Ursprungligen postat av Tjaeng
Vad menar du nu? Kvalifikationsgränserna handlar om att man ska "flyga" si och så många miles, inte att man ska ha si och så många miles på sitt konto för att uppgraderas. Vad gäller partnerdestinationer så ska man se upp, om det inte är flygbolaget självt som flyger så kan antal miles man får för kreditering från annat bolag variera enormt.
Aha, kringgrejer som hotellövernattningar och liknande räknas inte i dessa sammanhang? Jaja, gör inget. En Australienresa i business skulle med all sannolikhet ta mig upp på bonusnivå direkt oavsett vilket bolag jag väljer. Men som sagt, LH-miles gick bara att räkna till Singapore vad det verkade, närmare kom man inte.
Ursprungligen postat av Tjaeng
Eller regga sig och hålla koll på underforumet "deals" på sidan jag länkade till tidigare. Flyertalk har ännu större informationsflöde, men ibland nästan för stort och oöversiktligt.
Gjort det nu (businessclass.se), verkar lovande!
Ursprungligen postat av Tjaeng
Beror helt på vart man ska flyga någonstans och hur den flygplatsen ser ut. Vissa bolag kan i teorin erbjuda arrival lounge samtidigt som destinationsflygplatsen är byggd på ett sätt som omöjliggör access.
Hittade en wikisida som är specialiserad på lounges, ok allt finns inte med men den info som finns är tydligare uppställd än på andra sidor.
http://www.loungeguide.net/wiki/u/Main_Page
Ursprungligen postat av Tjaeng
Den frågan är så komplex att man nästan får ta och ringa bolagen för varje specifikt fall. Huvudregeln är att star alliance gold kommer in på alla lounges som är märkta med Star Alliance Gold-loggan, och att business class-biljett ger access till business lounges på de flesta flygplatser från vilka alliansen ifråga flyger. Fast det finns alltid specialregler, missförstånd, tjurhövdade byråkrater på marken etc etc som omöjliggör ett enkelt "såhär är det".
Ja, jag gick in och kollade flygplatser på wikisidan ovan som sagt, Johannesburg och alla tänkbara i Australien verkade ha det jag söker med den access jag i så fall skulle ha. Kapstaden blev jag tyvärr inte klok på vad som gäller där.
Recensioner av businesskabiner generellt gör mig ännu mer positiv till att prova det på nattflyg, många som säger att de inte kan sova alls i ekonomi men 6-7 timmar i bra business-säte (flatbed), verkar verkligen vara skillnad. I kombination med en dusch vid ankomst verkar det ju faktiskt finnas hopp om att första resdagen faktiskt blir en sån, utan att man går omkring sliten och väntar på att klockan ska bli incheckningstid på hotellet.
Du nämnde tidigare LH 747-8, som väl ska ha flatbed från början, det skulle verkligen vara toppen för det skulle helt klart vara bäst för mig i längden att samla poäng hos LH. Problemet där är att det inte verkar läckt något än om vilka destinationer som blir aktuella.
Som sagt, blir nog antingen kampanj med t.ex. Qatar till Aus eller allra troligast Swiss eller SAA till Sydafrika.
En annan generell fråga, kan en businessbiljett vara lika "låst" som en budgetekonomibiljett, dvs att pengarna är borta om jag inte kan flyga exakt ett visst datum? Eller är de alltid ombokningsbara?