Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#985 2020-01-08, 11:16
Koiho
Ursprungligen postat av zipperventura
Det är bara något de säger för att rättfärdiga införandet av avgifterna. Men det är precis som med Ryanair, hade de varit hårdare på att faktiskt se till att folk följer reglerna så skulle det inte behöva införas ifrån första början.

Ökad punktlighet spelar inte så stor roll för dig som passagerare om du ändå måste vänta trekvart på att hämta ut ditt bagage..

Men flyg borde sluta dalta med passagerarna, det är så många som är sinnessjukt nonchalanta och kommer för sent till flygplatsen eller incheckningen.. och så hör man i speakersystemet att de ropar passagerare till gaten "planet är klart för start men saknar passagerare" ja men vafan? slå igen dörrarna och dra då.. folk ska vara där i tid eller så missar de flyget, hur fucking svårt kan det va.


Jo, misstänker att de vill kunna rättfärdiga införandet av avgifterna. Därför var jag skeptisk när jag ställde frågorna.

Nu gäller det dock avgifter för kabinväskor, som man kan ta med sig ombord och placera i ”förvaringsluckan” däruppe. Inte incheckat bagage som hämtas vid bagageband. Många som reser med Ryanair har ju med sig kabinväska. De betalar ju extra för det. Kan tänka mig att det blir något liknande med Norwegian. Att många kommer att ta med sig kabinväskor, och då leder det väl inte till ökad punktlighet och förbättrad upplevelse ombord. Inte per automatik i alla fall.
#986 2020-01-08, 12:37
Ursprungligen postat av Koiho
"Enligt Norwegian är syftet med de nya reglerna att öka punktligheten och förbättra upplevelsen för passagerarna."

Påverkas verkligen punktligheten särskilt mycket av huruvida folk har med sig kabinväskor eller ej? Och på vilket sätt kommer detta förbättra upplevelsen för passagerarna?

Säljsnack.
Men det är nog inga lögner, mindre/färre kabinväskor bör göra att boarding gårlite snabbare, vilket minskar risken för försening. Det bör också minska risken att en väska ramlar ner i huvudet på en passagare, vilket vore en negativ passagerarupplevelse.
#987 2020-01-08, 13:47
Koiho
Ursprungligen postat av Neksnor
Säljsnack.
Men det är nog inga lögner, mindre/färre kabinväskor bör göra att boarding gårlite snabbare, vilket minskar risken för försening. Det bör också minska risken att en väska ramlar ner i huvudet på en passagare, vilket vore en negativ passagerarupplevelse.


Hur ofta ramlar väskor ner på passagerare då? Kan man annars inte starta boardingen lite tidigare? Om det nu behövs. Norwegian har ju som princip att ombordstigningen stänger 20 minuter före start. Borde ju vara fullt tillräckligt för alla att kliva ombord och placera sina väskor där de ska vara. Så att man kan hålla punktligheten, och avgå i tid.

Jag har inga problem med att de tar betalt för kabinväskorna. Även om de kanske inte ljuger, vilket jag inte har påstått, så känns det inte riktigt som det är hela sanningen. De vill nog få in mer pengar denna vägen, och hade kunnat formulera det på ett sätt som framstår som mer öppet och ärligt.

Samtidigt som jag fortfarande inte förstår vad som menas med förbättrad upplevelse. Att väskor ramlar ner på passagerarna är väl inte ett vanligt problem? Jag läste dessutom Norwegians rapport för 2019, och punktligheten är 80%. Visst går det att öka punktligheten så att den blir bättre.Men vet inte om endast avgifter för kabinväskor kommer att leda till 100% punktlighet.
#988 2020-01-08, 17:15
Ursprungligen postat av Koiho
Hur ofta ramlar väskor ner på passagerare då? Kan man annars inte starta boardingen lite tidigare? Om det nu behövs. Norwegian har ju som princip att ombordstigningen stänger 20 minuter före start. Borde ju vara fullt tillräckligt för alla att kliva ombord och placera sina väskor där de ska vara. Så att man kan hålla punktligheten, och avgå i tid.

Jag har inga problem med att de tar betalt för kabinväskorna. Även om de kanske inte ljuger, vilket jag inte har påstått, så känns det inte riktigt som det är hela sanningen. De vill nog få in mer pengar denna vägen, och hade kunnat formulera det på ett sätt som framstår som mer öppet och ärligt.

Samtidigt som jag fortfarande inte förstår vad som menas med förbättrad upplevelse. Att väskor ramlar ner på passagerarna är väl inte ett vanligt problem? Jag läste dessutom Norwegians rapport för 2019, och punktligheten är 80%. Visst går det att öka punktligheten så att den blir bättre.Men vet inte om endast avgifter för kabinväskor kommer att leda till 100% punktlighet.

Väskor ramlar ner tillräckligt ofta för att flygbolag ska behöva be passagerare vara försiktiga när de öppnar luckorna. Och att starta boardingen tidigare går inte eftersom planet var sent på grund av alla kabinväskorna på förra rutten.

