Hitta diskussioner med liknande innehåll

Någon som har erfarenhet av långfärdssegling?

#49 2008-03-08, 19:09
Sobe
Min Kompis kusin gav sig ut på en riktig långtur med en polare. Kolla in escapetodanger.se
Där finns en del intressanta saker att läsa om och en hel del bilder.
#50 2008-03-10, 18:46
doncarleone
Ursprungligen postat av Sobe
Min Kompis kusin gav sig ut på en riktig långtur med en polare. Kolla in escapetodanger.se
Där finns en del intressanta saker att läsa om och en hel del bilder.


Intressant sida! Ska läsa mer på den.
Åker nästa helg till Norrtälje för att inspektera och ev. skriva kontrakt på en Allegro 27. Vi kommer dock inte kunna segla ner henne förrän skiftet Maj/juni.=(
Kan börja drömma igen efter båtköpsfadäsen vi åkte på för ett par veckor sen.
#51 2008-03-10, 20:04
Härligt, hoppas att det blir ett bra köp. Ta gärna lite bilder så vi kan titta på skönheten sen.
#52 2008-03-12, 17:17
Gaedecke
Ursprungligen postat av doncarleone
Jag pluggar för tillfället tredje året på en civ. ing. utbldning på LTH och tänkte ta ett sabbatsår efter 6 terminen då jag planerar att köpa en stabil 27 fotare från 70-talet och dra i österled via medelhavet och suezkanalen
(Det låter kanske oseriöst men jag har mer koll än vad det kanske låter som).

Vad jag undrar är om det finns nån Fbare som har genomfört någon längre seglats och kanske t.o.m. i österled som kan delge lite av de problem som uppkom under resans gång.


Ursäkte att jag bara hoppar in i tråden så här och ställer en relativt orelevant fråga. Men ni som är ute och seglar mellan olika länder..hur ofta blir ni kollade av tullen och kustbevakningen? Hur ser rutinerna ut när man kommer från ett land till ett annat.
#53 2008-03-14, 18:53
Ursprungligen postat av Gaedecke
Ursäkte att jag bara hoppar in i tråden så här och ställer en relativt orelevant fråga. Men ni som är ute och seglar mellan olika länder..hur ofta blir ni kollade av tullen och kustbevakningen? Hur ser rutinerna ut när man kommer från ett land till ett annat.


Inom EU så kollar tullen inte en så länge man inte klarerar in i portugal som har lite egna regler. På en 11 månaders segling så var tull/immigration ombord på båten bara en gång och det var i södra spanien och dom ville kolla att vi inte hade några gömda afrikaner om bord. Räckte med att visa pass och lite andra papper.

Beroende lite på vart du åker så ser det lite olika ut men oftast så kommer man till landet man ska besöka, tar sig in till en större hamn, ankrar eller lägger till vid brygga, trampar upp till customs/immigration och klarerar in. Sen när man lämnar landet så ska man klarera ut och tala om vart man planerar att segla. Men säger jag att jag siktar på att segla till Storbritannien och hamnar i Frankrike så brukar det inte vara nåt problem. Men som sagt, inom EU är det bara att segla fritt.

Kommer du till Martinique så skiter dom i pappren och blir sura om man försöker klarera in. Nåt annat du undrar?
#54 2008-03-23, 20:36
doncarleone
Nu är jag stolt ägare av en Allegro 27!!!
Har varit och skrivit kontrakt och just betalat handpenning. Såg båten för första
gången och den levde upp till mina förväntningar. Jag tog en massa bilder, somliga mer intressanta än andra =). (om någon mot förmodan skulle vilja se kan jag mejla bilderna). Båten gick på 105 000 och och då e det en motor av märke Kubota (inte så stor på marindieslar men gör många industridieslar) årgång -86, vindroder, solceller, rulle, segel, elsystem med tre batterier och lite annat.
Men bilderna är allt jag har tills jag och min "partner in crime" hämtar skönheten i början av Juni.
#55 2008-03-24, 22:11
Ursprungligen postat av doncarleone
Nu är jag stolt ägare av en Allegro 27!!!
Har varit och skrivit kontrakt och just betalat handpenning. Såg båten för första
gången och den levde upp till mina förväntningar. Jag tog en massa bilder, somliga mer intressanta än andra =). (om någon mot förmodan skulle vilja se kan jag mejla bilderna). Båten gick på 105 000 och och då e det en motor av märke Kubota (inte så stor på marindieslar men gör många industridieslar) årgång -86, vindroder, solceller, rulle, segel, elsystem med tre batterier och lite annat.
Men bilderna är allt jag har tills jag och min "partner in crime" hämtar skönheten i början av Juni.

Härligt man ber att få gratulera massa!!!

Jag pm:ar mailadress för jag vill gärna se på din skönhet, vilket märke är det på vindrodret?
#56 2008-03-30, 21:50
Gaedecke
Ursprungligen postat av Dejad
Inom EU så kollar tullen inte en så länge man inte klarerar in i portugal som har lite egna regler. På en 11 månaders segling så var tull/immigration ombord på båten bara en gång och det var i södra spanien och dom ville kolla att vi inte hade några gömda afrikaner om bord. Räckte med att visa pass och lite andra papper.

