Hitta diskussioner med liknande innehåll

Bästa/sämsta flygbolaget ni flygit med?

#277 2013-06-14, 21:22
Lyssna...
Bästa: Norweign, uppkopplingen på planet var inte speciellt bra men men

Sämst: överlägset Thomas Cook, min jävla stol gick sönder under flygturen från Sverige till Turkiet och jag fick sitta på en av flygvärdinnornas platser :|
#278 2013-06-14, 21:36
Tom130606
Ursprungligen postat av Timpsiii
Ja, tänkte bara höra med folk vad ni tycker är det bästa respektive sämsta flygbolag ni har flygit med. Då tänker jag mest på hur servicen ombord är, maten/dryck, underhållning, bekvämlighet, Hygien/toaletter m.m. Ni får gärna lägga till vilken klass i planet ni satt i dvs Economy Class, Business Class eller om det fanns på ert plan, First Class. Och om det ni fick för pengarna var värt det! Man kan ju i många fall liksom inte jämföra första klass med economy^.^

Här kommer mina!

Bästa: Emirates ,från Dubai i Förenade Arabemiraten. Har flugit med dem så otroligt många gånger och de håller ofta samma höga klass. underhållningen med runt 400 olika filmer ombord samt lika många album från olika artister ombord är nog de bästa jag har varit med om på flygplan hittills. Servicen enligt min erfarenhet har varit på topp varje gång! De egna små hytterna på de nyaste planen är riktigt sköna också Fattas bara Xbox360 lr PS3 xD Toaletterna brukar alltid vara rena! Nu kan jag också tillägga att jag flyger Business Class på Emirates eftersom min familj jobbar med Emirates men tro mig, har flygit MÅNGA gånger med olika bolag men Emirates slår alla än så länge. Närmst är nog Singapore Airlines.

Sämsta: Jag tror verkligen att det finns många dåliga, framför allt små och oorganiserade flygbolag ute i världen, men de sämsta jag själv har rest med är utan tvekan på delat första plats Spanair och Easy Jet. Riktiga skitbolag, trångt som fan på planet för att pressa in så många som möjligt i planet. Usel service, ingen underhållning att tala om. Framförallt väldigt respektlöst mot andra flygbolag (i detta fallet SAS) när man säger i högtalarna på flygplanet "Thank you for not flying with SAS". Nej, USCH!


Air France:
2 flighter 2 ggr ljugit och bett mig vänta in nästa flight i 7 timmar charles de gaule (stavning)
#279 2013-06-19, 16:37
amandaa-
Emirates är det bästa flygbolaget som finns enligt mitt tycke. Thomas Cook, Ryan Air och SAS(och alla andra skitbolag) har mycket att lära av Emirates. Ryan Air är så dåliga att det är värt att betala merkostnaden för att flyga Göteborg - London med SAS.
#280 2013-06-19, 16:46
Ursprungligen postat av FatCharlie
Precis, vilket är varför jag inte föredrar att flyga med dom längre. Nej, jag har lärt mig att det i regel inte händer speciellt mycket vid sådanna klagomål. :/

Har även jag en del folk som jag känner som jobbar på Emirates, både piloter och annat folk.

Det stämmer dock att Emirates har gått ner sig, det märks tydligt på kvalitén även i Business Class och First Class. Flygvärdinnorna blir allt otrevligare och okunnigare, och en hel del bra detaljer som fanns förut har tagits bort för att "spara pengar". Det finns en hel del högt uppsatta chefer som inte ska ha något att göra där överhuvudtaget så det är inte så konstigt att det går åt helvete. Dagen då Tim Clark (VDn) slutar blir katastrofal för flygbolaget. Du måste stå på dig! Du får aldrig ge dig när du har klagomål, du ska kräva svar av dem och självklart begära ersättning om du är berättigad till det.

Fortfarande det bästa jag har upplevt än så länge dock, har inte flugit med t.ex. Singapore ännu.
#281 2013-06-19, 18:21
Ursprungligen postat av amandaa-
Emirates är det bästa flygbolaget som finns enligt mitt tycke. Thomas Cook, Ryan Air och SAS(och alla andra skitbolag) har mycket att lära av Emirates. Ryan Air är så dåliga att det är värt att betala merkostnaden för att flyga Göteborg - London med SAS.


Jag har själv åkt med både SAS och Ryanair till London. Nu har det blivit så att jag tar Ryanair i den mån det är möjligt. Vilket innebär att om jag "bara" ska till London, så blir det Ryanair. Om jag ska mellanlanda någonstans, och Heathrow är den bästa flygplatsen att göra det på (jag hatar egentligen Heathrow) så kan jag tänka mig en Codeshare-flight dit. Då har det blivit SAS på sträckan Göteborg - London. Jag åker dock helst inte SAS på sträckan till London dock om jag "bara" ska till London. Merkostnaden är inte värt det.

