Hitta diskussioner med liknande innehåll

Thai airways. Erfarenheter?

#265 2011-05-08, 18:50
marccusm
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Thai har använt A340 från Oslo säsongsvis. Anledningen till att Stockholm får de äldsta sunkiga planen är för att svensken bara vill ha det billigaste. I andra länder finns det folk som gärna betalar för business class och till och med First class. De flygningarna är betydligt lönsammare för Thai(och alla andra flygbolag) och därför får även de som åker economy det bättre på de planen.

Du har så jävla rätt!
Det är den största anledningen till att A380 aldrig skulle komma till stockholm med thai!
#266 2011-05-08, 21:53
Sillbert
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Thai har använt A340 från Oslo säsongsvis. Anledningen till att Stockholm får de äldsta sunkiga planen är för att svensken bara vill ha det billigaste. I andra länder finns det folk som gärna betalar för business class och till och med First class. De flygningarna är betydligt lönsammare för Thai(och alla andra flygbolag) och därför får även de som åker economy det bättre på de planen.

Det kan man ju förstå när man flyger Thai från Stockholm till Bangkok..... Fulla white trash, loppiga backpackers och skrikiga barnfamiljer.

Konstigt nog så blir det ett mycket trevligare klientel om man väljer Finnair eller Lufthansa. Vad är det för fel på svenska Thailandsresenärer?
#267 2011-05-08, 22:04
Ursprungligen postat av Sillbert
Det kan man ju förstå när man flyger Thai från Stockholm till Bangkok..... Fulla white trash, loppiga backpackers och skrikiga barnfamiljer.




När jag flög första gången från Arlanda till Bangkok och kom in i metallfågeln så fick jag en smärre chock och tänkte - fan, ska jag flyga det här vraket i tio timmar med en massa skitnödiga och skrikande snorvalpar? Självklart hamna man mitt i ett inferno med barnfamiljer och snorvalpar som skrek tills vi flög in över Indien.

Efter den här gången flyger jag aldrig mer Thai utan personliga skärmar, därför flyger jag numer från Oslo eller så kör jag Qatar via Doha.

Ursprungligen postat av Sillbert

Konstigt nog så blir det ett mycket trevligare klientel om man väljer Finnair eller Lufthansa. Vad är det för fel på svenska Thailandsresenärer?


Pensionärerna och papporna i barnfamiljerna vill ha sin gratis sprit och virre under flygning.
#268 2011-05-08, 22:53
marccusm
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Dom har kört med A340-500 från Oslo, tror dom gör det fortfarande, men jag är osäker. Både A340-500 och B777-200 har personlig skärm vid precis alla säten vilket inte B747.

Däremot tror jag att Thai börjar flyga ARN/CPH direkt till Phuket till hösten.

Det har varit tal om det men inget som kommer att genomföras till hösten enligt thai. Tror att phuket linjen kommer komma 2012-13 då deras nya plan har kommit. Just nu så räcker planen precis då planen i europa blir fast på flygplatsen i ungefär 8 timmar. En tokyo linje tex behöver dem bara ha stående i ca 2 timmar! Enligt flygtorget så ska thai börja flyga från kastrup nu till vintern 3 gånger i veckan.
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8625
#269 2011-05-08, 23:01
Ursprungligen postat av marccusm
Det har varit tal om det men inget som kommer att genomföras till hösten enligt thai. Tror att phuket linjen kommer komma 2012-13 då deras nya plan har kommit. Just nu så räcker planen precis då planen i europa blir fast på flygplatsen i ungefär 8 timmar. En tokyo linje tex behöver dem bara ha stående i ca 2 timmar! Enligt flygtorget så ska thai börja flyga från kastrup nu till vintern 3 gånger i veckan.
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8625


Fortfarande dessa ruttna och fallfärdiga B747 utan VOD. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man ska använda sig utav dom. Är det enbart för att man får in flest passagerare i den och även mycket frakt som ska från Sverige till Thailand? Då kan man väl satsa på A380 från Köpenhamn till Bangkok men då uppstår frågan - kan thai fylla First/Business-class för A380 och frågan är vad priset blir i economy för en person, enkel väg till Bangkok under högsäsong?

