Ursprungligen postat av Familjestenen
Vulkancentret i London har rimligen bra koll på askan i närheten av Island när koncentrationen är stor nog att synas från satelliter etc. Hur den sprider sig därefter och hur koncentrationen ser ut blir ju bara mer eller mindre bra gissningar därefter.
På de senaste kartorna jag sett har St Petersburg legat i området täckt från marken till FL200, och det är ju inte särskilt långt till Helsingfors så de borde kunna behandlas likvärdigt. Dessutom är det intressanta hur deras Boeing och Airbus klarar (ev) aska, det flygs ju en del med moderna flygmaskiner i Ryssland också.
Jag har lite insyn i LFV (eller hör andrahandsuppgifter), och i den grupp som fattar beslut om luftrumsstängning finns chefer och flygledare men mig veterligen ingen pilot eller flygtekniker/ingenjör. Dessa kan bara vidarebefordra/omvandla VAAC kartorna till vilka sektorer som skall stängas så i detta fall fyller LFV ingen funktion.
Angående dessa F16 vågar jag sticka ut hakan och säga att de är finnarnas F18 (som tydligen blivit 2 och ibland fått nödlanda/ ibland varit uppe på testflygning) som efter rundvandring i medier blivit NATO F16. Ser fram mot att bli motbevisad!
Hoppas vulkanen håller sig lugn så att jag kan flyga på fredag
AP (Assiocated Press) är en ganska bra källa, vi får se vad som hänt, F18 var inte uppe
på testflygning det är totalt felaktigt, det var normal patrullering.
Visst flyger man mycket Airbus och Boeing i Ryssland och geografiska skillnaden mellan
S:t Pete och Tallinn/Helsinki är inte så stor, men man har hanterat det på olika sätt,
även Litauen har valt ett annat förhållningssätt.