Vad är det som gör att du föredrar SAS men dissar Ryanair? Jag har inte alls samma erfarenheter som du, så jag är bara nyfiken.
#282 2013-06-19, 18:56
amandaa-
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag har själv åkt med både SAS och Ryanair till London. Nu har det blivit så att jag tar Ryanair i den mån det är möjligt. Vilket innebär att om jag "bara" ska till London, så blir det Ryanair. Om jag ska mellanlanda någonstans, och Heathrow är den bästa flygplatsen att göra det på (jag hatar egentligen Heathrow) så kan jag tänka mig en Codeshare-flight dit. Då har det blivit SAS på sträckan Göteborg - London. Jag åker dock helst inte SAS på sträckan till London dock om jag "bara" ska till London. Mer kostnaden är inte värt det.

Vad är det som gör att du föredrar SAS men dissar Ryanair? Jag har inte alls samma erfarenheter som du, så jag är bara nyfiken.


Fram till och med senaste gången jag åkte med Ryan Air har jag "bara" stört mig på deras dåliga service, men med tanke på priset går det att härda ut. Men senaste gången försvann min väska på hemresan och när jag uppmärksammade dem om detta bemöttes jag av en djup suck. I väskan fanns bl.a. en dyr klänning som var inköpt till ett specifikt ändamål, som skulle ske två dagar efter hemkomst. Deras otrevliga bemötande och faktumet att det tog lång tid att få hem väskan gör att jag numera gärna betalar merkostnaden som tillkommer för att flyga med SAS. Trots att det "bara" rör sig om Göteborg - London t&r(det tar ju knappt någon tid alls). Jag fick t.o.m betala för att få min väska(som de slarvat bort) hemkörd till dörren.

Deras misstag gjorde också att jag fick köpa ytterligare en klänning på hemmaplan. Och betala skräddarkostnader plus expresstillägg. Försöka få en redan väldigt uppbokad skräddare att ta sig an ännu ett plagg, på en dags varsel(man vill ju pröva och se att allt är bra samt ha tid för fler ändringar om det inte är till belåtenhet) är lagom kul kan jag tala om.
#283 2013-06-19, 19:16
Ursprungligen postat av amandaa-
Fram till och med senaste gången jag åkte med Ryan Air har jag "bara" stört mig på deras dåliga service, men med tanke på priset går det att härda ut. Men senaste gången försvann min väska på hemresan och när jag uppmärksammade dem om detta bemöttes jag av en djup suck. I väskan fanns bl.a. en dyr klänning som var inköpt till ett specifikt ändamål, som skulle ske två dagar efter hemkomst. Deras otrevliga bemötande och faktumet att det tog lång tid att få hem väskan gör att jag numera gärna betalar merkostnaden som tillkommer för att flyga med SAS. Trots att det "bara" rör sig om Göteborg - London t&r(det tar ju knappt någon tid alls). Jag fick t.o.m betala för att få min väska(som de slarvat bort) hemkörd till dörren.

Deras misstag gjorde också att jag fick köpa ytterligare en klänning på hemmaplan. Och betala skräddarkostnader plus expresstillägg.


Väl ombord på flyget så kvittar det om jag flyger med SAS eller Ryanair, för det är i princip samma service. Jag tycker att servicen ombord är jämförbar. Jag förväntar mig mer av ett dyrare bolag som SAS.

Jag har hittills aldrig haft problem med förlorat bagage, inställda eller försenade flyg eller något annat. Inte med något flygbolag alls. Så jag kan inte bedöma den service och hjälp som man får då (eller inte får, i värsta fall).
#284 2013-06-19, 19:30
amandaa-
Ursprungligen postat av Spyrran
Väl ombord på flyget så kvittar det om jag flyger med SAS eller Ryanair, för det är i princip samma service. Jag tycker att servicen ombord är jämförbar. Jag förväntar mig mer av ett dyrare bolag som SAS.


Helt klart. SAS är inte direkt bra men det är ett bättre alternativ än Ryan Air efter mina erfarenheter av deras bristande service och ovilja att hjälpa till.

Jag har hittills aldrig haft problem med förlorat bagage, inställda eller försenade flyg eller något annat. Inte med något flygbolag alls. Så jag kan inte bedöma den service och hjälp som man får då (eller inte får, i värsta fall).


Jag har haft några mindre problem, men de är som sagt små och få till antalet.
#285 2013-06-20, 02:12
Ursprungligen postat av Timpsiii
Har även jag en del folk som jag känner som jobbar på Emirates, både piloter och annat folk.

Det stämmer dock att Emirates har gått ner sig, det märks tydligt på kvalitén även i Business Class och First Class. Flygvärdinnorna blir allt otrevligare och okunnigare, och en hel del bra detaljer som fanns förut har tagits bort för att "spara pengar". Det finns en hel del högt uppsatta chefer som inte ska ha något att göra där överhuvudtaget så det är inte så konstigt att det går åt helvete. Dagen då Tim Clark (VDn) slutar blir katastrofal för flygbolaget. Du måste stå på dig! Du får aldrig ge dig när du har klagomål, du ska kräva svar av dem och självklart begära ersättning om du är berättigad till det.

