Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#85 2010-04-16, 18:54
jippoblade
Ursprungligen postat av FlightNAE
Jag vet tyvärr inte från vart det starta, men det landar i alla fall i Sundsvall nu. Enda jag kan svara på är att det kom norr ifrån!
PS, står inte med på ankomsterna då det är en tomflygning! DS


Som jag trodde, omdirigerade till Sundsvall. Där är ju luftrummet iaf öppet igen.
#86 2010-04-16, 18:56
_peace_man_
Ursprungligen postat av ICanHas
Ett tips där kan vara att ringa runt till alla bensinmackar i närområdet, de stora bilfirmorna tror jag att det blir svårt att hitta en bil hos...
Se till att betala för fria mil bara.


Ja tyvärr blir det både dyrt och svårt tidsmässigt då jag måste vara tillbaka i sthlm på söndag kväll, värnplikten är inte alltid så skoj... Men någon här som har koll på hur det funkar med VFR trafik? Får jag flyga vfr som det är nu? Har ett CPL så man kanske skulle leta upp någon betalande i nöd och få många gratis flygtimmar?
#87 2010-04-16, 18:56
qzr1
Ursprungligen postat av ICanHas
Lade du det på lådan den 14e?
Då bör det kommit iväg, ja, men det är min kvalificerade gissning.
Ring posten och hör med de, det beror ju självklart på vart du bor osv.

Mm jag lade det i lådan den 14:e, inte säker på vilken tid men innan kl 16.00 var det nog allt i alla fall. Jag bor i Göteborg.

Ursprungligen postat av jippoblade
Den hann troligtvis iväg, då posten brukar vara rätt snabba på att bli av med posten. Leverera ut däremot tar massa tid...
Så jag kan räkna med att brevet kom med på ett plan över Atlanten redan den 14:e? Eller kanske tidigt på morgonen den 15:e innan flygförbudet inträdde? Jag vet inte alls hur ofta dom skickar iväg postflygplan nämligen.

Tack för svar
#88 2010-04-16, 18:56
HonheterNelly
Jag förstår mig inte på er som pratar om "månader"... såvitt jag förstår handlar det ju bara om en dag eller två till...
#89 2010-04-16, 19:00
fritte_n
Ursprungligen postat av HonheterNelly
Jag förstår mig inte på er som pratar om "månader"... såvitt jag förstår handlar det ju bara om en dag eller två till...


Ingen vet när vulkanen kommer gå ner i aktivitet och vindar som styrs av golfströmmen är det svårt att ändra på.
#90 2010-04-16, 19:03
jippoblade
Ursprungligen postat av qzr1
Mm jag lade det i lådan den 14:e, inte säker på vilken tid men innan kl 16.00 var det nog allt i alla fall. Jag bor i Göteborg.

Så jag kan räkna med att brevet kom med på ett plan över Atlanten redan den 14:e? Eller kanske tidigt på morgonen den 15:e innan flygförbudet inträdde? Jag vet inte alls hur ofta dom skickar iväg postflygplan nämligen.

Tack för svar


Det skall ha kommit iväg natten 14-15 april...

Ursprungligen postat av HonheterNelly
Jag förstår mig inte på er som pratar om "månader"... såvitt jag förstår handlar det ju bara om en dag eller två till...


Har du inte märkt hur dom skjuter upp öppningstiden hela tiden? Det är för att förhindra kaos.
Jag är tillsvidare groundad till måndag, igår sa dem tills imorgon så....

Ursprungligen postat av _peace_man_
Ja tyvärr blir det både dyrt och svårt tidsmässigt då jag måste vara tillbaka i sthlm på söndag kväll, värnplikten är inte alltid så skoj... Men någon här som har koll på hur det funkar med VFR trafik? Får jag flyga vfr som det är nu? Har ett CPL så man kanske skulle leta upp någon betalande i nöd och få många gratis flygtimmar?


VFR får du flyga, ta en hederlig flygkarta och flyg ner och hämta din flickvän? Billigare än att hyra bil osv...
Går väl på ca 6 h ToR från Uppsala, så det blir inte mer än 7000 kr om du flyger i någon klubb...

