Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#241 2013-02-14, 21:56
EasyJoe
#242 2013-02-15, 17:17
DaGoose
Ursprungligen postat av EasyJoe


Nej reklamationsärenden måste skötas via brev till huvudkontoret.
#243 2013-02-23, 23:45
DaGoose
Inget svar på 7 veckor. Ska ringa igen på måndag och se vad de säger..
#244 2013-04-03, 11:27
EasyJoe
#245 2013-04-09, 00:36
Kloss

Det finns skäl att oroa sig för Dreamlinern. Stora förseningar pga. tillförlitlighetsproblem som sannolikt grundar sig i det faktum att Boeing för första gången har låtit en rad underleverantörer få stor frihet att utveckla sin del av flygplanet. Förenklat talat ett pussel där alla bitarna förutom att passa med varandra än viktigare måste fungera som en problemfri enhet. Resultatet har blivit otaliga fel som har lett till stora förseningar. Detta sammantaget har gjort att möjliga beställare ställer sig avvaktande för att inte säga skeptiska till flygplanet.

För Dreamliner krävs 3400 flygtimmar för certifiering när planet i själva verket kanske skulle behöva 10000 timmar. Som jämförelse krävdes det 7000 timmar för Boeing 777. Hoppas bara att nästa allvarliga fel som uppdagas inte blir ödesdigert.
#246 2013-04-10, 17:36
Ursprungligen postat av EasyJoe
Svenskarna gillar Norwegian bäst som fly bolag

http://www.facebook.com/flynorwegian?fref=ts

http://media.norwegian.com/#/pressrelease/view/norwegian-kaaret-til-sver...


- Norwegian har de siste årene vokst kraftig. Kundene er fornøyde med så vel innenriksreiser som utenriksreiser, og Norwegian scorer høyest i målingene. Kundene synes man får mye mer valuta for pengene hos Norwegian enn SAS og Ryanair, skriver Svenskt kvalitetsindex.

Grattis Norwegian


Jag är verkligen inte förvånad, jag älskar Norwegian, kollar alltid deras hemsida först när jag ska resa (inom Europa iaf) och gör jag sedan en sökning på Momondo.se eller liknande och ser att typ SAS skulle va billigare (mot all tänkbar förmodan) så tänker jag först "-Neej, fuck!" eftersom jag föredrar just Norwegian.

När man hör andra prata, i olika generationer typ på jobbet, så verkar det som svenska folket fått upp ögonen för Norwegian nu. De flyger ju till centrala flygplatser och oftast på passande tider.

Finns det egentligen något alls som pekar på att Norwegian är "lågprisbolag"?
#247 2013-04-10, 19:07
ksv
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Finns det egentligen något alls som pekar på att Norwegian är "lågprisbolag"?
Att de ägnar sig åt social dumpning är väl ett tecken så gott som något.
#248 2013-04-10, 19:12
Koncentrerat
Ursprungligen postat av ksv
Att de ägnar sig åt social dumpning är väl ett tecken så gott som något.


Pratade dem inte om asiatisk besättning på 787 med?
#249 2013-04-10, 20:10
ksv
Ursprungligen postat av Koncentrerat
Pratade dem inte om asiatisk besättning på 787 med?
Ja, för piloter gäller kontraktsarbete ifrån Thailand genom bemanningsbolag.
3-årskontrakt där man måste ställa bankgaranti på 40000 euro till flygbolagets förfogande och som man blir av med om man t.ex. p.g.a. sjukdom inte kan jobba tiden ut.

Av det som framkommit hittills är det under långt sämre villkor än konkurrenterna erbjuder, vilket antagligen är orsaken till att man har låga antagningskrav. De kräver inte ens att kaptenerna ska ha befälhavarerfarenhet från widebody-flygplan.

Risken är påtaglig att man som passagerare kommer få åka med piloter som antingen är oerfarna och/eller är bottenskrap som inte lyckas få jobb någon annanstans.
#250 2013-04-11, 17:04
DieTrolle
Undrar lite hur det fungerar med certifiering av piloterna som Norwegian ska använda på Dreamlinern. Hur går det till? Kommer de att behöva använda sina egna plan för utbildningen eller är det redan gjort? Kan tänka mig att mycket av jobbet sker i simulatorer. Men hur mycket flygtid krävs det innan de kan flyga med passagerare och kommer det dröja länge mellan leverans av plan och att de kan sättas i trafik?
#251 2013-04-11, 17:55
ksv
Ursprungligen postat av DieTrolle
Undrar lite hur det fungerar med certifiering av piloterna som Norwegian ska använda på Dreamlinern. Hur går det till? Kommer de att behöva använda sina egna plan för utbildningen eller är det redan gjort? Kan tänka mig att mycket av jobbet sker i simulatorer. Men hur mycket flygtid krävs det innan de kan flyga med passagerare och kommer det dröja länge mellan leverans av plan och att de kan sättas i trafik?
Typutbildningen går säkert till på samma sätt som på andra bolag.

Hela den praktiska utbildningen görs i simulator. Utbildningens längd kan anpassas om man flugit liknande typer innan men jag skulle tro att det handlar om 6-10 4-timmarspass i simulatorn.

När det är klart och man klarat uppflygningen görs tre landningar i riktiga flygplanet, totalt kanske 30 minuters flygtid med en tom maskin alltså.

Resten av "övningskörningen" sker med passagerare ombord. Detta kallas för "line flying under supervision" och innebär att flygningen sker med en instruktör som är erfaren på typen.
Åter igen beror antalet sådana flygningar på tidigare erfarenhet i liknande plan, men antagligen upp till 20 sådana flygningar innan man är fullt utcheckad.

Man kan alltså vara förvissad om att mer eller mindre varje flygning under första halvåret kommer vara övningskörning med intruktör.
Fast detta är helt normalt.
#252 2013-04-23, 14:09
DenisLaw
Någon som vet om Norwegian har self-service maskiner i Manchester? Har bokat online och skrivit ut resekvitto men då är det väl lättast att skriva ut biljetterna med en self-service maskin.

mvh