Om du fortfarande inte är övertygad om kopplingen till verkligheten så får du nöja dig med att det är säljsnack.
#989 2020-01-08, 21:17
zipperventura
Ursprungligen postat av Jonas1968
Man kan inte bara stänga dörrarna och dra utan då måste den personens bagage enligt säkerhetsreglerna lokaliseras och lastas av planet. Tar garanterat längre tid än att vänta några minuter på passageraren i fråga.


Ja jag vet att bagaget ska ut om passageraren inte är med, men det tar inte SÅ lång tid. Tycker ändå att folk ska sluta lalla runt i taxfree eller vara sjukt tidsoptimistiska och inte räkna med kö till security.. fan så många gånger man sitter där som en loser inuti planet och bara väntar.. 98% av alla är i god tid men så är det några fuckers som inte kan hitta dit.
#990 2020-01-14, 00:03
cyTs
Ursprungligen postat av Koiho
Hur ofta ramlar väskor ner på passagerare då? Kan man annars inte starta boardingen lite tidigare? Om det nu behövs. Norwegian har ju som princip att ombordstigningen stänger 20 minuter före start. Borde ju vara fullt tillräckligt för alla att kliva ombord och placera sina väskor där de ska vara. Så att man kan hålla punktligheten, och avgå i tid.

Jag har inga problem med att de tar betalt för kabinväskorna. Även om de kanske inte ljuger, vilket jag inte har påstått, så känns det inte riktigt som det är hela sanningen. De vill nog få in mer pengar denna vägen, och hade kunnat formulera det på ett sätt som framstår som mer öppet och ärligt.

Samtidigt som jag fortfarande inte förstår vad som menas med förbättrad upplevelse. Att väskor ramlar ner på passagerarna är väl inte ett vanligt problem? Jag läste dessutom Norwegians rapport för 2019, och punktligheten är 80%. Visst går det att öka punktligheten så att den blir bättre.Men vet inte om endast avgifter för kabinväskor kommer att leda till 100% punktlighet.


Nej, man kan inte starta boardingen lite tidigare eftersom planet ej är på plats då.
Norweigan har extremt korta "vändtider" för att maximera tiden planen är i luften.

Och givetvis så går det snabbare om färre tar med sig handbagage.
Det är ju kaos på alla korta SAS och Norwegian-flygningar.
Upplever att det fungerar mycket bättre på RyanAir.
#991 2020-01-15, 20:21
Koiho
Ursprungligen postat av cyTs
Nej, man kan inte starta boardingen lite tidigare eftersom planet ej är på plats då.
Norweigan har extremt korta "vändtider" för att maximera tiden planen är i luften.

Och givetvis så går det snabbare om färre tar med sig handbagage.
Det är ju kaos på alla korta SAS och Norwegian-flygningar.
Upplever att det fungerar mycket bättre på RyanAir.


Vi tänker kanske på olika saker. Nu har jag personligen inte flugit med Norwegian, så vet faktiskt inte hur det fungerar. Men enligt deras hemsida så ska ombordstigningen stängas 20 minuter före avgång. Det låter som ganska gott om tid för att få ombord alla passagerare, och för att låta dem placera sitt bagage där det ska vara.

Ryanair exempelvis har samma princip, man ska befinna sig vid gaten senast 30 minuter före avgång och ombordstigningen stänger 20 minuter före avgång. Enligt hemsidan. Men det stämmer sällan. I alla fall har det inte stämt de gånger som jag har flugit med Ryanair. Då har de öppnat ombordstigningen senare. Trodde att Norwegian kanske körde med något liknande. jag kanske har missuppfattat vad ombordstigning klassas som, och därmed vad sista tiden för detta innebär.
#992 2020-01-15, 21:48
Ursprungligen postat av Koiho
Vi tänker kanske på olika saker. Nu har jag personligen inte flugit med Norwegian, så vet faktiskt inte hur det fungerar. Men enligt deras hemsida så ska ombordstigningen stängas 20 minuter före avgång. Det låter som ganska gott om tid för att få ombord alla passagerare, och för att låta dem placera sitt bagage där det ska vara.

Ryanair exempelvis har samma princip, man ska befinna sig vid gaten senast 30 minuter före avgång och ombordstigningen stänger 20 minuter före avgång. Enligt hemsidan. Men det stämmer sällan. I alla fall har det inte stämt de gånger som jag har flugit med Ryanair. Då har de öppnat ombordstigningen senare. Trodde att Norwegian kanske körde med något liknande. jag kanske har missuppfattat vad ombordstigning klassas som, och därmed vad sista tiden för detta innebär.

