Hitta diskussioner med liknande innehåll

Bästa/sämsta flygbolaget ni flygit med?

#217 2012-02-21, 21:12
Savoy
Jaha ok, det var nytt för mig att det trots allt blir skillnad beroende på om man väljer LH själva eller StarAlliance-partner, intressant!

De recensioner jag läst är inte nådiga mot LH/KLM/AF för att de är så slöa med att uppdatera sina business-säten, extra konstigt att de inte har flat-bed ens på nya A380 kan jag tycka.

Generell fråga: Businesspriserna kampanjas väl aldrig? Är de rentav lika över hela året? Tycker det alltid är samma bolag som ligger lågt (Turkish, Aeroflot, SAS(!), Finnair..). Vad gäller Sydafrika är Egypt Air extremt billiga både med ekonomi och business, men det känns spontant inte som någon höjdare. Ska jag lägga ut för en business once in a lifetime ska jag ha hela kalaset!
#218 2012-02-21, 22:12
Tjaeng
Ursprungligen postat av Savoy
Jaha ok, det var nytt för mig att det trots allt blir skillnad beroende på om man väljer LH själva eller StarAlliance-partner, intressant!


Lufthansa står väl ut som lite speciellt i sammanhanget eftersom de är de enda som erbjuder lounge-access för sin Star Alliance Silver-nivå (som å andra sidan har högre krav jämfört med andra bonusprogram).

Ursprungligen postat av Savoy

De recensioner jag läst är inte nådiga mot LH/KLM/AF för att de är så slöa med att uppdatera sina business-säten, extra konstigt att de inte har flat-bed ens på nya A380 kan jag tycka.


LH är påväg att besluta om byte ut gamla säten i samband med att deras första 747-8 introduceras. Vad Air France tänkte vet ingen.

Ursprungligen postat av Savoy

Generell fråga: Businesspriserna kampanjas väl aldrig? Är de rentav lika över hela året? Tycker det alltid är samma bolag som ligger lågt (Turkish, Aeroflot, SAS(!), Finnair..). Vad gäller Sydafrika är Egypt Air extremt billiga både med ekonomi och business, men det känns spontant inte som någon höjdare. Ska jag lägga ut för en business once in a lifetime ska jag ha hela kalaset!


Så sent som för ett par veckor sedan hade Swiss ett monstruöst erbjudande om business t/r till Peking för 12000 i business. Förra året hade Lufthansa erbjudanden om t/r i C för 11111kr under en dag (gissa vilken) på en massa långrutter. och bortom sådana högpublicerade rabatter dyker det med jämna mellanrum upp konstiga fares om man är villig att påbörja resan i andra länder.

I ditt fall finns ett par såna just nu enligt nestorerna på businessclass.se. http://www.businessclass.se/deals/3167-business-class-aten-australien-t-r-singapore-airlines-19-200-sek-inkl-skatter.html.
http://www.businessclass.se/deals/3209-business-class-milan-asien-sydney...

Du kan nog räkna med att se gott om kampanjpriser på business framöver pga världsekonomins tillstånd.
#219 2012-02-22, 09:29
Savoy
Ursprungligen postat av Tjaeng
Lufthansa står väl ut som lite speciellt i sammanhanget eftersom de är de enda som erbjuder lounge-access för sin Star Alliance Silver-nivå (som å andra sidan har högre krav jämfört med andra bonusprogram).


Försökte precis använda deras miles-räknare, Sydafrika och Mexiko skulle ge ungefär 26 000 miles vardera, men däremot gick det inte att räkna fram "partner-destinationer" dit LH inte flyger själva. Lite synd, eftersom det är 35 000 på ett kalenderår (så jag kan inte använda en enda poäng av de jag samlat) för lounge access så skulle ju en Australienresa kunna håva in alla 35 000 på en gång med tanke på att redan Mex/SA ger 26 000.
30 000 verkar annars ge en t.o.r. ekonomi överallt i Europa om man vill plocka ut det i flygresor.


