Som jag ser finns det en massa frågor i tråden som t.ex.
"När kan vi börja flyga?",
"Är det enklare att flyga via Frankfurt från USA, eller flyga direkt från USA?",
"Ska till London den 22a, kan detta skapa problem?",
"Är det någon skillnad att komma från USA direkt eller om man bara flyger inom Europa?".
Så jag tänkte försöka reda ut detta, då jag är pilot och har lite insikt i hur det ser ut just nu.
Det jag kan säga i nuläget är att det inte finns någon info om när flygtrafiken kommer igång igen, bara spekulationer. Allt är beroende på hur starka vindarna är och åt vilket väderstreck de åker. Om vinden byter riktning kan trafiken komma igång snabbt igen, men just nu håller vinden i sig.
Det finns ingen som helst skillnad att flyga direkt från USA eller via Frankfurt (eller någon annan flygplats i norra Europa) då ALLA flygplan är groundade där, samt att man inte ens får flyga in till området där askan är.
Vi vet ej om det kan hålla i sig i dagar, veckor eller år. Men vinden kommer att byta riktning och orsaka problem på något annat ställe oavsett. Förhoppningsvis kommer vulkanen att lugna ner sig och inom några dagar kommer vi att vara uppe med alla plan igen. Har vi otur dock kommer vulkanen Katla att spricka upp och orsaka ett till och större askmoln, vilket kan förstöra för flera år framåt, inte bara för flygningen, utan även för miljön osv.
Såhär ser prognosen ut för dagen:
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271398735.png
Varför kan vi inte flyga i ett askmoln då?
Det finns flera anledningar, dock är det 3 st som är viktiga.
1, askan kan belägga sig på vingarna och göra så att vi får sämre flygförhållanden med större risk för haveri.
2, askan innehåller sand och glaspartiklar. Vad händer om man flyger genom det? Det är som att blästra flygplanet, färgen försvinner från planet och orsakar att metallen blir svagare och får sprickbildningar i längden. Detta gör även att flygplanet blir elektromagnetiskt laddat vilket leder till att flyginstrumenten kan få stora problem, höjdmätare slutar fungera, gyroskop som vänder upp och ner, kontakt med satelliterna försvinner och vi har ingen positionering samt även att hastighetsmätaren kloggar igen (Ja, hastighetsmätarn består av ett litet metallrör i fronten på flygplanet som mäter lufthastigheten, och kan kloggas igen av sand).
3, Ett flygplans turbiner blir över 2-3000 grader varma när vi flyger, och att han en blandning av glas och sand i det gör att det smälter ihop till en smet som sätter sig i utblåset för motorn, vilket leder till att den slutar fungera, detta hände senast 1991 då ett flygplan från Oceanien till Europa tappade alla 4 motorers kraft. Detta ledde till ett stort haveri.
Hoppas ni har lite svar på era frågor nu