Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#37 2010-04-16, 14:15
Dragon90
Ursprungligen postat av jippoblade
Svininfluensan kan ju inte ha varit pga. utsläpp?

Askmolnet kan teoretiskt sett stanna i över 2 år, men som du säger kommer vinden troligtvis att vända den närmsta tiden och orsaka problem för Grönland och USA istället. Men själva askan kan komma i mer än 1 år om vi har otur, vilket leder till att många flighter blir inställda varje gång vinden vänder...



JAg kan ingenting om vinder etc, men en fråga - kan det inte hände att det börjar blåsa norrut istället och allt kommer över nordpolen?
#38 2010-04-16, 14:20
jippoblade
Ursprungligen postat av Dragon90
JAg kan ingenting om vinder etc, men en fråga - kan det inte hände att det börjar blåsa norrut istället och allt kommer över nordpolen?


Självklart kan det hända, dock är chansen inte så stor då vindarna som kommer med golf strömmen inte går över nordpolen.
Men om det skulle hända kommer askan att antingen stinga upp i stratosfären och orsaka riktiga problem, såsom temperatur skillnader på jorden (ca 5 grader kallare) då det skärmar av IR strålarna från solen, det skulle även ta mycket längre tid innan askan försvinner om detta skulle hända, vilket skulle göra att alla flygplan fick börja flyga på endast låg höjd.
Andra alternativet är att askan är såpass långt ner (mindre än 2 km) över isen, svalnar och lägger sig på isen i rätt koncentrerad form.

Dock är alternativ nummer ett troligare.
#39 2010-04-16, 14:23
Blackwell
Ursprungligen postat av jippoblade
Svininfluensan kan ju inte ha varit pga. utsläpp?

Askmolnet kan teoretiskt sett stanna i över 2 år, men som du säger kommer vinden troligtvis att vända den närmsta tiden och orsaka problem för Grönland och USA istället. Men själva askan kan komma i mer än 1 år om vi har otur, vilket leder till att många flighter blir inställda varje gång vinden vänder...


Jag är inte insatt alls i hur svinis kom till, men jag kan tänka mig att det har att göra med hur vi odlar djur med genmodifieringar och i alldeles för små utrymmen för alldeles för stora mängder. Allt är ju relaterat till överbefolkning, men jag tror knappast att det handlar om någon hämnd eller åtgärd från moder jord, utan snarare en incident som ändå skulle uppstå förr eller senare - och som av oss fick förutsättningar att sprida sig snabbt över hela världen.
#40 2010-04-16, 14:39
StarSucker
Ursprungligen postat av jippoblade
Svininfluensan kan ju inte ha varit pga. utsläpp?

Askmolnet kan teoretiskt sett stanna i över 2 år, men som du säger kommer vinden troligtvis att vända den närmsta tiden och orsaka problem för Grönland och USA istället. Men själva askan kan komma i mer än 1 år om vi har otur, vilket leder till att många flighter blir inställda varje gång vinden vänder...


Detta med andra ord att oavsett vad så verkar USA vara ganska kört?
Även om vinden vänder, kan inte aska som har kommit en bra bit på vägen fortfarande ligga kvar där man inte förväntar sig aska för att vinden har vänt?

Detta område är inte ligger inte inom min expertis så därför kanske frågorna kan framstå som... okloka.
#41 2010-04-16, 14:48
jippoblade
Ursprungligen postat av StarSucker
Detta med andra ord att oavsett vad så verkar USA vara ganska kört?
Även om vinden vänder, kan inte aska som har kommit en bra bit på vägen fortfarande ligga kvar där man inte förväntar sig aska för att vinden har vänt?

Detta område är inte ligger inte inom min expertis så därför kanske frågorna kan framstå som... okloka.


Du får ursäkta mig, men jag har lite svårt att tyda vad du menar, men jag gör mitt bästa!

Ja, USA kommer med största sannolikhet att drabbas av askmolnet.
Och exakt, låt oss säga att aska har kommit till Ryssland och vinden vänder, då kommer ju askan att passera oss igen, fast åt andra hållet.
#42 2010-04-16, 14:55
HaxxarN
Ursprungligen postat av jippoblade
Du får ursäkta mig, men jag har lite svårt att tyda vad du menar, men jag gör mitt bästa!

Ja, USA kommer med största sannolikhet att drabbas av askmolnet.
Och exakt, låt oss säga att aska har kommit till Ryssland och vinden vänder, då kommer ju askan att passera oss igen, fast åt andra hållet.