Funderar på att hyra ut själv, har ju en Cessna jag inte flugit på år och dar, och mitt CPL är förstås aktivt.
Se bara till att du inte flyger med turbin
#91 2010-04-16, 19:05
superpandan
Ursprungligen postat av HonheterNelly
Jag förstår mig inte på er som pratar om "månader"... såvitt jag förstår handlar det ju bara om en dag eller två till...


Senaste utbrottet varade mellan 1821 och 1823
#92 2010-04-16, 19:07
_peace_man_
Ursprungligen postat av jippoblade

VFR får du flyga, ta en hederlig flygkarta och flyg ner och hämta din flickvän? Billigare än att hyra bil osv...
Går väl på ca 6 h ToR från Uppsala, så det blir inte mer än 7000 kr om du flyger i någon klubb...

Funderar på att hyra ut själv, har ju en Cessna jag inte flugit på år och dar, och mitt CPL är förstås aktivt.
Se bara till att du inte flyger med turbin


Ursäkta min okunighet men ligger inne i lumpen så har totalt missat all medial uppståndelse med info kring det hela men, hur funkar det med askan? Det påverkar inte kolvmotorflyget något? Vilka höjder ligger det på? Hade det bara funnits någon mer som sitter fast i Paris så man inte flög 2 st i kärran skulle det ju inte bli så farligt dyrt! OM någon vet om att nån behöver skjuts på vägen, säg till! Men inte hinner jag väl ner till Paris på 3h i en Cherokee? Kan iof hyra en Mooney, den går ju lite snabbare.
#93 2010-04-16, 19:11
qzr1
Okej jag vänder mig främst till jippoblade för svar nu...

Kan man inte bara flyga på lägre höjd, under all aska? Antar att det kommer dra mer bränsle osv då? Men det kanske det är värt istället för att inte flyga alls

Det är väl i och för sig ganska uppenbart att det av någon anledning inte går, för annars så hade man väl gjort det. Men du/ni kanske kan förklara varför detta inte går, om det nu inte går dvs?

Dumförklara mig helst inte nu

Mvh
#94 2010-04-16, 19:18
Inhyrd
Ursprungligen postat av qzr1
Okej jag vänder mig främst till jippoblade för svar nu...

Kan man inte bara flyga på lägre höjd, under all aska? Antar att det kommer dra mer bränsle osv då? Men det kanske det är värt istället för att inte flyga alls

Det är väl i och för sig ganska uppenbart att det av någon anledning inte går, för annars så hade man väl gjort det. Men du/ni kanske kan förklara varför detta inte går, om det nu inte går dvs?

Dumförklara mig helst inte nu

Mvh


Nu är jag inte jippoblade men jag tar mig friheten att försöka mig på ett svar ändå!

Jag hörde en radiointervju igår med en man från LFV som i sin tur pratat med andra sakkunniga (meterologer och vulkankunniga) och de sa att askstoftet finns (om än i olika mängder) från marknivå och uppåt, vilket gör det hela komplicerat.

Vinden för ju fram aska på olika nivåer och jag tror inte att man under pågående utbrott är beredd på att chansa.
#95 2010-04-16, 19:37
Playcontrol
jippoblade du säger att du är "groundad" till måndag. Är detta definitivt vare sig det blir bättre eller inte under helgen?

Sitter du på information angående andra piloter också eller kan du bara tala för dig själv?
#96 2010-04-16, 20:01
Kitzbühel
Till Jippoblade:

Tänkte där med att vissa flygplatser är öppna osv. Om ett flyg från USA ska flyga till låt oss säga Moskva och i normala fall flyger över Sverige där askan just nu är, måste det i så fall helt undvika svenskt luftrum eller kan det passera på hög höjd? Hur högt upp när ask-molnet? Är det just vid start/landning samt vägen upp till marschhöjd som är den kritiska fasen eller går askan från typ 0 till 20.000 meter?