Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#769 2010-04-22, 12:52
Ursprungligen postat av Krombachern
Det är bra för miljön att det blåser lite aska över Europa.

Skulle bli kallare klimat hörde jag också. Få ha fodrade badbrallor i sommar.

Ta tåget i stället eller så för Er som har hittat hit så finns det en sak som kallas för Videokonferens. Men det är klart då får man inte sova på hotell gratis och få traktamente, knulla någon ful kärring efter "representation" i pianobaren halv två en tisdag samt inte åka taxi gratis för att ta någon annan fet gubbe i hand och sitta och fisa på något möte som kunde ha gjorts på nätet på en halvtimme.

Inför miljöpolicy på alla företag!

Hemska tanke om man bara fick sitta hemma med kärringen och ungarna varje kväll och få betala lunchen själv och åka kommunalt. Shit då kanske de drar in tjänstebilen och då måste man ju betala trängselavgiften och p-avgift själv om man ska åka in och få "Thaimassage" på långlunchen.

Till Er som har semester så ge fan i det och va hemma och jobba i fabriken. Spendera inte pengar på lyx utomlands. Vi måste jobba Sverige ur krisen.

Hahaha, så tåg fungerade så bra i vintras?
Nej, jag tror bara du är bitter...
#770 2010-04-22, 13:11
Drumstick
Jobbigt som fan detta.. hoppas de börjar flyga snart igen,..
Har massa beställningar på g, de kan ju somsagt ej levereras... så jävla segt
#771 2010-04-22, 13:37
ryssfyran
#772 2010-04-22, 13:47
Kitzbühel
Ursprungligen postat av ryssfyran


Det står "Ash concentration unknown"

hur kan den vara unknow?? Man kan ju fråga sig hur i HELVETE de inte kan skicka upp en väderballong och mäta av halterna?? Det kanske just nu är så lite aska att det kanppt är mätbart, men vårt kära transportstyrelsen har fortfarande hybris och stänger av så fort dessa kartor indikerar så.
#773 2010-04-22, 13:53
ICanHas
Ursprungligen postat av ryssfyran

Men jävla horaska!!!

Ursäkta språket, men nu börjar jag bli jävligt less på det här...
Och framförallt, som Kitzbühel säger, att LFV får ryck och följer de där kartorna slaviskt när det inte alls är säkert att de stämmer för fem öre, eftersom man inte vet hur mycket aska det finns i luften.
Stänger LFV Arlanda på måndag utan att ha vettiga anledningar så ska jag fan bli politiker och stänga ner hela LFV och outsource'a ALLA deras jobb till Indien.
#774 2010-04-22, 13:58
robinhosa
Ursprungligen postat av Kitzbühel
Det står "Ash concentration unknown"

hur kan den vara unknow?? Man kan ju fråga sig hur i HELVETE de inte kan skicka upp en väderballong och mäta av halterna?? Det kanske just nu är så lite aska att det kanppt är mätbart, men vårt kära transportstyrelsen har fortfarande hybris och stänger av så fort dessa kartor indikerar så.


Helt jävla sjukt att de fortfarande inte ordnat så de vet EXAKT hur mycket aska som den där vulkanen pumpar ut!
#775 2010-04-22, 14:05
narrowduke
Nu har jag inte hängt med på senaste och skulle kunna bilda mig en egen upfattning, men jag har fullt upp för tillfället.
Så om någon följt med i rapporterna och prognoserna och kan säga om det verkar som om jag kommer kunna flyga 10.00 från Arlanda till Moskva på lördag skulle det uppskattas.

Jag förstår självklart att det är omöjligt att säga hur det kommer bli, men hur det verkar går ju.
#776 2010-04-22, 14:11
Kitzbühel
Ursprungligen postat av narrowduke
Nu har jag inte hängt med på senaste och skulle kunna bilda mig en egen upfattning, men jag har fullt upp för tillfället.
Så om någon följt med i rapporterna och prognoserna och kan säga om det verkar som om jag kommer kunna flyga 10.00 från Arlanda till Moskva på lördag skulle det uppskattas.

Jag förstår självklart att det är omöjligt att säga hur det kommer bli, men hur det verkar går ju.


På denna länken kommer kartorna som transportstyrelsen följer slavsikt. Imorgon kl 0730 ca bör de ha släppt lottdragningen för just lördag morgon som avgör om du kan ut o flyga eller inte;

http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/vaacuk_vag.html
#777 2010-04-22, 14:36
narrowduke
Fan, det ser ju inte alls bra ut med andra ord! För jag antar att vi med våran hållahanden-myndigheter inte kommer att Hålla öppet/Låta vuxna männiksor göra egna bedömmningar, om det röda området drar in över Arlanda
#778 2010-04-22, 14:39
ICanHas
Ursprungligen postat av narrowduke
Fan, det ser ju inte alls bra ut med andra ord! För jag antar att vi med våran hållahanden-myndigheter inte kommer att Hålla öppet/Låta vuxna männiksor göra egna bedömmningar, om det röda området drar in över Arlanda

Nej, det kan du fetglömma.
Är det någon form av askvarning över ARN så stänger de direkt.
Jag trodde den här zonindelningen skulle underlätta för flyget, men det verkar den fan inte göra...
#779 2010-04-22, 14:47
Kitzbühel
Ursprungligen postat av ICanHas
Nej, det kan du fetglömma.
Är det någon form av askvarning över ARN så stänger de direkt.
Jag trodde den här zonindelningen skulle underlätta för flyget, men det verkar den fan inte göra...


Nja, visst hopp att även SWE ska ta efter det som ALLA andra EU länder redan infört finns det nu;

Från DN.se

Tredelningen innebär en zon med tät aska där flygning är förbjuden, en där det är askfritt och en mellanzon med mycket små koncentrationer aska, där viss flygning tillåts under restriktioner.

I Sverige är det Transportstyrelsen som ska fatta beslut om en indelning i tre zoner. Myndigheten håller på och hämtar in och analyserar underlag från den europeiska flygsäkerhetsbyrån EASA och andra nationella luftfartsmyndigheter.

– Så fort vi har tillräckligt med underlag kan vi göra en bedömning av om det går att genomföra zon 2, säger Eva-Mari Löfqvist på Transportstyrelsen.

– Läget ändras hela tiden, men jag törs inte säga om det kommer besked i dag (torsdag).


Hela artikeln på; http://www.dn.se/nyheter/varlden/sas-kritisk-till-svensk-helsaker-flygzo...
#780 2010-04-22, 15:17
ICanHas
Ursprungligen postat av Kitzbühel
Nja, visst hopp att även SWE ska ta efter det som ALLA andra EU länder redan infört finns det nu;

Från DN.se

Tredelningen innebär en zon med tät aska där flygning är förbjuden, en där det är askfritt och en mellanzon med mycket små koncentrationer aska, där viss flygning tillåts under restriktioner.

I Sverige är det Transportstyrelsen som ska fatta beslut om en indelning i tre zoner. Myndigheten håller på och hämtar in och analyserar underlag från den europeiska flygsäkerhetsbyrån EASA och andra nationella luftfartsmyndigheter.

– Så fort vi har tillräckligt med underlag kan vi göra en bedömning av om det går att genomföra zon 2, säger Eva-Mari Löfqvist på Transportstyrelsen.

– Läget ändras hela tiden, men jag törs inte säga om det kommer besked i dag (torsdag).


Hela artikeln på; http://www.dn.se/nyheter/varlden/sas-kritisk-till-svensk-helsaker-flygzo...

Det låter ju dock bra, tack för artikeln!
Skönt att höra att det verkar finnas något vett i Sverige iaf.