Ursprungligen postat av Tjaeng

LH är påväg att besluta om byte ut gamla säten i samband med att deras första 747-8 introduceras. Vad Air France tänkte vet ingen.


Hehe, mycket jag inte vet märker jag - dinosaurien 747 håller fortfarande på att hottas upp alltså?


Ursprungligen postat av Tjaeng

Så sent som för ett par veckor sedan hade Swiss ett monstruöst erbjudande om business t/r till Peking för 12000 i business. Förra året hade Lufthansa erbjudanden om t/r i C för 11111kr under en dag (gissa vilken) på en massa långrutter. och bortom sådana högpublicerade rabatter dyker det med jämna mellanrum upp konstiga fares om man är villig att påbörja resan i andra länder.

I ditt fall finns ett par såna just nu enligt nestorerna på businessclass.se. http://www.businessclass.se/deals/3167-business-class-aten-australien-t-r-singapore-airlines-19-200-sek-inkl-skatter.html.
http://www.businessclass.se/deals/3209-business-class-milan-asien-sydney...

Du kan nog räkna med att se gott om kampanjpriser på business framöver pga världsekonomins tillstånd.


Allt det här låter ruggigt bra! Märkligt med tanke på att den extremt *starka* ekonomin i både Tyskland och Sverige indirekt är det som gjort att jag kan fundera allvarligt på detta nu
Visste öht inte att det fanns kampanjpriser på business, priserna du nämner ser ju överkomliga ut på riktigt!

Just nu lutar det mest åt, i tur och ordning;
Swiss eller South African till Sydafrika
Qatar till Australien
British till Mexico

Man får väl hänga på flygbokningssidor eller kanske rentav börja acceptera newsletter från bolagen...
#220 2012-02-23, 09:19
Savoy
Två korta frågor till på det här;

1. Kan man nu för tiden i princip förvänta sig tillgång till en business lounge med dusch vid ankomst? Det i kombination med flatbed skulle ju faktiskt kunna rädda första resdagen helt, jämfört med att komma fram som en ledbruten ofräsch zombie som man brukar vara efter 11 timmars nattflyg i ekonomi.

2. Gäller denna tillgång: a) alla bolag inom alliansen, t.ex. även SAS-lounger om jag flyger LH b) enbart bolaget jag flyger med eller c) alla bolag utan begränsning så länge jag har en business-biljett?
#221 2012-02-23, 18:54
Tjaeng
Ursprungligen postat av Savoy
Försökte precis använda deras miles-räknare, Sydafrika och Mexiko skulle ge ungefär 26 000 miles vardera, men däremot gick det inte att räkna fram "partner-destinationer" dit LH inte flyger själva. Lite synd, eftersom det är 35 000 på ett kalenderår (så jag kan inte använda en enda poäng av de jag samlat) för lounge access så skulle ju en Australienresa kunna håva in alla 35 000 på en gång med tanke på att redan Mex/SA ger 26 000.
30 000 verkar annars ge en t.o.r. ekonomi överallt i Europa om man vill plocka ut det i flygresor.


Vad menar du nu? Kvalifikationsgränserna handlar om att man ska "flyga" si och så många miles, inte att man ska ha si och så många miles på sitt konto för att uppgraderas. Vad gäller partnerdestinationer så ska man se upp, om det inte är flygbolaget självt som flyger så kan antal miles man får för kreditering från annat bolag variera enormt.

Ursprungligen postat av Savoy

Man får väl hänga på flygbokningssidor eller kanske rentav börja acceptera newsletter från bolagen...


Eller regga sig och hålla koll på underforumet "deals" på sidan jag länkade till tidigare. Flyertalk har ännu större informationsflöde, men ibland nästan för stort och oöversiktligt.

Ursprungligen postat av Savoy

1. Kan man nu för tiden i princip förvänta sig tillgång till en business lounge med dusch vid ankomst? Det i kombination med flatbed skulle ju faktiskt kunna rädda första resdagen helt, jämfört med att komma fram som en ledbruten ofräsch zombie som man brukar vara efter 11 timmars nattflyg i ekonomi.


