stockholm, Sverige. Total resa: 75 timmar och 720 mil.

Frågor och funderingar:
1. Min oro ligger i passagen in i Irak, framförallt nu med det sverigehatet som brett ut sig. Har försökt få kontakt med Iraks ambassad här i Stockholm men inte fått svar på mina frågor. Vet ni något om passagen in i Irak som vit svensk medborgare, vilka är svårigheterna?

2. Vidare då man väl är inne i Irak: har tänkt mig korsa landet på en dag. Det tar ungefär 12 timmar, så börja vid 05:00 på morgonen och sedan köra rakt igenom. (Skulle dock vilja försöka tämja min rädsla med lite nöje, besöka Babylon och monument från Mesopotamien osv). Har ni några tips då man är i Irak? Hur stor makt har islamiska staten i dagsläget, eventuella vägspärrar, faror osv?

3. En alternativ rutt jag utarbetat är upp istället genom Jordanien och sedan snabbt genom Israel och Libanon för att korsa genom Syrien in i Turkiet. Är de säkrare?


// Allt gott

75 timmar? Räkna snarare med tio gånger den tiden... Eller tjugo. Vägarna i stora delar av områdena du ska igenom är i katastrofalt skick och du lär bli stående vid en rad gränspassager i evigheter och du lär behöva muta dig igenom vid flera platser.

Jag säger inte att det inte går, men det vore sannolikt enklare och billigare att lasta bilen på ett flygplan och flyga hem den (fusk, förstås, men enklare och billigare).