Ursprungligen postat av trsdctvsb
Du verkar veta mer om mig gällande ryska flygmotorer. Det finns det säkert massor med sanning i! Oavsett kan vi nog enas om att de ryska flygmotorerna, om än slagtåligare, inte heller är odödliga mot eventuella askmoln.
En jetmotor kan ju vara annorlunda på så många olika sätt. Efterbrännkammaren är inte det enda som skiljer passagerartrafiken från jaktflygplan. Det är lite stort och lite komplicerat att ta här på forumet, men kort kan vi säga att jaktplan använder en speciellt designad jetmotor för att åka väldigt snabbt (pure turbojet). Några tekniska aspekter gör att mer luft/bränsle går in i brännkammaren på ett sådant flygplan. Jag gissar helt amatörmässigt att detta kan betyda något för eventuella skador som askan gör.
Efterbrännkammaren är ju på\av. Därför tror jag många finska jaktpiloter valt att strunta i den de här senaste dagarna. Vild gissning men det låter som ett befälhavarkorrekt beslut.
Att flygbolagen börjar ställa mer kan nog vara ett tecken på att försöka få ihop det logistiska. Varför flygplatsen ska stängas förstår jag fortfarande inte... vi får vänta till ikväll och se.
Jo, stridsflyg är ju som F1 bilar och passagerarplan som bussar, så mycket skiljer.
Det jag blev sur över på Aftonbladet var att dom skador som inträffade i torsdags
på F-18 var inte under testflygning i askmolnet utan vanlig patrullering då dom inte
var medvetna om faran, inte riskerar
man så dyra flygplan för detta utan som dom senare valde dom skol jetflygplan
som är betydligt billigare för sina testflygningar.
Finns Sovjetiska motorer som är väldigt driftsäkra men törstiga t.ex motorerna på
Il-86 är det, men sen finns det mer moderna som PS-90 som är tvärtom inte lika
driftsäkra men mindre törstiga.