Fortfarande det bästa jag har upplevt än så länge dock, har inte flugit med t.ex. Singapore ännu.

Och trots det så läste jag att Emirates vann för detta året som bästa flygbolag, men Qatar som tvåa och Singapore som nummer 3. Måste säga att jag var mycket förvånad.
#286 2013-06-20, 02:44
wire2
Bäst: Gulf air, men det var länge sedan. Bortsett från att bagaget försvann, men det kanske man inte ska lasta bolaget för. Kan vara bagagehanteringen på flygplatsen som schabblat, beroende på att kärran mellanlandade.
Sämst: Air China, kineserna hade lånat en kärra från Aeroflot där man hade målat över namnet som lyste igenom. Tror det var en gammal Tupolev. Riktigt risig kärra. Till och med kineserna rekommenderade att välja en senare avgång för att flyga med ett nyare plan. Även det var ett tag sedan. Gissar på att kineserna har en bättre flygplansflotta nu.
#287 2013-06-25, 16:53
Ursprungligen postat av FatCharlie
Och trots det så läste jag att Emirates vann för detta året som bästa flygbolag, men Qatar som tvåa och Singapore som nummer 3. Måste säga att jag var mycket förvånad.

Jag såg det ja, bästa flygbolaget, bästa Mellanöstern flygbolaget samt bästa in-flight entertainment. Deras ICE entertainment system förstår jag, finns nog ingen som slår det. Men lite förvånad blev jag också över att de blev utsedda till årets flygbolag. Alltså, produkten i sig är ju toppklass (förutom en del detaljer, samt att maten överlag har gått ner sig väldigt mycket) främst i Business och First, Eco är dock som vilket bolag som helst + ICE då förstås. Men det är personalen som mestadels drar ner det i skiten.
#288 2013-08-02, 12:20
AnencephalicBanana
Hade en riktig höjdarupplevelse med Pegasus Airlines (Turkiskt lågprisflyg) när jag skulle flyga Stockholm - Istanbul - Ankara och tillbaka.

Hela resan börjar med en säkerhetsgenomgång i filmformat på skärmarna där alla hela besättningen spelas av barn som larvar sig. Rätt så gulligt tyckte jag då första gången.

Väl uppe i luften kände jag mig rätt så törstig och bestämde mig för att köpa lite vatten. Med nyväxlade Turkiska lira betalade jag hutlösa 30 kronor för en liten flaska vatten, men eftersom jag precis växlat pengarna hade jag inga mindre summor utan bara en hundralapp i lira. Flygvärdinnan säger då att hon inte har någon växel i lira utan bara i euro, snäll som jag är godtar jag detta då jag ändå lär besöka ett euroland snart i framtiden. Hon kommer då tillbaka med 7 euro och fortsätter hastigt iväg med vagnen. Men vänta, vattnet kostade ju 30 kronor! 7 euro motsvarar ju ungefär 60 kronor, jag betalade ju en tia för mycket!
Kallade hastigt tillbaka flygvärdinnan och påpekade detta, den tidigare faktiskt rätt så trevliga kvinnan surnade nu till och sa på knagglig engelska något i stil med: "wait, look at computer" och sprang iväg för att hämta sin växlingsapparat. Tillbaka kom hon med en apparat som mycket väl visade att jag skulle få 7 euro tillbaka. Växlingskursen var sämre än något jag sett tidigare, till och med sämre än den skumma turken i hörnet som lovar "the best rate for you my friend". Nåja, jag orkade inte bråka den här gången med då det ändå inte skulle komma nånvart utan bet ihop.

Inrikesflyget från Istanbul till Ankara gick faktiskt smärre felfritt och undvek att köpa något på planet den här gången. Inrikesflyget hem var lite mer händelserik dock. Det börjar med samma säkerhetsgenomgång med barnen som man nu vid sextiden på morgonen efter en kort natt smått irriterar sig på och önskar sig en seriös en. Säkerhetsvideon byts sedan ut till en reklamfilm för deras mat med en jingel som spelas för fullt i flygplanets högtalare. Den här reklamen fortsätter sedan under hela den timmeslånga flighten. Trött som jag var försökte jag sova på flighten men denna otroligt irriterande jingle som skulle få Justin Biebers Baby att framstå som en vaggvisa. Istället för en skön tupplur såg jag bara isbergssallad snurra framför ögonen när jag försökte stänga dem.

När vi närmade oss Istanbul och skulle gå in för landning blev jag än en förskräckt över flygvärdinnorna. På något magiskt vis lyckades några i sällskapet vaggas till sömns av mardrömsjingeln, den ena hade somnat utan säkerhetsbälte, den andra var smart och hade somnat till musik och satt med hörlurar i båda öronen. Själv hade jag min ryggsäck under benen istället för under sätet framför mig. Flygvärdinnorna lade inte märkte till något av detta, utan lät oss landa så här.

Nä, ska jag flyga till Turkiet igen blir det med Turkish Airlines!