Vad har tåget egentligen för utgifter?

#25 2008-11-21, 22:10
Melkol
Ursprungligen postat av Månsan
Svaret är givetvis: Enorma investeringskostnader.
Att dra en järnväg genom oländig terräng och skog, spränga tunnlar genom berg och bygga broar över dalar och vattendrag kostar mycket mer än att asfaltera landningsbanor för flyget.
Därtill kommer underhålls- och driftskostnader på anläggningen som är mångfalt större än för andra transportslag.
Vattnet där båtar åker och luften där flygplanen flyger behöver som bekant inga reparationer.


Men nu är det iofs inte SJ som sköter varken spårläggning eller underhållet av spåren. Det är Banverket sedan 1988.

Från banverket.se:
"Om Banverket
Banverket är den myndighet som ansvarar för järnvägen i Sverige
Det innebär att vi följer och driver utvecklingen inom järnvägssektorn, bistår riksdag och regering i järnvägsfrågor, ansvarar för drift och förvaltning av statens spåranläggningar, samordnar den lokala, regionala och interregionala järnvägstrafiken samt ger stöd till forskning och utveckling inom järnvägsområdet. "
#26 2008-11-21, 23:49
Howl!
Ursprungligen postat av Melkol
Men nu är det iofs inte SJ som sköter varken spårläggning eller underhållet av spåren. Det är Banverket sedan 1988.



Inte enbart Banvverket, nej. Strukton Rail är en annan str aktör.
#27 2008-11-27, 21:19
Tranquility Bas
Ursprungligen postat av Howl!
SJ har aldrig gått med vinst punkt


Nu påstod jag aldrig att SJ gått/går med vinst. Jag bara tydliggjorde att SJs främst uppgift idag är att gå med vinst och att den förr var att ta personer från punkt a till b.
#28 2008-11-27, 21:38
ThisIsSparta
Antagligen är det personal, skötsel och underhållning av spår, tåg och stationer och investeringskostnader som måste finansieras.
#29 2008-12-06, 10:52
bayern
Ursprungligen postat av Howl!
SJ har aldrig gått med vinst punkt


Suck, vad mycket okunskap i denna tråd. SJ AB har gått och går med vinst. Gå in på deras hemsida sj.se där kan du konstatera att bolaget går med vinst. När SJ var en statlig myndighet, med Generaldirektör och allt, tror jag inte att de gick med vinst.


Ursprungligen postat av Howl!
Inte enbart Banvverket, nej. Strukton Rail är en annan str aktör.


Inte många rätt, Banverket äger och förvaltar järnvägens infrastruktur. Banverket är en statlig myndighet. Strukton Rail är ett privat företag som på vissa ställen i landet vunnit upphandling för att underhålla den infrastruktur som Banverket äger.