Maglev tåg till Sverige varför inte?? Alla klagar på flygplans utsläpp och tåg som...

#1 2008-11-15, 13:28
ChinaLover
Jag skulle gärna vilja ha maglev tåg till Sverige.

Välkomna ombord på detta X3000-tåg som ska ta oss till Göteborg. Resan beräknas ta 45 minuter. Håll i hatten. I bistrovagnen finner ni... Ja, här slumrar du till och sätter dig tillrätta i fåtöljen, medan du hör magnetiseringsströmmen i spåret morra till och vagnen lyfter ett par centimeter. Accelerationen när tåget ljudlöst skjuter ut från Stockholms Central är fenomenal och mindre än tio minuter senare susar Södertälje förbi som i en dimma. Kan även notera att maglev räls är ganska dyr. Kostanden för anläggningen i shanghai motsvara ungefär 130miljoner per km, detta inkluderade dock två stationer och ett par tåg. Med MagLev hade vi inte behövt tunnlen i halandsåsen alls, då maglev tåg klarar betydlgit större lutning än konvetionella, för kostaden för Tunnlen i halandåsen (beräknat 12miljarder) så skulle vi kunna bygga 92km nästan motsvarar sträckan från götteborg till halandsåsen.

Det går att halvera kostnaden men då blir max hastigheten ca 400kmh i stället för 500kmh. Maglev kommer på sekunder 99.45% av gångerna. Jämfört mot våra nuvarande sj tåg med 40%

Mer info
http://techworld.idg.se/2.2524/1.135541

Film rekomenderas starkt.
http://www.youtube.com/watch?v=rUVD1rSFpEA

Så vad tycker ni? Skulle ni vilja se maglev i Sverige?

Min dröm vore att maglev tåg skulle förbinda alla 100,000+inv städer i Sverige men man får nog vänta bra länge.
#2 2008-11-15, 13:54
jumpcut
Ursprungligen postat av ChinaLover
Jag skulle gärna vilja ha maglev tåg till Sverige.

Välkomna ombord på detta X3000-tåg som ska ta oss till Göteborg. Resan beräknas ta 45 minuter. Håll i hatten. I bistrovagnen finner ni... Ja, här slumrar du till och sätter dig tillrätta i fåtöljen, medan du hör magnetiseringsströmmen i spåret morra till och vagnen lyfter ett par centimeter. Accelerationen när tåget ljudlöst skjuter ut från Stockholms Central är fenomenal och mindre än tio minuter senare susar Södertälje förbi som i en dimma. Kan även notera att maglev räls är ganska dyr. Kostanden för anläggningen i shanghai motsvara ungefär 130miljoner per km, detta inkluderade dock två stationer och ett par tåg. Med MagLev hade vi inte behövt tunnlen i halandsåsen alls, då maglev tåg klarar betydlgit större lutning än konvetionella, för kostaden för Tunnlen i halandåsen (beräknat 12miljarder) så skulle vi kunna bygga 92km nästan motsvarar sträckan från götteborg till halandsåsen.

Det går att halvera kostnaden men då blir max hastigheten ca 400kmh i stället för 500kmh. Maglev kommer på sekunder 99.45% av gångerna. Jämfört mot våra nuvarande sj tåg med 40%

Mer info
http://techworld.idg.se/2.2524/1.135541

Film rekomenderas starkt.
http://www.youtube.com/watch?v=rUVD1rSFpEA

Så vad tycker ni? Skulle ni vilja se maglev i Sverige?

Min dröm vore att maglev tåg skulle förbinda alla 100,000+inv städer i Sverige men man får nog vänta bra länge.


Visst skulle det vara häftigt att se det förverkligas i Sverige, men det är ju kostnaderna... Jag antar att det byggs till spår snarare än att spår byts ut, alla korsningar måste ju säkras (inte en chans att jag skulle känna mig trygg med korsningarna som de ser ut i dag om tåg ska blåsa förbi i 500 knyck), ordentliga stängsel längs med alla spår så att folk inte kan komma in på spårområdena överhuvudtaget (till skillnad från i dag) och så vidare...

Jag tror att det finns bättre saker att spendera pengarna på i dag helt enkelt. Men att börja räkna på det skulle ju vara kul.
#3 2008-11-15, 14:15
Fistor
Hur skulle det bli med snöröjningen? Skulle det behövas eller kommer värmen från magneterna i spåret smälta bort snön?