Resulterar det här i skit på marken eller virvlar det bara runt damm? Kommer det synas?
#43 2010-04-16, 14:58
Quintore
Som jag förstår det är det några partiklar som påverkar motorerna i flygplan som skapar risken för flygplan att falla ner från ovan. Dessa partiklar faller lätt ner med regn så detta bör väl inte hålla på så länge som 1821 om man ser till vilken höjd det ligger på idag. Men när jag nu stod och tog en cigg och funderade började jag tänka på om dessa partiklar även påverkar militärflyg. dessa drivs ju inte av jetmotorer/turbiner men kanske även deras "flammande eldmotorer" påverkas. nån som har ett svar? är en irrelevant fråga egentligen, vem bryr sig om dem flyger, kostar bara pengar, men nu ligger den där och trycker i sinnet...
#44 2010-04-16, 15:02
Blackwell
Det borde ju komma ner till marken förr eller senare, frågan är nog hur mycket det hinner skingras innan dess. Det är nog svårt att förutsäga, men såna där högtryck och lågtryck och regnmoln och sånt spelar nog in
Hursomhelst sa de på vädret igår att molnet sannolikt inte kommer synas. Det är för små partiklar för högt upp.
#45 2010-04-16, 15:03
jippoblade
Ursprungligen postat av HaxxarN
Resulterar det här i skit på marken eller virvlar det bara runt damm? Kommer det synas?


Det kommer ej att synas, då det är hundratals gånger mindre än en vattenpartikel. Det kan vara klarblå himmel och ändå så är askmolnet rakt ovanför dig. Det som kan hända är att du känner en lite underlig lukt (svavel) om det kommer ner, vilket kändes här i Uppsala igår då det regnade.

Det skulle möjligtvis kunna bli lite extra dammigt om allt skulle ta och lägga sig över en viss plats, men som tidigare sagt så tunnas "röken" ut ordentligt på vägen från Island. Om vulkanen Katla går igång kan det bli mycket värre däremot. Men bara tiden kan visa vad som händer.

INFO: Jag har precis blivit ombedd av min chef att hålla mig inomhus i så stor utsträckning som det går, då dammet innehåller glas-partiklar som i längden kan vara farligt för lungorna. Tänkte att ni kanske har nytta av den infon, för den kommer knappast komma ut till allmänheten, eller jo, till dem som redan är lungsjuka, men inte till resten.
#46 2010-04-16, 15:06
superpandan
Ursprungligen postat av Quintore
Som jag förstår det är det några partiklar som påverkar motorerna i flygplan som skapar risken för flygplan att falla ner från ovan. Dessa partiklar faller lätt ner med regn så detta bör väl inte hålla på så länge som 1821 om man ser till vilken höjd det ligger på idag. Men när jag nu stod och tog en cigg och funderade började jag tänka på om dessa partiklar även påverkar militärflyg. dessa drivs ju inte av jetmotorer/turbiner men kanske även deras "flammande eldmotorer" påverkas. nån som har ett svar? är en irrelevant fråga egentligen, vem bryr sig om dem flyger, kostar bara pengar, men nu ligger den där och trycker i sinnet...


http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article6968376.ab
#47 2010-04-16, 15:08
Quintore



A fasiken. snabbt svar på den du! Man tackar!
#48 2010-04-16, 15:09
jippoblade
Ursprungligen postat av Quintore
Som jag förstår det är det några partiklar som påverkar motorerna i flygplan som skapar risken för flygplan att falla ner från ovan. Dessa partiklar faller lätt ner med regn så detta bör väl inte hålla på så länge som 1821 om man ser till vilken höjd det ligger på idag. Men när jag nu stod och tog en cigg och funderade började jag tänka på om dessa partiklar även påverkar militärflyg. dessa drivs ju inte av jetmotorer/turbiner men kanske även deras "flammande eldmotorer" påverkas. nån som har ett svar? är en irrelevant fråga egentligen, vem bryr sig om dem flyger, kostar bara pengar, men nu ligger den där och trycker i sinnet...


Ja, partiklarna innehåller sand och glas som smälter i turbinerna vilket orsakar att luften ej kan strömma genom motorn, vilket leder till att motorn "dör", vilket leder till olyckor.

Om Katla kommer igång kommer det att hålla i sig betydligt längre än för tillfället.

Ja, partiklarna påverkar alla flygplansmotorer som använder sig av turbinmotorer. Allt militärflyg är avstängt för tillfället, likaså är polis-flygplan/helikoptrar och ambulans-flygplan/helikoptrar groundade.
Info: Alla militärkärror drivs visst av turbiner.