Hitta diskussioner med liknande innehåll

Bästa/sämsta flygbolaget ni flygit med?

#205 2012-02-14, 20:32
happyjoy
Jag har aldrig åkt med Qatar men är lite nyfiken på detta (saxat från deras hemsida) Väl ombord kan du lätt förvandla ditt personliga utrymme till en femstjärnig restaurang, en biograf, ett kontor eller en helt lodrät säng bäddad med ett skönt duntäcke Verkar jobbigt att stå och sova

SAS gillar jag inte. Överlag sunkiga plan och om möjligt ännu sunkigare flygvärdinnor.
#206 2012-02-15, 18:53
Tjaeng
Ursprungligen postat av luckylucaz
Helt rätt. Tycker det här med mat, service, lounge, etc är rent trams. Vad spelar det för roll om jag sitter lite trångt och inte blir uppassad i några timmar?


Ingen alls. Men folk kan ha olika preferenser, eller hur? Att vara intresserad av flyget som en del av reseupplevelsen i sig är inte konstigare än att vara selektiv vid val av hotell, restauranger och uteställen. För de som reser lyxigt i jobbet handlar det ofta om att deras arbetstid är dyrbar och att komfort under resan kan göra att de kan sova gott, komma av planet, duscha och byta om i loungen vid ankomst och sen skynda vidare till nåt ärende utan att vara svettig, äcklig och jetlaggad.
#207 2012-02-21, 16:08
Savoy
Funderar starkt på att prova business för första gången nästa vinter, troligen Sydafrika men inte bestämt. Kan bli Australien eller Mexiko också. Är egenföretagare så aldrig varit läge att flyga det i jobbet, men nu har jobbet gått väldigt bra så...då blir det privat istället.

Nu om det blir tillfälle att prova vill jag ju självklart ha så mycket valuta för pengarna som möjligt när det är mina egna, så nattflyg med flat-bed är en självklarhet.

Blev väldigt förvånad över att detta inte fanns på Lufthansa, Air France, KLM och andra stora bolag. Swiss, Turkish, British och Virgin verkar vara de som har flat-bed i Europa. Vilket bolag skulle ni välja av dessa i business?

I annat fall, vilket bolag skulle ni kasta er över av dessa om det gällde businessclass;
http://www.businesstravellogue.com/accommodation/airlines/airlines-with-...

Prioritet är kunna sova bra och relativt tyst, men god mat/dryck gör inget heller. Internet-tillgång vore också ett plus. Brukar det finnas duschar i nån lounge man har tillgång till när man kommer fram? Vore ju kanon.

Om jag betalar longhaul business t.o.r. för mig och min flickvän borde det väl ge rätt mycket poäng, kanske en resa inom Europa? Total nybörjare på detta som ni märker, vill bara prova det ordentligt en gång
#208 2012-02-21, 16:54
Tjaeng
Ursprungligen postat av Savoy

Nu om det blir tillfälle att prova vill jag ju självklart ha så mycket valuta för pengarna som möjligt när det är mina egna, så nattflyg med flat-bed är en självklarhet.

Blev väldigt förvånad över att detta inte fanns på Lufthansa, Air France, KLM och andra stora bolag. Swiss, Turkish, British och Virgin verkar vara de som har flat-bed i Europa. Vilket bolag skulle ni välja av dessa i business?

I annat fall, vilket bolag skulle ni kasta er över av dessa om det gällde businessclass;
http://www.businesstravellogue.com/accommodation/airlines/airlines-with-...

Prioritet är kunna sova bra och relativt tyst, men god mat/dryck gör inget heller. Internet-tillgång vore också ett plus. Brukar det finnas duschar i nån lounge man har tillgång till när man kommer fram? Vore ju kanon.

Om jag betalar longhaul business t.o.r. för mig och min flickvän borde det väl ge rätt mycket poäng, kanske en resa inom Europa? Total nybörjare på detta som ni märker, vill bara prova det ordentligt en gång


Har du frequent flyer-status med något bolag i dagsläget?

Listan du bifogade är inte nödvändigtvis up-to-date då företagen ofta har olika standard på sina olika flygplan under övergångsperioder o.dyl. Om priset är viktigt så är det olika business-kampanjer som gäller, sådana hittar man titt som tätt med vissa europeiska bolag. Alternativt Ethiad då, men att mellanlanda mitt i resan kanske stör din nattsömn. Dessutom nämner du tre olika ruttvägar som har olika förutsättningar. Till Australien är det t.ex en uppsjö med företag som flyger, varav t.ex Singapore Airlines Business är bissarrt rymlig (80cm brett säte..!) men kostar därefter.

