Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#997 2020-03-19, 21:45
GormDenGamle
Regjeringen og flere av opposisjonspartiene vil gi lånegarantier på seks milliarder kroner til flyselskapene. Norwegian alene kan få tre milliarder.

https://e24.no/naeringsliv/i/OpAvjl/regjeringen-med-milliardpakke-til-fl...
#998 2020-03-27, 10:33
Elagabalus
Hoppas Norwegian klarar sig. Rest en del med dom och det har funkat bra

Har en resa bokad till Palanga i början av maj. Lägsta prisnivån så normalt inget extra vad avser bokning etc.

Litauen är i karantän fram till mitten av april men när man läser olika sidor därifrån tyder mycket att perioden förlängs.

Det innebär att Norwegian inte flyger. Vad gäller? Läste nåt om att man skulle få poäng istället? Vad innebär det? Är de värda lika mkt som biljetten?
#999 2020-03-27, 14:20
zoombo
Ja det här är en soppa som ingen tycks kunna ge klara besked på.
Jag hade själv bokat en resa i april genom en agent men då hela landet jag skulle åka till har stängt gränserna så kommer resan givetvis inte att bli av.
Tidigare så fanns resan att få fram genom bokningsnumret på Norwegians hemsida men nu är hela resan bortplockad. Jag antar att det är flygbolaget själv som gjort detta - men jag har inte fått nåt meddelande om det.
Vad som gäller om ett flyg blivit inställt av flygbolaget är att man har möjlighet att boka om den eller begära att pengarna återbetalas via nåt formulär men har detta gjorts via en agent så hänvisar man till dem...som i dagsläget är så överbelastade att dom varken svarar i telefon eller på mail.
Var visst en också en massa info om cashpoints men det brydde jag mig inte om att läsa, jag vill bara ha igen mina pengar.

Skulle Norwegian hinna gå omkull innan detta är klart lär man kunna se sig om i rektum efter pengarna, annars är det väl bara att vänta på att agenten gör sitt jobb och ser till att pengarna återbetalas.
#1000 2020-03-27, 15:03
Elagabalus
Verkar inte gå att boka datum i april men maj är ännu öppet. Man hoppas väl att det går.

Nu blev vår resa ganska billig ( bokade redan i januari) så jag kan ta pengaförlusten. Skulle hellre se en ny biljett men det blir nog poäng
#1001 2020-03-28, 20:56
Ursprungligen postat av zoombo
Ja det här är en soppa som ingen tycks kunna ge klara besked på.
Jag hade själv bokat en resa i april genom en agent men då hela landet jag skulle åka till har stängt gränserna så kommer resan givetvis inte att bli av.
Tidigare så fanns resan att få fram genom bokningsnumret på Norwegians hemsida men nu är hela resan bortplockad. Jag antar att det är flygbolaget själv som gjort detta - men jag har inte fått nåt meddelande om det.
Vad som gäller om ett flyg blivit inställt av flygbolaget är att man har möjlighet att boka om den eller begära att pengarna återbetalas via nåt formulär men har detta gjorts via en agent så hänvisar man till dem...som i dagsläget är så överbelastade att dom varken svarar i telefon eller på mail.
Var visst en också en massa info om cashpoints men det brydde jag mig inte om att läsa, jag vill bara ha igen mina pengar.

Skulle Norwegian hinna gå omkull innan detta är klart lär man kunna se sig om i rektum efter pengarna, annars är det väl bara att vänta på att agenten gör sitt jobb och ser till att pengarna återbetalas.

Vad menas med "inställt" nu för tiden? Menar du att flygbolaget säger att flighten inte går eller att landet du ska till inte kommer att släppa in dig?
Jag har ingen aning om vad som gäller, men har själv en resa bokad snart med ett annat bolag. Den flighten ska gå (som det ser ut nu), med om jag får komma in i landet jag ska till så kommer jag, som jag förstått saken, att bli satt i karantän. Och jag vill nog inte heller resa nu. Så flygbolaget roar sig med att erbjuda mig fri ombokning, men inte pengarna tillbaka. Jag funderar på om de hoppas att alla (eller tillräckligt många) ska omboka så att de kan ställa in flyget utan att behöva "köpa ut" så många...
#1002 2020-03-30, 14:26
zoombo
Ursprungligen postat av Neksnor
Vad menas med "inställt" nu för tiden? Menar du att flygbolaget säger att flighten inte går eller att landet du ska till inte kommer att släppa in dig?
Jag har ingen aning om vad som gäller, men har själv en resa bokad snart med ett annat bolag. Den flighten ska gå (som det ser ut nu), med om jag får komma in i landet jag ska till så kommer jag, som jag förstått saken, att bli satt i karantän. Och jag vill nog inte heller resa nu. Så flygbolaget roar sig med att erbjuda mig fri ombokning, men inte pengarna tillbaka. Jag funderar på om de hoppas att alla (eller tillräckligt många) ska omboka så att de kan ställa in flyget utan att behöva "köpa ut" så många...


