Hitta diskussioner med liknande innehåll

Någon som har erfarenhet av långfärdssegling?

#37 2008-02-12, 09:11
Slog samman de bägge långseglartrådarna. Skepp o'hoy!

/mod
#38 2008-02-12, 13:49
Ursprungligen postat av doncarleone

Vi har rullfock, gennaker, stor..... Sen vet jag faktiskt inte.

Rullfock är underbart och be en segelmakare sy om den så den blir "revbar" (man syr in lite paddingnärmast staget så man plattar ut buken när man rullar första varvet) för det är inte dumt. Hur många rev har du i storen? Viktigt att kolla upp när du riggar till våren är hur många rev det är förberett för på bommen. Vi har tre rev i storen, alla med linor iträdda och klara att användas när man behöver det.
#39 2008-02-12, 16:39
doncarleone
Ursprungligen postat av Dejad
Rullfock är underbart och be en segelmakare sy om den så den blir "revbar" (man syr in lite paddingnärmast staget så man plattar ut buken när man rullar första varvet) för det är inte dumt. Hur många rev har du i storen? Viktigt att kolla upp när du riggar till våren är hur många rev det är förberett för på bommen. Vi har tre rev i storen, alla med linor iträdda och klara att användas när man behöver det.


Jag vet faktiskt inte hur många rev jag har i storen än. Tänkte inte på att kolla det när jag var och såg på båten. Hade inte hört om det där med paddingen på rullfocken innan, blir till att kolla upp, men det funkar väl utan också (?).

Såg förresten en volvo penta 2002 (18 hästars) från -87 på blocket för 16500, vilken ska fungera fint. Blev lite intresserad men frågan är hur jobbit det är att installera ny motor alt. hur mycket det kostar. Har du koll på sånt? =)
#40 2008-02-12, 17:34
Ursprungligen postat av doncarleone
Jag vet faktiskt inte hur många rev jag har i storen än. Tänkte inte på att kolla det när jag var och såg på båten. Hade inte hört om det där med paddingen på rullfocken innan, blir till att kolla upp, men det funkar väl utan också (?).

Såg förresten en volvo penta 2002 (18 hästars) från -87 på blocket för 16500, vilken ska fungera fint. Blev lite intresserad men frågan är hur jobbit det är att installera ny motor alt. hur mycket det kostar. Har du koll på sånt? =)

Det går bra utan padding men det är skönt att bli av med buken på focken. Vi har en liten kryssfock som vi revar till stormfock och en rejält stor genua på ett peke framför även den på rulle. Så det går fort att bara rulla in den ena och ut med den andra när man seglar, det gör att man hela tiden kan gå med maximal segelyta i förhållande till vind vilket är mycket skönt för man blir lätt lat när det gäller att byta segel.

Jobbiga i det är hur motorfästerna stämmer överrens, hur jobbigt det är att lyfta ut den och sen inriktning mot proppeler axeln. Det är nog de jobbiga bitarna, visserligen finns det säker massa bitar som är bökiga men jag är inte direkt nåt motor proffs. Men du hade ju nån motorkunnig i släkten, hör med han. Men gör du jobbet själv så är det lyftannordning som jag tror blir dyrt.

Men nya gummi bussningar under motorn, ev en gummibussning mellan motor och propeller axel så känns motorn som ny, det gjorde våran iaf.
#41 2008-02-18, 11:51
doncarleone
En tråkig motgång:
Efter det att affären tycktes spikats på en Nord 80, blev försäkrad att jag skulle få köpa båten (muntligt avtal ju), priset förhandlat och kontraktet skulle faxas så ringer en svärfar till personen jag haft kontakt med och säger att dom sålt båten till någon annan.... :evilmad:
Så nu är jag tillbaks på ruta ett.
Siktar nu på att försöka komma över en Allegro 27 eftersom jag har segelvana från en sådan och dom e extremt sjödugliga.

