Ursprungligen postat av luckylucaz
Ok, 50-60k var för bara flyget, trodde det var budgeten för hela resan.
Ett alternativ, vet inte om det fungerar i Sverige, men kan du signa upp för kreditkort och på så sätt få massa bonuspoäng som du kan använda för uppgraderingar?
Nu är det inte jag som reser, men jag tycker prioriteringarna är märkliga. Varför inte flyga ekonomi och köra lyxsafari och hotell nere i Sydafrika istället? Eller du kanske har tänkt det också
Ang. kreditkort har jag inte en susning, men jag bor i Tyskland och har firma med allt det innebär av byråkrati, vet inte om jag skulle palla ett "krångel" till i form av en kreditgivare som ska in och snoka på kontot, allmänt lite mer byråkratiskt än i Sverige.
Tja, jo det är klart jag tänkt på det...ok just safari är inte säsong på "deras" sommarhalvår, men bortsett från det är det lite psykologiskt, donnan tycker inte om att få allmosor men om jag är så knäpp/nördig att jag vill dra med henne på business en gång så accepterar hon det (för hon hade aldrig gjort något så absurt själv ens om hon haft degen). En lyxigare semester generellt skulle få henne att känna sig illa till mods, vilket jag kan förstå (vill inte heller bli bjuden på grejer).
Ursprungligen postat av Tjaeng
Silvernivån på Lufthansa M&M är bra iom att man får loungeaccess, å andra sidan kräver M&M 35000 för sin silvernivå.
Vet du på rak arm hur länge sånt räcker, kan väl bara vara något år? Säg att jag flyger StarAlliance (räcker väl, måste inte vara LH?) för 20000 miles (jag antar nu att vi bara pratar om mina, jag lär ju inte kunna räkna hennes?) så kommer jag upp i 35 och kan då ha den där ett år. Tja bättre än inget :-)
Ursprungligen postat av Tjaeng
Haha, den där BA-lösningen ser ju väldigt intressant ut! BA har dessutom legat bland de lägsta till Sydafrika, runt 25k.
Ursprungligen postat av Tjaeng
Går nog att få genom speciella kampanjer, men du kan nog glömma Virgin Atlantic, Singapore Airlines, Qantas eller Cathay Pacific för den budgeten. Men China Southern borde gå. Deras A380 är dessutom splitterny. Layover sker förmodligen i Guangzhou i sådana fall. Arabbolagen (Emirates, Ethiad och Qatar) är ofta oväntat billiga, värt att kolla upp på resp. hemsidor! Air China är lite osäkert då det bara är deras nya B773 som håller efterfrågad standard.
Mm, det jag funderar på i samband med Aus vore Qatar Airways, där det bara skulle krävas ett enda byte härifrån Berlin. Vet att de kan vara nåt fruktansvärt billiga i ekonomi under kampanjer, 6000 t.o.r. Melbourne i höstas!
Ursprungligen postat av Tjaeng
De dära 20.000 miles som du slänger in i Aegean kommer du knappast att få något vettigt ur (kanske nån t/r inom skandinavien), poängen var väl snarare den att du därigenom kan få valuta via loungeaccess, priority boarding och priority baggage handling om du annars flyger mycket i ekonomiklass.
Ok, skulle väl vara lounge som kan vara lite kul då, priority känns meningslöst för mig såvida inte checkin-deadline kan tryckas ner som den väl gör för business ibland. Jag tar nog ändå hellre kortflyget då
Ursprungligen postat av Tjaeng
Virgin Atlantics Upper class ligger snäppet högre än de flesta andra bolags business, och deras lounges är berömda för att hålla bra klass. Däremot så har ju Virgin den för parresande suboptimala herringbone-konfigurationen. Enda sättet att konversera med nån annan är att den ena sätter sig på den andres fotpall.
Bra lounges på Virgin kanske är ett sätt att minska plågan LHR då, tänkvärt
Fast jag får i princip aldrig upp Virgin när jag söker biljetter, så jag antar att anslutningarna från Berlin är kassa och/eller priserna skyhöga.
Ja just det, har ju glömt fråga om Turkish som ofta är sensationellt billiga i business (20 k Johannesburg t.ex.). Vet inget bolag jag hör så mycket svart eller vitt om. Fast vill minnas att de inte hade flat-bed på den där väldigt billiga, kanske har nåt samband....