Gällande VOD i B747 så kommer jag ihåg att jag såg på När & Fjärran Thailand när Dogge Doggelito åkte i first class till Bangkok då hade en personlig skärm som han fällde upp från armstödet. Stämmer det att B747 har personliga skärmar, men endast i First/Business-class?
#270 2011-05-09, 09:32
ekaflnoren
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Fortfarande dessa ruttna och fallfärdiga B747 utan VOD. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man ska använda sig utav dom. Är det enbart för att man får in flest passagerare i den och även mycket frakt som ska från Sverige till Thailand? Då kan man väl satsa på A380 från Köpenhamn till Bangkok men då uppstår frågan - kan thai fylla First/Business-class för A380 och frågan är vad priset blir i economy för en person, enkel väg till Bangkok under högsäsong?

Gällande VOD i B747 så kommer jag ihåg att jag såg på När & Fjärran Thailand när Dogge Doggelito åkte i first class till Bangkok då hade en personlig skärm som han fällde upp från armstödet. Stämmer det att B747 har personliga skärmar, men endast i First/Business-class?


Har ingen personlig erfarenhet då jag bara åkt i sunkklassen med Thai till Bangkok men enligt SeatGuru har förstaklass och businessklass VOD. http://www.seatguru.com/airlines/Thai_Airways/Thai_Airways_Boeing_747-40...
#271 2011-05-09, 14:47
george.sthlm
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Här måste jag faktiskt hålla med dig. Jag förstår inte hur Oslo kan få den fina fördelen att ha B777 och A340 när Arlanda får B747 som nästan är lika fallfärdigt som ett korthus. Både Tui Fly Nordic B767, Novair A330-300 och Thomas Cook Airlines A330-300 (200) slår Thai B747 med hästlängder tycker jag.



Men här håller jag inte med dig Jag tycker tidtabellen är helt ok. faktiskt. Du lyfter på eftermiddagen från Arlanda och landar runt 06.00 i Bangkok och då är klockan runt 23.00-00.00 i Sverige. Man hämtar sina väskor, checkar in på hotellet och tar en tupplur för att få komma in i rätt tidszon.

Jag har åkt från Arlanda en gång och gör aldrig om det igen sen jag fick veta av en bekant att B777 och A340 flyger från Oslo. Numer tar jag Norwegian från Arlanda till Oslo, vidare till Bangkok.


Ok lets disagree om tidtabellen. Jag vill åka på kvällen, käka en god måltid, kolla en film och SOVA.
SAS är bäst tidtabellsmässigt, går runt 21.30 -22.00 och man somnar nån timme senare.
Åker man en fredag som jag brukar göra slipper man även ta ledigt på avresedagen dvs jobba som vanligt och åka på kvällen.

Käns ju liiite bakvänt att åka en timme västerut för att nå Oslo, men håller med 777 är förmodligen det bästa long-distance planet just nu, även 340 är bra.
Dessutom : Om du köper en norwegian biljett till oslo + thai ut därifrån och nått strular på väg till
oslo som väder vind mm så är du ju körd. No money back från Thai om du inte är på plats.
hatar delade biljetter på en resa.
#272 2011-05-09, 14:55
george.sthlm
Ursprungligen postat av Beyas
Klart det är en bugg, resa samma datum med Thai kostar 5335:- enl reseguiden, så jag hade helt klart valt Thai.
Att Qatar är femstjärnigt är en sanning med modifikation då det bara gäller 1:a klass, i apklass tycker jag man sitter sämre än Thai.