Beror helt på vart man ska flyga någonstans och hur den flygplatsen ser ut. Vissa bolag kan i teorin erbjuda arrival lounge samtidigt som destinationsflygplatsen är byggd på ett sätt som omöjliggör access.

Ursprungligen postat av Savoy

2. Gäller denna tillgång: a) alla bolag inom alliansen, t.ex. även SAS-lounger om jag flyger LH b) enbart bolaget jag flyger med eller c) alla bolag utan begränsning så länge jag har en business-biljett?


Den frågan är så komplex att man nästan får ta och ringa bolagen för varje specifikt fall. Huvudregeln är att star alliance gold kommer in på alla lounges som är märkta med Star Alliance Gold-loggan, och att business class-biljett ger access till business lounges på de flesta flygplatser från vilka alliansen ifråga flyger. Fast det finns alltid specialregler, missförstånd, tjurhövdade byråkrater på marken etc etc som omöjliggör ett enkelt "såhär är det".
#222 2012-02-23, 20:11
Ursprungligen postat av Tjaeng
Huvudregeln är att star alliance gold kommer in på alla lounges som är märkta med Star Alliance Gold-loggan, och att business class-biljett ger access till business lounges på de flesta flygplatser från vilka alliansen ifråga flyger. Fast det finns alltid specialregler, missförstånd, tjurhövdade byråkrater på marken etc etc som omöjliggör ett enkelt "såhär är det".


Jo du.. Upplever ofta att personalen vid loungediskarna kan vara lite småsura tills de ser att man faktiskt innehar ett guldkort och således har full rätt att nyttja loungen.
#223 2012-02-23, 20:34
Savoy
Ursprungligen postat av Tjaeng
Vad menar du nu? Kvalifikationsgränserna handlar om att man ska "flyga" si och så många miles, inte att man ska ha si och så många miles på sitt konto för att uppgraderas. Vad gäller partnerdestinationer så ska man se upp, om det inte är flygbolaget självt som flyger så kan antal miles man får för kreditering från annat bolag variera enormt.


Aha, kringgrejer som hotellövernattningar och liknande räknas inte i dessa sammanhang? Jaja, gör inget. En Australienresa i business skulle med all sannolikhet ta mig upp på bonusnivå direkt oavsett vilket bolag jag väljer. Men som sagt, LH-miles gick bara att räkna till Singapore vad det verkade, närmare kom man inte.


Ursprungligen postat av Tjaeng

Eller regga sig och hålla koll på underforumet "deals" på sidan jag länkade till tidigare. Flyertalk har ännu större informationsflöde, men ibland nästan för stort och oöversiktligt.


Gjort det nu (businessclass.se), verkar lovande!


Ursprungligen postat av Tjaeng

Beror helt på vart man ska flyga någonstans och hur den flygplatsen ser ut. Vissa bolag kan i teorin erbjuda arrival lounge samtidigt som destinationsflygplatsen är byggd på ett sätt som omöjliggör access.


Hittade en wikisida som är specialiserad på lounges, ok allt finns inte med men den info som finns är tydligare uppställd än på andra sidor.
http://www.loungeguide.net/wiki/u/Main_Page

Ursprungligen postat av Tjaeng

Den frågan är så komplex att man nästan får ta och ringa bolagen för varje specifikt fall. Huvudregeln är att star alliance gold kommer in på alla lounges som är märkta med Star Alliance Gold-loggan, och att business class-biljett ger access till business lounges på de flesta flygplatser från vilka alliansen ifråga flyger. Fast det finns alltid specialregler, missförstånd, tjurhövdade byråkrater på marken etc etc som omöjliggör ett enkelt "såhär är det".


Ja, jag gick in och kollade flygplatser på wikisidan ovan som sagt, Johannesburg och alla tänkbara i Australien verkade ha det jag söker med den access jag i så fall skulle ha. Kapstaden blev jag tyvärr inte klok på vad som gäller där.

