Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#649 2010-04-20, 15:26
Scarce
Ursprungligen postat av fernebo
Det lär ställas in massor av flyg på torsdag, det är bara det att bolagen väntar in i det sista med att ge info. Det vore bättre om de var ärliga så att folk vet några dagar i förväg. Även om trafiken släpps på nu så lär det ta ett tag att få igång trafiken och jag har väldigt svårt att tro att man kan garantera några flygningar på torsdag.

Som det ser ut nu så stänger Arlanda redan ikväll och förblir förmodligen stängd under morgondagen också. Mer aska är ju på ingång:



http://www.dn.se/nyheter/varlden/askmolnet-och-flygtrafiken-dag-6-dnse-f...


Om nu det står att min flight är inställd, finns det ingen chans att den kommer flyga iaf om nu läget förbättras tror du?
#650 2010-04-20, 15:42
fernebo
Ursprungligen postat av Scarce
Om nu det står att min flight är inställd, finns det ingen chans att den kommer flyga iaf om nu läget förbättras tror du?


Nej jag tror inte det. Är den inställd så beror det nog på att man inte kan få dit nåt plan i tid även om trafiken skulle gå på torsdag. Ring och fråga bolaget.
#651 2010-04-20, 15:51
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Kitzbühel

Frågan kanske redan har besvarats tidigare, men hur påverkas propellerdrivna passagerarplan av ask-molnen? Eftersom deras motorer inte blir på när så varma som en jet-motor och de inte kommer upp i samma hastighet som en jet-driven enhet.

Hur kommer det sig förresten att även helikopters från ambulansenheten har flygförbud? Är de försedda med någon form av jet-drivning? Kan vanliga helikopters framföras utan komplikationer?


Propellerförsedda passagerarflygplan drivs också av en intern jetmotor. Skillnaden är att jetmotorn driver en drivaxel som i sig driver propellern. Typen kallas turboprop som kanske klingar bekant i vissas öron. Det är alltså ingen större skillnad när vi pratar temperaturer som bildas och de problem som askan medför på dessa motorer - till min vetskap. Detsamma gäller i stort sett alla helikoptrar, och samtliga av Sveriges (och antagligen världens) ambulans och räddningshelikoptar drivs av interna jetmotorer (så kallad turboshaft).

Naturligtvis finns det andra aspekter som skiljer en turboshaft och en turboprop från en vanlig jetmotor. Det lilla jag vet om aska är att problemen oftast direkt hänger ihop med arbetstemperaturen på kärran. Det är nog därför dessa farkoster också har flygförbud just nu.
#652 2010-04-20, 15:58
Kitzbühel
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Propellerförsedda passagerarflygplan drivs också av en intern jetmotor. Skillnaden är att jetmotorn driver en drivaxel som i sig driver propellern. Typen kallas turboprop som kanske klingar bekant i vissas öron. Det är alltså ingen större skillnad när vi pratar temperaturer som bildas och de problem som askan medför på dessa motorer - till min vetskap. Detsamma gäller i stort sett alla helikoptrar, och samtliga av Sveriges (och antagligen världens) ambulans och räddningshelikoptar drivs av interna jetmotorer (så kallad turboshaft).

Naturligtvis finns det andra aspekter som skiljer en turboshaft och en turboprop från en vanlig jetmotor. Det lilla jag vet om aska är att problemen oftast direkt hänger ihop med arbetstemperaturen på kärran. Det är nog därför dessa farkoster också har flygförbud just nu.


Toppensvar!! Tack för saklig info!!
#653 2010-04-20, 16:15
fernebo
Nyss stängde Bromma lite tidigare än väntat, men Arlanda har förmodligen öppet till 20:00.

Det här kan väl också vara av intresse. Sverige kommer alltså till skillnad mot vissa europeiska länder inte tillåta bolagen att fatta egna beslut om att flyga i zoner där det finns aska:

16.01: Det svenska luftrummet ska inte delas upp i tre zoner. Det innebär att det fortfarande inte är tillåtet att flyga i zon två som har högre koncentration av aska. Det beslutade den svenska luftfartsmyndigheten Transportstyrelsen efter att på tisdagseftermiddagen haft ett telefonmöte med svenska flygbolag. Det betyder att det svenska luftrummet även i fortsättningen är indelat i en zon där ingen flygning medges och en zon där luftrummet är helt öppet.

På tisdagens möte var det inget flygbolag som krävde att själv få avgöra om det är säkert att flyga i zon två, något som under tisdagen infördes i flera andra europeiska länder.



http://www.dn.se/nyheter/varlden/askmolnet-och-flygtrafiken-dag-6-dnse-f...
#654 2010-04-20, 16:45
Andr345
Vet någon vilket datum flygtrafiken USA - Sverige ströps?

Tack för snabbt svar!!
#655 2010-04-20, 16:49
fernebo
Nu är det officiellt:

16.39: Arlanda stängs för flygtrafik klockan 20 i kväll och förblir stängt minst till onsdagsmorgonen, uppger Swedavia för TT.
#656 2010-04-20, 16:56
Mula
Lite halvt offtopic, men SK984 från Tokyo (omdirigerad från CPH) hinner landa innan Arlanda stängs ikväll. Det är en A340-313X och det var några år sedan vi hade en SK Airbus 340 på Arlanda sist, så det blir ut och flightspotta lite nu!
#657 2010-04-20, 16:56
jumpcut
Ursprungligen postat av Andr345
Vet någon vilket datum flygtrafiken USA - Sverige ströps?

Tack för snabbt svar!!

I torsdags, så den 15 april.
#658 2010-04-20, 17:21
trsdctvsb
För er som undrar när och hur vi får veta. Mycket av den informationen som flygmyndigheterna baserar sina beslut på publiceras av Met Office. Länk finns här:

http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/vaacuk_vag.html

Det kommer upp en ny rapport var sjätte timme. De fasta tiderna svensk tid är 14:00, 20:00, 02:00 och 08:00. Det kan vara en idé att hålla koll på denna karta då den är tämligen officiell och informativ. Det är också den som piloter och flygbolag tittar på i sina beslut.
#659 2010-04-20, 17:31
Sammanlagt 95 tusen flygningar som ställts in hittills.
#660 2010-04-20, 18:52
Liten_smurf
Inte för nån här vet, men när skulle ni tippa det är lugnt? Är det lönt att boka en resa i början av juni?
Kunde ju hålla på i månader det här ju =(