Hitta diskussioner med liknande innehåll

Någon som har erfarenhet av långfärdssegling?

#13 2008-01-27, 07:26
jumpcut
Visserligen är jag full som en kastrull, men med närmare 5 000 inlägg anser jag att jag kan vara någorlunda seriös på FB även nu

Hur många personer tar en sådan båt? Hur mycket erfarenhet av segling behöver man [alternativt hur lång tid tar det att lära sig det som behövs]? Vad kan månadsbudgeten tänkas vara [för jag har läst kring 10 000]? Samt är det oftare "Deadliest catch"-väder eller hur tufft 'brukar' det bli på havet?
#14 2008-01-28, 11:33
Nej nej nej nej vad fan ska du i Rödahavet att göra?

Vad för 27fotare tänker du skaffa? Det är alltid skönare med större båtar när man ska ut på havet, du ska inte bara kunna segla den du måste kunna bo i den. Jag skulle aldrig göra nån längre segling i nåt mindre än en 32fotare.

Viktigt är ju att du måste kunna laga mat till havs och det blir jobbigare i mindre båtar. Men du får skriva lite frågor på vad du undrar och vad du behöver hjälp med?

Det som skulle kunna vara intressant är ju vilken väg du tänkte ta dig ner till medelhavet? Runt altantkusten eller kanalerna?

27 fot skulle jag tippa är en bekväm båt för max två personer och då blir det ett tvåvaktsystem ni får köra vilket innebär att ni har fritid eller håller vakt. Det fungerar väldigt bra men är jobbigt i längden då man går miste om en del social kontakt eftersom man bara möter varandra under vaktombytet.

Mitt råd är att göra raka motsatsen mot vad Nazipolis skriver och se till att hålla er en bra bit från land och bara närma er när ni ska göra landkänning. Att segla längs en kust under lång tid är alltid jobbigt eftersom man gärna kommer för nära och får problem med vind och kusttrafik. Fisket i medelhavet är jobbigt när man kommer nära kusten eftersom de inte är så noga med lanternor och inte tar hänsyn till nöjes seglare. Blir det dåligt väder och ni har en läkust nära så får ni problem.

Men vatten så ni klarar er, gott om proviant, mycket att läsa. Se till att skaffa er ett sätt att fixa ström på. Släpgenerator eller ett elverk är vad jag skulle rekommendera. Se till att ha kyl ombord (vilket drar ström och därför det tidigare problemet) så ni kan hålla mat färsk. Hade ni satsat på en större båt, 35 och uppåt hade jag sagt frys med men kyl räcker gott. Sen får ni fundera på vad ni ska dricka för vatten. Ska ni dricka lokalt vatten eller flaskvatten? Det senare kommer att förstöra er ekonomi och då kanske watermaker är ett sätt. Det kommer kosta pengar och drar ström vilket gör strömförbrukningen ett problem. Meeen för att avrunda innan jag pratar bort mig så räkna på vad ni vill lägga ekonomiskt på resan så kan vi i tråden säkert ge bra förslag.
#15 2008-01-29, 13:53
doncarleone
Jag tänkte också försöka dra igång ett långfärdsseglingsprojekt och se hur långt det kan ta mig. Ett bra budgetval tror jag kan vara 27-30 fotare från 60-70 talet (det är vad jag tänkte försöka hitta), men dromresan.se har ju många tips även om de flesta är utanför min pricerange iaf.
Allegro 27, nord 80, b31, albin vega är några exempel på båtar man kanske kunde hitta kring eller under 100 000.

Här är lite länkar till sidor som jag brukar leta båt på:

http://begmarknad.batnet.se/sok/soklistan.php?kid=3&tid=

http://www.annonsborsen.se/baatar-3/soek_baat.html

http://www.batsidan.com/start/

http://allegroklubben.se/

http://www.blocket.se/li?q=&ca=23_10_s&c=18&w=3&ps=&...

och båtfakta om hur många segelbåtar som helst.

