Ursprungligen postat av doncarleone
Kul att nån insatt hittat hit.
Jag tycker det verkar som 27-30 fotare från 60-70 talet är det bästa budgetvalet, kanske en Allegro 27 (verkar dock svår att få tag i), nord 80 (olle enderlein) eller kanske en B31.
Exklusive båtköpet siktar jag på att ha en budget på cirka 60 000. en anledning till att jag kom på att jag ville ut och segla var att det verkar som man kan komma undan relativt billigt med att semestra länge och ändå fantastiska intryck och på ett annorlunda sätt.
Anledningen till att jag tycker österled verkar intressantare än mot västindien är att jag fått intrycket att västindien är väldigt exploaterat av andra båtsemestrare. Har dock hört om pirater i röda havet men man kan kanske eskader segla och med någon lots kanske? Det har ag inte undersökt närmre än iaf.
Via biscaya runt portugal och gibraltar till medelhavet tänkte jag mig, hurså?
Uppskattar svar mycket!
Allegro är ett väldigt bra båtköp och det är därför dom är svåra att få tag på. Laruinkostrar är inte dumt heller och även OE är bra långseglingsmärken. Dock måste du fundera på vilken typ av seglare du är. Seglingen över atlanten gjorde jag i en L32:a och långkölen är underbar att ha när man är utomskärs, dock gör det att det inte är en så snabbseglande båt. Dock så blir den bättre att bo i och går skönt i sjön och smäller inte så hårt i vågor.
Om jag skulle få välja båt skulle jag antingen satsa på långkölad på 32 och uppåt, gärna i 40 fot klassen då man får mycket utrymme under däck. Mitt andra alternativ skulle vara en modern fenkölad båt som jag skulle försöka förstärka kring roder och köl. Med den skulle jag vara betydligt snabbare vilket skulle korta ner tiden till havs, dock är det oftast obekvämare vilket gör att det blir svårt att bestämma vad som är bäst. Hade jag haft ekonomin skulle en HR i 35-50 klassen varit ett köp ev en Kay-Cottee (
http://sailingmagazine.net/perry_kaycottee56.html) som verkar vara en sjujävla långseglingsbåt. Men jag är verkligen förespråkare för långkölat och stadigt.
Utrustning som jag skulle prioritera är ankarspel med massa kätting, ett bruce och ett cqr/plog ankare. Seagrip (staving) är underbara som akterankare men man riskerar fingrar och tår när man fäller ut och ihop dem. Men ett ankare i fören som du alltid har där och ankarspel är väldigt bra att ha. Det är ett stort krig mellan kätting resp lina när det gäller ankring men jag förespråkar kätting och rejält med den, minst 50m och gärna 100m lina att skarva med i värsta fall.
Nästa sak du ska kolla på är radar, kyl osv. Som jag skrev tidigare är ström en bra sak att ordna upp och plocka med minst 2 batterier på 80a/h.
Båtmässan i gbg nu till helgen och under veckan är ett bra ställe att kolla på utrustning och allt om sjön i stockholm är inte dumt heller.
60000 kommer du långt på om du inte ligger i marinor och äter för mycket på restaurang. Tänk på de kostnader du har här hemma och vad du behöver lägga undan för tiden du är borta.
Västindien kontra österut är väldigt svårt. Fördelen som jag ser med västindien är att det är väldigt mycket båtfolk där. Du kan få hjälp med det mesta av de andra båtfolken och på många ställen är väldigt trevliga att ligga på. Det du måste tänka på är att i lokalbefolkningens ögon är du en väldigt rik person som har en en båt, kan segla till deras land och verkar ha stoora summor på ditt konto, dvs gör dig till en person man ska snylta på. Detta tror jag gäller österut såväl som västerut.
Att ta sig ner till medelhavet via kusten låter bra men många anser att man ska gå långt ut när man ska över biscaya och kanske gå från england till la coruña direkt. Vissa går ner till azorerna bara för att undvika bukten. Vad som kan vara värt att tänka på är att när vi som hade gått kanalerna ner till medelhavet jämförde våra loggar med de som seglade runt till Gibraltar hade lika många motortimmar som oss. Att fälla masten och gå genom europa är en underbar tripp där man kommer passera många vingårdar och annat. Dock är det ett måste med en sjujävla motor i båten.
Motor är även nåt du ska fundera på när du skaffar en båt kolla kylning och se till att den räcker gott och väl till att kyla motorn vid högbelastning i svenska vatten. När du kommer ner i varmare vatten så får du mindre marginal.
Har du sjökort över resan redan eller ska du skaffa?