Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#145 2010-04-17, 02:48
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Brigaderna
Varför inte följa nyheter där man får bättra svar för, eller är meningen att vi ska få veta att du är en resande människa ?


Tidningarna skriver ju helgen eller måndag. Det är svårt att kräma ur information ur media just nu eftersom allt är i upplösningstillstånd. Sanningen är att ingen vet och ingen kommer veta. Det kan mycket väl hända att vi sitter här nästa fredagnatt och undrar om flygtrafiken ska gå igång igen på måndag...

Jag tror chanserna att komma hem är som störst när det blir ett uppehåll eller vinden vänder. Vulkanutbrottet kan pågå ett tag till - eller upphöra. Vi vet inte.
#146 2010-04-17, 03:01
Brigaderna
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Tidningarna skriver ju helgen eller måndag. Det är svårt att kräma ur information ur media just nu eftersom allt är i upplösningstillstånd. Sanningen är att ingen vet och ingen kommer veta. Det kan mycket väl hända att vi sitter här nästa fredagnatt och undrar om flygtrafiken ska gå igång igen på måndag...

Jag tror chanserna att komma hem är som störst när det blir ett uppehåll eller vinden vänder. Vulkanutbrottet kan pågå ett tag till - eller upphöra. Vi vet inte.



Tidningar skulle vara det sista jag skulle titta på när det finns mer pålitligare källa som texttv.

Men å andra sidan så tycker jag det är riktigt bra att dom värnar om folks liv och att miljön har blivit renare i en månads tid.
#147 2010-04-17, 03:06
gorbag
Ursprungligen postat av Brigaderna
Tidningar skulle vara det sista jag skulle titta på när det finns mer pålitligare källa som texttv.

Men å andra sidan så tycker jag det är riktigt bra att dom värnar om folks liv och att miljön har blivit renare i en månads tid.

Miljön renare?
Flygplanen kan inte flyga för det är så mycket stoft i luften. Vulkanen öser ut svavel!
Miljösvamlet får verkligen folk att sluta tänka...

Du har all information som Eurocontrol baserar sina NOTAM på fritt tillgängliga på Internet. Men visst, vill du ha din information filtrerad genom Aftonbladet så står det dig fritt.
#148 2010-04-17, 03:08
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Brigaderna
Tidningar skulle vara det sista jag skulle titta på när det finns mer pålitligare källa som texttv.


I dagens läge upplever jag att media generellt inte verkar vilja inse (eller medvetet inte vågar gissa allt för mycket ännu, vilket är en förståelig journalistik reaktion) vilken vidd detta kan ta om vulkanen inte lugnar sig inom några dagar. Det innebär kort att många flygbolag i Europa kommer riskera konkurs. Utöver det kommer företag som är beroende av flygfrakt drabbas. Vi kommer inte kunna få hit viktig post. Folk kommer fastna utomlands under längre tider och försöka ta sig hem. Det är en logistisk mardröm redan och risken finns att det blir värre. Det kommer påverka våra liv rätt mycket. Personligen är jag av uppfattningen att den 15 april kommer gå till historien som en ögonöppnare för många.

Men nu ska vi inte bara måla fan på väggen. Det som tidningarna skriver är ju också ett troligt scenario. Det är bara det att det finns en generell risk att vulkanen också blir långvarig, vilken inte hjälps av en mängd globala metrologiska fenomen som oftast drar plymen hitåt. Vi får vänta och se...
#149 2010-04-17, 03:15
trsdctvsb
Ursprungligen postat av gorbag
Miljön renare?
Flygplanen kan inte flyga för det är så mycket stoft i luften. Vulkanen öser ut svavel!
Miljösvamlet får verkligen folk att sluta tänka...

Du har all information som Eurocontrol baserar sina NOTAM på fritt tillgängliga på Internet. Men visst, vill du ha din information filtrerad genom Aftonbladet så står det dig fritt.


Här har du ditt korta svar på att du har fel
http://www.informationisbeautiful.net/2010/planes-or-volcano/?utm_source...

Edit: Inte för att jag förstår miljösvamlet bättre själv. Men rätt ska vara rätt. Folk måste dock inse att det i dag rullar fler bussar, bilar och andra fordon än det annars gör i Europa. Och de är värre sett till milen...
#150 2010-04-17, 08:13
jippoblade
Godmorgon på er alla!

Som det ser ut just nu kommer flygtrafiken inte att komma igång i helgen. Fortsätt att ställa era frågor så svarar jag så snabbt jag kan!

OT: Tänkte passa på att tacka trsdctvsb för all bra info han gett ut till folk. Känns fint att ha en till flygare här! När tar du ditt CPL trsdctvsb?
#151 2010-04-17, 08:26
ICanHas
Ursprungligen postat av jippoblade
Godmorgon på er alla!

