Hitta diskussioner med liknande innehåll

Någon som har erfarenhet av långfärdssegling?

#25 2008-02-04, 14:30
Ursprungligen postat av doncarleone
Jag har inte fixat sjökort än hurså?

Har kollat runt lite om kanalvägen till medelhavet nu och jag är lite lockad
av det trots allt..

Du (Dejad) sa att du tyckte man skulle ha upp mot 50 m kätting men det låter lite väl tungt för en 27-fotare.

Beror lite på hur din båt är konstruerad. Många gamla 70talare har genom sin långköl väldigt mycket lyftkraft i fören och då gör inte mängden så mycket, dessutom tycker jag det känns som att lite vikt i fören är bra när du ska kryssa mot sjö eftersom man då har en tendens att trycka sig i genom vågtopparna istället för att lyftas upp, detta kan dock bara vara ett spratt som ens egna sinnen spelar en och du skulle kanske inte uppleva samma sak.

Jag kom genom ett under *host*piratebay*host* över sjökort ner över de flesta hav m.m. och det kunde vara ett alternativ till att lägga ut massa pengar på papperskort och digitala kort.
Om nån bara kunde knäcka MaxSea 12 nu så skulle jag vara lycklig resten av året.
Men köp några guideböcker över medelhavet och de områden du ska segla kolla på http://www.imray.com/ de har bra guider.

Vill du ha sjöbenen snabbt så gå runt men vill du ha en mysig tur ta kanalerna. Du kan ju ta kustvägen på väg hem om du känner att du vill se den med.
#26 2008-02-05, 11:24
doncarleone
Nu har jag slagit till på en Nord 80!

Hoppas nu bara att båtklubben ska vilja ta sig an min båt trots att jag inte stått i kö i 4 år (skrev ett inspirerat mejl om hur andra kanske blir inspirerade om de ser ungdommar som rustar för långfärd i deras båtklubb).

Vad jag grubblat länge om kring denna båt är huruvida motorn kommer hålla och om jag kanske kunde renovera den på något sett. Jag har dock inga erfarenheter av att renovera båtmotorer och frågan är om det inte är bäst att jag håller mig bort från motorn. Tips på hur/vad jag skulle kunna byta som brukar slitas på en sötvattenskyld volvo penta från -76 vore mycket uppskattat.=)

Det där med sjökort har jag sett att det funnits för svenska vatten, finns det även för andra länder?

tack!
#27 2008-02-05, 12:15
Ursprungligen postat av doncarleone
Nu har jag slagit till på en Nord 80!

Hoppas nu bara att båtklubben ska vilja ta sig an min båt trots att jag inte stått i kö i 4 år (skrev ett inspirerat mejl om hur andra kanske blir inspirerade om de ser ungdommar som rustar för långfärd i deras båtklubb).

Vad jag grubblat länge om kring denna båt är huruvida motorn kommer hålla och om jag kanske kunde renovera den på något sett. Jag har dock inga erfarenheter av att renovera båtmotorer och frågan är om det inte är bäst att jag håller mig bort från motorn. Tips på hur/vad jag skulle kunna byta som brukar slitas på en sötvattenskyld volvo penta från -76 vore mycket uppskattat.=)

Det där med sjökort har jag sett att det funnits för svenska vatten, finns det även för andra länder?

tack!

GRATTIS!!

Sjökort finns digitalt och pappers varianter över hela världen och om du inte vill lägga reskassan på dessa så finns det många torrentsidor där du kan hämta dem.

Det med motorn kan jag höra mig för med folk som kan men jag skulle ge dig tipset att inhandla en verkstadshandbok eller liknande för den och i alla fall försöka att ta tid en titt på dig själv. Skulle den lägga av under resan kommer den givetvis att göra det 100M från land när det är stiltje och en orkan är på ingång rakt mot dig och då är det skönt att iaf ha tittat på den tidigare. Men hade en penta i familjens gamla Maxi77a och den hade problem med att den sög luft i bränslefiltret. Men om du kan vänta ett år med seglingen så du hinner testa motorn i sommar så kan du ju se vad den visar för tendenser. Den får framför allt inte visa tendenser på att gå varm när du ligger och kör med normalbelastning.
#28 2008-02-05, 21:48
OG_Leffe
Låter ju sjukt intressant det här. Kommer följa utvecklingen med stort intresse.
#29 2008-02-07, 15:41
Seatim
cruisersforum.com

