SL vill testa förarlös t-bana

#13 2007-08-29, 01:20
Ursprungligen postat av Arkhon
Tänk om folk hamnar på spåret, en förare kan upptäcka sådant och bromsa, vilket inte en dator kan.
Det är inte ett problem. Med tanke på framstegen för förarlösa bilar, så är nog hinderupptäckandet mycket lättare för tunnelbanor.
#14 2007-08-29, 01:23
Psyko Dad
En fördel är ju att förarna slipper just hopparna. Vet att många förare har haft ett psykiskt helvete efter att ha sett ngn bli mos framför deras förarkupé.
#15 2007-08-29, 01:26
Carradine
Ursprungligen postat av Hans Johansson

Jag tycker det verkar obehagligt att åka utan förare. Datastyrt så en hacker kan styra

Vad är det som hindrar en hacker från att styra idag? Inget kan jag informera om.
Ursprungligen postat av Arkhon
Tänk om folk hamnar på spåret, en förare kan upptäcka sådant och bromsa, vilket inte en dator kan.

Förutsatt att SL inte sätter upp plexiglas på varenda station så finns det något som kallas "detektorer" (du vet som i tjuvlarm m m), dessa sätts upp vid stationssträckor och andra utsatta sträckor och larmar om någon befinner sig på tågspåret långt innan ett tåg ens i närheten och mycket tidigare än en förare hinner se att det är en person på spåret.
Ursprungligen postat av Psyko Dad
En fördel är ju att förarna slipper just hopparna. Vet att många förare har haft ett psykiskt helvete efter att ha sett ngn bli mos framför deras förarkupé.

Bah! Det är larv, jag känner ingen som haft några psykiska helveten av en PUT och jag känner varenda aktiv tunnelbaneförare i Sverige.
Ursprungligen postat av micaele
OffT, men - nu var det ju bara tunnelbanan som kopplade till dig och inte tabloiden. Så du inte tar illa upp.

Det hoppas jag verkligen! :boxing:
#16 2007-08-29, 02:46
Hans Johansson
Ursprungligen postat av Carradine
Vad är det som hindrar en hacker från att styra idag? Inget kan jag informera om.

Ett tåg med förare?:o
#17 2007-08-29, 10:38
Carradine
Ursprungligen postat av Hans Johansson
Ett tåg med förare?:o

Aaah! Dessa kids som inte kan hålla sig på mattan, avstängd efter mindre än en månad.

Hur som helst, vad ska föraren göra när en hacker har tagit över tåget? Hacka tillbaks? Hackern kan i teorin stänga av alla kontroller i hytten.
#18 2007-08-29, 10:41
mullenö
Ett förarlöst tåg är ingenting jag vill ha. Vid en olycka skall man kunna känna tryggheten i att det finns en erfaren förare med på tåget.
#19 2007-08-29, 11:59
Carradine
Ursprungligen postat av mullenö
Ett förarlöst tåg är ingenting jag vill ha. Vid en olycka skall man kunna känna tryggheten i att det finns en erfaren förare med på tåget.

Det går väl lika bra med en tågvärd?
#20 2007-08-29, 12:06
Tebo
De kan alltid ställa in pappfigurer av Mark Hamill i förarhyttarna om folk är oroliga för förarlösa tåg.
#21 2007-08-29, 12:07
Carradine
Ursprungligen postat av Tebo
De kan alltid ställa in pappfigurer av Mark Hamill i förarhyttarna om folk är oroliga för förarlösa tåg.

#22 2007-08-29, 12:46
jumpcut
Nu har jag fått för mig att Londons mest effektiva (minst förseningar) tunnelbana är just förarlös. Stämmer detta eller har jag blandat ihop olika saker?

När det gäller förarlös tunnelbana i Stockholm så ser jag inga problem med att testa. Alla klottrare kanske blir lite upprörda om det ska upp sensorer längs med linjerna, men det får de ta!
#23 2007-09-10, 13:21
andersanden
Ursprungligen postat av jumpcut
Nu har jag fått för mig att Londons mest effektiva (minst förseningar) tunnelbana är just förarlös. Stämmer detta eller har jag blandat ihop olika saker?


Nej det stämmer nog. Jag har också ett minne av att åka ett förarlöst tåg där. Dock så har jag för mig att det är en konduktör som går runt och kollar biljetter och tigger ciggaretter etc. Han har säkert möjlighet att stoppa tåget om det skulle behövas, så helt förarlöst kanske man inte kan kalla det?
#24 2007-09-10, 13:29
Carradine
Ursprungligen postat av andersanden

Dock så har jag för mig att det är en konduktör som går runt och kollar biljetter och tigger ciggaretter etc. Han har säkert möjlighet att stoppa tåget om det skulle behövas, så helt förarlöst kanske man inte kan kalla det?

Förarlöst - Ja.
Ansvarslöst - Nej.

Det kommer nog alltid behövas åtminstone en person på tågen, en person som vet hur det fungerar och som är utbildad i evakuering och livräddning.