Säg att avgångstiden är 12.00. På ditt boardingcard kan det då stå exempelvis "boarding 11.35". Det innebär ungefär att om du inte är redo vid gaten 11.35 så kanske du inte får åka med. Ibland kan det finnas möjlighet att låta folk "gå ombord" genom att man kontrollerar boardingcard och sedan släpper in folk i en fålla där de får vänta på att flyget ska bli redo för ombordstigning. Och när ombordstigningen är klar, och alla är ombord på flyget, är "boarding completed". Så begreppet boarding är lite otydligt.
Tar man sedan hänsyn till att ett flygplan inom Europa kanske bara ska stå på marken i 30 minuter så blir det lite jobbigt. Airbus räknar med att en dörr klarar 18 avstigande passagerare per minut och att samma dörr klarar 12 ombordstigande per minut*. Med 180 passagerare innebär det 10 minuter för att tömma och 15 för att lasta om man bara har tillgång till en dörr. Då kan det vara värt mycket att minska antalet kabinväskor.

* https://www.airbus.com/aircraft/support-services/airport-operations-and-... Jag klickade på "AC A320 / A320neo Nov 2019" och bläddrade fram till "sida" 5-3-0.
#993 2020-01-23, 10:46
Artois
Någon som vet hur det fungerar med Norwegian Reward cash points med jobbresa. Har inte betalat resan själv men finns ju på reward att man kan efterregistrera poäng med bokningsreferens och Efternamn. Skulle detta fungera för att få points för min biljett?
#994 2020-01-23, 11:23
Ursprungligen postat av Neksnor
Säg att avgångstiden är 12.00. På ditt boardingcard kan det då stå exempelvis "boarding 11.35". Det innebär ungefär att om du inte är redo vid gaten 11.35 så kanske du inte får åka med. Ibland kan det finnas möjlighet att låta folk "gå ombord" genom att man kontrollerar boardingcard och sedan släpper in folk i en fålla där de får vänta på att flyget ska bli redo för ombordstigning. Och när ombordstigningen är klar, och alla är ombord på flyget, är "boarding completed". Så begreppet boarding är lite otydligt.
Tar man sedan hänsyn till att ett flygplan inom Europa kanske bara ska stå på marken i 30 minuter så blir det lite jobbigt. Airbus räknar med att en dörr klarar 18 avstigande passagerare per minut och att samma dörr klarar 12 ombordstigande per minut*. Med 180 passagerare innebär det 10 minuter för att tömma och 15 för att lasta om man bara har tillgång till en dörr. Då kan det vara värt mycket att minska antalet kabinväskor.

* https://www.airbus.com/aircraft/support-services/airport-operations-and-... Jag klickade på "AC A320 / A320neo Nov 2019" och bläddrade fram till "sida" 5-3-0.

Min erfarenhet är att den tid som är stämplad på boarding cardet som boarding time så är det sällan som gaten för ombordstigning ens är öppen. Och det gäller inte bara Norwegian utan dom flesta bolag. Enda läget där gaten är öppnad 25 minuter före avgång är nog som du säger om man har ett utrymme efter gaten där passagerarna får vänta innan påstigningen men så är det på ganska få flygplatser idag.
#995 2020-01-23, 12:24
DjPutte
Tack för det blir mindre kö in och ut ur planen då gillar jag skarpt det Norwegian gör, Varje gång så får man stå och köa innan folk framför tagit ned sina kabinväskor och annat utan dessa väskor går det snabbare lasta av planet och på med nya passagerare!!
#996 2020-02-02, 22:51
zoombo
Ursprungligen postat av Neksnor
https://www.gp.se/ekonomi/norwegian-tar-betalt-för-kabinväska-1.22301540
Norwegian ryktas snart ta betalt för normalstor kabinväska om man har low fare-biljett. Endast liten väska under stolen ska ingå. Jag tror att Wizz gör likadant och tydligen gäller det även Ryanair.


Japp, insåg det idag efter att ha bokat en resa med ett av lågprisbolagen och eftersom bokningen då står på dom och inte på mig är det svårt eller omöjligt att uppgradera själv.
Syftet är uppenbart: man vill locka med dom aggressivt prissatta low fare-biljetterna men det är många, skulle vilja säga de flesta som behöver low fare plus (som kostar 170,-/extra per resväg). Kan tänka mig att det är och kommer att bli många som får en otrevlig överraskning vid incheckning. Vilket då betyder badwill - även om det ju faktiskt står i villkoren. Nånstans. Och jag tror det kostar betydligt mer än 170,- om man måste göra tillägget vid incheckning...

På tal om villkor så blir man ännu mera upprörd när det kommer en bokningsbekräftelse från företaget jag bokade med det där står i klartext "1 Handbagage ingår 10kg (40x23x55cm)" vilket alltså numera inte stämmer. Man gömmer sig då bakom en klausul långt, långt ner i villkorstexten som nån ändå aldrig läser: "Du ansvarar själv för att för att kontakta de flygbolag du reser med och för att ta reda på de exakta bagagevillkoren för både handbagage och incheckat bagage." Jaja. Bättre då att det inte stod några mått öht.