http://www.sailguide.com/
#16 2008-01-29, 14:09
doncarleone
Kul att nån insatt hittat hit.
Jag tycker det verkar som 27-30 fotare från 60-70 talet är det bästa budgetvalet, kanske en Allegro 27 (verkar dock svår att få tag i), nord 80 (olle enderlein) eller kanske en B31.
Exklusive båtköpet siktar jag på att ha en budget på cirka 60 000. en anledning till att jag kom på att jag ville ut och segla var att det verkar som man kan komma undan relativt billigt med att semestra länge och ändå fantastiska intryck och på ett annorlunda sätt.
Anledningen till att jag tycker österled verkar intressantare än mot västindien är att jag fått intrycket att västindien är väldigt exploaterat av andra båtsemestrare. Har dock hört om pirater i röda havet men man kan kanske eskader segla och med någon lots kanske? Det har ag inte undersökt närmre än iaf.
Via biscaya runt portugal och gibraltar till medelhavet tänkte jag mig, hurså?
Uppskattar svar mycket!
#17 2008-01-29, 22:25
Tritonus
http://www.runtjorden.com/ handlar om ett gäng som seglade jorden runt. tror t.o.m deras båt "sally" låg ute ganska billigt på blocket. du kan säkert skriva och fråga om den är kvar. verkar vara ganska hyggliga prickar.

en liten varning dock. man blir grymt sugen på att dra ut när man läser om deras äventyr!
#18 2008-02-01, 13:27
Ursprungligen postat av doncarleone
Kul att nån insatt hittat hit.
Jag tycker det verkar som 27-30 fotare från 60-70 talet är det bästa budgetvalet, kanske en Allegro 27 (verkar dock svår att få tag i), nord 80 (olle enderlein) eller kanske en B31.
Exklusive båtköpet siktar jag på att ha en budget på cirka 60 000. en anledning till att jag kom på att jag ville ut och segla var att det verkar som man kan komma undan relativt billigt med att semestra länge och ändå fantastiska intryck och på ett annorlunda sätt.
Anledningen till att jag tycker österled verkar intressantare än mot västindien är att jag fått intrycket att västindien är väldigt exploaterat av andra båtsemestrare. Har dock hört om pirater i röda havet men man kan kanske eskader segla och med någon lots kanske? Det har ag inte undersökt närmre än iaf.
Via biscaya runt portugal och gibraltar till medelhavet tänkte jag mig, hurså?
Uppskattar svar mycket!


Allegro är ett väldigt bra båtköp och det är därför dom är svåra att få tag på. Laruinkostrar är inte dumt heller och även OE är bra långseglingsmärken. Dock måste du fundera på vilken typ av seglare du är. Seglingen över atlanten gjorde jag i en L32:a och långkölen är underbar att ha när man är utomskärs, dock gör det att det inte är en så snabbseglande båt. Dock så blir den bättre att bo i och går skönt i sjön och smäller inte så hårt i vågor.

Om jag skulle få välja båt skulle jag antingen satsa på långkölad på 32 och uppåt, gärna i 40 fot klassen då man får mycket utrymme under däck. Mitt andra alternativ skulle vara en modern fenkölad båt som jag skulle försöka förstärka kring roder och köl. Med den skulle jag vara betydligt snabbare vilket skulle korta ner tiden till havs, dock är det oftast obekvämare vilket gör att det blir svårt att bestämma vad som är bäst. Hade jag haft ekonomin skulle en HR i 35-50 klassen varit ett köp ev en Kay-Cottee (http://sailingmagazine.net/perry_kaycottee56.html) som verkar vara en sjujävla långseglingsbåt. Men jag är verkligen förespråkare för långkölat och stadigt.

Utrustning som jag skulle prioritera är ankarspel med massa kätting, ett bruce och ett cqr/plog ankare. Seagrip (staving) är underbara som akterankare men man riskerar fingrar och tår när man fäller ut och ihop dem. Men ett ankare i fören som du alltid har där och ankarspel är väldigt bra att ha. Det är ett stort krig mellan kätting resp lina när det gäller ankring men jag förespråkar kätting och rejält med den, minst 50m och gärna 100m lina att skarva med i värsta fall.

Nästa sak du ska kolla på är radar, kyl osv. Som jag skrev tidigare är ström en bra sak att ordna upp och plocka med minst 2 batterier på 80a/h.
Båtmässan i gbg nu till helgen och under veckan är ett bra ställe att kolla på utrustning och allt om sjön i stockholm är inte dumt heller.


60000 kommer du långt på om du inte ligger i marinor och äter för mycket på restaurang. Tänk på de kostnader du har här hemma och vad du behöver lägga undan för tiden du är borta.

