Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#517 2014-05-31, 11:16
LilleVarg
Ursprungligen postat av Hefaiston
SAS har samma typer, men dom har också många andra typer som inte norwegian har. SAS har bland annat B736, B737, B738, men även en flotta airbus (A319, A320, A321, samt longhaul A330 och A340), plus CRJ700 (eller är det 900, minns faktiskt inte nu) samt några ATR (leasade men i SAS-färger).

Som sagts ovan, det bör stå i bokningssystemet vilken typ du kommer att flyga med. SAS har om jag minns rätt airbus baserat på Kastrup och Boeing på Arlanda och Gardermoen. CRJ baserat på kastrup, ATR vet jag faktiskt inte.

Sas har CRJ200 och CRJ900
Jag tror att ATR är baserad på Arlanda. Jag kollade på flygradarn och jag såg tre ATR som var på vag till Arlanda
#518 2014-05-31, 13:51
Ursprungligen postat av Neksnor
Du kan också googla flightnumret, det finns diverse sidor som sammanställer vilka maskiner (regnr) som historiskt har kört flighterna. Och söker man på regnr kan man se vilka flighter en viss maskin har kört.

Osv.


Ursprungligen postat av Hefaiston
SAS har samma typer, men dom har också många andra typer som inte norwegian har. SAS har bland annat B736, B737, B738, men även en flotta airbus (A319, A320, A321, samt longhaul A330 och A340), plus CRJ700 (eller är det 900, minns faktiskt inte nu) samt några ATR (leasade men i SAS-färger).

Som sagts ovan, det bör stå i bokningssystemet vilken typ du kommer att flyga med. SAS har om jag minns rätt airbus baserat på Kastrup och Boeing på Arlanda och Gardermoen. CRJ baserat på kastrup, ATR vet jag faktiskt inte.

Tack så hemskt mycket för svar! Ska sätta igång och googla på en gång
#519 2014-06-09, 15:32
Norwegian har fortsatt stora problem med sina 787or.

Både gårdagens flight mellan FLL-ARN och dagens flight mellan LAX-OSL är kraftigt försenade.
Passagerarna på den förstnämnda förväntas inte komma hem förrän idag eller imorgon och
den andra är för närvarande 16 timmar försenad.
#520 2014-07-07, 15:35
LadyMystica
Ursprungligen postat av Capirinja
Förra året var det spansk personal men i år var den svensk, är det lönsamt?

Fungerar någonsin Wifi bra en längre sträcka?

Här fick dom inte upp luckan till bagaget så vi fick vänta, hur vanligt är det?

Försenade ner och hem, hur är det med punktligheten?

Passkontroll vid incheckning och gaten som försenade, varför?


Nu har jag inte akt langre strackor, men var medveten om att aven om wifi finns och funkar sa ar det oerhort langsamt.
#521 2014-07-07, 17:21
Ursprungligen postat av Capirinja
Förra året var det spansk personal men i år var den svensk, är det lönsamt?

Fungerar någonsin Wifi bra en längre sträcka?

Här fick dom inte upp luckan till bagaget så vi fick vänta, hur vanligt är det?

Försenade ner och hem, hur är det med punktligheten?

Passkontroll vid incheckning och gaten som försenade, varför?

Personalen ligger väl i bemanningsföretag, så det är väl vad som blir billigast?

Har åkt BUD-CPH, CPH-AMS, CPH-MLA-CPH & LIS-CPH med DY och alla dessa gånger har wifi fungerat utan problem, självklart kan man inte se på SVT Play och liknande, men att surfa på Flashback och läsa nyheter fungerar ju utan problem.

Såna saker kan ju hända med vilket bolag du än åker, men är väl inte speciellt vanligt.

Har aldrig råkat ut för några förseningar med DY, inte heller med några andra bolag på mina 30 flygningar de senaste 2 åren förutom med SAS BRU-CPH. Men ibland kan man ju ha otur.

