Ursprungligen postat av superpandan
Senaste utbrottet varade mellan 1821 och 1823
Stämmer mycket fint!
Ursprungligen postat av Deco89
Vad kostar ett cessna plan?
fan jag vill åka ett
När jag flyger privat kostar det ca 1095 kr/h för bensin, och med reparationer i längden inräknade.š
Ursprungligen postat av _peace_man_
Ursäkta min okunighet men ligger inne i lumpen så har totalt missat all medial uppståndelse med info kring det hela men, hur funkar det med askan? Det påverkar inte kolvmotorflyget något? Vilka höjder ligger det på? Hade det bara funnits någon mer som sitter fast i Paris så man inte flög 2 st i kärran skulle det ju inte bli så farligt dyrt! OM någon vet om att nån behöver skjuts på vägen, säg till! Men inte hinner jag väl ner till Paris på 3h i en Cherokee? Kan iof hyra en Mooney, den går ju lite snabbare.
Det påverkar inte kolvmotorflyg då det är en helt annan motorkonstruktion, och inte samma extrema ihållande värme.
Askmolnet ligger just nu på 0-10 km höjd. Därför är det omöjligt att ens kunna starta, om det hade legat högre så hade man kunnat starta på låg höjd och ta sig förbi på så sätt.
Exakt, Paris går på 3 h med en vanlig Cessna 172P så med en Cherokee går det snabbare
Ännu snabbare med en Mooney!
Ursprungligen postat av qzr1
Okej jag vänder mig främst till
jippoblade för svar nu...
Kan man inte bara flyga på lägre höjd, under all aska? Antar att det kommer dra mer bränsle osv då? Men det kanske det är värt istället för att inte flyga alls
Det är väl i och för sig ganska uppenbart att det av någon anledning inte går, för annars så hade man väl gjort det. Men du/ni kanske kan förklara varför detta inte går, om det nu inte går dvs?
Dumförklara mig helst inte nu
Mvh
Läs ovanstående svar ang. flyghöjd.
I tidigare situationer har det varit möjligt att flyga under askmolnet, men nu ligger det på ingen höjd alls, vilket gör att man inte ens kan starta utan risk för motorhaveri.
Ursprungligen postat av Playcontrol
jippoblade du säger att du är "groundad" till måndag. Är detta definitivt vare sig det blir bättre eller inte under helgen?
Sitter du på information angående andra piloter också eller kan du bara tala för dig själv?
För mig är detta definitivt, flygbolaget försöker att ordna så att tidtabellerna ska kunna komma igång som vanligt direkt. Detta kan ju komma att skjutas upp, beroende på hur det ser ut på måndag.
Detta gäller både för mig och vissa av mina kollegor, medans andra kommer upp så snabbt det bara går.
Ursprungligen postat av Kitzbühel
Till Jippoblade:
Tänkte där med att vissa flygplatser är öppna osv. Om ett flyg från USA ska flyga till låt oss säga Moskva och i normala fall flyger över Sverige där askan just nu är, måste det i så fall helt undvika svenskt luftrum eller kan det passera på hög höjd? Hur högt upp när ask-molnet? Är det just vid start/landning samt vägen upp till marschhöjd som är den kritiska fasen eller går askan från typ 0 till 20.000 meter?
Just nu ligger ju askmolnet på 0-30.000 meter, vilket gör det svårt att flyga över. Dock kan man ju flyga andra hållet, eller bara skippa norra Europa, om du förstår
Ursprungligen postat av Conatus
Omkom alla? Och vad är chansen att överleva om alla motorer pajar?
Ja, alla omkom, tyvärr.
Jadu, tänk dig, om du har ett pulver som blir till smet i motorerna, som gör att dem stänger av sig själva då luften inte kan gå igenom motorn, då går det rätt snabbt för alla motorerna att dö då molnet är bredare än planet
Chansen är faktiskt rätt stort, alla flygplan har en viss glidratio, så är man på en viss höjd kan man ju alltid ta sig x km framåt. Och är det en skicklig pilot som kan vingglida och som känner sitt plan, kan han landa säkert på både land och vatten. Iaf så säkert att man överlever.
Fråga fler frågor om ni vill! Jag svarar i den hastighet jag hinner!
INFO: Som det ser ut just nu kommer det Svenska luftrummet, iallafall Sthlm Control, vara stängt tills tidigast måndag morgon.
Igår landade endast en tredjedel av alla plan som kom från USA på rätt flygplats...