Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#565 2010-04-19, 15:04
Ursprungligen postat av Familjestenen
Vulkancentret i London har rimligen bra koll på askan i närheten av Island när koncentrationen är stor nog att synas från satelliter etc. Hur den sprider sig därefter och hur koncentrationen ser ut blir ju bara mer eller mindre bra gissningar därefter.

På de senaste kartorna jag sett har St Petersburg legat i området täckt från marken till FL200, och det är ju inte särskilt långt till Helsingfors så de borde kunna behandlas likvärdigt. Dessutom är det intressanta hur deras Boeing och Airbus klarar (ev) aska, det flygs ju en del med moderna flygmaskiner i Ryssland också.

Jag har lite insyn i LFV (eller hör andrahandsuppgifter), och i den grupp som fattar beslut om luftrumsstängning finns chefer och flygledare men mig veterligen ingen pilot eller flygtekniker/ingenjör. Dessa kan bara vidarebefordra/omvandla VAAC kartorna till vilka sektorer som skall stängas så i detta fall fyller LFV ingen funktion.

Angående dessa F16 vågar jag sticka ut hakan och säga att de är finnarnas F18 (som tydligen blivit 2 och ibland fått nödlanda/ ibland varit uppe på testflygning) som efter rundvandring i medier blivit NATO F16. Ser fram mot att bli motbevisad!

Hoppas vulkanen håller sig lugn så att jag kan flyga på fredag

AP (Assiocated Press) är en ganska bra källa, vi får se vad som hänt, F18 var inte uppe
på testflygning det är totalt felaktigt, det var normal patrullering.
Visst flyger man mycket Airbus och Boeing i Ryssland och geografiska skillnaden mellan
S:t Pete och Tallinn/Helsinki är inte så stor, men man har hanterat det på olika sätt,
även Litauen har valt ett annat förhållningssätt.
#566 2010-04-19, 15:04
fernebo
Ursprungligen postat av trsdctvsb




Att flygbolagen börjar ställa mer kan nog vara ett tecken på att försöka få ihop det logistiska. Varför flygplatsen ska stängas förstår jag fortfarande inte... vi får vänta till ikväll och se.


Fast det är ju stora mängder aska på väg in nu. Redan i eftermiddag börjar man stänga flygplatser i Sverige och Norge som varit öppna tillfälligt. Vulkanen har ju åtminstone tillfälligt lugnat ned sig men det tar några dagar för askmolnen att nå hit:

Innan faran är över väntas dock ännu ett sjok av aska in över Norge. Det nya molnet gör att det norska luftrummet, som till stora delar är öppet för trafik, kan komma att stängas igen redan efter lunch.

– Under onsdagen kommer hela Norge ha aska över sig, säger statsmeteorolog Inger-Lise Aasen till nyhetsbyrån NTB.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6976525.ab
#567 2010-04-19, 15:07
Ursprungligen postat av fernebo

Jag nämnde det i förbigående, tack för länken iallafall, den bekräftar APs rapporter om
att F16 har haft problem.
#568 2010-04-19, 15:08
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Familjestenen
Vulkancentret i London har rimligen bra koll på askan i närheten av Island när koncentrationen är stor nog att synas från satelliter etc. Hur den sprider sig därefter och hur koncentrationen ser ut blir ju bara mer eller mindre bra gissningar därefter.

På de senaste kartorna jag sett har St Petersburg legat i området täckt från marken till FL200, och det är ju inte särskilt långt till Helsingfors så de borde kunna behandlas likvärdigt. Dessutom är det intressanta hur deras Boeing och Airbus klarar (ev) aska, det flygs ju en del med moderna flygmaskiner i Ryssland också.

Jag har lite insyn i LFV (eller hör andrahandsuppgifter), och i den grupp som fattar beslut om luftrumsstängning finns chefer och flygledare men mig veterligen ingen pilot eller flygtekniker/ingenjör. Dessa kan bara vidarebefordra/omvandla VAAC kartorna till vilka sektorer som skall stängas så i detta fall fyller LFV ingen funktion.

Angående dessa F16 vågar jag sticka ut hakan och säga att de är finnarnas F18 (som tydligen blivit 2 och ibland fått nödlanda/ ibland varit uppe på testflygning) som efter rundvandring i medier blivit NATO F16. Ser fram mot att bli motbevisad!

Hoppas vulkanen håller sig lugn så att jag kan flyga på fredag


Gällande just Met Office tillförlitlighet tänker jag inte uttala mig. Men "gissningarna" består av datorsimulationer, sådana simulationer av vindar och väder som vi förlitar oss på i vardagen. Som alla vet är de tämligen opålitliga när man pratar om veckor, men inför morgondagen kan meteorologerna göra mycket korrekta kartor. Det har fungerat under tidigare vulkanutbrott med en tjänst som den som Met Office erbjuder och ingen har havererat. Det är det viktigaste för myndighetspersoner just nu.

Mycket intressant dock att de inte har någon pilot eller ingenjör i gruppen. Dock tror jag även de flesta av dessa skulle lita på de datorsimulationer som finns.