Sedan så finns det olika typer av säten i business class. Kanske lättast förklarat om du går in på http://www.contour.aero/products. Under "business class" syns normal konfiguration (Aura lite), herringbone (Kudos) och staggered (Vantage). Av dessa passar herringbonestilen sämre för resande par, medan staggered-varianten är väldigt beroende av vilka säten man får eftersom avlastningytorna och sånt varierar enormt, men är potentiellt sett den bästa konfigen om man sitter på rätt rad-bokstavskombination. På senare år har det blivit vanligare att gå ifrån den normala kabinlayouten och mot de nya eftersom full flatbed med normal konfig tar för mycket plats.

Om jag skulle rekommendera såhär lite grovt: (beroende på vilken allians du vill samla poäng med)

Sydafrika
Star Alliance: Swiss via Zürich
Oneworld: British Airways via London
Skyteam: Inte alls om du vill ha flatbed men inte vill åka massiv omväg.
Andra: Virgin Atlantic via London

Mexico:

Star Alliance: United via ett stopp i EU och ett i USA (hela flottan ej ombyggd till nya business)
Oneworld: British Airways via London
Skyteam: Ingen aning
Andra: Ingen aning

Australien:

Star Alliance: Singapore Airlines (ej alla plan), Air China (endast med B777-300ER)
Oneworld: Cathay Pacific (byter från en sorts flatbed till en annan), alt. Qantas.
Skyteam: China Southern (endast i deras nya A380-800)
Andra: Emirates? Vissa gånger är deras förstaklass (med den berömda duschen på A380) lika billigt/billigare än andra bolags business. t.ex det här (inte till Australien, men iaf)

Om tysthet är väldigt viktigt kan A380 vara något att kika på. Qantas, Singapore Airlines, China Southern, Lufthansa (ej 180 grader platt), Air France (ej 180 grader platt) och Emirates är de som erbjuder A380 på åtminstone vissa sträckor. Sitta på övervåning är väl lite kul, men nackdelen är väl att kabiner med 70-80 säten i business class kan förta en del av den upplevda exklusiviteten (fast den försvinner väl ändå hos alla bolag som har förstaklass).


Vad gäller poängintjäning beror det som du säkert förstår på vilket resmål du väljer, Australien skulle ge mycket mera poäng än Mexico. Men du kan iaf räkna med minst 20.000 "miles" för t/r per person i business hos nästan alla bolag. Hur mycket det sedan räcker till beror på. En intressant grej som länge varit fuskvägen i Star Alliance är att kreditera sina poäng från andra star alliance-bolag till Aegean Airlines Miles&Bonus, där man blir guldkortshållare (och därmed Star alliance gold = loungeaccess överallt) i tre år för bara 20.000 miles/poäng. Du skulle därmed kunna köpa snorbilliga biljetter i framtiden när du flyger i jobbet men ändå ta del av guldkortsfördelar efter bara en enda t/r. Förutsatt att du flyger med Star Alliance då.
#209 2012-02-21, 17:38
Patrol
Ryan Air (2009)

Jag flyger rätt ofta, men Ryan undviker jag om möjligt, man får vad man betalar för sägs det...

Stolsutrymmet minimalt och vid landningen i England så kändes det som om piloten försökte "drifta" med flygplanet, jag vet inte om han var ny eller bara dålig för det var ingen vind och jag har aldrig upplevt en lika obehaglig landning. :|
#210 2012-02-21, 17:56
Savoy
Ursprungligen postat av Tjaeng
Har du frequent flyer-status med något bolag i dagsläget?

Listan du bifogade är inte nödvändigtvis up-to-date då företagen ofta har olika standard på sina olika flygplan under övergångsperioder o.dyl. Om priset är viktigt så är det olika business-kampanjer som gäller, sådana hittar man titt som tätt med vissa europeiska bolag. Alternativt Ethiad då, men att mellanlanda mitt i resan kanske stör din nattsömn. Dessutom nämner du tre olika ruttvägar som har olika förutsättningar. Till Australien är det t.ex en uppsjö med företag som flyger, varav t.ex Singapore Airlines Business är bissarrt rymlig (80cm brett säte..!) men kostar därefter.

