Maglev tåg till Sverige varför inte?? Alla klagar på flygplans utsläpp och tåg som...

#13 2008-11-15, 17:24
Liberalis
Maglev blir väl en dyr lösning som den ser ut idag. Vänta lite tills den är mer utnyttjad och testad, så kanske den fungerar för Sverige.
#14 2008-11-15, 17:28
ChinaLover
Ursprungligen postat av Fistor
Eller så bygger man det till malmö. Då kan man pendla från stockholm till danmark.

Japan tjänar ju lite på att bygga det här eftersom företaget ligger i japan och pengarna går runt inne i landet. Medans sverige skulle behöva köpa en massa från utlandet.




Vad finns det mer för + och - då?
Hur mycket kostar det jämfört med vanliga tåg? Slitage måste väll vara lite?


Slitaget är väldigt litet då tåget svävar 1cm ovanför spåret, Då påverkas inte spåret lika mycket och inte hjulen.

En tågbiljett i Tyskland på en resa kostar mycket p.g.a det används som turist attraktion. I Shanghai kostar det ca 200sek för 3,5mil lång resa.
#15 2008-11-15, 17:30
ChinaLover
Vi kanske kan börja med att bygga imellan Stockholm-Arlanda. Shanghai-Pudong airport var ju också ett test. Antalet passagerare översteg föväntningarna med 145%. Så dem var tvungna att bygga fler tåg.
#16 2008-11-15, 17:32
joker
maglev är snordyrt jämför med all övrig järnvägsteknik. Den enda Maglev-banan i kommersiell drift går mellan Shanghais flygplats och utkanten av Shanghai. man kunde inte dra Maglev in i stadskärnan. Denna bana är ingen succe. Den drar kollosalt mycket ström och orsakar feta magnetfält runt banan.

TGV till Kiruna är mer realistiskt än Maglev Uppsala-Stockholm (Sveriges hårdast trafikerade fjärrtågssträcka)
#17 2008-11-15, 17:46
jumpcut
Ursprungligen postat av ChinaLover
Slitaget är väldigt litet då tåget svävar 1cm ovanför spåret, Då påverkas inte spåret lika mycket och inte hjulen.

En tågbiljett i Tyskland på en resa kostar mycket p.g.a det används som turist attraktion. I Shanghai kostar det ca 200sek för 3,5mil lång resa.


200 spänn för 3,5 mil? I runda slängar 3 500 spänn för att ta sig mellan Stockholm och Göteborg? Nej tack.
#18 2008-11-15, 18:18
ChinaLover
Ursprungligen postat av jumpcut
200 spänn för 3,5 mil? I runda slängar 3 500 spänn för att ta sig mellan Stockholm och Göteborg? Nej tack.


Det blir ju annorlunda beroende på avstånd.

Flygtågen kostar lika mycket som Stockholm-Göteborg
#19 2008-11-15, 19:03
alex1987
En cirkel Stockholm-Malmö-Göteborg-Karlstad-Stocholm hade vart trevligt då täcker man ju upp det mesta pendlandet...
#20 2008-11-16, 00:15
KG_
Ursprungligen postat av ChinaLover
Slitaget är väldigt litet då tåget svävar 1cm ovanför spåret, Då påverkas inte spåret lika mycket och inte hjulen.

En tågbiljett i Tyskland på en resa kostar mycket p.g.a det används som turist attraktion. I Shanghai kostar det ca 200sek för 3,5mil lång resa.

En enkelresa kostar 50 yuan enligt denna http://www.smtdc.com/en/jszl.asp sajt. Var kan man åka Maglev i Tyskland, används testbanan i Emsland för detta syfte?
#21 2008-11-16, 00:52
Bajsfacisten
Ja ett prestigeprojekt för ofantliga summor pengar för att några stollar skall leka innovatörer med skattebetalarnas penningar.
#22 2008-11-16, 12:33
V1RR3
Var det inte snack nyligen om en eventuell europakorridor i Sverige? Den skulle isf gå mellan stockholm och en punkt där den ena rutten svängde av tioll Gbg och den andra ner till malmö och köpenhamn. Det skulle innebära att man kan åka tåg till typ dusseldorf på under 3 timmar.

Bygg för fasen!
#23 2008-11-16, 12:44
spruttis
Är det som någon här uppe sa, dyrt att driva spår på grund av el?
#24 2008-11-16, 13:01
iortvagarsig
Ursprungligen postat av ChinaLover
I Shanghai kostar det ca 200sek för 3,5mil lång resa.


Skitsnack, jag betalade ca 50sek nyligen.