SL vill testa förarlös t-bana

#25 2007-09-10, 20:55
Funcadelic
Ursprungligen postat av Carradine

Det kommer nog alltid behövas åtminstone en person på tågen, en person som vet hur det fungerar och som är utbildad i evakuering och livräddning.


Det vill jag inte påstå. Har inget minne av att det finns personal på tågen i Paris
#26 2007-09-10, 22:40
Carradine
Ursprungligen postat av Funcadelic
Det vill jag inte påstå. Har inget minne av att det finns personal på tågen i Paris

Det vill jag nog påstå och det är jag inte ensam om heller, både NY Times och BBC skriver om gamla linje 14 som gjordes automatisk via Meteor-projektet.

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=990CE0DE1F38F935A35753C1A...

'We're retraining drivers to circulate on the platforms and in the trains with the passengers, where they can have some company instead of being shut up alone,'' Claude Janet, a Metro visitor guide, said, standing at the curved-glass windshield of one of the new six-car trains as it rushed through the tunnel.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/194105.stm

Drivers and other railway employees meanwhile have been retrained, and will now patrol the platforms and the air-cushioned trains to ensure a human presence and discourage assaults and vandalism.
#27 2007-09-10, 22:45
flows
Åkte Köpenhamns förarlösa tunnelbana när det begav sig - och det var väl inget speciellt.

Så jag välkomnar det till Sverige!
#28 2007-09-11, 00:37
Funcadelic
Ursprungligen postat av Carradine
Det vill jag nog påstå och det är jag inte ensam om heller, både NY Times och BBC skriver om gamla linje 14 som gjordes automatisk via Meteor-projektet.

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=990CE0DE1F38F935A35753C1A...

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/194105.stm


Haha, där fick jag svar på tal. Nåväl, kanske beror på att jag inte direkt letade efter dem utan snarare glodde ner i en tidning eller vad det nu var jag höll i handen. Bra att veta dock.
#29 2007-09-11, 00:57
Carradine
Ursprungligen postat av Funcadelic
Haha, där fick jag svar på tal. Nåväl, kanske beror på att jag inte direkt letade efter dem utan snarare glodde ner i en tidning eller vad det nu var jag höll i handen. Bra att veta dock.

Jag tror faktiskt att människor skulle ha väldigt svårt med en helt automatisk bana om inte följande uppfylldes:

1. Personlig säkerhet, en människa att prata med eller ställa frågor till.
2. De tidigare anställda får andra positioner inom samma företag.

Det är de vibbarna jag fått från folk på jobbet när detta kommer på tal, det första kravet kan jag förstå men det andra saknar all sans och reson.
#30 2007-09-11, 01:20
Funcadelic
Ursprungligen postat av Carradine
Jag tror faktiskt att människor skulle ha väldigt svårt med en helt automatisk bana om inte följande uppfylldes:

1. Personlig säkerhet, en människa att prata med eller ställa frågor till.
2. De tidigare anställda får andra positioner inom samma företag.

Det är de vibbarna jag fått från folk på jobbet när detta kommer på tal, det första kravet kan jag förstå men det andra saknar all sans och reson.


Kanske inte säkerhet lika mycket som trygghet. Människan är väl kanske lite rädd för det automatiserade, man tror fortfarande att den mänskliga hjärnan är bättre än maskinerna i alla avseenden. Precis som du sade tidigare kan dock sensorer känna av människor på spåren tidigare än en människa kan se dem, bara för att ta ett exempel. Självklart är det bra att ha någon att fråga eller ty sig till om man känner sig osäker, i vardagssammanhang såväl som vid strömavbrott eller allvarligare olyckor.

Plexiglaset och dess dörrar längs perrongen kan vara både bra och dåligt. Visserligen hindrar det folk från att smita ner på spåret men samtidigt kan olyckor lätt ske. Dörrarna slår igen utan att ta hänsyn till händer och kappor som lätt kan fastna och slitas sönder. Detta är väl inte det största problemet men det är något som är värt att tänka på.

Ang punkt 2 förstod jag inte riktigt. Är folk (förarna) ovilliga att få en annan position? Är det det du menar?
#31 2007-09-11, 01:45
Carradine
Ursprungligen postat av Funcadelic

Ang punkt 2 förstod jag inte riktigt. Är folk (förarna) ovilliga att få en annan position? Är det det du menar?

Nej, det jag menar är att allmänheten samt majoriteten av förarna är emot en automatisering för att förarna i det korta lopper riskerar att bli arbetslösa.
Sådant tas inte emot särskilt bra i Sverige, här ska ingen bli arbetslös för att tekniken går framåt brukar vara inställningen.
#32 2007-09-11, 01:49
Funcadelic
Ursprungligen postat av Carradine
Nej, det jag menar är att allmänheten samt majoriteten av förarna är emot en automatisering för att förarna i det korta lopper riskerar att bli arbetslösa.
Sådant tas inte emot särskilt bra i Sverige, här ska ingen bli arbetslös för att tekniken går framåt brukar vara inställningen.


Ah tänkte väl. Nej visst, stanna upp all utveckling så länge alla får jobba med sysslor som går att automatisera. Ska vi inte förbjuda traktorer också? Tänk vad mycket folk som skulle kunna jobba..
#33 2007-09-15, 14:11
andersanden
Ursprungligen postat av Funcadelic
Ah tänkte väl. Nej visst, stanna upp all utveckling så länge alla får jobba med sysslor som går att automatisera. Ska vi inte förbjuda traktorer också? Tänk vad mycket folk som skulle kunna jobba..


Ja nu jävlar Funcadelic, nu tar vi och sätter den där Ludditen Carradine på plats!
#34 2007-09-15, 14:17
Carradine
Ursprungligen postat av andersanden
Ja nu jävlar Funcadelic, nu tar vi och sätter den där Ludditen Carradine på plats!

Nu gjorde du bort dig...
#35 2007-09-15, 15:36
andersanden
Ursprungligen postat av Carradine
Nu gjorde du bort dig...

hmm... Undrar om du är riktigt med på noterna... Är du en sån person som måste se en smiley för att förstå när folk är ironiska?
#36 2007-09-15, 21:12
Funcadelic
Ursprungligen postat av andersanden
hmm... Undrar om du är riktigt med på noterna... Är du en sån person som måste se en smiley för att förstå när folk är ironiska?


Hänger inte heller med.. Jag och Carradine var överens.. eller?