Budget varierar på hur lyxigt du vill leva och var. Båt allt från Albin vega till lyxyacht.
#30 2008-02-10, 10:57
En fråga jag funderar på ang seglingen, hur tänkte du lösa styrningen? Autopilot eller vindroder? Personligen är jag för vindroder när det gäller utomskärs segling men det finns ju brister i det med.
#31 2008-02-10, 11:16
doncarleone
Håller för tillfället på att försöka hitta ett vindroder, jag tycker det verkar bäst för oss. Autopiloten drar väl en hel del ström när det börjar blåsa och när det är hög sjö. Dessutom ser ju båten ut som en riktig långseglare med vindroder och det är ju det viktigaste. =)

Funderade lite på ankarspel också men jag tror kanske det kan vara läge och skippa det. Det kostar ju en hel del och tar plats. Vad säger du?
#32 2008-02-10, 16:23
Ursprungligen postat av doncarleone
Håller för tillfället på att försöka hitta ett vindroder, jag tycker det verkar bäst för oss. Autopiloten drar väl en hel del ström när det börjar blåsa och när det är hög sjö. Dessutom ser ju båten ut som en riktig långseglare med vindroder och det är ju det viktigaste. =)

Funderade lite på ankarspel också men jag tror kanske det kan vara läge och skippa det. Det kostar ju en hel del och tar plats. Vad säger du?


Hur många kommer ni vara ombord?
Vindroder är underbart att ha ombord, jag personligen har seglat med pendelservo (aries, monitor) och älskar dem och gillar aries rejält eftersom det är dimmentionerat för att bli misshandlat. (är dock jävligt partisk här) Vad man kan göra är att skaffa en billig autopilot och sätta den så den styr på vindflöjeln till vindrodret, då kan du få båten att hålla kursen i sjö och använda vindrodrets styrka till manövreringen och så spara batteri.
När det gäller ström så kolla på ledlampor till innerbelysning och till lanternor.

Ankarspel är dyrt men kommer vara värt var ända krona när du kommer ner och ska nakra mycket. Har ni en "ankarbox" på norden? (Vad har du döpt henne till?)

Segelgarderoben? Vad gör ni med den? Vad innehåller den?

Blir det mycket jobb i vår med båten eller är den i bra skick?
#33 2008-02-11, 10:40
doncarleone
Ursprungligen postat av Dejad
Hur många kommer ni vara ombord?
Vindroder är underbart att ha ombord, jag personligen har seglat med pendelservo (aries, monitor) och älskar dem och gillar aries rejält eftersom det är dimmentionerat för att bli misshandlat. (är dock jävligt partisk här) Vad man kan göra är att skaffa en billig autopilot och sätta den så den styr på vindflöjeln till vindrodret, då kan du få båten att hålla kursen i sjö och använda vindrodrets styrka till manövreringen och så spara batteri.
När det gäller ström så kolla på ledlampor till innerbelysning och till lanternor.

Ankarspel är dyrt men kommer vara värt var ända krona när du kommer ner och ska nakra mycket. Har ni en "ankarbox" på norden? (Vad har du döpt henne till?)

Segelgarderoben? Vad gör ni med den? Vad innehåller den?

Blir det mycket jobb i vår med båten eller är den i bra skick?


Ringde på ett vindroder för 5000 igår men var för sen. Var riktigt synd.
Det där med autopilot på vindroder kanske blir intressant ifall jag kan komma över ett vindroder som inte är allt för dyrt, annars kanske vi skippar autopiloten.

Att byta alla lampor till LED har jag också tänkt på. Känns sjukt bra att kunna sänka strömåtgången så brutalt på lamporna.

Vi har så vitt jag vet (har inte seglat hem henne än) ingen ankarbox på norden (har inte döpt henne =) ). Kan man inte bygga en själv?

Vi har rullfock, gennaker, stor..... Sen vet jag faktiskt inte.
Rent estetiskt är båten väldigt fin, tycker jag. En av de som säljer båten till mig är besiktningsman och hävdar att genomföringarna inte behövs bytas, men jag ska nog hyra en besiktningsman att kolla på dom ändå.
Drevstrumpan är nog lika bra att byta eftersom jag hört att man ska göra det med jämna mellanrum.
Elsystemet och motorn tänkte jag försöka lära mig så bra jag kan och styra upp efter bästa förmåga. När det gäller motorn har jag en motordukig morfar som kanske kan hjälpa mig. Motorn ska enligt utsago fungera bra och likaså elsytemet, men man får inte ta något för givet innan en sån här seglats tänker jag.

