Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#205 2010-04-17, 17:24
Inhyrd
Ungefär vid Frankfurt Am Main nu

Flight Number : BER667P
Company : Air Berlin
ICAO Hex Code : 3C720A
Reg Code : D-ALPJ
Model : Airbus - A332
Departure : AUH - Abu Dhabi, Nadia International - United Arab Emirates
Arrival : DUS - Duesseldorf - Germany
Last Message : 15:20:15 UTC
Latitude : 49.98337
Longitude : 9.31655
Altitude : 3505 m - 11499 ft
Ground Speed : 557 km/h - 346 mph - 301 knots
Squawk : 7457
Heading : 310º

viss trafik över Tyskland. Ett Air Berlin kring Hamburg också
#206 2010-04-17, 17:26
adnanisH
Jag har bokat flyg 2 juli till Sarajevo (Bosnien) och undrar om jag behöver vara orolig? Om det fortfarande kommer att vara flygstopp så att säga. Hade tänkt innan att åka med buss dit ändå. (Ska flyga med norwegian, eller så var det tänkt iaf?).
#207 2010-04-17, 17:32
jumpcut
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Jag tror det är så, som många av er nämnt, att det är relativt få och tidsintensiva varor som fraktas via flyg. Alltså har vi inget problem att fortsatt få hit råvaror av det större och vanligare slaget. Lastbilar, båtar och tåg kommer ju fortsätta gå. Men problemet är när de tidsintensiva varorna, som tidigare fraktats på flyg, ska övergå till t.ex tågfrakt. Jag såg någon nämna transsibiriska. En resa med den järnvägen tar en vecka och jag gissar att linjen redan är proppad med andra tåg. Det är inte "bara att" i den här situationen. Jag gissar att många experter kliar sina huvuden och försöker lösa detta just nu. Vi kommer alltså att se en abrupt ökning på andra transportsätt som antagligen kommer sakna motstycke i modern historia - återigen OM vulkanen inte lugnar ner sig.

Om jag ska omformulera min fråga: OM vulkanen inte lugnar sig på veckor (vi bara antar det), VILKA industrier kommer drabbas av flygstoppet? Alternativt så undrar jag vilka industrier som använder ämnen som fraktas via flyg och är absolut beroende av detta?

Sjukhusen kommer drabbas. De kanske inte anvander flyg sarskilt ofta, men nar de gor det sa ar det for att det helt enkelt ar det enda hallbara alternativet. Aven byggbranschen anvander pa sina platser helikoptertransport. Det kan aven tankas vara sa att budfirmorna forlorar stora summor pa att manniskor valjer att anvanda vanlig post i stallet for budfirmor om det anda kommer ta lika lang tid.
#208 2010-04-17, 17:34
Hammy
Ursprungligen postat av adnanisH
Jag har bokat flyg 2 juli till Sarajevo (Bosnien) och undrar om jag behöver vara orolig? Om det fortfarande kommer att vara flygstopp så att säga. Hade tänkt innan att åka med buss dit ändå. (Ska åka med norwegian, eller så var det tänkt iaf?).


men hur fan ska vi veta hur vinden kommer blåsa fram tills juli? på riktigt? och hur fan ska vi veta när vulkanen slutar att ha utbrott? ingen kan bara kliva in å fixa sånt här och inte heller flygplatserna kan göra någonting.. Vi får vänta å se.. tjänar ingenting till att hålla på å fråga om det kommer gå att flyga den dagen eller nån annan dag heller för den delen..
#209 2010-04-17, 17:37
davveboy
Hur är det med destinationer belägna i södra Europa? Kommer man kunna flyga neråt med tanke på att askmolnet för det mesta befinner sig över norra Europa? Har ett flyg i juni.
#210 2010-04-17, 17:39
Inhyrd
Ursprungligen postat av davveboy
Hur är det med destinationer belägna i södra Europa? Kommer man kunna flyga neråt med tanke på att askmolnet för det mesta befinner sig över norra Europa? Har ett flyg i juni.


För tillfället varken landar eller startar kommersiella passagerarplan i t.ex Sverige. Hur det ser ut i juni är omöjligt att svara på nu.
#211 2010-04-17, 17:41
Hammy
fan jag ska ju till mexico om 2 år tror ni planen lyfter från arlanda 5e mars 2012? har för mig att de e runt 05.00 på morgonen om det spelar någon roll..
#212 2010-04-17, 17:42
Hojte
bara jag som hoppas på att den andra vulkanen ska gå igång och hålla på och spy ut lava och aska i typ ett år så att hela norra europa inte kan flyga så kanske det händer nåt med tågspåren här i sverige >.>
#213 2010-04-17, 17:54
Ursprungligen postat av tfvbhy9,82
Är det bara jetplan som kan drabbas av problem om de flyger i molnet eller kan man inte köra med propellerplan heller?

Problemet är att dom flesta propellerplan är turbindrivna alltså drar in en massa luft precis som
jetmotorer, kolvmotorer är en annan sak. Dom är en minoritet idag och av äldre konstruktion.
#214 2010-04-17, 17:55
Ursprungligen postat av davveboy
Hur är det med destinationer belägna i södra Europa? Kommer man kunna flyga neråt med tanke på att askmolnet för det mesta befinner sig över norra Europa? Har ett flyg i juni.

Portugal och delar av Spanien är undantagna idag.
#215 2010-04-17, 17:58
gorbag
Ursprungligen postat av NOTAM

DUE VOLCANIC ERUPTION IN VOLCANO EYJAFJALL CONTAMINATED AREA
SWEDEN FIR. ACCORDING TO ICAO EUR DOC 019 (VOLCANIC ASH
CONTINGENCY PLAN EUR REGION) NO IFR CLEARANCE WILL BE ISSUED
PENETRATING THE CONTAMINATED AREA. OPERATORS ARE ADVISED TO
MONITOR THE RELEVANT SIGMETS AND NOTAMS WITH REFERENCE TO
VOLCANIC ASH AND CAN FIND FURTHER INFO ON LONDON VAAC ADVISORY
HOMEPAGE METOFFICE.GOV.UK/AVIATION/VAAC. SFC-UNL.
17APR10 1410 - 18APR10 0600EST (ES/1/A0180/10)


http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271508253.png

Ser ganska kört ut i europa imorgon också...
#216 2010-04-17, 17:59
osiriz88
Haha, det är ganska roligt att läsa om den här soppan när man själv inte är drabbad.

Det var någon tok som tog en taxi från Barcelona till Sverige för ca 40.000, för att han ville tillbaka till sitt jobb.

Bara jag som ser humor i det?