Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#169 2010-04-17, 12:10
Ursprungligen postat av trsdctvsb
I dagens läge upplever jag att media generellt inte verkar vilja inse (eller medvetet inte vågar gissa allt för mycket ännu, vilket är en förståelig journalistik reaktion) vilken vidd detta kan ta om vulkanen inte lugnar sig inom några dagar. Det innebär kort att många flygbolag i Europa kommer riskera konkurs. Utöver det kommer företag som är beroende av flygfrakt drabbas. Vi kommer inte kunna få hit viktig post. Folk kommer fastna utomlands under längre tider och försöka ta sig hem. Det är en logistisk mardröm redan och risken finns att det blir värre. Det kommer påverka våra liv rätt mycket. Personligen är jag av uppfattningen att den 15 april kommer gå till historien som en ögonöppnare för många.

Men nu ska vi inte bara måla fan på väggen. Det som tidningarna skriver är ju också ett troligt scenario. Det är bara det att det finns en generell risk att vulkanen också blir långvarig, vilken inte hjälps av en mängd globala metrologiska fenomen som oftast drar plymen hitåt. Vi får vänta och se...

Flygplanstillverkare skall man inte heller bortse ifrån i Hamburg så står det massa flygplan som inte kan provflygas eller levereras till kund för Airbus räkning.
#170 2010-04-17, 12:13
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Det handlar nog snarare om att många flygbolag i längden kommer drabbas hårt av nedskärningar och dylikt. Jag är ingen expert på ekonomi, men håller det i sig längre än någon vecka så kommer vi nog se en del bolag som trillar av pinnen. SAS är inne på sitt nådeår, som Flygrevyn skrev, och de kommer i längden inte klara av flygstoppet. Den riktiga katastrofen ligger i hur branschen kommer braka ihop, egentligen.

Självklart är det ett avbräck för många, dock om detta blir långvarigt så kommer marknaden av begagnade flygplan att vara köparens och det är ju bra för flygbolag som inte flyger på europa.
#171 2010-04-17, 12:30
Benny.Santini
Nu får fan flygbranchen lägga upp en samlad sida om vilka flygplatser som är stängda och hur länge! Någon som har någon uppdatering om vad som gäller just nu på de olika flygplatserna i Europa. Är ett rent helvete att gå igenom flygplats för flygplats.
#172 2010-04-17, 12:32
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Hej på er,

Nu råkar jag också vara flygare. Allt jippoblade säger är helt korrekt och reflekterar väl det som alla i branschen tycks slåss med just nu. Däremot har jag hört totalt andra rykten vad gäller kolvmotorer, och vill sträcka ut en varningens hand till dem som funderar på att flyga i Cessnor och Pipers imorgon. Alla de största tillverkarna (Lycoming, Rotax, Continetal) har gått ut med varningar om att även deras kolvmotorer kan skadas av flygning. Det finns ett viktigt meddelande på LFV (via NOTAM) som indirekt avråder från VFR-flygning i de drabbade områdena. Alltså är det INTE säkert att kolvmotorflygplan klarar av flygning i askan.

Under morgondagen kommer en ny "plym" eller "svans" att nå marknivå även i Norrland igen. Därför kommer hela luftrummet antagligen stängas ned imorgon förmiddag. Jag svarar också gärna på frågor medans jippo sover, men jag är dock inte som han anställd och har i dagens läge ingen "insiderinformation" om vad som händer just nu. Kan bara ge tekniskt information och komma med kvalificerade gissningar.

Hittar ingen varning på LycomingŽs hemsida, har du någon källa, http://www.lycoming.textron.com/news-and-events/press-releases/index.html
#173 2010-04-17, 12:42
h4xx3r_kuk
Ursprungligen postat av Benny.Santini
Nu får fan flygbranchen lägga upp en samlad sida om vilka flygplatser som är stängda och hur länge! Någon som har någon uppdatering om vad som gäller just nu på de olika flygplatserna i Europa. Är ett rent helvete att gå igenom flygplats för flygplats.


det är ingen som vet hur länge dom är stängda :|
#174 2010-04-17, 12:48
347
Ursprungligen postat av Benny.Santini
Nu får fan flygbranchen lägga upp en samlad sida om vilka flygplatser som är stängda och hur länge!


Hur ska de kunna veta hur länge de kommer att behöva ha stängt? Anledningen till att du inte hittar någon sådan information är för att det inte finns. Flygplatserna kan vara stängda tills imorgon, eller nästa år. Inget vet.

Angående vilka som har stängt så skulle jag gissa på de flesta i större delar av Europa. I Ryssland, Spanien och nedre delarna av Italien går det en del flyg fortfarande dock.
#175 2010-04-17, 13:07
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Alessandro
Hittar ingen varning på LycomingŽs hemsida, har du någon källa, http://www.lycoming.textron.com/news-and-events/press-releases/index.html


Hej på dig. Källan är intern. Jag har ett vidarebefodrat mejl från en via en kamrats kamrat att flygchefen för Frivilliga Flygkåren varit i kontakt med en talesman på Lycoming som gett ett varnande svar. Ytterligare en annan vän har personligen kontaktat Rotax och Continental. Jag ber att få återkomma med källa på dessa två sista när jag fått mer info från min vän. Dock kan jag posta vad Lycoming sagt ordagrant om kolvmotorer, fritt översatt enligt urspringsmejlaren:

"Motorerna lär inte stanna men då askpartiklarna är så små finns risken att de kommer in i motorn och ökar slitaget. Vilket i längden innebär kortare livslängd på motorn. Fönster och propeller kommer också att påverkas negativt."