Recensioner av businesskabiner generellt gör mig ännu mer positiv till att prova det på nattflyg, många som säger att de inte kan sova alls i ekonomi men 6-7 timmar i bra business-säte (flatbed), verkar verkligen vara skillnad. I kombination med en dusch vid ankomst verkar det ju faktiskt finnas hopp om att första resdagen faktiskt blir en sån, utan att man går omkring sliten och väntar på att klockan ska bli incheckningstid på hotellet.

Du nämnde tidigare LH 747-8, som väl ska ha flatbed från början, det skulle verkligen vara toppen för det skulle helt klart vara bäst för mig i längden att samla poäng hos LH. Problemet där är att det inte verkar läckt något än om vilka destinationer som blir aktuella.

Som sagt, blir nog antingen kampanj med t.ex. Qatar till Aus eller allra troligast Swiss eller SAA till Sydafrika.

En annan generell fråga, kan en businessbiljett vara lika "låst" som en budgetekonomibiljett, dvs att pengarna är borta om jag inte kan flyga exakt ett visst datum? Eller är de alltid ombokningsbara?
#224 2012-02-23, 20:51
Tjaeng
Ursprungligen postat av Savoy
Aha, kringgrejer som hotellövernattningar och liknande räknas inte i dessa sammanhang? Jaja, gör inget. En Australienresa i business skulle med all sannolikhet ta mig upp på bonusnivå direkt oavsett vilket bolag jag väljer. Men som sagt, LH-miles gick bara att räkna till Singapore vad det verkade, närmare kom man inte.


Väldigt få poäng utöver butt-in-seat-miles räknas som statusgrundande. Vilket också ter sig vettigt om programmen ska fortsätta vara frequent flyer-program.

Ursprungligen postat av Savoy

Du nämnde tidigare LH 747-8, som väl ska ha flatbed från början, det skulle verkligen vara toppen för det skulle helt klart vara bäst för mig i längden att samla poäng hos LH. Problemet där är att det inte verkar läckt något än om vilka destinationer som blir aktuella.


Lufthansa använder redan en A380-800 på sin rutt mellan Frankfurt och Johannesburg, så 747-8 är nog inte aktuell där.

Ursprungligen postat av Savoy

Som sagt, blir nog antingen kampanj med t.ex. Qatar till Aus eller allra troligast Swiss eller SAA till Sydafrika.


Swiss business rekommenderas varmt. Och så är Zürich ett mycket trevligare ställe att byta flyg på än Frankfurt.

Ursprungligen postat av Savoy

En annan generell fråga, kan en businessbiljett vara lika "låst" som en budgetekonomibiljett, dvs att pengarna är borta om jag inte kan flyga exakt ett visst datum? Eller är de alltid ombokningsbara?


Varierar vilt. Men du kan räkna med att en businessbiljett på kampanjpris generellt sett går att boka om till en avgift (allt mellan 0-200 euro är vanligt förekommande). I värsta fall är det dock price match som gäller, dvs att man för att byta till ett nytt datum måste betala mellanskillnaden gentemot fullpris på det nya datumet. En biljett som är totalt låst har jag inte stött på i business class hos några seriösa bolag. Vad som gäller står alltid i bokningsvillkoren (kruxet är att man måste lära sig lite fikonspråk för att fatta vad texten innebär)
#225 2012-04-20, 06:46
Simax
Iberia måste nog va sämsta bolaget hittills. Åka Stockholm - Madrid - Barcelona utan att få en enda brödbit. Flygen var gamla och lät som ett skrotprojekt i luften som vilken sekund som helst skulle tappa vingarna. Ingen TV-skärm framför sätena eller någonting att underhålla sig med på väg från Barcelona till Sao Paulo. Nej, det bolaget åker jag aldrig mer med...

