Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#289 2010-04-17, 23:09
m99
Ursprungligen postat av m99
Ja många har problem med landning, men kan man landa i norra Sverige så är det ju en bit närmare målet jmf med nu när de avser att börja bussa folk ifrån Italien och hem.

Flygbolagen tar givetvis sina egna beslut men har met bedömt att det är ok att passera på FL350 så tror jag inte att ngt bolag kommer att låta bli.

Men framtiden får väl utvisa om min gissning var rätt eller inte :-)


Då verkar jag få rätt. Nu börjar man så smått öppna upp det övre luftrummet i europa.

AIRSPACE OPEN:
-Maastricht UAC
-Karlsruhe (ALLED..ACC)
-France above FL355
NOTAM 1457+58+59/10
-Roumania above FL355
NOTAM -Swiss above FL195 except for Y + Z flt's
NOTAM 0187+88/10
-LOWW Austria except the see above

https://www.cfmu.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/index.html
#290 2010-04-17, 23:20
jippoblade
Ursprungligen postat av ModeKungen
Jag är ganska säker på att han sa lördag. Förmodligen är det väl en preliminärbokning. Men det måste ju ändå innebära att flygen mellan Sverige-Frankrike (Europa?) återgår till det normala? Förutsatt att läget inte förvärras.


Nja, det är inget som kan garanteras, då det är Nordeuropa som askmolnet befinner sig över. Tro mig, han kan omöjligt ha preliminärbokat tills på lördag.

Ursprungligen postat av fritte_n
Om man förlitar sig på denna artiklen ska glaciären som täcker vulkanen och orsakar askmolnet vara bortsmällt om ett antal dagar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6970968.ab


Och hur ofta kan man lita på aftonbladet?

Ursprungligen postat av m99
Då verkar jag få rätt. Nu börjar man så smått öppna upp det övre luftrummet i europa.

AIRSPACE OPEN:
-Maastricht UAC
-Karlsruhe (ALLED..ACC)
-France above FL355
NOTAM 1457+58+59/10
-Roumania above FL355
NOTAM -Swiss above FL195 except for Y + Z flt's
NOTAM 0187+88/10
-LOWW Austria except the see above

https://www.cfmu.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/index.html


Det stämmer att dem övre luftrummen öppnas, men att det är fortfarande omöjligt att både starta och landa på de flesta flygplatser i nordeuropa. Om man inte hittar en glugg i askmolnet, men det finns inga möjligheter att hitta den gluggen och kunna passera genom den.
#291 2010-04-17, 23:23
Ursprungligen postat av jippoblade
Jovisst, problemet med vissa helikoptrar som t.ex. nödhelikoptern från Uppsala Akademiska Sjukhus är att dem är turbindrivna, de flesta moderna helikoptrar är det, därför får dem ej flyga.



Jaha, säg det då! Okej, då förstår jag, inte så där jättevärt för en middag alltså...

Nyhet: Askan som mättes med 767:an var ovanligt tjock (om man nu säger så, och flygplanet fick förvånande nog problem med 1 motor den korta tiden den var uppe. Det ser inte ljust ut för nordeuropa, räkna inte med att vi kommer i luften innan tisdag eller onsdag. Detta är dock ingen kommersiell info, så att ni vet.

Var det inte en 737:a, KLMs? Varför skickar man upp en tvåmotorigt plan hursomhelst, måste finnas
nån BAe146 som vore bättre att prova med.
#292 2010-04-17, 23:25
m99
Ursprungligen postat av jippoblade

Det stämmer att dem övre luftrummen öppnas, men att det är fortfarande omöjligt att både starta och landa på de flesta flygplatser i nordeuropa. Om man inte hittar en glugg i askmolnet, men det finns inga möjligheter att hitta den gluggen och kunna passera genom den.


Enligt prognosen som jag postade tidigare http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271527299.png så ser det ut som att det skulle gå alldeles utmärkt att flyga från tex Grekland, Italien, Spanien etc upp till norra delarna av Sverige.

