Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#97 2010-04-16, 20:23
ZenCurl
Jobbar på gardermoen och samtliga plan är inställda även hela dagen imorgon (sist jag hörde).
Många som får gå hemma med betalning och andra som blir tvångs lediga så det känns inte som att det kommer igång än på ett tag.
#98 2010-04-16, 20:25
SilentVictory
Ursprungligen postat av Kitzbühel
Till Jippoblade:

Tänkte där med att vissa flygplatser är öppna osv. Om ett flyg från USA ska flyga till låt oss säga Moskva och i normala fall flyger över Sverige där askan just nu är, måste det i så fall helt undvika svenskt luftrum eller kan det passera på hög höjd? Hur högt upp när ask-molnet? Är det just vid start/landning samt vägen upp till marschhöjd som är den kritiska fasen eller går askan från typ 0 till 20.000 meter?

Är luftrummet stängt så är det stängt.
Då får man alltså inte lov att befinna sig inom det angivna luftrummet.
#99 2010-04-16, 20:27
Inhyrd
Ursprungligen postat av Kitzbühel
Till Jippoblade:

Tänkte där med att vissa flygplatser är öppna osv. Om ett flyg från USA ska flyga till låt oss säga Moskva och i normala fall flyger över Sverige där askan just nu är, måste det i så fall helt undvika svenskt luftrum eller kan det passera på hög höjd? Hur högt upp när ask-molnet? Är det just vid start/landning samt vägen upp till marschhöjd som är den kritiska fasen eller går askan från typ 0 till 20.000 meter?


En repost med lite tillägg
Nu är jag inte jippoblade men jag tar mig friheten att försöka mig på ett svar ändå!

Jag hörde en radiointervju igår med en man från LFV som i sin tur pratat med andra sakkunniga (meterologer och vulkankunniga) och de sa att askstoftet finns (om än i olika mängder) från marknivå och uppåt (nu när du skrev 20.000 meter så är det den höjden de nämnde i radio), vilket gör det hela komplicerat.

Vinden för ju fram aska på olika nivåer och jag tror inte att man under pågående utbrott är beredd på att chansa.

Så de måste vad jag vet och förstår undvika de det stängda luftrummet, kollar man t.ex på flightradar24 så ser man ju också att det är fullständigt tomt på flygplan i de stängda områderna.
#100 2010-04-16, 20:47
jippoblade
Ursprungligen postat av superpandan
Senaste utbrottet varade mellan 1821 och 1823


Stämmer mycket fint!

Ursprungligen postat av Deco89
Vad kostar ett cessna plan? fan jag vill åka ett


När jag flyger privat kostar det ca 1095 kr/h för bensin, och med reparationer i längden inräknade.š

Ursprungligen postat av _peace_man_
Ursäkta min okunighet men ligger inne i lumpen så har totalt missat all medial uppståndelse med info kring det hela men, hur funkar det med askan? Det påverkar inte kolvmotorflyget något? Vilka höjder ligger det på? Hade det bara funnits någon mer som sitter fast i Paris så man inte flög 2 st i kärran skulle det ju inte bli så farligt dyrt! OM någon vet om att nån behöver skjuts på vägen, säg till! Men inte hinner jag väl ner till Paris på 3h i en Cherokee? Kan iof hyra en Mooney, den går ju lite snabbare.


Det påverkar inte kolvmotorflyg då det är en helt annan motorkonstruktion, och inte samma extrema ihållande värme.
Askmolnet ligger just nu på 0-10 km höjd. Därför är det omöjligt att ens kunna starta, om det hade legat högre så hade man kunnat starta på låg höjd och ta sig förbi på så sätt.

Exakt, Paris går på 3 h med en vanlig Cessna 172P så med en Cherokee går det snabbare Ännu snabbare med en Mooney!

Ursprungligen postat av qzr1
Okej jag vänder mig främst till jippoblade för svar nu...

Kan man inte bara flyga på lägre höjd, under all aska? Antar att det kommer dra mer bränsle osv då? Men det kanske det är värt istället för att inte flyga alls

Det är väl i och för sig ganska uppenbart att det av någon anledning inte går, för annars så hade man väl gjort det. Men du/ni kanske kan förklara varför detta inte går, om det nu inte går dvs?

Dumförklara mig helst inte nu

Mvh


Läs ovanstående svar ang. flyghöjd.
I tidigare situationer har det varit möjligt att flyga under askmolnet, men nu ligger det på ingen höjd alls, vilket gör att man inte ens kan starta utan risk för motorhaveri.

Ursprungligen postat av Playcontrol
jippoblade du säger att du är "groundad" till måndag. Är detta definitivt vare sig det blir bättre eller inte under helgen?

Sitter du på information angående andra piloter också eller kan du bara tala för dig själv?


För mig är detta definitivt, flygbolaget försöker att ordna så att tidtabellerna ska kunna komma igång som vanligt direkt. Detta kan ju komma att skjutas upp, beroende på hur det ser ut på måndag.

Detta gäller både för mig och vissa av mina kollegor, medans andra kommer upp så snabbt det bara går.

Ursprungligen postat av Kitzbühel
Till Jippoblade:

Tänkte där med att vissa flygplatser är öppna osv. Om ett flyg från USA ska flyga till låt oss säga Moskva och i normala fall flyger över Sverige där askan just nu är, måste det i så fall helt undvika svenskt luftrum eller kan det passera på hög höjd? Hur högt upp när ask-molnet? Är det just vid start/landning samt vägen upp till marschhöjd som är den kritiska fasen eller går askan från typ 0 till 20.000 meter?


