Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#49 2010-04-16, 15:15
Ursprungligen postat av jippoblade
Ja, partiklarna innehåller sand och glas som smälter i turbinerna vilket orsakar att luften ej kan strömma genom motorn, vilket leder till att motorn "dör", vilket leder till olyckor.

Om Katla kommer igång kommer det att hålla i sig betydligt längre än för tillfället.

Ja, partiklarna påverkar alla flygplansmotorer som använder sig av turbinmotorer. Allt militärflyg är avstängt för tillfället, likaså är polis-flygplan/helikoptrar och ambulans-flygplan/helikoptrar groundade.
Info: Alla militärkärror drivs visst av turbiner.

Väldigt få större flygplan idag med kolvmotorer, Britten-Norman Trislander tar 19 passagerare, Islander tar 11.
Enligt lfv.se så har luftrummet i Norrland öppnats.
#50 2010-04-16, 15:20
jippoblade
Ursprungligen postat av Alessandro
Väldigt få större flygplan idag med kolvmotorer, Britten-Norman Trislander tar 19 passagerare, Islander tar 11.


Exakt, och det finns inte många sådana plan tillgängliga, inga större flygbolag har sådana, vilket gör att dem knappast används som extra insatta transporter i dagsläget. Dessutom är hela luftrummen stängda pga. säkerhetskäl.

Dom enda jag kan tänka mig flyga är privatflygare, speciellt segelflygare, då dem bara flyger i stängd luft (s.k. G-luft). Samt att dem inte har några turbinmotorer.
#51 2010-04-16, 15:21
jippoblade
Ursprungligen postat av Alessandro
Enligt lfv.se så har luftrummet i Norrland öppnats.


Stämmer fint, Norrland är öppet tillsvidare, men kommer att stängas om mer aska kommer.
Dock så är Arlanda fortfarande stängt, alltså kommer jag inte iväg...
#52 2010-04-16, 15:30
Ursprungligen postat av jippoblade
Exakt, och det finns inte många sådana plan tillgängliga, inga större flygbolag har sådana, vilket gör att dem knappast används som extra insatta transporter i dagsläget. Dessutom är hela luftrummen stängda pga. säkerhetskäl.

Dom enda jag kan tänka mig flyga är privatflygare, speciellt segelflygare, då dem bara flyger i stängd luft (s.k. G-luft). Samt att dem inte har några turbinmotorer.


Luftrummet är öppet för VFR, så det har inte med g-luft att göra (dessutom är dom flesta flygplatser C-luft så man kommer inte undan det ändå.
#53 2010-04-16, 15:31
Ursprungligen postat av jippoblade
Exakt, och det finns inte många sådana plan tillgängliga, inga större flygbolag har sådana, vilket gör att dem knappast används som extra insatta transporter i dagsläget. Dessutom är hela luftrummen stängda pga. säkerhetskäl.

Dom enda jag kan tänka mig flyga är privatflygare, speciellt segelflygare, då dem bara flyger i stängd luft (s.k. G-luft). Samt att dem inte har några turbinmotorer.

Inte om jag tolkar luftis rätt, att kolvmotorer är undantagna och man får flyga med dessa.
#54 2010-04-16, 15:31
Varnsen
Silja Line har tredubblat priserna på en del avgångar nu när det inte går några flyg. Tur att jag hann boka min resa igår, innan de höjde priserna.
#55 2010-04-16, 15:32
Totalt 21 tusen flygningar iställda, 4 tusen igår och 17 tusen idag http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8623534.stm
#56 2010-04-16, 15:36
jippoblade
Ursprungligen postat av Hefaiston
Luftrummet är öppet för VFR, så det har inte med g-luft att göra (dessutom är dom flesta flygplatser C-luft så man kommer inte undan det ändå.


De stängda flygplatserna är för tillfället G-luft. Ja, det stämmer, luftrummet är öppet för VFR och inte för IFR.

Ursprungligen postat av Alessandro
Inte om jag tolkar luftis rätt, att kolvmotorer är undantagna och man får flyga med dessa.


Detta stämmer fint, så länge du flyger VFR med planet och du inte flyger IFR, oavsett om det bara är IFR träning eller inte.

Ursprungligen postat av Alessandro
Totalt 21 tusen flygningar iställda, 4 tusen igår och 17 tusen idag http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8623534.stm


Och det kommer att bli fler.

Ursprungligen postat av Varnsen
Silja Line har tredubblat priserna på en del avgångar nu när det inte går några flyg. Tur att jag hann boka min resa igår, innan de höjde priserna.


Vissa tjänar på andras lidande, helt sjukt!
Grattis till din biljett btw!
#57 2010-04-16, 16:12
ICanHas
Usch, det här blir bara värre och värre...
Verkar inte som att vi får någon förbättring under helgen.
Jag börjar bli seriöst orolig för att inte komma iväg den 26e...

Men trots det, tusen tack till jippoblade som svarar på frågor i egenskap av sakkunnig, det uppskattas!
#58 2010-04-16, 16:15
Ursprungligen postat av jippoblade
De stängda flygplatserna är för tillfället G-luft. Ja, det stämmer, luftrummet är öppet för VFR och inte för IFR.



Men flygplatserna i sig är inte stängda, det är det att man nekar IFR klareringar som gör att folk kallar dom stängda. Så dom är fortfarande C-luft. Finns NOTAMs publicerade på LFV med exakt info.
#59 2010-04-16, 16:22
FlightNAE
Ironiskt nog är Keflaviks flygplats öppen för trafik västerut

http://www.kefairport.is/English/Timetables/Departures/
#60 2010-04-16, 16:27
jippoblade
Ursprungligen postat av Hefaiston
Men flygplatserna i sig är inte stängda, det är det att man nekar IFR klareringar som gör att folk kallar dom stängda. Så dom är fortfarande C-luft. Finns NOTAMs publicerade på LFV med exakt info.


Nej, självklart är flygplatserna i sig inte stängda, all aktivitet pågår fortfarande, förutom just flygningar.
Jag pratade med Arlanda tornet imorse ang. detta och enligt dem så räknas dem som G-luft för tillfället. Det hade varit segelflygare som undrade om dem fick flyga ovanför ESSA utan klareringar, och de har dem fått tillstånd till, och sa med egna ord att dom kallar sig själva G-luft för tillfället.
Redan läst alla NOTAMs.