Sedan så finns det olika typer av säten i business class. Kanske lättast förklarat om du går in på http://www.contour.aero/products. Under "business class" syns normal konfiguration (Aura lite), herringbone (Kudos) och staggered (Vantage). Av dessa passar herringbonestilen sämre för resande par, medan staggered-varianten är väldigt beroende av vilka säten man får eftersom avlastningytorna och sånt varierar enormt, men är potentiellt sett den bästa konfigen om man sitter på rätt rad-bokstavskombination. På senare år har det blivit vanligare att gå ifrån den normala kabinlayouten och mot de nya eftersom full flatbed med normal konfig tar för mycket plats.

Om jag skulle rekommendera såhär lite grovt: (beroende på vilken allians du vill samla poäng med)

Sydafrika
Star Alliance: Swiss via Zürich
Oneworld: British Airways via London
Skyteam: Inte alls om du vill ha flatbed men inte vill åka massiv omväg.
Andra: Virgin Atlantic via London

Mexico:

Star Alliance: United via ett stopp i EU och ett i USA (hela flottan ej ombyggd till nya business)
Oneworld: British Airways via London
Skyteam: Ingen aning
Andra: Ingen aning

Australien:

Star Alliance: Singapore Airlines (ej alla plan), Air China (endast med B777-300ER)
Oneworld: Cathay Pacific (byter från en sorts flatbed till en annan), alt. Qantas.
Skyteam: China Southern (endast i deras nya A380-800)
Andra: Emirates? Vissa gånger är deras förstaklass (med den berömda duschen på A380) lika billigt/billigare än andra bolags business. t.ex det här (inte till Australien, men iaf)

Om tysthet är väldigt viktigt kan A380 vara något att kika på. Qantas, Singapore Airlines, China Southern, Lufthansa (ej 180 grader platt), Air France (ej 180 grader platt) och Emirates är de som erbjuder A380 på åtminstone vissa sträckor. Sitta på övervåning är väl lite kul, men nackdelen är väl att kabiner med 70-80 säten i business class kan förta en del av den upplevda exklusiviteten (fast den försvinner väl ändå hos alla bolag som har förstaklass).


Vad gäller poängintjäning beror det som du säkert förstår på vilket resmål du väljer, Australien skulle ge mycket mera poäng än Mexico. Men du kan iaf räkna med minst 20.000 "miles" för t/r per person i business hos nästan alla bolag. Hur mycket det sedan räcker till beror på. En intressant grej som länge varit fuskvägen i Star Alliance är att kreditera sina poäng från andra star alliance-bolag till Aegean Airlines Miles&Bonus, där man blir guldkortshållare (och därmed Star alliance gold = loungeaccess överallt) i tre år för bara 20.000 miles/poäng. Du skulle därmed kunna köpa snorbilliga biljetter i framtiden när du flyger i jobbet men ändå ta del av guldkortsfördelar efter bara en enda t/r. Förutsatt att du flyger med Star Alliance då.


Å helvete vilket svar, tackar

Är väl "infrequent" flyer med Lufthansa Miles&More, 16 000 poäng nånting...tror alla håller sig åtminstone 2 år till.
Har ett AirBerlin-kort också, flyger relativt ofta Tyskland<->Sverige men man kan väl säga att det inte är någon höjdarrutt att samla poäng på.

Hade absolut ingen aning om de olika sätestyperna du räknar upp, tack så mycket för det! Ska kollas upp.

Budget har jag väl tänkt helst inte över 50-60 000 för båda, så jag kanske får skippa Australien? Sydafrika skulle egentligen vara mest valuta för pengarna då det nästan alltid är rent nattflyg både dit och hem.
South African Airways, åkt med eller hört nåt om dem? Verkar ju hyfsade vid en första anblick...ska väl av olika skäl jämföras med Swiss då gissar jag.
Såg att Qantas hade flatbed i A380 med massage och 2 m-"bädd", låter ju inte helt fel, men det sticker väl iväg prismässigt.
Emirates first blir att kolla lite för skojs skull, tack för tipset!