Som det ser ut just nu kommer flygtrafiken inte att komma igång i helgen. Fortsätt att ställa era frågor så svarar jag så snabbt jag kan!

OT: Tänkte passa på att tacka trsdctvsb för all bra info han gett ut till folk. Känns fint att ha en till flygare här! När tar du ditt CPL trsdctvsb?

Och tack till dig för att du håller oss uppdaterade first hand, känns skönt att slippa lägga all tilltro till aftonbladet eller liknande, det enda man får höra där är ju "imorgon" eller "eventuellt ikväll", trots att man vet att det är kvalificerat skitsnack. (även om jag skulle vilja tro på de...)

Btw, har du någon koll på hur det ser ut, är det verkligen så illa för oss skandinaver att så länge vulkanen håller på = inga flyg?
Och en liten privat fråga, får du betalt trots att du är groundad? Bara nyfiken...

På väg mot Sthlm norrifrån med tåg nu, ska kika hur mycket deprimerat folk det är som hoppar på på Arlanda... Usch
#152 2010-04-17, 08:57
jippoblade
Ursprungligen postat av ICanHas
Och tack till dig för att du håller oss uppdaterade first hand, känns skönt att slippa lägga all tilltro till aftonbladet eller liknande, det enda man får höra där är ju "imorgon" eller "eventuellt ikväll", trots att man vet att det är kvalificerat skitsnack. (även om jag skulle vilja tro på de...)

Btw, har du någon koll på hur det ser ut, är det verkligen så illa för oss skandinaver att så länge vulkanen håller på = inga flyg?
Och en liten privat fråga, får du betalt trots att du är groundad? Bara nyfiken...

På väg mot Sthlm norrifrån med tåg nu, ska kika hur mycket deprimerat folk det är som hoppar på på Arlanda... Usch


Jag är rädd för att det är som du säger, så länge vulkanen är igång, så länge får vi problem då vindarna oftast driver hitåt från Island.
Och ja, jag får lön, oavsett om jag flyger eller inte, då jag sitter på jour, och kan bli kallad när som helst. Men jag har en fast lön, och ett antal dagar jag måste flyga eller sitta beredd att flyga (Flygvärdar och värdinnor skickas ju överallt hela tiden, medans vi måste sova minst 8 timmar per natt för att få flyga, alltså har vi skönare arbetsvillkor ). Och då detta är en naturkatastrof så har jag fortfarande rätt till lön utan att flyga. Dock är det ju inte kul, jag vill ju flyga, det är ju det jag gör!

Berätta om hur det gick med tåget!
#153 2010-04-17, 09:26
Skrik & Panik
Vet inte om detta är postat tidigare men här är en bra sida för att ha koll på flygtrafiken:

http://www.flightradar24.com/
#154 2010-04-17, 09:48
the head honcho
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Vet inte om detta är postat tidigare men här är en bra sida för att ha koll på flygtrafiken:

http://www.flightradar24.com/
Stämmer det alltså att det enbart är 94 flygplan i luften atm world wide? Låter som jäkligt lite även fast europas flygtrafik skulle vara död.
#155 2010-04-17, 09:54
Darude
Ursprungligen postat av the head honcho
Stämmer det alltså att det enbart är 94 flygplan i luften atm world wide? Låter som jäkligt lite även fast europas flygtrafik skulle vara död.


Vart fick du hela världen ifrån?? "Flightradar24.com shows live aircraft traffic in the airspace above Europe."
#156 2010-04-17, 09:59
m99
Ursprungligen postat av Conatus
Omkom alla? Och vad är chansen att överleva om alla motorer pajar?


Ursprungligen postat av jippoblade

Ja, alla omkom, tyvärr.
Jadu, tänk dig, om du har ett pulver som blir till smet i motorerna, som gör att dem stänger av sig själva då luften inte kan gå igenom motorn, då går det rätt snabbt för alla motorerna att dö då molnet är bredare än planet

Chansen är faktiskt rätt stort, alla flygplan har en viss glidratio, så är man på en viss höjd kan man ju alltid ta sig x km framåt. Och är det en skicklig pilot som kan vingglida och som känner sitt plan, kan han landa säkert på både land och vatten. Iaf så säkert att man överlever.


Som sagt, vore trevligt om du kunde komma med fakta om vad det är för flight du hela tiden refererar till som skulle ha kraschat.

Mig veterligen så har inget flygplan kraschat pga vulkanisk aska, däremot har det varit väldigt nära vid två tillfällen men motorerna har gått att återstarta.


Sen får man ju älska britterna och att de aldrig hetsar upp sig i onödan. Detta utrop gjordes av kaptenen på BAW009 efter att alla motorerna hade stannat...

"Ladies and gentlemen, this is your captain speaking. We have a small problem. All four engines have stopped. We are doing our damnedest to get them under control. I trust you are not in too much distress."

http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_9
http://en.wikipedia.org/wiki/KLM_Flight_867