SL vill testa förarlös t-bana

#1 2007-08-29, 00:48
Hans Johansson
SL vill testa förarlös t-bana
SL vill att tunnelbanan ska kunna skötas utan förare. Istället ska allt kunna skötas med teknikens hjälp, som i till exempel Paris, Köpenhamn eller Helsingfors som redan har automatiska förarsystem, skriver Svenska Dagbladet. Nu ska signalsystemet på röda linjen bytas ut.

Det nya signalsystemet ska vara klart 2013 och då kan SL tänka sig att börja testa modellen även i Stockholm.

Har du provat dett utomlands och hur känns det?
#2 2007-08-29, 00:49
nat0n
den här utvecklingen gillar jag inte... och förmodligen inte Carradine heller
#3 2007-08-29, 00:50
Ursprungligen postat av nat0n
...och förmodligen inte Carradine heller
Tänk, det var min första tanke när jag läste nyheten i Aftonblaskan. Flashback-skadad som man är...

Nåväl, förarlösa tåg är säkert kalasbra så länge tekniken vill. Men i slutändan och framtiden, vad ska folk jobba med? :|
#4 2007-08-29, 01:00
Carradine
Ursprungligen postat av nat0n
den här utvecklingen gillar jag inte... och förmodligen inte Carradine heller

Jag har inget emot utveckling, människan kan och har aldrig stått och stampat på samma ställe särskilt länge, det är därför inte 95% av befolkningen jobbar inom jordbruk.
Ursprungligen postat av micaele
Tänk, det var min första tanke när jag läste nyheten i Aftonblaskan. Flashback-skadad som man är...

Nåväl, förarlösa tåg är säkert kalasbra så länge tekniken vill. Men i slutändan och framtiden, vad ska folk jobba med? :|

Kul att veta att folk tänker på en när de läser Aftonbladet.

Förarlösa tåg är något att sträva efter med billigare resor, mer precis tidhållning och säkrare för trafikanterna tjänar alla på detta i det långa loppet, arbetarna förlorar på kort sikt men de/vi hittar alltid andra jobb.

10 man med spadar kan göra en grävskopas jobb, varför har vi grävskopor?
10 man kan med sina bara händer göra en man med spades jobb, varför har vi spadar?

Om vi bara backar tillräckligt långt tillbaks så kan vi alla ha jobb, de är varken utvecklande eller stimulerande men de är jobb!
#5 2007-08-29, 01:02
Hans Johansson
Ursprungligen postat av nat0n
den här utvecklingen gillar jag inte... och förmodligen inte Carradine heller

Jag tycker det verkar obehagligt att åka utan förare. Datastyrt så en hacker kan styra
#6 2007-08-29, 01:04
nat0n
Ursprungligen postat av Hans Johansson
Inte resor?

vad menar du?
#7 2007-08-29, 01:05
Funcadelic
Ursprungligen postat av micaele
Tänk, det var min första tanke när jag läste nyheten i Aftonblaskan. Flashback-skadad som man är...

Nåväl, förarlösa tåg är säkert kalasbra så länge tekniken vill. Men i slutändan och framtiden, vad ska folk jobba med? :|


utveckla nya system som gör mer folk arbetslösa?

Jag åker mörklila (?) linjen (14?) i Paris varje år och den är förarlös. Man kan sitta längst fram och titta framåt, något som ju är skoj när man är ovan Längs perrongen är det plexiglas med dörrar framför vilka tunnelbanans dörrar stannar. Båda dessa öppnas och stängs samtidigt så att man kan gå av och på. Tycker det är smidigt och bra.
#8 2007-08-29, 01:10
Ursprungligen postat av Carradine
Kul att veta att folk tänker på en när de läser Aftonbladet.
OffT, men - nu var det ju bara tunnelbanan som kopplade till dig och inte tabloiden. Så du inte tar illa upp.
#9 2007-08-29, 01:13
Arkhon
Tänk om folk hamnar på spåret, en förare kan upptäcka sådant och bromsa, vilket inte en dator kan.
#10 2007-08-29, 01:15
Funcadelic
Ursprungligen postat av Arkhon
Tänk om folk hamnar på spåret, en förare kan upptäcka sådant och bromsa, vilket inte en dator kan.

Ursprungligen postat av Funcadelic
Längs perrongen är det plexiglas med dörrar framför vilka tunnelbanans dörrar stannar. Båda dessa öppnas och stängs samtidigt så att man kan gå av och på.


#11 2007-08-29, 01:18
Eaon
Skulle aldrig lita på dom tågen, iaf inte som SL sköter Bålsta-Nynäshamn linjen.
#12 2007-08-29, 01:19
Funkar ju i Köpenhamn och många andra storstäåder så det borde ju gå bra i Stockholm också tycker man.