Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#541 2010-04-19, 14:01
Mike-F
Ursprungligen postat av hellsis666
ska åka från arlanda till finland klockan 22.55. undra om man kan åka då. helvete sådan jävla dålig timing.


Ta båten! Men alla ska vara så jävla bekväma!
#542 2010-04-19, 14:04
Mike-F
Ursprungligen postat av qzr1
Min tjej ska flyga hit från Florida, USA om precis en vecka... Betyder detta att det finns en möjlighet att hon inte kan komma? Man ser ju folk som oroar sig över att dom ska flyga om 1-2 månader.. Här handlar det bara om en vecka. Är det någon skillnad att komma in från USA än att flyga inom Europa? Är det mindre chans att det går bra om man kommer från USA?


Hon kan landa i södra Europa, Spanien eller Portugal om det vill sig illa, och sen ta tåg/buss norrut.
#543 2010-04-19, 14:04
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Papa.Ubu
Senaste från Met Office, "Eruption Has Virtually Ceased" http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271676889.png Kommer kanske snart hem igen!!!


Goda nyheter! Då vill jag påstå att det är officiellt! Nu får vi hålla tummarna för Katla och att hon håller sig lugn. Vad jag förstod så var det inga tecken på ett eventuellt ytterligare utbrott där på kort sikt.
#544 2010-04-19, 14:07
Papa.Ubu
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Goda nyheter! Då vill jag påstå att det är officiellt! Nu får vi hålla tummarna för Katla och att hon lugnar sig, men vad jag förstod så var det inga tecken på ett eventuellt ytterligare utbrott.


Nej Katla har inte visat några tecken på utbrott. på dig också!

Mike-F, det finns en citera flera knapp strax bredvid den vanliga citatknappen!
#545 2010-04-19, 14:08
Då har ett andra plan inom området som drabbats av askan kraschat, igen ett litet plan
http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=73977
Inga dödsoffer som tur var.
Vet fortfarande inte vilket fabrikat det brittiska planet som kraschade i torsdag?
OT blir väldigt trött på aftonbladet, nu har dom fått det till att FiAF hade "testflugit"
F18 Hornet i torsdag in i askmolnet...
#546 2010-04-19, 14:09
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Papa.Ubu
Nej Katla har inte visat några tecken på utbrott. på dig också!

Mike-F, det finns en citera flera knapp strax bredvid den vanliga citatknappen!


Om detta håller i sig återstår att följa hur pass fort logistiken kommer igång. Det närmaste dygnet i Sverige lär utvisa hur pass bra det fungerar nationellt.
#547 2010-04-19, 14:09
ICanHas
Ursprungligen postat av Papa.Ubu
Senaste från Met Office, "Eruption Has Virtually Ceased" http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271676889.png Kommer kanske snart hem igen!!!

FYFAN VAD UNDERBART!!!
Iofs är det inget som säger att den inte drar igång igen, men det verkar ju jävligt positivt i alla fall!
Nu ska jag fan ta mig till bolaget och handla ett par bärs och fira på balkongen i solen!
#548 2010-04-19, 14:14
trsdctvsb
Nu ska vi inte skjuta ner ölfirandet och dansandet på borden - allt ser ju klart bättre ut än nyss! Men på SvD pågår just nu debatt med en seismolog och han säger att det finns en risk att det kan påbörjas igen. Finns mycket intressant info från honom live här just nu:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/just-nu-chatta-med-reynir-bodvarsson_4...
#549 2010-04-19, 14:17
YellowLemon
Kan ju tipsa om att kolla sr.se lite då och då och lyssna på senaste ekonyheterna. 14-nyheterna var riktigt positiva där dom säger att askmolnet endast når höjden 2km för tillfället vilket kan jämföras med 12-14km när utbrottet var som värst

http://sverigesradio.se/webbradio/webbradio.asp?type=latestbroadcast&...

Inte säker på att länken funkar, gå in på sr.se och klicka på senaste ekot annars.
#550 2010-04-19, 14:17
Familjestenen
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Jag tycker personligen att vi gjort helt rätt som inte riskerat liv, lem och flygplan för att få lokala siffror - siffror som en högst respektabel och etablerad expertkår redan bidragit med.

Ta allt vad flygbolagen och media rapporterar med en nypa salt. Jag skulle personligen inte flyga med ett flygbolag som flyger genom askan i dag.

Edit: Goda nyheter på SvD nu. Vi får se vad Met Office säger i uppdateringen klockan 14 lokal tid: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/vulkanen-lugnar-sig_4586095.svd


Mycket av det du skriver kan jag delvis hålla med om, Men det du skriver här ovan är jag övertygad om är helt fel. Några lokala siffror över askförekomst existerar inte, endast prognoser/gissningar från en dator i London.

Ser man på de senaste kartorna så varnas det för aska från Kanada till mellersta Ryssland, fullkomligt absurt. Och tydligen tycker ryssarna lika och flyger på både Moskva och St Petersburg.