// Tänkte bara dela med mig, kanske inte så intressant =)
#42 2008-02-18, 18:57
Ursprungligen postat av doncarleone
En tråkig motgång:
Efter det att affären tycktes spikats på en Nord 80, blev försäkrad att jag skulle få köpa båten (muntligt avtal ju), priset förhandlat och kontraktet skulle faxas så ringer en svärfar till personen jag haft kontakt med och säger att dom sålt båten till någon annan.... :evilmad:
Så nu är jag tillbaks på ruta ett.
Siktar nu på att försöka komma över en Allegro 27 eftersom jag har segelvana från en sådan och dom e extremt sjödugliga.

// Tänkte bara dela med mig, kanske inte så intressant =)

Alla med och motgångar är trevligt att höra om dock var det synd att det gick såhär.
Har du några allternativ just nu eller är det dåligt med båtar just nu.

Dålig stil av säljarna tycker jag. Vi har bestämt oss hur vi ska bygga våran hardtop på familjens L32a nu. Det blir granribbor som vi plastar några lager på.
Kan lägga upp bilder när projektet kommer i rullning.
#43 2008-02-19, 15:41
doncarleone
Vore skitkul att följa ditt projekt. Alltid kul att se hur andra tacklar praktiska problem och kommer på olika lösningar.

Ska också försöka posta så mkt bilder och grejor jag pallar men jag ska nog upprätta en hemsida också tror jag.
Just nu funderar jag på huruvida jag ska lägga ett bud på en Allegro 27 i Norrtälje som jag inte har möjlighet att se (risky som fan, jag vet). Men jag är rädd att jag inte kommer hinna se den förrän det är för sent annars.

En tanke jag hade var att jag kanske skulle kunna hyra en besiktningsman att titta på den, men dom verkar inte finnas i överflöd. Iaf inte i Norrtälje.

Vill helst komma över en lämplig båt till Mars eftersom det skulle lösa många praktiska problem för mig.
#44 2008-02-19, 19:53
Ursprungligen postat av doncarleone
Vore skitkul att följa ditt projekt. Alltid kul att se hur andra tacklar praktiska problem och kommer på olika lösningar.

Ska också försöka posta så mkt bilder och grejor jag pallar men jag ska nog upprätta en hemsida också tror jag.
Just nu funderar jag på huruvida jag ska lägga ett bud på en Allegro 27 i Norrtälje som jag inte har möjlighet att se (risky som fan, jag vet). Men jag är rädd att jag inte kommer hinna se den förrän det är för sent annars.

En tanke jag hade var att jag kanske skulle kunna hyra en besiktningsman att titta på den, men dom verkar inte finnas i överflöd. Iaf inte i Norrtälje.

Vill helst komma över en lämplig båt till Mars eftersom det skulle lösa många praktiska problem för mig.


Du kan inte be om hjälp från någon flashbackmänniska eller annan person? Jag bor ju inte i närheten men någon måste det ju finnas som kan kolla på båten åt dig. Men i sthlm i allmänhet borde det finnas besiktningsmän, kontakta kryssarklubben och hör med dem.
Men när tänkte du dra hade du tänkt? I höst eller nästa höst?
Får se vilket av projekten som kommer i rullning nu, antingen targabåge för Radar m.m. eller Hardtopen eller båda. Skönast vore att fixa rubbet innan sommaren i år så man kan lägga tiden på att bara mysa omkring. Dock så lär min sommar säsong vara förstörd pga jobb och annat så jag får njuta av våren och hösten.
Men att få den i mars vore inte dumt. Köper du den på land eller i vattnet som det ser ut nu?
#45 2008-02-26, 14:42
Var och tittade till båten efter helgens stormväder och passade på att fota vindrodret och hackbrädan så du kan se ett förslag på saker att skaffa när du fått båten (vilken det nu blir)
http://i28.tinypic.com/11182t2.jpg

Vi bytte kedjan som man använder i original till linor istället. Vi köpte det direkt från "fabriken" i danmark och fick det installerat av ägaren till företaget. 27tusen danska pyntade vi för detta men det var värt varje öre när vi var ute till havs.
#46 2008-02-28, 00:50
doncarleone
Kul med bild!
Sån hackbräda kan ju va läge att skaffa, men det är väl jättelätt att fixa själv?
Hur vindrodret fästs in är jag inte hlet på det klara med än. Är det olika konstruktioner(blir väl olika på koster, eller negativ akterspegel t ex.)? Måste man komma på infästning själv eller brukar det komma med vindroder man köper?