Aegean airlines låter ju spontant för en oinsatt som ett bolag som kan konka typ imorrn Men får väl kollas upp. Star Alliance låter det väl mest åt, bekvämast för mig. har också hört en del bra om Virgin från flera, med riktig bar och så, men eftersom jag blir röksugen om jag dricker för mycket är bar på flyg kanske ingen bra idé

Jaja, kanonsvar iaf!
#211 2012-02-21, 18:33
Ursprungligen postat av Savoy
Funderar starkt på att prova business för första gången nästa vinter, troligen Sydafrika men inte bestämt. Kan bli Australien eller Mexiko också. Är egenföretagare så aldrig varit läge att flyga det i jobbet, men nu har jobbet gått väldigt bra så...då blir det privat istället.

/.../

Om jag betalar longhaul business t.o.r. för mig och min flickvän borde det väl ge rätt mycket poäng, kanske en resa inom Europa? Total nybörjare på detta som ni märker, vill bara prova det ordentligt en gång


Jag är inte heller någon expert, men är inte iden med poäng att du använder dem för att uppgradera till business? Snarare än att betala fullt pris för business och hoppas få poäng för det? Hur mycket är du villig att betala för själva flygbiljetten?
#212 2012-02-21, 19:01
Savoy
Ursprungligen postat av luckylucaz
Jag är inte heller någon expert, men är inte iden med poäng att du använder dem för att uppgradera till business? Snarare än att betala fullt pris för business och hoppas få poäng för det? Hur mycket är du villig att betala för själva flygbiljetten?



Det är möjligt, jag är inte insatt som sagt var. Men det måste ju krävas en jäkla massa poäng för en sån uppgradering på longhaul, tar tid att skrapa ihop om man bara flyger ekonomi annars.
Som sagt, 50-60k för två.

Iaf lägstapriserna verkar grovt ligga runt 3 gånger ekonomi. Men va fan, nån gång ska man ju prova det, och enda tillfället jag tycker det skulle göra stor skillnad är som sagt på nattflyg långdistans.
#213 2012-02-21, 19:12
Ursprungligen postat av Savoy
Det är möjligt, jag är inte insatt som sagt var. Men det måste ju krävas en jäkla massa poäng för en sån uppgradering på longhaul, tar tid att skrapa ihop om man bara flyger ekonomi annars.
Som sagt, 50-60k för två.

Iaf lägstapriserna verkar grovt ligga runt 3 gånger ekonomi. Men va fan, nån gång ska man ju prova det, och enda tillfället jag tycker det skulle göra stor skillnad är som sagt på nattflyg långdistans.


Ok, 50-60k var för bara flyget, trodde det var budgeten för hela resan.

Ett alternativ, vet inte om det fungerar i Sverige, men kan du signa upp för kreditkort och på så sätt få massa bonuspoäng som du kan använda för uppgraderingar?

Nu är det inte jag som reser, men jag tycker prioriteringarna är märkliga. Varför inte flyga ekonomi och köra lyxsafari och hotell nere i Sydafrika istället? Eller du kanske har tänkt det också
#214 2012-02-21, 19:38
Tjaeng
Ursprungligen postat av Savoy

Är väl "infrequent" flyer med Lufthansa Miles&More, 16 000 poäng nånting...tror alla håller sig åtminstone 2 år till.


Silvernivån på Lufthansa M&M är bra iom att man får loungeaccess, å andra sidan kräver M&M 35000 för sin silvernivå.

Ursprungligen postat av Savoy

Hade absolut ingen aning om de olika sätestyperna du räknar upp, tack så mycket för det! Ska kollas upp.


Utav företagen som har staggered-konfig i business och flyger till Sydafrika i dagsläget är det egentligen bara Swiss här i Europa. British Airways har dock en intressant unik lösning där mittensätena bildar en privat liten kokong för två: http://www.britishairways.com/cms/global/assets/images/imagegallery/onbo...

Ursprungligen postat av Savoy

Budget har jag väl tänkt helst inte över 50-60 000 för båda, så jag kanske får skippa Australien?


Går nog att få genom speciella kampanjer, men du kan nog glömma Virgin Atlantic, Singapore Airlines, Qantas eller Cathay Pacific för den budgeten. Men China Southern borde gå. Deras A380 är dessutom splitterny. Layover sker förmodligen i Guangzhou i sådana fall. Arabbolagen (Emirates, Ethiad och Qatar) är ofta oväntat billiga, värt att kolla upp på resp. hemsidor! Air China är lite osäkert då det bara är deras nya B773 som håller efterfrågad standard.