För mig är det fullständigt ologiskt varför dessa företag inte går ut med det mer public. Det vore ju god PR att främja flygsäkerheten. Men det finns också en klausur i de respektive motortillverkarnas avtal som säger att "extraordinära händelser" inte ingår i deras garantiavtal. Alltså är de antagligen fria från skuld om motorerna går sönder till följd av askan. De kanske inte sker under flygningen nu, men de ordinarie service-tiderna kommer inte att fungera om motorn slits onormalt fort. Kanske får vi en hel del haverier senare i maj eftersom förslitningsskadorna visar sig senare? Jag vet inte, men jag kommer åtminstånde hålla mig på marken i flera dagar framöver Ingen idé att flyga sönder min flygklubbs fina kärra.

Ursprungligen postat av Jippblade
OT: Tänkte passa på att tacka trsdctvsb för all bra info han gett ut till folk. Känns fint att ha en till flygare här! När tar du ditt CPL trsdctvsb?

Hej du! Inga problem, bara roligt att få hjälpa till. Dock är detta din show. Du sitter ju inne på all bra info direkt från branschen. OT så håller jag redan mitt CPL i handen. Kämpar nu med det sista i modulväg och hoppas kunna slåss på branchen inom inte allt för lång tid. Sitter du i något varmt land på ett hotell just nu? Jag hade först intrycket att du var hemma i Sverige! Jättetack för alla dina svar hittils, mycket intressant att läsa!
#176 2010-04-17, 13:10
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Benny.Santini
Nu får fan flygbranchen lägga upp en samlad sida om vilka flygplatser som är stängda och hur länge! Någon som har någon uppdatering om vad som gäller just nu på de olika flygplatserna i Europa. Är ett rent helvete att gå igenom flygplats för flygplats.


Återigen, som flera av oss skrivit, varav två piloter vid det här laget: Ingen vet när något kan öppnas igen. Alla tider du kommer hitta är preliminära och rena gissningar. Sanningen är att ingen kan beräkna hur länge detta kommer fortgå, i och med de oerhört komplexa faktorer som väger in, till exempel vindriktning, vindstyrka, eventuella låg och högtryck samt vulkanens intensitet. Gissar bäst att du kan titta på den engelska flygkartan för att se vilka flygplatser som är stängda. Är det någon som har länken till den? Fanns tidigare i tråden såg jag.
#177 2010-04-17, 13:11
Tydligen så funderar SAS på att tillfälligt varsla 2500 personer, http://uk.finance.yahoo.com/news/sas-warns-of-2-500-temporary-lay-offs-d...
#178 2010-04-17, 13:20
Benny.Santini
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Återigen, som flera av oss skrivit, varav två piloter vid det här laget: Ingen vet när något kan öppnas igen. Alla tider du kommer hitta är preliminära och rena gissningar. Sanningen är att ingen kan beräkna hur länge detta kommer fortgå, i och med de oerhört komplexa faktorer som väger in, till exempel vindriktning, vindstyrka, eventuella låg och högtryck samt vulkanens intensitet. Gissar bäst att du kan titta på den engelska flygkartan för att se vilka flygplatser som är stängda. Är det någon som har länken till den? Fanns tidigare i tråden såg jag.


Jo men det förstår jag att man inte kan spå i framtiden men vissa flygplatser är har tagit beslut om att stänga till vissa tidpunkter och dessa borde ju inte vara så svåra att samordna på en hemsida för flygbolagen det är ju trots allt en miljardindustri vi snackar om.
#179 2010-04-17, 13:24
trsdctvsb
SvD skriver nu att kan vara kvar i "fem dagar till". Det är tydligt att tidningarna bara vågar gissa ett visst antal dagar framöver - ungefär så långt som metrologerna vågar gissa. Sanningen är att ingen kan göra en pålitlig prognos i mer än fem dagar. Alltså vet vi inte om det kommer fortsätta även efter denna inledande vecka.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/stangt-luftrum-i-dag-och-i-morgon_4575149.svd

I den artikeln beskrivs det även en del om det ekonomiska. Ett flygstopp i 2 veckor innebär att Finnair inte kan betala ut löner, till exempel. Detta kan drabba branschen mycket hårt, som sagt.
#180 2010-04-17, 13:24
fernebo
Ursprungligen postat av ewman
Gått igenom de sista 5 sidorna nu, verkar som att det bara är att vänta och se. Tycker att det är onödigt att brusa upp sig i onödan när man kan ha det mysigt


Tänk på att det kan bli en anhopning av folk som inte kan komma hem i Bangkok och därmed brist på hotelrum. När skandinaver, britter och tyskar drabbas så handlar det ju om en avsevärd andel av alla turister.

I övrigt så har du rätt. Det är bara att vänta och se, men om det drar ut på tiden så får man ju försöka hitta andra sätt att ta sig hem. Just nu står det på text-tv att utbrottet har ökat i styrka samtidigt som kraftiga vindar breder ut askan över ett än större område.

Forskarna säger att den ökade vulkaniska aktiviteten "kan medföra ytterligare problem för flygtrafiken". Ytterligare???