Vad gäller navigation och kommunikation tänkte jag köpa en ny plastimo contest 101 kompass och ev. ny GPS om vi inte fr låna. Jag får låna en fast VHF av morsan och farsan. Sen tänkte jag försöka komma över en bärbar dator för E-sjökort samt massa pappers sjökort.
#34 2008-02-11, 11:26
Ursprungligen postat av doncarleone
Ringde på ett vindroder för 5000 igår men var för sen. Var riktigt synd.
Det där med autopilot på vindroder kanske blir intressant ifall jag kan komma över ett vindroder som inte är allt för dyrt, annars kanske vi skippar autopiloten.

Att byta alla lampor till LED har jag också tänkt på. Känns sjukt bra att kunna sänka strömåtgången så brutalt på lamporna.

Vi har så vitt jag vet (har inte seglat hem henne än) ingen ankarbox på norden (har inte döpt henne =) ). Kan man inte bygga en själv?

Vi har rullfock, gennaker, stor..... Sen vet jag faktiskt inte.
Rent estetiskt är båten väldigt fin, tycker jag. En av de som säljer båten till mig är besiktningsman och hävdar att genomföringarna inte behövs bytas, men jag ska nog hyra en besiktningsman att kolla på dom ändå.
Drevstrumpan är nog lika bra att byta eftersom jag hört att man ska göra det med jämna mellanrum.
Elsystemet och motorn tänkte jag försöka lära mig så bra jag kan och styra upp efter bästa förmåga. När det gäller motorn har jag en motordukig morfar som kanske kan hjälpa mig. Motorn ska enligt utsago fungera bra och likaså elsytemet, men man får inte ta något för givet innan en sån här seglats tänker jag.

Vad gäller navigation och kommunikation tänkte jag köpa en ny plastimo contest 101 kompass och ev. ny GPS om vi inte fr låna. Jag får låna en fast VHF av morsan och farsan. Sen tänkte jag försöka komma över en bärbar dator för E-sjökort samt massa pappers sjökort.

Synd att du inte fick tag i vindrodret. Men jaga efter det. Fundera lite på att köpa en bärbar vhf att ha i sittbrunnen alt om ni är fler ombord och inte är i land samtidigt. Försök att ordna en nmea sladd från gps till dator så du kan få positionsangivelse utan att behöva krångla.

Kan du plasta borde en ankarbox vara relativt lätt att fixa. Ser fram emot bilder från vårens jobb sen. Familjens projekt är just nu targabåge för att få upp vindgen, solpanel och radar på och ev hardtop inför kommande seglingar.
#35 2008-02-11, 20:11
Är det ingen som snackar om kostnader?

Eftersom TS är man har han ingen motor på båten, så då räknar vi bort bränslekostnader. Han lever också av sitt metspö vilket betyder att i Sverige och på de nordliga bredgraderna kommer han att leva på aborrar och kanske torsk, sedan blir det mer exotiskt med rockor och sjöstjärnor. Bananer och annan frukt plockar man när man är i land.

Man sover även vid stränder istället för dyra gästthamnar, så de enda utgifterna är båt och kanske rent vatten. Sälj bilen, rensa alla fulla förråd och andra lagerutrymmen så har man snabbt en båt.
#36 2008-02-11, 21:05
Ursprungligen postat av Så här är det
Är det ingen som snackar om kostnader?

Eftersom TS är man har han ingen motor på båten, så då räknar vi bort bränslekostnader. Han lever också av sitt metspö vilket betyder att i Sverige och på de nordliga bredgraderna kommer han att leva på aborrar och kanske torsk, sedan blir det mer exotiskt med rockor och sjöstjärnor. Bananer och annan frukt plockar man när man är i land.

Man sover även vid stränder istället för dyra gästthamnar, så de enda utgifterna är båt och kanske rent vatten. Sälj bilen, rensa alla fulla förråd och andra lagerutrymmen så har man snabbt en båt.


Eftersom TS inte har någon motor i båten så fastnar han vid skagen då det är skitväder och han inte kommer ur hamnen, fogden tar båten efter att hamnavgiften blivit för hög och han inte kan betala.

scenario två:
Eftersom ts har använt sitt metspö hela resan har han fått i sig galet höga doser av diverse bakterier, tungmetaller och annat och får cancer en bit utanför kreta och hittas av några svenska charterturister som ville testa på vindsurfing och ser en drivande båt

Ne men snart kommer du att skriva att han ska skita i toan och använda hink med. Men ankra istället för gästhamnar, handla i lokala affärer och försök att leva billigt billigt..