Ursprungligen postat av Kitzbühel
Frågan kanske redan har besvarats tidigare, men hur påverkas propellerdrivna passagerarplan av ask-molnen? Eftersom deras motorer inte blir på när så varma som en jet-motor och de inte kommer upp i samma hastighet som en jet-driven enhet.
Hur kommer det sig förresten att även helikopters från ambulansenheten har flygförbud? Är de försedda med någon form av jet-drivning? Kan vanliga helikopters framföras utan komplikationer?
Propellerförsedda passagerarflygplan drivs också av en intern jetmotor. Skillnaden är att jetmotorn driver en drivaxel som i sig driver propellern. Typen kallas turboprop som kanske klingar bekant i vissas öron. Det är alltså ingen större skillnad när vi pratar temperaturer som bildas och de problem som askan medför på dessa motorer - till min vetskap. Detsamma gäller i stort sett alla helikoptrar, och samtliga av Sveriges (och antagligen världens) ambulans och räddningshelikoptar drivs av interna jetmotorer (så kallad turboshaft).
Naturligtvis finns det andra aspekter som skiljer en turboshaft och en turboprop från en vanlig jetmotor. Det lilla jag vet om aska är att problemen oftast direkt hänger ihop med arbetstemperaturen på kärran. Det är nog därför dessa farkoster också har flygförbud just nu.