Qatar har ingen förstaklass från Arlanda. Business och ekonomi.
Deras business är en av värdens bästa SAMT kostar oftast inte mer än 1500-2000 kr mer är Thais
premium ekonomy. Även Qatars vanliga ekonomi klass är en av de bästa ekonomiklasser som finns
i både komfort, mat, underhållning mm. Samt, det är en välplanerad flygning på nått sätt,
flyg 5.5 timmar + paus på 1 timme i Doha, sträcka på benen - skönt, sen 5 timmar kvar till Bangkok.
Betydligt mer utvilad vid ankomst än att sitta 9 timmar i sträck på direktflyget trots att Qatar tar längre tid. En skönare resa helt enkelt.
Bottenligan till Bangkok är: Thai pga av taskig komfort och inga filmer att titta på, Finnar pga av taskig service, dålig mat, drängfulla finnar och ryssar som lever rövare hela natten.
Toppligan är Qatar, bäst på allt och SAS pga av perfekt tidtabell.
#273 2011-05-09, 15:02
george.sthlm
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Fortfarande dessa ruttna och fallfärdiga B747 utan VOD. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man ska använda sig utav dom. Är det enbart för att man får in flest passagerare i den och även mycket frakt som ska från Sverige till Thailand? Då kan man väl satsa på A380 från Köpenhamn till Bangkok men då uppstår frågan - kan thai fylla First/Business-class för A380 och frågan är vad priset blir i economy för en person, enkel väg till Bangkok under högsäsong?

Gällande VOD i B747 så kommer jag ihåg att jag såg på När & Fjärran Thailand när Dogge Doggelito åkte i first class till Bangkok då hade en personlig skärm som han fällde upp från armstödet. Stämmer det att B747 har personliga skärmar, men endast i First/Business-class?


Delvis stämmer det. Dom älsta Thai 747:orna har VOD bara på first och business.
Arlanda har absolut äldsta modellen. Jag har flugit andra Thai 747 av modernare snitt och där har även turistklass haft VOD.

Priset på en flight med 380 jmf med tex 777 skiljer inte mycket. Kolla på tex Emirates eller Airfrance
till samma destinationer. Så jag tror inte Thaien kommer att skilja direkt.
Jag tror inte 380 är aktuell för skandinaviens del. För liten marknad.
#274 2011-05-09, 15:42
Ursprungligen postat av george.sthlm
Delvis stämmer det. Dom älsta Thai 747:orna har VOD bara på first och business.
Arlanda har absolut äldsta modellen. Jag har flugit andra Thai 747 av modernare snitt och där har även turistklass haft VOD.


Kort och gott så har Arlanda blivit tilldelad B747 för att dom fyller den maskinen nästan varje gång under högsäsong? Skulle dom trycka in B777 eller A350 så skulle dom förlora pengar på det för dom får inte lika mycket passagerare?
#275 2011-05-09, 15:52
ekaflnoren
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Kort och gott så har Arlanda blivit tilldelad B747 för att dom fyller den maskinen nästan varje gång under högsäsong? Skulle dom trycka in B777 eller A350 så skulle dom förlora pengar på det för dom får inte lika mycket passagerare?


Exakt. Varför ska de uppgradera när de fyller planen trots taskigt utbud och gamla plan? Perfekt deal för dem. Dock, skulle den dagen komma då någon börjar köra direktflyg reguljärt med nyare plan till samma pris så skulle de möjligen förlora kunder ganska fort.
#276 2011-05-09, 22:07
20/20
Ursprungligen postat av ekaflnoren
Exakt. Varför ska de uppgradera när de fyller planen trots taskigt utbud och gamla plan? Perfekt deal för dem. Dock, skulle den dagen komma då någon börjar köra direktflyg reguljärt med nyare plan till samma pris så skulle de möjligen förlora kunder ganska fort.


Jag lägger lugnt på 2-4 timmar för att mellanlanda i Tyskland och ta ett fräscht Lufthansaplan till solen. Inte en chans att jag sätter mig på Thais Sverigeplan.