Båten som jag hoppas få köpa är för tillfället på varv i Norrtälje men ska sjösättas vid säljtillfället så jag kan segla ner den till Blekinge (tills vidare) där min familj har sommarstuga.
#47 2008-02-28, 19:08
Ursprungligen postat av doncarleone
Kul med bild!
Sån hackbräda kan ju va läge att skaffa, men det är väl jättelätt att fixa själv?
Hur vindrodret fästs in är jag inte hlet på det klara med än. Är det olika konstruktioner(blir väl olika på koster, eller negativ akterspegel t ex.)? Måste man komma på infästning själv eller brukar det komma med vindroder man köper?

Båten som jag hoppas få köpa är för tillfället på varv i Norrtälje men ska sjösättas vid säljtillfället så jag kan segla ner den till Blekinge (tills vidare) där min familj har sommarstuga.


Hackbräda fixar man själv om man är lite händig, innan du köpt en sådan finns det en annordning som heter TillerLock som man fäster på rorkulten och den fungerar hyffsat, L32:an är för tung i rodret för att just TillerLock ska fungera bra men hackbrädan fungerar bra. En bit rostfristålplåt lite trä och några gångjärn. Vi hade lite problem eftersom vi inte har en rak bakkant på sittbrunnen men med lite funderingar och några försök med sakerna i handen och tumstock i andra så klara vi det. Hackbräda i metall måste nästan sättas på gångjärn så man inte sätter sig på den och får taggarna i röven eller trampar på den m.m.

Vindroder till båtar med platt akter är väldigt enkla att installera men har man kosterakter så blir det lite bökigare. Köper du vindroder från "fabrikerna" så kan du utan problem segla båten till dem och få de påsatta (Aries i dyvig är ett hett tips, där skaffa vi vårat och Peter är väldigt hjälpsam när han fått en gammeldansk i sig) men köper man begagnat så kan det vara si och så med det. Vi har ju både utanpåliggande roder, kosterakter och en liten badplatform bak vilket gjorde det hela lite rörigt innan vi kom fram till hur vi skulle göra.
Om du skulle kunna så försöka att besiktiga båten på land väl som i vattnet annars kanske du får dig en härlig funderare när du tar upp i höst. Vi fick plastpest när vi var ute på vår långsegling vilket gjorde att vi fick ligga uppe på land en säsong efter vi kommit hem.

Men ett vindroder är inte bara funktionellt, det är framför allt vackert när det jobbar. Kan sitta och bara förundras över hur bra det styr båten när man seglar, hon tar bättre höjd med vindroder än med mig till rodret, hon går lugnare i sjön m.m. Vindrodret är på alla saker utom just kurshållning en bättre rorsman är vad jag är och kan styra dygnet runt utan avbrott.

Aries vs Monitor är svårt val men Aries har 6graders gradering på kurshållningen så du vet hur mycket du girar när du byter kurs. Monitor har inte det än vad jag vet. Annars är det två bra roder som jag kan stå för att rekommendera.
#48 2008-03-06, 08:52
För att inte tråden ska försvinna in i dimmorna så tänkte jag att jag skulle tipsa om ett väldigt mysigt ställe i medelhavet.
http://i27.tinypic.com/v8kn54.jpg
Mallorca som alla ser, i mitt hålkors så finns det en vik som kallas Sa Ca Lobra och det är dit som lokalborna på ön åker för att bada, glasklart vatten, undervattensgrottor på några ställen, grottor i klipporna man kan köra in båtar i och annat kul i närheten. Här kan man om det inte blåser hård nordlig vind ligga en vecka och bara njuta av vattnet, bergen, solen och livet.
http://i32.tinypic.com/2s9vx2d.jpg
Här är en inzoomning på bilden ankra åt väster i viken eftersom det går en turbåt från Puerto Soller till och från viken dagligen och ligger man ivägen blir dom sura.
P Soller är för övrigt ett helt ok ställe att ligga nån natt i (man ligger ankrad på redden) och handla mat m.m.

Om detta var en bra idé på utveckling av tråden så kommer jag gärna med fler tips. (Kan komma med tips på canarieöarna, m.m. och en hel del i karibien.)