Västindien kontra österut är väldigt svårt. Fördelen som jag ser med västindien är att det är väldigt mycket båtfolk där. Du kan få hjälp med det mesta av de andra båtfolken och på många ställen är väldigt trevliga att ligga på. Det du måste tänka på är att i lokalbefolkningens ögon är du en väldigt rik person som har en en båt, kan segla till deras land och verkar ha stoora summor på ditt konto, dvs gör dig till en person man ska snylta på. Detta tror jag gäller österut såväl som västerut.

Att ta sig ner till medelhavet via kusten låter bra men många anser att man ska gå långt ut när man ska över biscaya och kanske gå från england till la coruña direkt. Vissa går ner till azorerna bara för att undvika bukten. Vad som kan vara värt att tänka på är att när vi som hade gått kanalerna ner till medelhavet jämförde våra loggar med de som seglade runt till Gibraltar hade lika många motortimmar som oss. Att fälla masten och gå genom europa är en underbar tripp där man kommer passera många vingårdar och annat. Dock är det ett måste med en sjujävla motor i båten.
Motor är även nåt du ska fundera på när du skaffar en båt kolla kylning och se till att den räcker gott och väl till att kyla motorn vid högbelastning i svenska vatten. När du kommer ner i varmare vatten så får du mindre marginal.

Har du sjökort över resan redan eller ska du skaffa?
#19 2008-02-01, 17:42
doncarleone
Grejen är att jag inte har världens resurser gällande båtköpet heller så HR är ju helt uteslutet. Har försökt hitta L28 också men det är ont om dem med.
Har kollat en nord 80 i stlhm och den var väldigt fin, men (ett stort men) motorn var från -76 (!). Den är och har varit sötvattenskyld hela tiden och ska enligt utsago fungera bra, men ändå...
Annars tycker jag också att en långkölad vore bra, vi hade en Allegro 27 i familjen innan.

Jag räknar med att jag som mest skulle kunna vara ute i cirka 10 månader men vad jag dock inte bestämt är huruvida jag skall försöka sälja båten dit jag kommer (och förmodligen gå på en fet förlust) eller lägga upp den på land där (går det utan att behöva betala sinnessjuk skatt?) eller segla hem den.
Anledningen till att jag funderar kring att lägga upp eller sälja båten dit jag kommer är såklart för att jag skulle kunna ta mig längre och jag ordnar det så.

Är det inte frustrerande att gå via kanalerna? Hur lång tid tar det? Man vill ju ut och prova sina "sea legs". =)

På vilket sätt skulle du förstärka fenkölen??


(tack för all info!)
#20 2008-02-01, 19:07
Ursprungligen postat av doncarleone
Grejen är att jag inte har världens resurser gällande båtköpet heller så HR är ju helt uteslutet. Har försökt hitta L28 också men det är ont om dem med.
Har kollat en nord 80 i stlhm och den var väldigt fin, men (ett stort men) motorn var från -76 (!). Den är och har varit sötvattenskyld hela tiden och ska enligt utsago fungera bra, men ändå...
Annars tycker jag också att en långkölad vore bra, vi hade en Allegro 27 i familjen innan.

Jag räknar med att jag som mest skulle kunna vara ute i cirka 10 månader men vad jag dock inte bestämt är huruvida jag skall försöka sälja båten dit jag kommer (och förmodligen gå på en fet förlust) eller lägga upp den på land där (går det utan att behöva betala sinnessjuk skatt?) eller segla hem den.
Anledningen till att jag funderar kring att lägga upp eller sälja båten dit jag kommer är såklart för att jag skulle kunna ta mig längre och jag ordnar det så.

Är det inte frustrerande att gå via kanalerna? Hur lång tid tar det? Man vill ju ut och prova sina "sea legs". =)

På vilket sätt skulle du förstärka fenkölen??


(tack för all info!)


Kanalen tar ungefär en månad vilket det nog gör runt om du inte seglar på bra. Jag var dock inte med på kanalen eftersom jag var tvungen att jobba ihop lite mer reskassa men enligt dom som gjorde turen var det väldigt trevligt, det ända dom ville ha ogjort var Rhen.

