Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#265 2013-05-04, 00:05
SilentVictory
Ursprungligen postat av Svithjod
Så du menar att Arlanda stuvar om trafiken lite efter hur de känner för det? och att den konstanta strömmen av flygplan som landar och startar inte har ett i månader förväg schema att passa?

Nej, jag menar givetvis inte att man gör lite som man känner för.
Det jag menar är att det inte är hela världen om kärran blir 10-20 minuter sen, för du har ingen slot att passa när du måste vara iväg, eller när det finns tidsutrymme att taxa.

Åker du ner till någon av storflygplatserna där det lyfter och landar plan varje minut så kan det vara ganska tufft att försöka få en ny slot om man missade sin.

Sen har ju givetvis flygplanen och bolagen sina egna hålltider att passa.
#266 2013-05-04, 09:32
Svithjod
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nej, jag menar givetvis inte att man gör lite som man känner för.
Det jag menar är att det inte är hela världen om kärran blir 10-20 minuter sen, för du har ingen slot att passa när du måste vara iväg, eller när det finns tidsutrymme att taxa.

Åker du ner till någon av storflygplatserna där det lyfter och landar plan varje minut så kan det vara ganska tufft att försöka få en ny slot om man missade sin.

Sen har ju givetvis flygplanen och bolagen sina egna hålltider att passa.

Det landar och startar flygplan på arlanda varje minut under dagtid.
#267 2013-05-04, 11:57
Ursprungligen postat av Svithjod
Det landar och startar flygplan på arlanda varje minut under dagtid.

Fast det som är relevant är ju hur stor andel av kapaciteten som utnyttjas under rusningstid.
#268 2013-05-04, 23:43
SilentVictory
Ursprungligen postat av Svithjod
Det landar och startar flygplan på arlanda varje minut under dagtid.

Njein. Så trafikerat är det icke. Möjligtvis någon gång under dagtid under pågående högtid.
Men att det är så trafikerat att du måste gå efter en specifik slottid köper jag icke picke.

Det kan jag gå i god för efter en flygning med landning runt 13.30h vfr en sommar förra året.

Eller så gör du så att du går in på flightradar24.com och jämför skillnaden mot ex. Heathrow och Arlanda.
#269 2013-05-05, 12:16
Dock är CFMU mer komplext än det du ser på marken, heathrow har gott om flighter utan slottar, Arlanda har en del med slottar. För någon månad sen var det över 90 minuter försening in till Göteborg TMA pga radarbyte, det sköttes med CTOTar (det som ofta kallas slottar). Mycket av slottider handlar om kapacitet i luften, inte på marken (även om det också spelar in).

Sen har man vissa restriktioner ändå, alla IFR-färdplaner ska ha en EOBT (Estimated Off Blocks Time), den måste du följa inom -15 + 15 minuter. Missar du den får du fila om din färdplan. Det är att få en viss förutsägbarhet i systemet (så man kan förutspå kapacitetstake och splitta sektorerna eller begränsa trafiken efter behov).

Större flygplatser har också ofta något som heter CDM, Collaborative Decision Making, i det projektet ingår en snävare tolerans för pushar (tror det ligger på -5+5 minuter), heathrow har detta systemet och det innebär att alla flighter är mer reglerade nu än vad dom varit innnan. Det har dock främst med kapacitet på taxibanor och minskning av väntetid på marken att göra.



Men min poäng är att slottider och flödesrestriktioner i stort (det finns en mängd restriktioner av flöde som passagerare aldrig hört talas om, men som vi arbetar med på andra sidan) är ett ganska komplext område och det handlar om betydligt mer än vad du ser ut genom fönstret i terminalen.
#270 2013-05-08, 17:19
RagGAnoF
Ursprungligen postat av herminator87
Bra pris, trevliga flygresor i allmänhet MEN de ofta väldigt opunktliga med avgångarna. Åkte i höstas ner till Berlin tre fredagskvällar i rad, samtliga avgångar var försenade. Som mest med tre timmar, som minst med drygt en. Kan första gången ha berott på rätt dåligt väder (snöoväder) men tre gånger i rad? Under all kritik.

Men, när planet väl har lyft kan man förvänta sig en trevlig resa. Dock bör man också veta att den utlovade Wifi-anslutningen är rätt seg.


Flyger ett par gånger i året med norwegian och väldigt få gånger har flyget varit försenat.
Men subjektiva bedömmningar är ju alltid lite osäkra, det förs vell statistik över alla flygbolagens förseningar? där kan man ju ta reda på det.
#271 2013-05-14, 14:11
EasyJoe
Norwegian Air Shuttle har vært en eventyrlig suksess for Bjørn Kjos. Aksjen har femdoblet seg på halvannet år og flyselskapet er verdt 10,1 milliarder kroner på Oslo Børs. Kjos sitter med aksjer i flyselskapet for 2,3 milliarder kroner.


http://www.dagbladet.no/2013/05/14/nyheter/okonomi/kjos/norwegian/hegnar...

Det går bra nu, faktisk riktig bra !

Norwegian og Virgin Atlantic med Dreamliner-samarbeid

http://e24.no/boers-og-finans/norwegian-kjos-virgin-branson-sant/20368384

http://media.norwegian.com/#/pressrelease/view/norwegian-og-virgin-atlan...
#272 2013-05-14, 14:44
frantik
Ursprungligen postat av DenisLaw
Läste nu på deras Facebook att det inte finns någon self service automat där jag ska flyga ifrån. Har nog aldrig flugit utan self service, hur gör man då? Går till Norwegian disken med resedokument och bokningsreferens? Eller var går man? Känner mig dum!

Det behöver man inte oroa sig för rent generellt. Har du bokningsnummer så räcker det bara med att gå fram till disken på det tradtionella viset och checka in. Du skulle nog också till och med kunna checka in med hjälp av ditt personnummer.
Men som sagt, bokningsnummer/referens är allt som krävs. Self-sevice är inget man MÅSTE göra för att få checka in.
#273 2013-06-08, 22:45
minopolis
Ska boka biljett på Norweigan.
"avgång 10.35 ankomst 12.10"
"restid 2t 35 min"

Varför stämmer inte avgång och ankomst-tiderna?
#274 2013-06-08, 23:09
ksv
Ursprungligen postat av minopolis
Ska boka biljett på Norweigan.
"avgång 10.35 ankomst 12.10"
"restid 2t 35 min"

Varför stämmer inte avgång och ankomst-tiderna?
För att avgångs- och ankomsttiderna anges i lokal tid.
Uppenbarligen ska du resa till en annan tidzon och kommer där få skruva tillbaka klockan en timma.
#275 2013-06-08, 23:16
minopolis
Ursprungligen postat av ksv
För att avgångs- och ankomsttiderna anges i lokal tid.
Uppenbarligen ska du resa till en annan tidzon och kommer där få skruva tillbaka klockan en timma.


Ahhh, det låter ju logiskt. Tack!
#276 2013-06-18, 14:17
EasyJoe
Norwegian kåret til Europas beste lavprisselskap

Detta är huge

http://media.norwegian.com/se/#/pressrelease/view/norwegian-utnaemns-til...