Ursprungligen postat av Yxherren
Hur kommer det sig att så många flyr IBM? Är IBM dåliga eller är det nya skatteregler på Irland?
Utöver det, när ni arbetar som svensk kundservicearbetare därborta, är det bara det svenska språket som gäller då? Eller svarar ni på inkomna samtal som är både svenska och engelska?
Rent spontant slänger jag ur mig att IBM är dåliga. Skattereglerna är samma, företagen väljer bara att flytta supporten till andra företag.
När man har insikt så inser man hur dålig supporten faktiskt är, folket som jobbar på first level supporten kan nästan inget, dom vet inte vilka processer som gäller etc. Träningen är helt enkelt bristfällig, och kunskapsnivån på dom som anställs är på tok för låg (även om jag anser att en tränad apa kan jobba på first level support).
Det är även mycket fusk med hur många anställda det är på dom olika kontona, låt säga att företag X har ett kontrakt som säger att det skall finnas 10 dedikerade agenter som supportar deras tjänster, så kanske där i verkligen bara är 8 anställda, som eventuellt inte ens är dedikerade till ett företag utan supportar fler företag.
Detta är dock svårt för kunden att märka, och såhär ser det dock ut på t.ex. HP också...
Hade jag varit anställd på ett företag som ABB så hade jag absolut inte varit nöjd med supporten som dom får från HP
Gällande språket, så är det till 90% svenska samtal, det händer även att det ringer in någon som jobbar för företaget i Sverige, men kommer från t.ex. USA eller Indien - och då blir det givetvis att man får ge support på engelska.