Askan över Ryssland ligger i ett mycket smalt bälte från marknivå till FL200. Det går alltså att starta från de flesta västliga ryska flygplatser just nu.

Angående F-16 och F-18 så finns det överhängade risk, antagligen
#569 2010-04-19, 15:08
Smurfacc
vad tror ni, när kommer flygen från Spanien hem till Sverige?
#570 2010-04-19, 15:12
jumpcut
Läste precis att EU godkänt stater att hjälpa flygbolagen ekonomiskt. Det här kan bli intressant...
#571 2010-04-19, 15:16
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Gällande just Met Office tillförlitlighet tänker jag inte uttala mig. Men "gissningarna" består av datorsimulationer, sådana simulationer av vindar och väder som vi förlitar oss på i vardagen. Som alla vet är de tämligen opålitliga när man pratar om veckor, men inför morgondagen kan meteorologerna göra mycket korrekta kartor. Det har fungerat under tidigare vulkanutbrott med en tjänst som den som Met Office erbjuder och ingen har havererat. Det är det viktigaste för myndighetspersoner just nu.

Mycket intressant dock att de inte har någon pilot eller ingenjör i gruppen. Dock tror jag även de flesta av dessa skulle lita på de datorsimulationer som finns.

Askan över Ryssland ligger i ett mycket smalt bälte från marknivå till FL200. Det går alltså att starta från de flesta västliga ryska flygplatser just nu.

Angående F-16 och F-18 så finns det överhängade risk, antagligen

Viborg och Kaliningrad är väl dom mest västliga flygplatserna, iförsig så flyger man
väl bara med SAAB 2000ski (Il-114) på Viborg?
#572 2010-04-19, 15:17
fernebo
Det känns lite som om många har blivit lite väl optimistiska kring det faktum att man kunnat öppna för flygtrafiken tillfälligt häruppe i Skandinavien. Det har hela tiden sagts att det bara handlar om tillfälliga öppningar av luftrummet pga att vindarna har fört det mesta av askmolnet söderut. Mer är ju på väg in.

Jag tvivlar också starkt på att KLM och Lufthansas framgångsrika testflygningar kommer att leda till nån omprövning av askans farlighet. Jag tar för givet att askan är väldigt ojämnt fördelad i luften och att det kan vara rätt vanskligt att släppa på trafiken för tidigt.

Att vulkanen just nu spyr ut mindre aska kan däremot vara en källa till optimism. Det enda som vi vet med säkerhet som kommer att förändra situationen efter ett antal dagar är ju om utbrottet upphör.
#573 2010-04-19, 15:17
Familjestenen
Ursprungligen postat av Smurfacc
vad tror ni, när kommer flygen från Spanien hem till Sverige?


Skall man gå efter kartorna så borde det vara möjligt att flyga på en gång så länge de kan flyga tillräckligt högt för att passera över askan, men problemet är väl att det är på gränsen om de skall få med ett rimligt antal passagerare samt att många flygplan står på flygplatser där de inte får starta.

Du får göra som oss andra som ska flyga, håll tummarna!
#574 2010-04-19, 15:18
Ursprungligen postat av jumpcut
Läste precis att EU godkänt stater att hjälpa flygbolagen ekonomiskt. Det här kan bli intressant...

Undrar hur USA reagerar, en del av deras flygbolag sumpar mycket pengar.
Continental flyger normalt en B757:a på Lisabon-NY, kanske dags för ett större plan?
#575 2010-04-19, 15:23
Familjestenen
Ursprungligen postat av Alessandro
Undrar hur USA reagerar, en del av deras flygbolag sumpar mycket pengar.
Continental flyger normalt en B757:a på Lisabon-NY, kanske dags för ett större plan?


De amerikanska bolagen fick en herrans massa pengar efter 11e sept, så då är det väl bara rättvist om de europeiska kan få lite hjälp nu.

Varför flög inte Continental till Arlanda och Oslo i morse, precis som SAS?
#576 2010-04-19, 15:25
trsdctvsb
Ursprungligen postat av fernebo
Det känns lite som om många har blivit lite väl optimistiska kring det faktum att man kunnat öppna för flygtrafiken tillfälligt häruppe i Skandinavien. Det har hela tiden sagts att det bara handlar om tillfälliga öppningar av luftrummet pga att vindarna har fört det mesta av askmolnet söderut. Mer är ju på väg in.

Jag tvivlar också starkt på att KLM och Lufthansas framgångsrika testflygningar kommer att leda till nån omprövning av askans farlighet. Jag tar för givet att askan är väldigt ojämnt fördelad i luften och att det kan vara rätt vanskligt att släppa på trafiken för tidigt.

Att vulkanen just nu spyr ut mindre aska kan däremot vara en källa till optimism. Det enda som vi vet med säkerhet som kommer att förändra situationen efter ett antal dagar är ju om utbrottet upphör.


Det är som de säger, det ska ju bli värre innan det blir bättre. Inte att förglömma är ju den brittiska testflygning som skedde för några dagar sedan. Den rapporterade ju att deras värden var långt över det acceptabla för flygmotorer. En annan sak vi inte ska glömma är Katla, även om den inte visar på någon aktivitet just nu.