Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#625 2015-03-03, 20:29
Stormaren
Ja ,man undrar ju hur detta ska sluta. Snart hyr dom väl in tekniker från det billigaste bemanningsföretaget också. Inga referenser behövs - bara det är billigt.
#626 2015-03-03, 20:35
Madagascar
Vad tjänar en pilot på Norweigian?

Och som jämförelse, vad tjänar en pilot på Ryan respektive SAS?
#627 2015-03-03, 21:47
Madagascar
Ursprungligen postat av JoeBiden
ALLA inrikesavgångar är nu inställda i de tre skandinaviska länderna!

Har de ens inrikesflyg i Danmark?
#628 2015-03-03, 21:58
Ursprungligen postat av Madagascar
Har de ens inrikesflyg i Danmark?


Går några flyg mellan Köpenhamn och Jylland.
#629 2015-03-03, 22:04
Vd gör vi som ska flyga inrikes imorgon, täcker avbeställningsskyddet flygresan?
Ska vidare utanför europa sen, täcker avbeställningsskyddet det också iomed att transfern är inställd.

Jävla Norwegian!
#630 2015-03-03, 22:17
berenpxx
Bra att ett flygbolag åtminstone försöker ta fajten med bortskämda, våldsamt överbetalda piloter!

För helvete, det enda som behövs i cockpit är en systemoperatör och en hund.

Människan sitter där för att lugna räddhågsna passagerare, men har stränga order att inte röra någonting.

Hunden finns med för att bita ifall operatören inte kan hålla fingrarna borta från reglagen.
#631 2015-03-03, 23:10
SilentVictory
Ursprungligen postat av Krawzow
Hade ju verkligen sugit getpung om man inte kommer iväg.

Har inte orkat sätta mig in i situationen, men vad handlar strejken om? Att de har för lite i lön, dåliga arbetsvillkor, bemanningsprylen?

Finns att läsa om här http://e24.no/privat/rettigheter/dette-er-norwegian-og-pilotene-uenige-o...

Ursprungligen postat av Dr.hankey
Vd gör vi som ska flyga inrikes imorgon, täcker avbeställningsskyddet flygresan?
Ska vidare utanför europa sen, täcker avbeställningsskyddet det också iomed att transfern är inställd.

Jävla Norwegian!

Ibland kan man tacka EU.
Du har rätt till bl.a återbetalning eller ombokad biljett vid strejk.

Ursprungligen postat av berenpxx
Bra att ett flygbolag åtminstone försöker ta fajten med bortskämda, våldsamt överbetalda piloter!

För helvete, det enda som behövs i cockpit är en systemoperatör och en hund.

Människan sitter där för att lugna räddhågsna passagerare, men har stränga order att inte röra någonting.

Hunden finns med för att bita ifall operatören inte kan hålla fingrarna borta från reglagen.

Tror du ens på detta själva? Eller vill du bara provocera lite?
#632 2015-03-04, 06:32
Ursprungligen postat av berenpxx
Bra att ett flygbolag åtminstone försöker ta fajten med bortskämda, våldsamt överbetalda piloter!

För helvete, det enda som behövs i cockpit är en systemoperatör och en hund.

Människan sitter där för att lugna räddhågsna passagerare, men har stränga order att inte röra någonting.

Hunden finns med för att bita ifall operatören inte kan hålla fingrarna borta från reglagen.


Något som visats tydligt i Asien på sistone Spakapor gör ju uppenbart ingen skillnad

Kan ju tillägga att jag såg en radarinspelning på en ATR med motorbortfall direkt efter start, det hamnade inte ens i pressen. I Asien däremot gick det som det gick. Skillnaden? Piloterna.



Jag tycker nog snarare det är skönt att någon tar fighten mot flygbolagen.
#633 2015-03-04, 07:18
Kamratuppfostran
Ursprungligen postat av Bbobi
Vad tycker ni om att Norweigan väljer att flyga över Afghanistan trotts utfärdad varning?

Vad är den vanligaste rutten för direktflyg från Arlanda?

Inga konstigheter. Finns ju en del flygbolag(t.ex Emirates) som flyger dit som fast destination en gång om dagen utan problem. Dessutom så brukar ju sådana varningar gälla för att flyga under en viss höjd, oftast under 20 000 fot eller något i de krokarna.
#634 2015-03-04, 07:47
bijjer
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad tjänar en pilot på Norweigian?

Och som jämförelse, vad tjänar en pilot på Ryan respektive SAS?


Ingångslön på Norwegian ligger på knappt 30,000 kronor i månaden. Topplön ligger på lite drygt 80,000 kronor i månaden för en kapten med 14 år i bolaget.

Ingångslön på SAS lite drygt 25,000 kronor och topplön drygt 90,000 i månaden för en kapten med 30 år i bolaget.

På Ryanair finns ingen ingångslön. Piloter som vill flyga på Ryanair måste bli delägare i ett Irländskt ltd. company och får där en intäkt som börjar på runt 300 kronor per flygtimme och stiger till ca 650 kronor per flygtimmer för en styrman efter ett par år. Kapten kan fakturera runt 1,200 kronor per flygtimme. Maximal flygtid per år i Europa är enligt regelverket 900 flygtimmar, maximal arbetstid är 2000 per år. Från intäkterna får sedan avräknas revisorskostnader (tvingande att använda av Ryanair utsedd revisor), uniformskostnader, försäkringar, pensionsavsättningar, arbetsgivaravgifter m.m. och vad man då har för lön blir oerhört svårt att säga.

Som egenföretagare i Ryanair är du helt utlämnad till dem att besluta om och erbjuda dig timmar. Du har ingen som helst möjlighet att själv styra över din arbetstid men har ändå ett exklusivt avtal med Ryanair och får inte utföra arbete för andra uppdragsgivare.

Det är precis det här som strejken handlar om. Det sätt som Ryanair anlitar piloter är givetvis totalt oacceptabelt ur ett arbetsmarknadsperspektiv och det är åt det hållet Norwegian är på väg. På Norwegian kallar man det för bemanningsföretag och ett organisationsval, men i verkligheten handlar det givetvis om att splittra kåren och inte tillåta piloterna att ha kollektiva förhandlingar.
#635 2015-03-04, 09:22
Observera också att det företag som hotas av konkurs är inte moderbolaget utan ett underbolag.

De piloter som strejkar är anställda av detta underbolag och som jag förstår det så
vill piloterna att deras nya avtal ska skrivas direkt med Norwegian istället för
med det här underbolaget.
#636 2015-03-04, 16:49
growboss
Jag har bokat en resa mitten av april (Europa). Bör man vara orolig?? Hoppas denna skiten tar slut.