Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#13 2008-05-27, 13:04
Klevis
Ursprungligen postat av Coolcitte
Idiot! SAS är inte ett svenskt flygbolag, utan till största del ett danskt flygbolag. FlyNordic däremot är svenskt, men är alltså nu uppköpt av Norwegian, och är isåfall lika lite svenskt som SAS är.


Bättre det än norskt och dessutom är SAS huvudstyrelse svensk. Så nog är det mer svenskt än Norweigan.
#14 2008-05-27, 14:12
Coolcitte
Ursprungligen postat av Klevis
Bättre det än norskt och dessutom är SAS huvudstyrelse svensk. Så nog är det mer svenskt än Norweigan.


Varför lägga ut mer pengar för att resa med SAS när Norweigan har mycket billigare biljetter? Angående servicen så kommer SAS aldrig bli bättre än dom flesta lågprisbolagen även fast vissa hävdar det. SAS är både norskt, svenskt och danskt så du stödjer Norge ändå, hur du än gör när du väljer mellan Norweigan och SAS.
#15 2008-06-23, 14:08
egoboy73
Ett j-vla horbolag sitter på Arlanda nu och väntar pga deras ständiga förseningar, när jag åkte ner var det 5 timmar försenat, int så kul ha en anslutning då. Firman där jag jobbar har sagt upp avtalet med dom pga allt strul.
#16 2008-08-02, 08:04
guggliano
Ursprungligen postat av egoboy73
Ett j-vla horbolag sitter på Arlanda nu och väntar pga deras ständiga förseningar, när jag åkte ner var det 5 timmar försenat, int så kul ha en anslutning då. Firman där jag jobbar har sagt upp avtalet med dom pga allt strul.


välkommen i klubben. fick själv sitta 3 timmar på tallinns flygplats pga dessa as,och vad fick man, en måltid för 6EURO (i ett land som inte har EURO) i cafeterian. och inte svarar dom špå mejl där jag kräver ersättning heller. undrar om man ska mejla sverker olofsson istället?
#17 2008-08-02, 21:38
mahous
norwegian funkar finfint, vilket skitsnack att inte flyga med dom för att inte stödja norge, ska vi sluta handla allt som är importerat? haha lycka till
#18 2008-08-21, 21:05
December
Flyger med Norwegian snart. Är det MD-82 modellen man flyger med sträckan Arlanda-Kroatien?
#19 2008-08-21, 21:12
Coolcitte
Ursprungligen postat av December
Flyger med Norwegian snart. Är det MD-82 modellen man flyger med sträckan Arlanda-Kroatien?


Gå in här: http://www.flightstats.com/go/Home/home.do
Skriv in flygbolag och flightnumber så får du upp information om flighten.
Du kan även registrera dig (gratis) för att få mer utförligt information.
#20 2008-08-21, 21:31
December
Shit, MD-83. Fuck. Hade hoppats på att de ersatts med nya Boeing 737 eftersom det står på wikipedia bl a att Norwegian ska ersätta sina MD plan med nya Boeing till våren 2008. Ingen som flygit med Norwegian från Arlanda till t ex Kroatien och kan bekräfta eller dementera?
#21 2008-08-21, 21:58
Coolcitte
Ursprungligen postat av December
Shit, MD-83. Fuck. Hade hoppats på att de ersatts med nya Boeing 737 eftersom det står på wikipedia bl a att Norwegian ska ersätta sina MD plan med nya Boeing till våren 2008. Ingen som flygit med Norwegian från Arlanda till t ex Kroatien och kan bekräfta eller dementera?


MD-83 är inget osäkert plan.
Slappna av, händer det så händer det och då spelar det ingen roll om du sitter i en 737a, A320 eller E190.
Du kommer med 99.9% chans klara dig, så du kan nog vara lugn.
#22 2008-08-25, 19:34
JackaO
Ursprungligen postat av Coolcitte
Idiot! SAS är inte ett svenskt flygbolag, utan till största del ett danskt flygbolag. FlyNordic däremot är svenskt, men är alltså nu uppköpt av Norwegian, och är isåfall lika lite svenskt som SAS är.


Var får du detta ifrån? Har då aldrig hört att danska staten skulle äga en större andel i SAS än Sverige. Snarare tvärtom - att svenska staten alltid haft en större ägarandel än den danska och norska.

Gjorde en snabb sökning och den uppgiften jag hittade var det att när ägarförhållandena ändrades så sent som 2001 så såg det ut som följer: svenska staten 21,4%, danska staten 14,3%, norska staten 14,3% och övriga 50% utgörs av privata investerare/aktieägare.
#23 2008-08-25, 19:43
Coolcitte
Ursprungligen postat av JackaO
Var får du detta ifrån? Har då aldrig hört att danska staten skulle äga en större andel i SAS än Sverige. Snarare tvärtom - att svenska staten alltid haft en större ägarandel än den danska och norska.

Gjorde en snabb sökning och den uppgiften jag hittade var det att när ägarförhållandena ändrades så sent som 2001 så såg det ut som följer: svenska staten 21,4%, danska staten 14,3%, norska staten 14,3% och övriga 50% utgörs av privata investerare/aktieägare.


Stämmer alldeles utmärkt
Anledningen till att jag skrev att det var mer danskt var att någon skrev att man "bara" skull flyga svenskt, och SAS är inte bara svenskt, utan skandinaviskt.
SAS största hub är te x Kastup, och det flygs mest därifrån.
Men både huvudkontor och styrelse är svenskt, så ja, SAS är mer svenskt än danskt (än så länge), men svenskt som någon skrev att SAS var är och kommer det nog aldrig bli.
#24 2008-08-25, 21:00
JackaO
Ursprungligen postat av Coolcitte
Stämmer alldeles utmärkt
Anledningen till att jag skrev att det var mer danskt var att någon skrev att man "bara" skull flyga svenskt, och SAS är inte bara svenskt, utan skandinaviskt.
SAS största hub är te x Kastup, och det flygs mest därifrån.
Men både huvudkontor och styrelse är svenskt, så ja, SAS är mer svenskt än danskt (än så länge), men svenskt som någon skrev att SAS var är och kommer det nog aldrig bli.


Då var vi trots allt eniga då. Att Kastrup är SAS största knutpunkt för internationella resor borde väl rimligtvis vara ett strategiskt val utifrån det geografiska läget snarare än något annat. Att det genom sådan strategi eller på något annat plan skulle bli mer danskt framöver ser jag dock som högst otänkbart. SAS har ju snarare, vid flertalet gånger, hotat med att flytta många av rutterna och där tillhörande verksamhet till Arlanda och Stockholm. Mycket på grund av danskarnas kärlek i att strejka vilket SAS fått lida rätt hårt av de senaste decenniet.