Ursprungligen postat av Savoy

South African Airways, åkt med eller hört nåt om dem? Verkar ju hyfsade vid en första anblick...ska väl av olika skäl jämföras med Swiss då gissar jag.


Aldrig åkt med, men inte hört något dåligt om dem heller. De tycks dock ha två olika businessprodukter (en på A330 och en på resten av longhaulflottan).

Ursprungligen postat av Savoy

Aegean airlines låter ju spontant för en oinsatt som ett bolag som kan konka typ imorrn Men får väl kollas upp. Star Alliance låter det väl mest åt, bekvämast för mig. har också hört en del bra om Virgin från flera, med riktig bar och så, men eftersom jag blir röksugen om jag dricker för mycket är bar på flyg kanske ingen bra idé


De dära 20.000 miles som du slänger in i Aegean kommer du knappast att få något vettigt ur (kanske nån t/r inom skandinavien), poängen var väl snarare den att du därigenom kan få valuta via loungeaccess, priority boarding och priority baggage handling om du annars flyger mycket i ekonomiklass.

Virgin Atlantics Upper class ligger snäppet högre än de flesta andra bolags business, och deras lounges är berömda för att hålla bra klass. Däremot så har ju Virgin den för parresande suboptimala herringbone-konfigurationen. Enda sättet att konversera med nån annan är att den ena sätter sig på den andres fotpall.
#215 2012-02-21, 20:20
Savoy
Ursprungligen postat av luckylucaz
Ok, 50-60k var för bara flyget, trodde det var budgeten för hela resan.

Ett alternativ, vet inte om det fungerar i Sverige, men kan du signa upp för kreditkort och på så sätt få massa bonuspoäng som du kan använda för uppgraderingar?

Nu är det inte jag som reser, men jag tycker prioriteringarna är märkliga. Varför inte flyga ekonomi och köra lyxsafari och hotell nere i Sydafrika istället? Eller du kanske har tänkt det också


Ang. kreditkort har jag inte en susning, men jag bor i Tyskland och har firma med allt det innebär av byråkrati, vet inte om jag skulle palla ett "krångel" till i form av en kreditgivare som ska in och snoka på kontot, allmänt lite mer byråkratiskt än i Sverige.

Tja, jo det är klart jag tänkt på det...ok just safari är inte säsong på "deras" sommarhalvår, men bortsett från det är det lite psykologiskt, donnan tycker inte om att få allmosor men om jag är så knäpp/nördig att jag vill dra med henne på business en gång så accepterar hon det (för hon hade aldrig gjort något så absurt själv ens om hon haft degen). En lyxigare semester generellt skulle få henne att känna sig illa till mods, vilket jag kan förstå (vill inte heller bli bjuden på grejer).

Ursprungligen postat av Tjaeng
Silvernivån på Lufthansa M&M är bra iom att man får loungeaccess, å andra sidan kräver M&M 35000 för sin silvernivå.


Vet du på rak arm hur länge sånt räcker, kan väl bara vara något år? Säg att jag flyger StarAlliance (räcker väl, måste inte vara LH?) för 20000 miles (jag antar nu att vi bara pratar om mina, jag lär ju inte kunna räkna hennes?) så kommer jag upp i 35 och kan då ha den där ett år. Tja bättre än inget :-)



Ursprungligen postat av Tjaeng

Utav företagen som har staggered-konfig i business och flyger till Sydafrika i dagsläget är det egentligen bara Swiss här i Europa. British Airways har dock en intressant unik lösning där mittensätena bildar en privat liten kokong för två: http://www.britishairways.com/cms/global/assets/images/imagegallery/onbo...


Haha, den där BA-lösningen ser ju väldigt intressant ut! BA har dessutom legat bland de lägsta till Sydafrika, runt 25k.


Ursprungligen postat av Tjaeng

Går nog att få genom speciella kampanjer, men du kan nog glömma Virgin Atlantic, Singapore Airlines, Qantas eller Cathay Pacific för den budgeten. Men China Southern borde gå. Deras A380 är dessutom splitterny. Layover sker förmodligen i Guangzhou i sådana fall. Arabbolagen (Emirates, Ethiad och Qatar) är ofta oväntat billiga, värt att kolla upp på resp. hemsidor! Air China är lite osäkert då det bara är deras nya B773 som håller efterfrågad standard.