Skulle vara bra att bygga. Man skulle ju ha ett bygge som höll några år iaf!

Edit:
Man skulle bygga en tunnel för tåget sen fylla den med helium. Då blir det inte mycket luftmotstånd kvar.
#4 2008-11-15, 14:21
ChinaLover
Det här är mina syn punkter.

Sverige vill framstå som ett teknologiskt land och med det här tåget så leder vi med häst längder mot övriga norden.

Det här bygget skulle ge ca 10 000 arbeten om inte mer.

Sverige är ett stort land då menar jag avstånd mellan stora städer.

Sverige vill vara miljövänligt.

Kostnaden av bygget skulle kunna finansieras av budget överskottet.

SJ skulle få tillbaka sitt förtroende.

Magnet levitation train är jätte billigt i drif och det krävs inte mycket underhållning.
#5 2008-11-15, 14:22
ChinaLover
Ursprungligen postat av Fistor
Hur skulle det bli med snöröjningen? Skulle det behövas eller kommer värmen från magneterna i spåret smälta bort snön?

Skulle vara bra att bygga. Man skulle ju ha ett bygge som höll några år iaf!

Edit:
Man skulle bygga en tunnel för tåget sen fylla den med helium. Då blir det inte mycket luftmotstånd kvar.


Maglev finns i norra Tyskland där det snöar. Spåret är ca 70+ varmt och då kan det inte bildas snö eller is.
#6 2008-11-15, 14:33
Gorm Den Gamle
Sverige är glesbygd. Tror bristen på kundunderlag är det huvudsakliga problemet för en sån satsning. Jag menar, hur många är det som åker mellan Sthlm och GBG?
#7 2008-11-15, 14:39
yeahgrr
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Sverige är glesbygd. Tror bristen på kundunderlag är det huvudsakliga problemet för en sån satsning. Jag menar, hur många är det som åker mellan Sthlm och GBG?

tar det 45 minuter SthlmC - GbgC så skulle dom ta ordentligt med folk från flyget...... när du är halvägs till GBG med MagLev har du just klivit av Arlanda Express....
#8 2008-11-15, 14:46
Gorm Den Gamle
Jag menar mest att det inte är särskilt många som öht reser mellan Sthlm och GBG. Det är inga direkt världsstäder och mellan dem ligger det bara några småstäder. Jämför med tex Tyskland och Frankrike är kundunderlaget noll.
#9 2008-11-15, 14:49
yeahgrr
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Jag menar mest att det inte är särskilt många som öht reser mellan Sthlm och GBG. Det är inga direkt världsstäder och mellan dem ligger det bara några småstäder. Jämför med tex Tyskland och Frankrike är kundunderlaget noll.

vad baserar du det på..... eller är det bara vad du tror.....
#10 2008-11-15, 14:55
Gorm Den Gamle
Du får gärna komma med siffror på det hela. Men jag är rätt övertygad om att resandet mellan Sthlm och GBG är ganska mycket mindre än tex mellan Lyon och Paris eller mellan Hamburg och Berlin. Framförallt är det en ganska lång sträcka utan några som helst större städer på vägen (är ju inte bara resenärer mellan slutstationerna som räknas).
#11 2008-11-15, 14:55
Fistor
Eller så bygger man det till malmö. Då kan man pendla från stockholm till danmark.

Japan tjänar ju lite på att bygga det här eftersom företaget ligger i japan och pengarna går runt inne i landet. Medans sverige skulle behöva köpa en massa från utlandet.



Ursprungligen postat av ChinaLover
Maglev finns i norra Tyskland där det snöar. Spåret är ca 70+ varmt och då kan det inte bildas snö eller is.

Vad finns det mer för + och - då?
Hur mycket kostar det jämfört med vanliga tåg? Slitage måste väll vara lite?
#12 2008-11-15, 15:02
Gorm Den Gamle
Finns det några exempel på maglevtrafik i glesbygd? Jag har mest fått intryck av att det rör sig om korta linjer ut till flygplatser eller mellan riktiga storstadsområden? Vet att det finns planer på en linje mellan London och Glasgow (som är i Sthlms storlek) men där täcker man ju även in Birmingham, Manchester, Newcastle och Edinburgh. Det är rätt stor skillnad mot... öh.. Jönköping?