Vad har tåget egentligen för utgifter?

#13 2008-10-07, 07:57
bijjer
Ursprungligen postat av Stinken
Fast sedan 1 juli är flygbränslet icket skattefritt. Bränslepriset höjdes med 6 kr/liter. (rätta mig om jag har fel)

Det är därför många bolag har gått i konkurs senaste tiden, och somliga har chockhöjt deras priser (läs SAS). Mitt exempel var Norwegian.


Detta gäller bara för icke-kommersiell verksamhet.

Allt kommersiellt flygbränsle är fortfarande skattefritt. Anledningen till att priserna höjts och att bolag lider är att råoljepriset har skenat i sommar, men är lyckligtvis på väg tillbaka nu. Flyget följer också den normala konjunkturen nästan slaviskt, går det dåligt för övriga industrin går det dåligt för flyget.
#14 2008-10-07, 08:59
NogaTrasig
Håller helt med om att tåget är för dyrt, hade lätt kunnat tänka mig att välja tåget framför flyg om det hade varit billigare, men när det är dyrare är det svårt att se poängen - speciellt när ekonomin är begränsad.
#15 2008-10-07, 10:00
melvin_f
Ursprungligen postat av bijjer
Detta gäller bara för icke-kommersiell verksamhet.

Allt kommersiellt flygbränsle är fortfarande skattefritt.

Vilket flygbränsle är inte kommerciellt?

F ö håller jag med TS, detta stör mig något otroligt.
#16 2008-10-07, 14:16
Powerless1
Ursprungligen postat av melvin_f
Vilket flygbränsle är inte kommerciellt?



Allt som förbrukas i icke kommersiell luftfart som privatflyg. Jämför med bilar!

Tänk på att flyg orsakar utsläpp av kolföreningar medan tåget går varannan meter på kärnkraft som orsakar radioaktivitet i några 100 000 år framåt.
#17 2008-10-17, 16:33
Locos
Ett spår kostar rätt mycket att dra genom landskapet. Flyget utnyttjar luften som är gratis. Ungefär där har du svaret....

Skillnaden mellan lönen för kaptenen i flyget plus flygets underhåll som är dyrare, är väldigt liten del i sammanhanget. Tänk dig ett spår draget från Göterborg till Stockholm, det är varken billigt att dra eller att underhålla. Luften behöver knappast underhållas eller bytas som ett spår behövs.
#18 2008-10-20, 22:22
Månsan
Svaret är givetvis: Enorma investeringskostnader.
Att dra en järnväg genom oländig terräng och skog, spränga tunnlar genom berg och bygga broar över dalar och vattendrag kostar mycket mer än att asfaltera landningsbanor för flyget.
Därtill kommer underhålls- och driftskostnader på anläggningen som är mångfalt större än för andra transportslag.
Vattnet där båtar åker och luften där flygplanen flyger behöver som bekant inga reparationer.
#19 2008-10-21, 19:48
Tranquility Bas
SJ har även, jämfört med andra statliga bolag, ett högt krav på avkastning från Riksdagen. Även det faktum att SJ måste trafikera de olönsamma sträckorna som inget annat tågbolag vill ha gör att priserna ser ut som de gör. Det vara många år sedan SJs främsta uppgift var att ta folk från punkt A till punkt B utan vinstintresse. Var på den tiden bolaget hette Statens Järnvägar.
#20 2008-11-13, 17:51
Flaskback
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
SJ har även, jämfört med andra statliga bolag, ett högt krav på avkastning från Riksdagen. Även det faktum att SJ måste trafikera de olönsamma sträckorna som inget annat tågbolag vill ha gör att priserna ser ut som de gör. Det vara många år sedan SJs främsta uppgift var att ta folk från punkt A till punkt B utan vinstintresse. Var på den tiden bolaget hette Statens Järnvägar.



Vilket annat tågbolag? Det är just det som är problemet, SJ har monopol, och då är det som bekant tillåtet att suga kuk, kunderna har inget annat val.

Tyvärr åker jag för korta sträckor för att flyga, så jag är mer eller mindre tvungen att ta tåg eller buss. De gånger jag har tagit tåget har det oftast varit svindyrt, om inte för biljetten så för att få en sittplats. Inte sällan som en sittplatsbiljett i 2:aklass kostat ungefär lika mycket som en förstaklassbiljett, där ju sittplatsen ingår. Sedan är det försenat nästan varje gång, hur kommer det sig egentligen?

I vissa av tågen känns det dessutom som att man är på resa genom Ryssland, ruskigt slitet och förbannat fult,tänker då främst på intercity, som ibland tar ett stadigt biljettpris. Om jag för en gångs skull skulle få bra pris på en tågbiljett, och tåget mot förmodan skulle komma iväg i tid, så tro fan att den reserverade platsen är nersölad av chipspåsar, läskburkar och annan skit då man fått be en jävla barnfamilj att flytta på sig (eller dra åt helvete). Detta är ju inte SJ's fel iofs., vill bara skriva av mig på de föräldrar som tvunget ska ha sina äckliga jävla ungar med sig på tåget och sedan inte har vett att städa upp efter sig. Skaffa körkort för i helvete...
#21 2008-11-13, 18:11
DivisionByZero
Ursprungligen postat av Flaskback
Vilket annat tågbolag? Det är just det som är problemet, SJ har monopol, och då är det som bekant tillåtet att suga kuk, kunderna har inget annat val.

SJ har inte monopol, det finns många andra tågföretag i landet. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Tågbolag
#22 2008-11-13, 20:08
Flaskback
Ursprungligen postat av DivisionByZero
SJ har inte monopol, det finns många andra tågföretag i landet. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Tågbolag



Jag tänkte främst på interregional passagerartrafik, på de sträckor jag åker har jag inget annat val än att betala SJ för deras kassa service om jag inte vill sitta i en svettig buss som dessutom går ännu långsammare (oftast)
#23 2008-11-21, 09:54
Powerless1
Ursprungligen postat av DivisionByZero
SJ har inte monopol, det finns många andra tågföretag i landet. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Tågbolag


Finns det nån sträcka i Sverige där SJ kör som de har konkurrens av nåt annat bolag? I så fall är det väl monopol?
#24 2008-11-21, 21:43
Howl!
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
SJ har även, jämfört med andra statliga bolag, ett högt krav på avkastning från Riksdagen. Även det faktum att SJ måste trafikera de olönsamma sträckorna som inget annat tågbolag vill ha gör att priserna ser ut som de gör. Det vara många år sedan SJs främsta uppgift var att ta folk från punkt A till punkt B utan vinstintresse. Var på den tiden bolaget hette Statens Järnvägar.



SJ har aldrig gått med vinst punkt