Mm, det jag funderar på i samband med Aus vore Qatar Airways, där det bara skulle krävas ett enda byte härifrån Berlin. Vet att de kan vara nåt fruktansvärt billiga i ekonomi under kampanjer, 6000 t.o.r. Melbourne i höstas!

Ursprungligen postat av Tjaeng

De dära 20.000 miles som du slänger in i Aegean kommer du knappast att få något vettigt ur (kanske nån t/r inom skandinavien), poängen var väl snarare den att du därigenom kan få valuta via loungeaccess, priority boarding och priority baggage handling om du annars flyger mycket i ekonomiklass.


Ok, skulle väl vara lounge som kan vara lite kul då, priority känns meningslöst för mig såvida inte checkin-deadline kan tryckas ner som den väl gör för business ibland. Jag tar nog ändå hellre kortflyget då

Ursprungligen postat av Tjaeng

Virgin Atlantics Upper class ligger snäppet högre än de flesta andra bolags business, och deras lounges är berömda för att hålla bra klass. Däremot så har ju Virgin den för parresande suboptimala herringbone-konfigurationen. Enda sättet att konversera med nån annan är att den ena sätter sig på den andres fotpall.


Bra lounges på Virgin kanske är ett sätt att minska plågan LHR då, tänkvärt Fast jag får i princip aldrig upp Virgin när jag söker biljetter, så jag antar att anslutningarna från Berlin är kassa och/eller priserna skyhöga.

Ja just det, har ju glömt fråga om Turkish som ofta är sensationellt billiga i business (20 k Johannesburg t.ex.). Vet inget bolag jag hör så mycket svart eller vitt om. Fast vill minnas att de inte hade flat-bed på den där väldigt billiga, kanske har nåt samband....
#216 2012-02-21, 20:44
Tjaeng
Ursprungligen postat av Savoy

Vet du på rak arm hur länge sånt räcker, kan väl bara vara något år? Säg att jag flyger StarAlliance (räcker väl, måste inte vara LH?) för 20000 miles (jag antar nu att vi bara pratar om mina, jag lär ju inte kunna räkna hennes?) så kommer jag upp i 35 och kan då ha den där ett år. Tja bättre än inget :-)


Lufthansas program fungerar så att man skall nå upp till X (35.000 silver, 130.000 för guld om man bor i Tyskland) under ett kalenderår. Så fort man når siffran får man sin nya status fram till nästkommande februari, och två år till utöver det. Och för att återkvalificera ska man nå upp till 35K eller 130K något av de två följande åren (inte sammanlagt över två år dock). Största fördelen med silverkortet är snarare att man tjänar 25% extra poäng när man flyger med bolagets egna flyg. Extra relevant i Lufthansas fall eftersom de äger en hel uppsjö med flygbolag.

Ursprungligen postat av Savoy

Ok, skulle väl vara lounge som kan vara lite kul då, priority känns meningslöst för mig såvida inte checkin-deadline kan tryckas ner som den väl gör för business ibland. Jag tar nog ändå hellre kortflyget då


Om du når upp till 35000 med Lufthansa vore det nästan bättre pga 25%-bonus på intjäning med Lufthansa, plus access till Lufthansa Business Lounge (om än inte fullt lika fräsig som de man får tillgång till som Aegean gold).

Ursprungligen postat av Savoy

Ja just det, har ju glömt fråga om Turkish som ofta är sensationellt billiga i business (20 k Johannesburg t.ex.). Vet inget bolag jag hör så mycket svart eller vitt om. Fast vill minnas att de inte hade flat-bed på den där väldigt billiga, kanske har nåt samband....


Enligt Turkish Airlines hemsida finns den nya businesskabinen bara på vissa plan (B777-300 och A330-300), som utgör lite drygt hälften av deras longhaulflotta. På resten finns standardvarianten av förra generationens businessäten (160-170cm pitch, hyfsat bred stol, nästan eller helt platt men med vinkel mot golvet) av det slag man hittar på SAS, KLM, Lufthansa och Air France (idiotiskt nog eftersom Air Frances businessprodukt är ny. 2-3-2-konfig gör att snubben som sitter i mitten blir helt instängd om båda grannarna sover...).