Vad har tåget egentligen för utgifter?

#1 2008-10-06, 22:50
Stinken
Jag sitter här och funderar lite angående tåget vs. flyget. Hur tusan kan det komma sig att tåg är dyrare än flyg? Det är någonting som inte fattar.

- Tågets drivmedel är typ 100 gånger billigare än flygets.
- Tåget tar jävligt mycket längre tid (därav borde det vara billigare).
- Tåget har mindre anställda ombord per person, dessutom med mindre lön. (pilot vs lokförare tex)
- Tåget är effektivare då det kan ta fler personer än ett flyg per resa (tänker inrikes)

Att åka tåg från Umeå till Stockholm den 27 oktober (en måndag) kostar 530 kr.

Att flyga från Umeå till Stockholm den 27 oktober (en måndag) kostar 499 kr.

Kan nån reda ut detta för mig? Anser det vara helt ofattbart hur det kan vara på detta sätt.

Om tåget vill bli taget som en seriös "kandidat" till att hjälpa miljön (som DN vill hävda att flyget är den största miljöboven i världen :whoco5 så får de fanimej sänka priserna till en vettig nivå.

Bör tilläggas att jag själv flyger varje gång jag reser pga det ovanstående; det är billigare, går snabbare och är trevligare!
#2 2008-10-06, 22:54
Pu-g-
jag håller med dig... det är ett skämt. vilken normal student har råd att tänka på miljön? det är anledningen till att jag också flyger... det går snabbare för ungefär samma pris
#3 2008-10-06, 22:56
MEC62
Om man tar tåget hamnar man mitt i centrum och sparar in resan från och till respektive flygplats. Så sparar man egentligen något? Inte med den lilla skillnaden i ditt exempel i alla fall!
#4 2008-10-06, 22:58
Pu-g-
om du åker till Stockholm och har centrum som destination så har du självklart rätt, men åker du till Umeå så spelar det verkligen ingen roll.
#5 2008-10-06, 23:06
pillenotten
Det måste vara alla trattarslade generaldirektörer på SJ som kostar för mycket pengar.

Sista minutenbiljettar måste köpas 3 dagar i förväg eller nåt sånt, du måste köpa tågbiljett och platsbiljett etc

"Konkurrerande" bussbolag som t.ex Säfflebuss får inte köra samma sträckning, utan tvingas till konstiga omvägar och hållplatser

Ett monopolföretag som inte får ihop någonting rätt borde egentligen ligga under massmedias skandalbevakning.
#6 2008-10-06, 23:07
Trpezi
Vad jag hört så är flygbränslet skattefritt så kanske därför det blir billigt att ta flyget?
#7 2008-10-06, 23:08
Stinken
Ursprungligen postat av MEC62
Om man tar tåget hamnar man mitt i centrum och sparar in resan från och till respektive flygplats. Så sparar man egentligen något? Inte med den lilla skillnaden i ditt exempel i alla fall!


Det är sant, men frågan återstår ju. Varför åka den sträckan med tåg (sex timmar) när man kan flyga (en timme) för samma pris?
#8 2008-10-06, 23:10
Stinken
Ursprungligen postat av Trpezi
Vad jag hört så är flygbränslet skattefritt så kanske därför det blir billigt att ta flyget?


Fast sedan 1 juli är flygbränslet icket skattefritt. Bränslepriset höjdes med 6 kr/liter. (rätta mig om jag har fel)

Det är därför många bolag har gått i konkurs senaste tiden, och somliga har chockhöjt deras priser (läs SAS). Mitt exempel var Norwegian.
#9 2008-10-06, 23:14
Trpezi
Ursprungligen postat av Stinken
Fast sedan 1 juli är flygbränslet icket skattefritt. Bränslepriset höjdes med 6 kr/liter. (rätta mig om jag har fel)

Det är därför många bolag har gått i konkurs senaste tiden, och somliga har chockhöjt deras priser (läs SAS). Mitt exempel var Norwegian.


Där ser man Tycker ändå de borde sänka skatten på vanlig bensin och etanol. Sveriges avgas utsläpp är ju marginell jämfört med USA:s, Indiens, Kinas m.m.
#10 2008-10-06, 23:17
/dot
Drift och underhåll av spåren ger väl ganska mycket omkostnader kan man tänka sig. Även nybyggnationer/breddningar av spår (Hallandsåsen )

*edit hittade lite mer fakta
De viktigaste komponenterna som påverkar kostnaderna är:
- Banavgifter
- Underhållskostnader
- Energikostnader
- Bangårdskostnader
- Omkostnader
- Räntekostnader
- Inköpspriser för fordon
- Utnyttjande av fordonen
- Personalkostnader


källa: http://www.sika-institute.se/Doclib/Import/104/sr_2003_7.pdf
#11 2008-10-06, 23:25
Stinken
Ursprungligen postat av /dot
Drift och underhåll av spåren ger väl ganska mycket omkostnader kan man tänka sig. Även nybyggnationer/breddningar av spår (Hallandsåsen )

*edit hittade lite mer fakta
De viktigaste komponenterna som påverkar kostnaderna är:
- Banavgifter
- Underhållskostnader
- Energikostnader
- Bangårdskostnader
- Omkostnader
- Räntekostnader
- Inköpspriser för fordon
- Utnyttjande av fordonen
- Personalkostnader


källa: http://www.sika-institute.se/Doclib/Import/104/sr_2003_7.pdf


Men nästan alla punkter där gäller ju även för flyget. Underhållskostnaderna kan jag lova är väldigt saftiga.
#12 2008-10-07, 06:31
Ursprungligen postat av pillenotten
Det måste vara alla trattarslade generaldirektörer på SJ som kostar för mycket pengar.

Sista minutenbiljettar måste köpas 3 dagar i förväg eller nåt sånt, du måste köpa tågbiljett och platsbiljett etc

"Konkurrerande" bussbolag som t.ex Säfflebuss får inte köra samma sträckning, utan tvingas till konstiga omvägar och hållplatser

Ett monopolföretag som inte får ihop någonting rätt borde egentligen ligga under massmedias skandalbevakning.


Sista Minuten-biljetter kan bara köpas inom 24 timmar innan avgång. Dessutom kan det endast köpas av ungdomar (under 26 år), studenter med giltigt studentkort och pensionärer. Sista minuten är även antalsbegränsade.

För övrigt har det aldrig fungerat att köpa en sådan biljett (för mig iaf) i en biljettautomat. Vet inte hur det är, om man ska boka på nätet. Man kan inte köpa dessa biljetter ombord i alla fall.

Sedan måste man inte köpa/betala för platsreservation heller. Eller att man ska sitta i djurtillåten kupe etc.

Att bussbolagen tvingas till konstiga hållplatser och omvägar kan jag inte hålla med om. Har åkt med både Swebus och Säffle. Ofta hamnar man rätt centralt i staden, vid buss/tågstationen. Finns vissa undantag (Uddevalla/Torp och Halmstad/EuroStop). Vad är konstiga omvägar? Oftast trafikerar man endast de större städerna. Tåg stannar ofta även vid mindre orter/samhällen.