Ursprungligen postat av Familjestenen
Mycket av det du skriver kan jag delvis hålla med om, Men det du skriver här ovan är jag övertygad om är helt fel. Några lokala siffror över askförekomst existerar inte, endast prognoser/gissningar från en dator i London.
Ser man på de senaste kartorna så varnas det för aska från Kanada till mellersta Ryssland, fullkomligt absurt. Och tydligen tycker ryssarna lika och flyger på både Moskva och St Petersburg.
Jag skulle önska att något EU land vågade sätta ned foten, säga att det här är löjligt och låta flygbolagen själva bestämma hur de ska förhålla sig till varningarna från Met Office. Precis som görs vid alla andra meteorologiska fenomen - ett luftrum stängs inte när det förekommer svår isbildning, luftrumsbrukarna informeras och fattar beslut för att minimera riskerna.
Tycker samtidigt det är underligt att länderna väljer så olika sätt att öppna luftrummen för överflygare på marchhöjd. Om man så slaviskt följer kartan för horisontell utbredning kan man väl utan problem öppna upp luftrummet ovanför FL350?
Åsikten är som baken - delad. Men svar på tal: Det är sant att det inte finns några mätta siffror lokalt och att allt baseras på datoruppgifter. Det är också sant att detta är en prognos som eventuellt kan förändras. Men vad jag förstått så är prognosen mycket tillförlitlig på kort sikt - precis som alla annan metrologisk information. Det bygger på tidigare insamlad information och en mängd experter som räknat och dividerat. Det är svårt att ta på, och därför svårt att tro på. Men som flygare har jag lärt mig att de globalmetrologiska analyserna i princip alltid stämmer. Det råder alltså ingen större tvekan för alla insatta i branschen att det faktiskt finns aska både över Ryssland och över Europa, även om linjerna kan hamna några mil fel här och där.
Att ryssarna flyger är inte så konstigt. Det går nu att flyga både över och under askan i deras område. Det är en myt att rysk industri ska bygga bättre flygmotorer som klarar aska bättre.
Det finns en viktig regel inom flygvärlden, och det är att inte låta flygbolaget bestämma allt. Myndigheten må vara myndighet många gånger, med allt vad det innebär, men det är just i sådana här flygsäkerhetsfall som flygbolagens kommersiella intressen måste vägas upp av myndighetens intresse av att upprätthålla flygsäkerheten. Som pilot är det en säkerhetsfaktor att kunna peka på regler och säga "jag flyger inte och riskerar mitt liv här, för den här regeln säger att jag har rätt".
Gällande problemet med FL350 och över så återstår problemet med eventuella problem och nödsituationer som kan uppstå. Flera länder väljer fortfarande att inte öppna på grund av detta.
Naturligtvis är detta mina åsikter och gissningar. Det enda jag kan säga är att varken du eller jag kan vara "övertygade" om hur det ligger till. Vi låter experterna bedömma och så tycker jag vi litar på Met Office tills vidare.