Jag skulle önska att något EU land vågade sätta ned foten, säga att det här är löjligt och låta flygbolagen själva bestämma hur de ska förhålla sig till varningarna från Met Office. Precis som görs vid alla andra meteorologiska fenomen - ett luftrum stängs inte när det förekommer svår isbildning, luftrumsbrukarna informeras och fattar beslut för att minimera riskerna.

Tycker samtidigt det är underligt att länderna väljer så olika sätt att öppna luftrummen för överflygare på marchhöjd. Om man så slaviskt följer kartan för horisontell utbredning kan man väl utan problem öppna upp luftrummet ovanför FL350?
#551 2010-04-19, 14:26
Ursprungligen postat av Familjestenen
Mycket av det du skriver kan jag delvis hålla med om, Men det du skriver här ovan är jag övertygad om är helt fel. Några lokala siffror över askförekomst existerar inte, endast prognoser/gissningar från en dator i London.

Ser man på de senaste kartorna så varnas det för aska från Kanada till mellersta Ryssland, fullkomligt absurt. Och tydligen tycker ryssarna lika och flyger på både Moskva och St Petersburg.

Jag skulle önska att något EU land vågade sätta ned foten, säga att det här är löjligt och låta flygbolagen själva bestämma hur de ska förhålla sig till varningarna från Met Office. Precis som görs vid alla andra meteorologiska fenomen - ett luftrum stängs inte när det förekommer svår isbildning, luftrumsbrukarna informeras och fattar beslut för att minimera riskerna.

Tycker samtidigt det är underligt att länderna väljer så olika sätt att öppna luftrummen för överflygare på marchhöjd. Om man så slaviskt följer kartan för horisontell utbredning kan man väl utan problem öppna upp luftrummet ovanför FL350?

Ungefär lika smart som att låta folk köra på fyllan, Ryssland ligger f.ö i utkanten av askmolnet.
Tydligen har även några F-16 åkt på rejält med stryk av askan,
http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5gOf6EkFL_a2lZK_hHNlDWE...
#552 2010-04-19, 14:29
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Familjestenen
Mycket av det du skriver kan jag delvis hålla med om, Men det du skriver här ovan är jag övertygad om är helt fel. Några lokala siffror över askförekomst existerar inte, endast prognoser/gissningar från en dator i London.

Ser man på de senaste kartorna så varnas det för aska från Kanada till mellersta Ryssland, fullkomligt absurt. Och tydligen tycker ryssarna lika och flyger på både Moskva och St Petersburg.

Jag skulle önska att något EU land vågade sätta ned foten, säga att det här är löjligt och låta flygbolagen själva bestämma hur de ska förhålla sig till varningarna från Met Office. Precis som görs vid alla andra meteorologiska fenomen - ett luftrum stängs inte när det förekommer svår isbildning, luftrumsbrukarna informeras och fattar beslut för att minimera riskerna.

Tycker samtidigt det är underligt att länderna väljer så olika sätt att öppna luftrummen för överflygare på marchhöjd. Om man så slaviskt följer kartan för horisontell utbredning kan man väl utan problem öppna upp luftrummet ovanför FL350?


Åsikten är som baken - delad. Men svar på tal: Det är sant att det inte finns några mätta siffror lokalt och att allt baseras på datoruppgifter. Det är också sant att detta är en prognos som eventuellt kan förändras. Men vad jag förstått så är prognosen mycket tillförlitlig på kort sikt - precis som alla annan metrologisk information. Det bygger på tidigare insamlad information och en mängd experter som räknat och dividerat. Det är svårt att ta på, och därför svårt att tro på. Men som flygare har jag lärt mig att de globalmetrologiska analyserna i princip alltid stämmer. Det råder alltså ingen större tvekan för alla insatta i branschen att det faktiskt finns aska både över Ryssland och över Europa, även om linjerna kan hamna några mil fel här och där.

Att ryssarna flyger är inte så konstigt. Det går nu att flyga både över och under askan i deras område. Det är en myt att rysk industri ska bygga bättre flygmotorer som klarar aska bättre.

Det finns en viktig regel inom flygvärlden, och det är att inte låta flygbolaget bestämma allt. Myndigheten må vara myndighet många gånger, med allt vad det innebär, men det är just i sådana här flygsäkerhetsfall som flygbolagens kommersiella intressen måste vägas upp av myndighetens intresse av att upprätthålla flygsäkerheten. Som pilot är det en säkerhetsfaktor att kunna peka på regler och säga "jag flyger inte och riskerar mitt liv här, för den här regeln säger att jag har rätt".

Gällande problemet med FL350 och över så återstår problemet med eventuella problem och nödsituationer som kan uppstå. Flera länder väljer fortfarande att inte öppna på grund av detta.

Naturligtvis är detta mina åsikter och gissningar. Det enda jag kan säga är att varken du eller jag kan vara "övertygade" om hur det ligger till. Vi låter experterna bedömma och så tycker jag vi litar på Met Office tills vidare.