Tja, egentligen kvittar det väl hur det blivit inställt och om landet inte medger att någon får landa där så blir det ju per automatik inställt och då det inte är någon tvekan att det här är utanför ens egen kontroll så borde flygbolaget erbjuda full återbetalning.
I ditt fall tycker jag det är fult att erbjuda fri ombokning, ingen vet ju i dagsläget hur länge gränserna kommer att vara stängda så det mest naturliga borde vara en full återbetalning. Ingen är intresserad att flyga till ett land om man sen inte får komma in där.
#1003 2020-03-30, 20:23
Ursprungligen postat av zoombo
Tja, egentligen kvittar det väl hur det blivit inställt och om landet inte medger att någon får landa där så blir det ju per automatik inställt och då det inte är någon tvekan att det här är utanför ens egen kontroll så borde flygbolaget erbjuda full återbetalning.
I ditt fall tycker jag det är fult att erbjuda fri ombokning, ingen vet ju i dagsläget hur länge gränserna kommer att vara stängda så det mest naturliga borde vara en full återbetalning. Ingen är intresserad att flyga till ett land om man sen inte får komma in där.

Blir ju viss skillnad om landet säger att inga utlänningar som inte bor i landet släpps in och flygbolaget fortfarande kör enligt tidtabell och om flygbolaget drar in flighten på grund av att ingen vill åka med (vilket kan bero på att ingen släpps in). I mitt fall bör det nämnas att jag även kan få ett presentkort på hela priset.

Hur som helst är det en jävla röra i resebranschen nu.
#1004 2020-03-31, 12:52
Elagabalus
Det står ganska tydligt på Norwegians hemsida. Ställer Norwegian in flighten som man tex gjort under hela april till Palanga så återbetalas biljetten även om man har low fare. Man kan även välja att ta poäng och då får man 20% extra.

Avbokar man ett flyg som skulle gå och flyger low fare verkar man bara få poäng. Dyrare biljetter har säkert bättre villkor
#1005 2020-04-02, 18:16
beaver_se
Ursprungligen postat av zoombo
Ja det här är en soppa som ingen tycks kunna ge klara besked på.
Jag hade själv bokat en resa i april genom en agent men då hela landet jag skulle åka till har stängt gränserna så kommer resan givetvis inte att bli av.
Tidigare så fanns resan att få fram genom bokningsnumret på Norwegians hemsida men nu är hela resan bortplockad. Jag antar att det är flygbolaget själv som gjort detta - men jag har inte fått nåt meddelande om det.
Vad som gäller om ett flyg blivit inställt av flygbolaget är att man har möjlighet att boka om den eller begära att pengarna återbetalas via nåt formulär men har detta gjorts via en agent så hänvisar man till dem...som i dagsläget är så överbelastade att dom varken svarar i telefon eller på mail.
Var visst en också en massa info om cashpoints men det brydde jag mig inte om att läsa, jag vill bara ha igen mina pengar.

Skulle Norwegian hinna gå omkull innan detta är klart lär man kunna se sig om i rektum efter pengarna, annars är det väl bara att vänta på att agenten gör sitt jobb och ser till att pengarna återbetalas.

Vi hade ju en resa hem från Thailand genom Ticket... Sålunda stoppa Norwegian inrikes resorna så det blev stopp på Arlanda, och "ni får lösa det själva" var vad Ticket bidrog med.
Men Ticket skall återbetala den (borttagna resedelen), men alla övriga extrakostnader som vi drog på oss måste vi själva ta med Norwegian...

Iomed detta så förstår jag att det inte finns den minsta mening med att köpa resor via Ticket, så i framtiden handlar vi via bolagen direkt. Sen funderar man på vitsen att köpa resor tidigt, kanske läge och fundera över att kosta på sig att köpa nära inpå resedatumet så man kan vara mer säker på om det är corona/andra olyckliga tider i antågande, eller om det är säkert så man kommer iväg.

Om vi får pengar eller annat återstår att se, föredrar nog mynt.
#1006 2020-04-20, 14:54
Kimson
#1007 2020-04-20, 15:58
vad händer för dom har bokat biljetter med dom? blir det refund?
#1008 2020-04-20, 19:15
Billab0ng
Jag har dessvärre ett presentkort liggandes för norwegian, vad tror ni händer med detta?
är det kört? brinner pengarna inne? kommer dom bli räddade av norska staten?

Edit: Läste på lite mer, det är alltså inte själva flygbolaget som ansöker om konkurs, utan endast bolagen som hyr in personal som piloter och kabinanställda? Någon som är lite insatt i detta och sitter på mer information?