Ursprungligen postat av cjh
På Kastrup kommer du till avgångshallen även om du kommer från ett icke-Schengen land. Du måste passera passkontrollen men sedan är du i den vanliga avgångshallen och kan gå till en annan gate (utan ny säkerhetskontroll) eller till bagagehallen.
Jag är ganska säker på att man vid ankomst från icke-Schengen till Kastrup (C-piren) i vissa fall blir uppföst på övre våningen för säkerhetskontroll innan man tillåts blanda sig med övriga passagerare. Där finns då möjlighet för passagerare som inte ska flyga vidare att röra sig direkt till bagagehallen utan att passera säkerhetskontroll. Det används för att hantera flyg från destinationer som inte uppfyller kraven på säkerhetskontroller tror jag.
Exempelvis turkflyg verkar drabbade, TK1783 ankom idag till gate C130 klockan 09:16, klockan 10:20 avgick TK1784 från gate C30. Liknande beteende uppvisade Thai Airways Bangkokflyg vid gate C129/C29.
Så jag gissar att C1XX-gaterna helt enkelt innebär att ankommande går upp en våning för kontroll.
D- och E-pirerna verkar inte inkopplade i det systemet.
Arlanda ser ut att ha möjlighet till något liknande på sin nyaste(?) pir, F(?). Jag har bara flugit inrikes där, men själva piren har väl två vångar (Schengen/icke-Schengen)? Sedan finns det gångtunnlar på pirens sidor så att man kan separera ankommande.
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Var ett tag sen man flög.
Hur pass noga är de numer vad gäller vätskor och den genomskinliga återförslutningsbara 1 liters-påsen?
Jag vill minnas att de inte var petnoga sist det begav sig.
Kan man ta en 1-liters fryspåse och en klämma?
Eller då blir det bannor?
De bryr sig mindre och mindre, reglerna verkar vara på väg bort. En del flygplatser, ex Arlanda och Düsseldorf har dessutom nya maskiner där man där inget ska behöva plockas ut.