Bästa flygbolaget blir svårare. Både Finnair och Ethiopian Airlines tyckte jag fungerade riktigt bra till det pris vi gav men bäst måste nog isåfall va det Brasilianska flygbolaget TAM som verkligen skötte allt snyggt. Fräscha plan, bra pris och alltid i tid. Lugn och bekväm resa...

Norwegian, Ryanair och övriga budgetflyg är flyg man kanske inte tycker är sådär kalasbra men som ändå är värt priset man ger.
#226 2012-04-29, 11:42
Bästa: Kenya Airways. Trevligaste personalen, fantastiskt god mat, bra underhållning, ett halvtomt 767, dvs tomma långrader att sova på. Även om det var ett tag sen kan jag ju säga att det var mer är fantastiskt!

Sämsta: Asså, säg ett lågprisflygbolag man inte flugit. Men de suger hela högen, å andra sidan flög jag Airfrance Bangkok-Paris och det var ju en total jävla katastrof. . . 12 timmar på ett flyg med högfärdiga flygvärdinnor som trots att jag bad snällt absolut vägrade tala engelska. Jag vet inte hur många gånger jag beställde grotesk mat utan att jag själv förstod vad jag sa ja till. ett 747 och de kunde inte ens ha tv framför sätet. Samma visa med KLM, men de snackade ju iallafall engelska även om den inte var mycket att ha.
& TAP är ju en annan disaster. Hade heavy turbulence och piloterna kan inte säga ett ord för att lugna nervvrak som mig. Jag satt hela flygresan och grät och var säkert en miljard gånger hundra procent säker på att nu störtar vi. Och med tanke på att det var lågpris hade de inte råd att ställa in flighten antar jag, många inställda flyg på billboarden, men vårt var i full gång i totalt spöregn, storm och 6-7cm vatten över hela området. Palmerna låg ju förfan på marken i blåsten men det var bara att köra på och skita fullständigt i om planet inte lyfte. Det blev inte lätt för de stackars piloterna att klättra sen och vi flög lågt en bra stund. Bland det äckligaste jag någonsin varit med om.
Dessutom, på vägen hem från Senegal blev min & syrrans väska kvar i Lissabon. Ingen organisation överhuvudtaget. . .
TAP & Airfrance är rödlistade för min del.
#227 2012-04-29, 22:49
Lustig tråd. Verkar mest handla om folk som vid ett enstaka tillfälle upplevt turbulens, försening, bagage som kommit bort, en måltid man inte tyckte om, eller en ohövlig flygvärdinna, och följaktligen väljer att svartlista flygbolaget för livet. Här är några av bolagen som utsetts som sämst (många av dessa har också utsetts som bäst av andra postare):

Qantas
KLM
British Airways
Air New Zealand
Lufthansa
Air France
SAS
US Airways
American Airlines
Turkish Airlines
Delta
Finnair
American Airlines
Air Canada
Continental
TAP
Thai Airways
Austrian Airlines
Czech Airlines
Virgin
#228 2012-04-30, 13:46
sven33
Ursprungligen postat av luckylucaz
Lustig tråd. Verkar mest handla om folk som vid ett enstaka tillfälle upplevt turbulens, försening, bagage som kommit bort, en måltid man inte tyckte om, eller en ohövlig flygvärdinna, och följaktligen väljer att svartlista flygbolaget för livet. Här är några av bolagen som utsetts som sämst (många av dessa har också utsetts som bäst av andra postare):


Ja det var ett jävla gnällande på folk. Om du påstår att Lufthansa eller Thai är det sämsta bolaget du flugit med så är du antingen en idiot eller så har bara flugit Emirates/Qatar i hela ditt liv.

Tycker också att det är lustigt att så många målar upp bilden av att Ryanair är helt livsfarliga att flyga med. Ryanair är världens 7e största flygbolag och under deras 25åriga historia har de aldrig haft en dödligt olycka vilket gör dem till ett av världens säkraste bolag statiskt sätt (de har också ovanligt få icke-dödliga incidenter). Att du råkade ut för turbulens och en guppig landning säger ingenting om Ryan.