Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#505 2014-05-08, 17:18
christery
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Verkar som långlinjeverksamheten blöder kraftigt. Skall tydligen ha gjort en förlust på 813 miljoner norska kronor för första kvartalet i år. Skulle nog vara rätt restriktiv med att köpa biljett ( i förskott!) med Norwegian med avfärd allt för långt fram i tiden. Behövs inte så många sådana kvartalsförluster innan de lever farligt. Minns Flyme, Sterling med flera.



Mja, måste kolla lite noggrannare men det första jag hittade var

Extra kostnader knutna till uppstarten av långdistansverksamhet har påverkat resultatet märkbart och utgjorde 216 miljoner norska kronor (MNOK) för året som helhet. Bara under tredje kvartalet utgjorde dessa extra kostnader 101 miljoner norska kronor (MNOK). Motsvarande summa för fjärde kvartalet var 45 miljoner norska kronor (MNOK). Kostnaderna omfattar inhyrningskostnader, extra bränsle samt kostnader för hotell, mat och dryck till försenade passagerare som drabbats av tekniska och operativa problem på långdistanslinjerna.

http://www.mynewsdesk.com/se/norwegian/pressreleases/norwegian-rapporter...

Så +437 miljoner i alla fall 2013, och får dom bara till långdistansarna så lär det bli bättre. Men det är väl barnsjukdomar både på flyg, besättning och oväntade kostnader antar jag som drar ner mungiporna för ekonomerna.

Låter inte som KK-varning ännu.
#506 2014-05-27, 20:37
Silversken
Tänkte åka till new york med nya dreamliner. En månad efter bytte norwegian ut planet mot ett inhyrt från euroatlantic eller nått liknande. Det ville jag inte åka med. Efter mycket krångel fick jag ombokat till annan flygplats och dreamliner igen. Nu har det gått två månader till och jag skall resa om 10 dagar. Då bokar norwegian åter om till euroatlantic. Är det alltid sånt strul med norwegian? Någon som har någon bra erfarenhet eller är det bara skit?
#507 2014-05-27, 20:39
Crash
Jag har flugit några gånger med de inom europa och aldrig haft något strul
#508 2014-05-27, 21:01
RagGAnoF
Ursprungligen postat av Silversken
Tänkte åka till new york med nya dreamliner. En månad efter bytte norwegian ut planet mot ett inhyrt från euroatlantic eller nått liknande. Det ville jag inte åka med. Efter mycket krångel fick jag ombokat till annan flygplats och dreamliner igen. Nu har det gått två månader till och jag skall resa om 10 dagar. Då bokar norwegian åter om till euroatlantic. Är det alltid sånt strul med norwegian? Någon som har någon bra erfarenhet eller är det bara skit?


Du har missat att dreamlinern är ett strulplan? Så länge det inte dessa är med så flyter norwegian på som normalt.
#509 2014-05-27, 21:04
Poechali
Det är egentligen Boeing som har problem med Dreamlinersarna.
Norwegian försöker bara få allt att fungera så bra dom kan.

Jag har själv åkt till New York med Dreamlinern.
Vi hade tur ett par dagar senare började krånglet igen.
Tyvärr drabbas nya flygplan av barnsjukdomar, men det är en trevlig kärra att åka i och Norwegian är ett rätt så bra flygbolag.
#510 2014-05-30, 17:47
Någon som vet vad Norwegian använder sig av för flygplanstyp när det gäller kortidsflygningar?
#511 2014-05-30, 18:30
Ursprungligen postat av regndroppen
Någon som vet vad Norwegian använder sig av för flygplanstyp när det gäller kortidsflygningar?

Boeing 737-800,plus att dom har någon enstaka -300 serie kvar fortfarande, men främst -800 som gäller.
#512 2014-05-30, 18:37
Ursprungligen postat av Hefaiston
Boeing 737-800,plus att dom har någon enstaka -300 serie kvar fortfarande, men främst -800 som gäller.

Tack för svar, ska förmodligen till Amsterdam lite därför jag frågar. Har SAS samma flygplanstyper?
#513 2014-05-30, 20:04
Ursprungligen postat av regndroppen
Tack för svar, ska förmodligen till Amsterdam lite därför jag frågar. Har SAS samma flygplanstyper?

Det enklaste är ju om du går in på deras hemsida och söker på rutten du önskar resa, så kan du se vad det är för flygplanstyp på just den resan.
Reser du CPH-AMS så är det Airbus A320-100/200
Reser du ARN-AMS så är det Boeing 717
#514 2014-05-30, 21:08
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Det enklaste är ju om du går in på deras hemsida och söker på rutten du önskar resa, så kan du se vad det är för flygplanstyp på just den resan.
Reser du CPH-AMS så är det Airbus A320-100/200
Reser du ARN-AMS så är det Boeing 717

Visste inte att man kunde se det tackar för svar!
#515 2014-05-31, 04:25
Ursprungligen postat av regndroppen
Visste inte att man kunde se det tackar för svar!

Du kan också googla flightnumret, det finns diverse sidor som sammanställer vilka maskiner (regnr) som historiskt har kört flighterna. Och söker man på regnr kan man se vilka flighter en viss maskin har kört.

Osv.
#516 2014-05-31, 05:44
Ursprungligen postat av regndroppen
Tack för svar, ska förmodligen till Amsterdam lite därför jag frågar. Har SAS samma flygplanstyper?

SAS har samma typer, men dom har också många andra typer som inte norwegian har. SAS har bland annat B736, B737, B738, men även en flotta airbus (A319, A320, A321, samt longhaul A330 och A340), plus CRJ700 (eller är det 900, minns faktiskt inte nu) samt några ATR (leasade men i SAS-färger).

Som sagts ovan, det bör stå i bokningssystemet vilken typ du kommer att flyga med. SAS har om jag minns rätt airbus baserat på Kastrup och Boeing på Arlanda och Gardermoen. CRJ baserat på kastrup, ATR vet jag faktiskt inte.