Hade du gått västerut hade uppläggning av båt varit ett bra alternativ, i västindien finns det många ställen där man kan lägga upp "billigt". Motor från 76 behöver inte vara dåligt, i familjens L32a sitter det en Yanmar som är lika gammal som båten (70 nåt) och den fungerar bra. Sötvattenskylning är ju ett måste om man ska köpa en äldre motor. Dock så är det inte dumt att be någon riktigt motorkunnig ta sig en titt på den. Dina Sealegs kommer att infinna sig efter nån vecka utomskärs och innan det kan det vara stökit. Mot slutet av turen låg jag i förpiken i styvkuling och gjorde rent med tsprit utan att må dåligt så man vänjer sig kan jag lova.

Med förstärka skulle jag först fundera på att plasta fast lite fler bultar och stärka runt om kring infästningen med glasfiber. Men jag skulle nog även bygga en vattentät låda runt roderinfästning och kölinfästning för att bromsa mängden vatten som kommer in om man skulle råka ut för nåt. De flesta moderna båtar som har sjunkit under överseglingar har gjort det när man slagit loss roder eller köl och fått in vatten genom roderhylsan eller hålen för kölbultarna. Skulle du segla loss en fenköl så är du nog utom räddning hur som helst.

Men innan du sticker oavsätt vad det blir för båt så är byte av alla vant och fall en bra sak. Vi hade sprickor i undervanten när vi kom över och då är ändå vår rigg präktigt överdriven i dimentionerna.

Kan du få tag i en allegro 27 om du är van vid båten så är det ju guld värt för då behöver du inte lägga ner så mycket tid på att lära dig den. Får du inte tag på den så kan det vara värt att ta en lite längre tur innan du sticker ut. Kanske ta en sväng runt södra sverige inkl kanalerna för att testa hur den är att bo i och i alla fall göra minst 2-3 dygn ute till sjös utan att stiga i land för att se hur det fungerar att sova, laga mat och leva ombord när båten seglas.

Nåt som är skönt när du kommer ut är att alltid ha revlinor inträdda och gärna köra 3 rev i storen. Rullfock/genua är även väldigt skönt att ha.

Hoppas att du blir lite klokare av mina tankar.
#21 2008-02-01, 19:17
Ursprungligen postat av Hin Håle.
http://www.dromresan.com har all information du efterfrågar. Långkölade kosterbåtar verkar vara de populäraste i budget-segmentet.

Några boktips kan nog också vara på sin plats: Spray av Joshua Slocum (den förste att ensamsegla jorden runt), samtliga seglingsskildringar av Tristan Jones, samt våra egna nautiska våghalsar Sven Yrvind (tidigare Lundin) och Kurt Björklund.

Lycka till!

Sven Yrvind/lundin ska du inte lita på längre, det var nästan så han tog livet av sig och sin skeppare i deras Vega nu i höstas. Bara tur att dom tog sig över med livet i behåll. Han har faktiskt inget att komma med förutom ett stort leende när det gäller segling.

Men en långkölad kosterbåt ska du skaffa tycker jag. Kolla i doncarleones tråd för mer info och förslag.

Läs gärna lite från Rolf Bjelke även fast han gärna sätter ecostämpeln på sitt seglande.
Men bra första steg är att lära sig segla. I ljungskile finns det en seglar skola som är väldigt bra eftersom man börjar med lagomt stora båtar (tror den heter gunnars seglarskola eller nåt sånt).
#22 2008-02-02, 13:07
doncarleone
Ursprungligen postat av Dejad


Har du sjökort över resan redan eller ska du skaffa?


Jag har inte fixat sjökort än hurså?

Har kollat runt lite om kanalvägen till medelhavet nu och jag är lite lockad
av det trots allt..

Du (Dejad) sa att du tyckte man skulle ha upp mot 50 m kätting men det låter lite väl tungt för en 27-fotare.
#23 2008-02-03, 11:35
Coolcitte
Prata med Sven Yrvind!
#24 2008-02-04, 14:17
Ursprungligen postat av Coolcitte
Prata med Sven Yrvind!

Snälla gör inte det :| han är bra på att sälja sin idé men för människor som vill göra en resa och inte få liggsår, riskera livet mer än nödvändigt och kanske få en trevlig tur så ska man undvika han.
Det var många år sen han gjorde sin "otroliga" segling och den han gjorde senast fick hans tidigare ryggdunkare att börja ifrågasätta han. Men han ger en ett gott skratt ibland.