Beroende lite på vart du åker så ser det lite olika ut men oftast så kommer man till landet man ska besöka, tar sig in till en större hamn, ankrar eller lägger till vid brygga, trampar upp till customs/immigration och klarerar in. Sen när man lämnar landet så ska man klarera ut och tala om vart man planerar att segla. Men säger jag att jag siktar på att segla till Storbritannien och hamnar i Frankrike så brukar det inte vara nåt problem. Men som sagt, inom EU är det bara att segla fritt.

Kommer du till Martinique så skiter dom i pappren och blir sura om man försöker klarera in. Nåt annat du undrar?


Okej låt oss säga att jag har en större segelbåt som jag köper i Brasilien. Vill segla till sverige från Brasilien. vill inte behöva bunkra nånstans, bara direkt till sverige utan att bli kollad av tullen till kaj eller kustbevakningen ute till havs. Ge mig tips!
#57 2008-03-31, 10:22
Ursprungligen postat av Gaedecke
Okej låt oss säga att jag har en större segelbåt som jag köper i Brasilien. Vill segla till sverige från Brasilien. vill inte behöva bunkra nånstans, bara direkt till sverige utan att bli kollad av tullen till kaj eller kustbevakningen ute till havs. Ge mig tips!


Ok, det stora problem är att när du har båten här hemma så vill du ha den försäkrad, ordna ett msi (mmsi) nummer och annat och då kommer de undra vart du köpt båten m.m.

Men det du säger är inte nåt problem. Se bara till att ta med bokstäver att klistra på båten och en svensk flagga. Du bunkrar rejält (mat för 70 dygn, ett par hundra liter vatten, massa diesel och en del öl och godis) och så seglar du ut från hamnen så som om du skulle ut på en liten tur över helgen. Hitta nån liten undanskymd vik, byt namn på båten till nåt svensk som Gullbritt eller Anna af Hedekas. Sätt nu segel och dra hemmåt. När du kommer till "the doldrums" (stiltjebälten kring ekvatorn) så tar du ner seglen, sprättar alla segelnr och annat som kan användas till identifiering. Upp med trasorna igen och sätt fart hemmåt. Gör en rejäl omväg runt Canarieöarna och Azorerna, gå norr om Storbrittaninen (engelska kanalen kan ha tull ute som kollar men chansen är liten men dock finns det en chans) raka vägen till nåt litet ställe som tex Hellevikstrand eller leta bara upp en brygga där du har en landsväg i närheten (gissar att du tänker lasta av ett par hundra kilo vitt pulver för varför annars skulle man ta en båt från sydamerika utan att vilja träffa på tullen). Är det dock Colombia du ska resa ifrån så har du lite mer problem eftersom du måste ut genom den karibiska ö-kedjan där US-Coastguard ibland leker TeamAmericaWorldPolice, inte för att dom har någon juristisk rätt att göra det men kan dom bara få en anledning att tro nåt som har med knark och terrorism att göra är du stekt.
Skulle svenska kustbevakningen ropa upp dig när du närmar dig sverige så är det bara att säga att du varit i skagen eller nåt sånt. Chansen är jävligt liten.

Så länge du sköter dig, inte drar till dig ögon och håller dig långt borta från vatten som korsas av flyktingar så är du lugn.
Vatten med mycket flyktingar är Västra medelhavet, sundet mellan kanarieöarna och afrika, eller afrika i allmänhet.
#58 2008-04-08, 20:59
Gunde Svan
Grattis till båtarna! Synd att jag inte hittat tråden tidigare. Jag köpte själv en L28 i helgen och den ska jag segla jorden runt med 2010. Känns fantastiskt! Jag funderar också på vindroder, men är lite tveksam kring hur få upp det på pullpiten, hur tänker du med din spettsgattade Allegro? På min blogg finns bilder på min båt: globalcircumnavigation.blogspot.com
#59 2008-04-08, 23:46
Dejavo
Ursprungligen postat av Gunde Svan

Trevlig blogg. Ser fram emot fler inlägg.
#60 2008-04-10, 16:36
doncarleone
Ursprungligen postat av Gunde Svan
Grattis till båtarna! Synd att jag inte hittat tråden tidigare. Jag köpte själv en L28 i helgen och den ska jag segla jorden runt med 2010. Känns fantastiskt! Jag funderar också på vindroder, men är lite tveksam kring hur få upp det på pullpiten, hur tänker du med din spettsgattade Allegro? På min blogg finns bilder på min båt: globalcircumnavigation.blogspot.com

Grattis till din båt!
L28 är ju en gjuten långfärdsbåt. Jag har på min Allegro 27 en special akterpulpit som den förste ägaren byggde och han byggde även vindrodret.
Ska fixa upp lite bilder på båten snart på nätet.
Men eftersom det är många Allegro och Laurin ägare som seglar långt finns det många som har vindroder och om du googlar så kan du nog hitta många bilder på lösningar.
Vad har du för motor och vad fick du ge för båten?
Kul att fler långfärdsintresserade hittat hit!