Under förutsättning då givetvis att även övriga länder öppna upp FL350+

Skulle ju vara en variant för att ganska så smidigt sätt få hem folk som är fast i sydeuropa.
#293 2010-04-17, 23:28
Ursprungligen postat av m99
Enligt prognosen som jag postade tidigare http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271527299.png så ser det ut som att det skulle gå alldeles utmärkt att flyga från tex Grekland, Italien, Spanien etc upp till norra delarna av Sverige.

Under förutsättning då givetvis att även övriga länder öppna upp FL350+

Skulle ju vara en variant för att ganska så smidigt sätt få hem folk som är fast i sydeuropa.

Det är väl bara Kiruna som har öppet och enbart för ambulansflyg?
#294 2010-04-17, 23:29
jippoblade
Ursprungligen postat av Alessandro
Var det inte en 737:a, KLMs? Varför skickar man upp en tvåmotorigt plan hursomhelst, måste finnas
nån BAe146 som vore bättre att prova med.


Nej, det var en 767:a tidigare under dagen.
Det fanns ingen BAe146 eller annat liknande flygplan tillgängligt i mellaneuropa som hade instrument för att mäta partiklar i luften.

Ursprungligen postat av m99
Enligt prognosen som jag postade tidigare http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271527299.png så ser det ut som att det skulle gå alldeles utmärkt att flyga från tex Grekland, Italien, Spanien etc upp till norra delarna av Sverige.

Under förutsättning då givetvis att även övriga länder öppna upp FL350+

Skulle ju vara en variant för att ganska så smidigt sätt få hem folk som är fast i sydeuropa.


Ja, det funkar, om det inte vore så att många många plan som det jag ska iväg med faktiskt sitter fast rakt under askmolnet. Därför går det inte att skeppa lika många. Sedan vet man ej hur länge gluggarna håller sig öppna.
#295 2010-04-17, 23:30
Ursprungligen postat av fritte_n
Om man förlitar sig på denna artiklen ska glaciären som täcker vulkanen och orsakar askmolnet vara bortsmällt om ett antal dagar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6970968.ab

Glaciären är 78 km2 stor, så det lär ta ett tag. Sen kan det komma nederbörd också som drar igång det hela igen.
#296 2010-04-17, 23:32
m99
Ursprungligen postat av Alessandro
Det är väl bara Kiruna som har öppet och enbart för ambulansflyg?


Just nu ja. Men kika på den postade prognosen så ska du se att med största sannolikhet så kommer man öppna upp norra Sverige under morgondagen.
#297 2010-04-17, 23:35
fritte_n
Ursprungligen postat av Alessandro
Glaciären är 78 km2 stor, så det lär ta ett tag. Sen kan det komma nederbörd också som drar igång det hela igen.


Nu såg jag att informationen var hämtad från AP och aftonbladet brukar inte vara alltför vassa på översättning så det är säkert ett och annat faktafel i den artikeln.
#298 2010-04-17, 23:35
Ursprungligen postat av m99
Just nu ja. Men kika på den postade prognosen så ska du se att med största sannolikhet så kommer man öppna upp norra Sverige under morgondagen.

Vi får hoppas, det blir en lång resa iallafall, hur långt upp går X2000, Sundsvall?
#299 2010-04-17, 23:39
jippoblade
Ursprungligen postat av Alessandro
Vi får hoppas, det blir en lång resa iallafall, hur långt upp går X2000, Sundsvall?


Sundsvall stämmer fint, tar drygt 2-3timmar med bil till Kiruna sedan.

Ursprungligen postat av Alessandro
Glaciären är 78 km2 stor, så det lär ta ett tag. Sen kan det komma nederbörd också som drar igång det hela igen.


Ja, den är faktiskt 78 km2 stor. Det kommer att ta ett tag om den inte självdör.
#300 2010-04-17, 23:40
NogaTrasig
Ursprungligen postat av jippoblade
Sundsvall stämmer fint, tar drygt 2-3timmar med bil till Kiruna sedan.

Eeeeh... Sundsvall - Kiruna på 2-3 timmar med bil?