Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#553 2010-04-19, 14:32
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Alessandro
Ungefär lika smart som att låta folk köra på fyllan, Ryssland ligger f.ö i utkanten av askmolnet.
Tydligen har även några F-16 åkt på rejält med stryk av askan,
http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5gOf6EkFL_a2lZK_hHNlDWE...


Vi ska komma ihåg att både F-18 (som skadades tidigare i förra veckan) och F-16 använder en annan typ av jetmotor. Om detta är en bidragande faktor kan inte jag uttala mig om, men det är intressant att just båda dessa flygplanstyper rapporterar skador i ett så här kort tidsperspektiv.
#554 2010-04-19, 14:34
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Åsikten är som baken - delad. Men svar på tal: Det är sant att det inte finns några mätta siffror lokalt och att allt baseras på datoruppgifter. Det är också sant att detta är en prognos som eventuellt kan förändras. Men vad jag förstått så är prognosen mycket tillförlitlig på kort sikt - precis som alla annan metrologisk information. Det bygger på tidigare insamlad information och en mängd experter som räknat och dividerat. Det är svårt att ta på, och därför svårt att tro på. Men som flygare har jag lärt mig att de globalmetrologiska analyserna i princip alltid stämmer. Det råder alltså ingen större tvekan för alla insatta i branschen att det faktiskt finns aska både över Ryssland och över Europa, även om linjerna kan hamna några mil fel här och där.

Att ryssarna flyger är inte så konstigt. Det går nu att flyga både över och under askan i deras område. Det är en myt att rysk industri ska bygga bättre flygmotorer som klarar aska bättre.

Det finns en viktig regel inom flygvärlden, och det är att inte låta flygbolaget bestämma allt. Myndigheten må vara myndighet många gånger, med allt vad det innebär, men det är just i sådana här flygsäkerhetsfall som flygbolagens kommersiella intressen måste vägas upp av myndighetens intresse av att upprätthålla flygsäkerheten. Som pilot är det en säkerhetsfaktor att kunna peka på regler och säga "jag flyger inte och riskerar mitt liv här, för den här regeln säger att jag har rätt".

Gällande problemet med FL350 och över så återstår problemet med eventuella problem och nödsituationer som kan uppstå. Flera länder väljer fortfarande att inte öppna på grund av detta.

Naturligtvis är detta mina åsikter och gissningar. Det enda jag kan säga är att varken du eller jag kan vara "övertygade" om hur det ligger till. Vi låter experterna bedömma och så tycker jag vi litar på Met Office tills vidare.

Exakt då kan vi ju lägga ner luftfartsverket om flygbolagen skall bestämma allt själva.
Sovjetiskt konstruerade flygplansmotorer som blir mindre vanliga i Ryssland idag har
större tolerans, dock inte alla modeller som är mer driftsäkra, t.ex PS-90 har haft sina
problem med driftsäkerheten.
#555 2010-04-19, 14:35
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Vi ska komma ihåg att både F-18 (som skadades tidigare i förra veckan) och F-16 använder en annan typ av jetmotor. Om detta är en bidragande faktor kan inte jag uttala mig om, men det är intressant att just båda dessa flygplanstyper rapporterar skador i ett så här kort tidsperspektiv.

Efterbrännkammare menar du?
Ja, sen flyger dom fortare än dagens passagerarflyg.
#556 2010-04-19, 14:36
NixarN
Har 2 kompisar som "sitter fast" i Malaga.
Det verkar dock ha det jäkligt gutt då de fått en grymt flashig svit att dela på.

Tidigast torsdag hade det fått reda på att de ska få åka hem.
Kan dock bara tänka mig kaoset som kommer när luftrummet öppnas igen.

MVH

Nixarn
#557 2010-04-19, 14:38
_niikke
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Text.


Bra svar där, givetvis är flygsäkerheten A och O. Ska man som passagerare riskera livet för att några nojjiga chefer vill dra in cashen?

Jag fick nyligen veta att flyg imorgon eftermiddag har börjat ställas in?