Passkontroll sker ju alltid vid incheckning, dock inte alltid vid gaten, beror ju på var du ska flyga.
#522 2014-07-09, 14:03
Sqeptisk
Verkar ha stora problem med regulariteten i långlinjetrafiken. Verkar också ha stora problem med ekonomin, kraftig förlust första kvartalet i år (inte lika katastrofal som SAS, men ändå.
Ny kvartalsrapport publiceras nästa vecka. Skall också resa, men väljer nog något annat bolag tills de kan presentera en fullgod ekonomi. Det saknas ju inte andra flygbolag med konkurrensmässiga priser precis
#523 2014-07-09, 14:18
Svithjod
Ursprungligen postat av Silversken
Tänkte åka till new york med nya dreamliner. En månad efter bytte norwegian ut planet mot ett inhyrt från euroatlantic eller nått liknande. Det ville jag inte åka med. Efter mycket krångel fick jag ombokat till annan flygplats och dreamliner igen. Nu har det gått två månader till och jag skall resa om 10 dagar. Då bokar norwegian åter om till euroatlantic. Är det alltid sånt strul med norwegian? Någon som har någon bra erfarenhet eller är det bara skit?

Jag åkte med Euroatlantic till NY (inhyrda av norwegian), ena toaletten svämmade över och det rann ut pissvatten i kabinen.:|
Vidare funkade inte incheckautomaten så det blev att köa, detta hände förra veckan med när jag flög med Norwegian, automaten funkade inte och på vägen hem så hade man lyckas släppa ombord ett par utan giltiga biljetter, som blev avvisade av planet med 30 min försening som följd.

Jag har alltid gillat Norwegian för deras smidighet och fräscha plan, men mitt förtroende har fått sig en liten törn.
#524 2014-07-10, 10:32
Nu sätter de in ett ny direktflygningsrutt mellan Köpenhamn och Bangkok, intressant!

http://www.mynewsdesk.com/se/norwegian/pressreleases/norwegian-lanserar-...
#525 2014-07-13, 22:27
Felet med Norwegian är väl att dom inte har egna ersättningsplan när dreamlinern strular utan måste wetleasa kärror, sånt kostar pengar. SAS tex har en betydligt större maskinpark där det finns utrymme för att kunna skicka plan mellan olika rutter.
#526 2014-07-14, 02:46
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Felet med Norwegian är väl att dom inte har egna ersättningsplan när dreamlinern strular utan måste wetleasa kärror, sånt kostar pengar. SAS tex har en betydligt större maskinpark där det finns utrymme för att kunna skicka plan mellan olika rutter.

SAS har också fler alliansbolag som kan hjälpa till, jag antar att det är lättare och billigare för SAS än för Norwegian att flytta över några kunder till en Lufthansa-flight.
#527 2014-07-14, 03:15
jenny.persson
Ser absolut framemot direkt flygningarna från Kastrup-Bangkok. Är så otroligt trött på att sitta på den snuskiga flygplatsen Arlanda och vänta 5 timmar tills nästa flight.

Vad det gäller själva planet Dreamlinern så var det ingen större skillnad mellan den och Thai airs plan. Tyckte dessutom att toaletterna var större och fräschare.

Dock kunde norrbaggarna tryckte in lite gratis käk på flighten samt dragit ner på priset i deras "snack-bar).

Nu väljer man ju istället Thai enbart för den fria drickan, den bättre servicen, filtarna, hörlurarna, de bättre filmerna och kortare flygtid.

Dock skall det till norrbaggarnas försvar säga att visst de var försenade vid start men de körde in den tiden tills vi landade på Suvvan.

Positivt med Kastrup så vi slipper Stockholms jävlarna.
#528 2014-07-18, 10:21
rezaTurbo
Är det nån som vet hur lång tid innan flyg man får besked om det är med dreamlinern eller inte? Jag har bara läst om en massa strul mellan kastrup - los angeles och har inget lust att åka. Tydligen så får man pengarna tillbaks om dem byter flygplan. Läste att d var en som fick besked 4 h innan flyg och därmed inte hade något val.