Just nu ligger ju askmolnet på 0-30.000 meter, vilket gör det svårt att flyga över. Dock kan man ju flyga andra hållet, eller bara skippa norra Europa, om du förstår

Ursprungligen postat av Conatus
Omkom alla? Och vad är chansen att överleva om alla motorer pajar?


Ja, alla omkom, tyvärr.
Jadu, tänk dig, om du har ett pulver som blir till smet i motorerna, som gör att dem stänger av sig själva då luften inte kan gå igenom motorn, då går det rätt snabbt för alla motorerna att dö då molnet är bredare än planet

Chansen är faktiskt rätt stort, alla flygplan har en viss glidratio, så är man på en viss höjd kan man ju alltid ta sig x km framåt. Och är det en skicklig pilot som kan vingglida och som känner sitt plan, kan han landa säkert på både land och vatten. Iaf så säkert att man överlever.



Fråga fler frågor om ni vill! Jag svarar i den hastighet jag hinner!

INFO: Som det ser ut just nu kommer det Svenska luftrummet, iallafall Sthlm Control, vara stängt tills tidigast måndag morgon.
Igår landade endast en tredjedel av alla plan som kom från USA på rätt flygplats...
#101 2010-04-16, 21:02
_peace_man_
Ursprungligen postat av jippoblade
Stämmer mycket fint!



När jag flyger privat kostar det ca 1095 kr/h för bensin, och med reparationer i längden inräknade.š



Det påverkar inte kolvmotorflyg då det är en helt annan motorkonstruktion, och inte samma extrema ihållande värme.
Askmolnet ligger just nu på 0-10 km höjd. Därför är det omöjligt att ens kunna starta, om det hade legat högre så hade man kunnat starta på låg höjd och ta sig förbi på så sätt.

Exakt, Paris går på 3 h med en vanlig Cessna 172P så med en Cherokee går det snabbare Ännu snabbare med en Mooney!



Tackar för infon! Dock skulle det ta ca 6h med en IAS 110kt från lkpg till norra Frankrike enligt en flight plan calcularor jag hittade. lite väl dyrt, hade det slutat på 6-7k hade man faktiskt kunnat övervägt det
#102 2010-04-16, 21:13
jippoblade
Ursprungligen postat av _peace_man_
Tackar för infon! Dock skulle det ta ca 6h med en IAS 110kt från lkpg till norra Frankrike enligt en flight plan calcularor jag hittade. lite väl dyrt, hade det slutat på 6-7k hade man faktiskt kunnat övervägt det


Är det räknat raka vägen då? VFR rules = raka vägen istället för massa etapper...

EDIT: Kom på att om du ska landa på någon större flygplats t.ex. CDG så kommer det ju att kosta x antal tusen kr i flygplatsavgift...
Om du ska genomföra det så se till att hitta något litet flygfält i närheten av Paris istället som din flickvän kan ta buss/taxi till. Sedan blir det ju så att om hon hittar 1 till som kan åka med (om dom inte har för mycket bagage) så blir det ju priset/2.
#103 2010-04-16, 21:39
lantis60
Om problem med aska och flyg visar sig bli långvarigt, vad tror ni, kommer man då att "rucka" på gränsvärdena för hur mycket aska det får finnas i luften?
#104 2010-04-16, 21:49
HonheterNelly
Okej... helt ärligt killar och tjejer... behöver hjälp.

Jag har en vän som precis dagen innan utbrottet åkt iväg och ska komma hem nästa torsdag. Alltså om ca en vecka. Tror ni det kommer bli några problem?

När tipsar ni att flygtrafiken kommer igång igen?
#105 2010-04-16, 21:49
suqa
Ursprungligen postat av lantis60
Om problem med aska och flyg visar sig bli långvarigt, vad tror ni, kommer man då att "rucka" på gränsvärdena för hur mycket aska det får finnas i luften?

Och riskera detta?
http://www.youtube.com/watch?v=QxhiJnhI-p4&feature=related

Njaae?
#106 2010-04-16, 21:50
YusufAmir
Ursprungligen postat av HonheterNelly
Okej... helt ärligt killar och tjejer... behöver hjälp.

Jag har en vän som precis dagen innan utbrottet åkt iväg och ska komma hem nästa torsdag. Alltså om ca en vecka. Tror ni det kommer bli några problem?

När tipsar ni att flygtrafiken kommer igång igen?



Men detta är naturen vi är emot, kan ta månader, kan ta år. Ingen vet, så ingen kan tipsa.
#107 2010-04-16, 21:53
Dragon90
Asså, jag förstår inte alla som säger att detta kan ta år. Menar ni att flygtrafiken kommer stå still i flera år? Det har jag rätt svårt att tro på faktiskt. I USA har jag hört att det finns instrument som man kan påverka vädret, alltså att man "blåser iväg" moln etc, kan man inte göra det i detta fall också om problemet blir för långvarigt? Snällt om någon sakkunnig kunde svara.
#108 2010-04-16, 21:56
YusufAmir
Ursprungligen postat av Dragon90
Asså, jag förstår inte alla som säger att detta kan ta år. Menar ni att flygtrafiken kommer stå still i flera år? Det har jag rätt svårt att tro på faktiskt. I USA har jag hört att det finns instrument som man kan påverka vädret, alltså att man "blåser iväg" moln etc, kan man inte göra det i detta fall också om problemet blir för långvarigt? Snällt om någon sakkunnig kunde svara.



Så du menar att nu är det total flygförbud, efter några månader blir dom less på det och flyger ändå fast vulkanen pyr ut aska?