Detta rör ThaiAir till Bangkok imorgon vid 15.00 tiden. En vän som skulle flyga ringde varje timme och kollade ifall det fortfarande skulle flyga. Fick nyss beskedet alltså. Inte uppdaterats på arlandas hemsida än vad jag kan se, men det låter oroväckande eftersom det innebär att hela flygplatsen stängs, då detta är mot Asien dit flygen borde flyga? Ifall det var öppet vill säga...
#558 2010-04-19, 14:45
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Alessandro
Exakt då kan vi ju lägga ner luftfartsverket om flygbolagen skall bestämma allt själva.
Sovjetiskt konstruerade flygplansmotorer som blir mindre vanliga i Ryssland idag har
större tolerans, dock inte alla modeller som är mer driftsäkra, t.ex PS-90 har haft sina
problem med driftsäkerheten.


Du verkar veta mer om mig gällande ryska flygmotorer. Det finns det säkert massor med sanning i! Oavsett kan vi nog enas om att de ryska flygmotorerna, om än slagtåligare, inte heller är odödliga mot eventuella askmoln.

Ursprungligen postat av Alessandro
Efterbrännkammare menar du?
Ja, sen flyger dom fortare än dagens passagerarflyg.


En jetmotor kan ju vara annorlunda på så många olika sätt. Efterbrännkammaren är inte det enda som skiljer passagerartrafiken från jaktflygplan. Det är lite stort och lite komplicerat att ta här på forumet, men kort kan vi säga att jaktplan använder en speciellt designad jetmotor för att åka väldigt snabbt (pure turbojet). Några tekniska aspekter gör att mer luft/bränsle går in i brännkammaren på ett sådant flygplan. Jag gissar helt amatörmässigt att detta kan betyda något för eventuella skador som askan gör.

Efterbrännkammaren är ju på\av. Därför tror jag många finska jaktpiloter valt att strunta i den de här senaste dagarna. Vild gissning men det låter som ett befälhavarkorrekt beslut.

Ursprungligen postat av _niikke
Bra svar där, givetvis är flygsäkerheten A och O. Ska man som passagerare riskera livet för att några nojjiga chefer vill dra in cashen?

Jag fick nyligen veta att flyg imorgon eftermiddag har börjat ställas in?

Detta rör ThaiAir till Bangkok imorgon vid 15.00 tiden. En vän som skulle flyga ringde varje timme och kollade ifall det fortfarande skulle flyga. Fick nyss beskedet alltså. Inte uppdaterats på arlandas hemsida än vad jag kan se, men det låter oroväckande eftersom det innebär att hela flygplatsen stängs, då detta är mot Asien dit flygen borde flyga? Ifall det var öppet vill säga...


Att flygbolagen börjar ställa mer kan nog vara ett tecken på att försöka få ihop det logistiska. Varför flygplatsen ska stängas förstår jag fortfarande inte... vi får vänta till ikväll och se.
#559 2010-04-19, 14:50
_niikke
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Att flygbolagen börjar ställa mer kan nog vara ett tecken på att försöka få ihop det logistiska. Varför flygplatsen ska stängas förstår jag fortfarande inte... vi får vänta till ikväll och se.


Sant, vi får hoppas att de ställer in några för att resten ska flyta på ännu bättre. Men detta gynnar enbart de passagerarna som hamnar på " rätt " flight. Det jag tänkte var eftersom flygbolagen inte själva bestämde ifall de skulle flyga eller ej trodde jag inte de skulle ställa in " frivilligt ". Jag utgick då ifrån att den skulle stänga igen.

Vi väntar och ser, hoppas på det bästa! Lite OT men jag pyser nog ut och käkar lite och går på thaimassage då jag sitter fast i Thailand.
#560 2010-04-19, 14:52
fernebo
Har det här tillbudet nämnts?

12.21: Ett flygplan från det norska flygbolaget Wideröe tvingades på måndagen nödlanda I Nordnorge. Då hade piloterna tvingats stänga av en av två motorer efter att oljetrycket i motorn sjunkit. Motorn ska nu undersökas för att se om tillbudet har med askmolnet att göra, rapporterar TT. 17 passagerare fanns ombord.


http://www.dn.se/nyheter/sverige/askmolnet-och-flygtrafiken-dag-5-dnse-f...
#561 2010-04-19, 14:55
trsdctvsb
Ursprungligen postat av _niikke
Sant, vi får hoppas att de ställer in några för att resten ska flyta på ännu bättre. Men detta gynnar enbart de passagerarna som hamnar på " rätt " flight. Det jag tänkte var eftersom flygbolagen inte själva bestämde ifall de skulle flyga eller ej trodde jag inte de skulle ställa in " frivilligt ". Jag utgick då ifrån att den skulle stänga igen.

Vi väntar och ser, hoppas på det bästa! Lite OT men jag pyser nog ut och käkar lite och går på thaimassage då jag sitter fast i Thailand.


Antagligen är det helt ofrivilligt när de inte har piloter, besättning och andra saker på plats för att kunna genomföra alla planerade flygningar. Så med den tesen endast är det nog inte troligt att Arlanda tänker stänga. Tyvärr drabbade det ju din kamrat ändå - jag hoppas allt löser sig för honom\henne!

Lite mer OT så har jag all rätt att bli lite förbannad på dig som är i Thailand . Själv har jag två meter snö utanför fönstret!
#562 2010-04-19, 14:56
trsdctvsb
Ursprungligen postat av fernebo


Nej, det var nytt! Med min vetskap från tidigare haverier\incidenter som har med aska att göra låter oljetrycksproblem inte särskilt relaterat. Men det kan jag inte svära på - askan och situationen är ju här annorlunda. Det har i alla fall inte varit ett problem vid tidigare askmolnsincidenter.
#563 2010-04-19, 14:57
Familjestenen
Vulkancentret i London har rimligen bra koll på askan i närheten av Island när koncentrationen är stor nog att synas från satelliter etc. Hur den sprider sig därefter och hur koncentrationen ser ut blir ju bara mer eller mindre bra gissningar därefter.

På de senaste kartorna jag sett har St Petersburg legat i området täckt från marken till FL200, och det är ju inte särskilt långt till Helsingfors så de borde kunna behandlas likvärdigt. Dessutom är det intressanta hur deras Boeing och Airbus klarar (ev) aska, det flygs ju en del med moderna flygmaskiner i Ryssland också.

Jag har lite insyn i LFV (eller hör andrahandsuppgifter), och i den grupp som fattar beslut om luftrumsstängning finns chefer och flygledare men mig veterligen ingen pilot eller flygtekniker/ingenjör. Dessa kan bara vidarebefordra/omvandla VAAC kartorna till vilka sektorer som skall stängas så i detta fall fyller LFV ingen funktion.

Angående dessa F16 vågar jag sticka ut hakan och säga att de är finnarnas F18 (som tydligen blivit 2 och ibland fått nödlanda/ ibland varit uppe på testflygning) som efter rundvandring i medier blivit NATO F16. Ser fram mot att bli motbevisad!

Hoppas vulkanen håller sig lugn så att jag kan flyga på fredag
#564 2010-04-19, 14:57
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Du verkar veta mer om mig gällande ryska flygmotorer. Det finns det säkert massor med sanning i! Oavsett kan vi nog enas om att de ryska flygmotorerna, om än slagtåligare, inte heller är odödliga mot eventuella askmoln.



En jetmotor kan ju vara annorlunda på så många olika sätt. Efterbrännkammaren är inte det enda som skiljer passagerartrafiken från jaktflygplan. Det är lite stort och lite komplicerat att ta här på forumet, men kort kan vi säga att jaktplan använder en speciellt designad jetmotor för att åka väldigt snabbt (pure turbojet). Några tekniska aspekter gör att mer luft/bränsle går in i brännkammaren på ett sådant flygplan. Jag gissar helt amatörmässigt att detta kan betyda något för eventuella skador som askan gör.

Efterbrännkammaren är ju på\av. Därför tror jag många finska jaktpiloter valt att strunta i den de här senaste dagarna. Vild gissning men det låter som ett befälhavarkorrekt beslut.



Att flygbolagen börjar ställa mer kan nog vara ett tecken på att försöka få ihop det logistiska. Varför flygplatsen ska stängas förstår jag fortfarande inte... vi får vänta till ikväll och se.

Jo, stridsflyg är ju som F1 bilar och passagerarplan som bussar, så mycket skiljer.
Det jag blev sur över på Aftonbladet var att dom skador som inträffade i torsdags
på F-18 var inte under testflygning i askmolnet utan vanlig patrullering då dom inte
var medvetna om faran, inte riskerar
man så dyra flygplan för detta utan som dom senare valde dom skol jetflygplan
som är betydligt billigare för sina testflygningar.
Finns Sovjetiska motorer som är väldigt driftsäkra men törstiga t.ex motorerna på
Il-86 är det, men sen finns det mer moderna som PS-90 som är tvärtom inte lika
driftsäkra men mindre törstiga.