Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS - Föråldrad flotta?

#1 2010-09-26, 04:18
adddict
Googlade lite ang. SAS flotta och såg många artiklar om klagomål på just flottan som är väldigt föråldrad.

Flyger rätt mycket inrikes och får ofta åka en del av de slita gamla MD80 serien samt risiga men sminkade "vrak" till 737or. Jag tvivlar inte på säkerheten men förr eller senare måste väl ändå SAS byta ut dessa kärror.

Vad tror ni då är lämpliga modeller för inrikes? Även några nya större flygmaskiner för långdistans känns ju intressant. A330/340'n är ju helt okej men många flighter är ofta fullbokade månader i förväg, så man kanske borde satsat på nya Boeing 777 eller liknande.

Vad tycker ni?
#2 2010-09-26, 04:25
Uke...T-feldt
gillar de gamla planen...allt annat är nytt i samhället så det känns skönt när man får uppleva riktiga grejer.
#3 2010-09-26, 04:57
TheMouse
Dom byter ju ut MD80 löpande.
Deras äldsta 330 är från 2002. De har 5st 737 som är äldre än 2000, den äldsta från -98.
Är detta ovanligt gammalt?

Sen byta 330/340 mot t.ex 777 tror jag inte skulle funka. Finns inget underlag.
Har inte varit med om att dessa linjer varit bokade "månader i förväg" nån gång faktiskt.
Och hur skulle konfigurationen se ut av en 777? Som Uniteds domestic med mestadels economy?
Då har du 118 säten till att fylla.
#4 2010-09-27, 22:39
Mula
Jag tycker faktiskt att allt skitsnack om MD-80 kärrorna är ganska överdrivet. vad är det som är gammalt? Visst, flygplanen byggdes på 80-talet men det är nog få flygbolag som underhåller dem så bra som SAS. Inredningen tycker jag inte är särskilt sliten överlag. Dessutom är de otroligt sköna att flyga med, tysta om man sitter långt fram (men visst, det låter en del i bak). Det är dessutom rymligare konfiguration med 2-3 säten än 737:orna, som är trånga i jämförelse.
Jag skulle gärna se att SAS behöll MD-80 planen för mellandistansrutterna.

Vad gäller långdistansflottan har de ju redan för många plan, 2 av A340-kärrorna har ju stått i malpåse de senaste åren. Nu ska de ju dock tas i trafik igen till vintern. Dessutom börjar de äldsta A330:orna passera 10 år nu, så de börjar väl bli mogna för lite ny inredning.
Jag håller med om att det vore fint om de skaffade lite nya plan, den Interkontinentalflotta SAS kör nu är verkligen av minsta möjliga storlek. Men de har kämpat för att överleva de senaste åren. Det vore ju fint om de annonserade lite nya destinationer (tex SFO eller återinföra SEA) snart.
Ska de köpa nya plan så vore ju Airbus A350 en kandidat.
#5 2010-09-27, 22:50
adddict
Håller med om ang. sätena på MD80, att sitta 2 på en sida är sjukt behagligt, särskilt om man druckit mkt sprit på flighten då det kan behövas gå på toaletten rätt ofta..

A350 modellen såg riktigt mysig ut. Såg att Finnair hade beställt några, skönt att de är lite framåtriktade till skillnad från SAS.
#6 2010-09-28, 12:08
E175 vore intressant, MD-80 är efterföljare till DC-9:an som flög först tillfället under 1960-talet.
#7 2010-09-28, 13:18
MD-80 är sköna och pålitliga plan. Dock kommer de utfasas än mer snart då de är relativt törstiga. Jag skulle gärna se att SAS satsade på Bombardier CS100/300 som ersättare. De har redan CRJ900 i flottan så där bör finnas viss synergi att hämta. Kruxet är väl att dessa kommer i trafik tidigast 2013 och frågan är om SAS kan och har råd att vänta tills dess. Det troliga är nog att vi kommer få se en beställning på ytterligare B737-700/800 till kort/medeldistansflottan.
#8 2010-09-28, 15:19
20/20
Enligt Svd idag så är inte SAS flotta så gammal som Norwegian försöker få det till att låta. Även om medelåldern är högre så är andelen gamla plan inte så farlig.
#9 2010-09-29, 17:34
Ursprungligen postat av LP-skiva
MD-80 är sköna och pålitliga plan. Dock kommer de utfasas än mer snart då de är relativt törstiga. Jag skulle gärna se att SAS satsade på Bombardier CS100/300 som ersättare. De har redan CRJ900 i flottan så där bör finnas viss synergi att hämta. Kruxet är väl att dessa kommer i trafik tidigast 2013 och frågan är om SAS kan och har råd att vänta tills dess. Det troliga är nog att vi kommer få se en beställning på ytterligare B737-700/800 till kort/medeldistansflottan.

Inget bra val tycker jag, CRJ landningsställ vek sig häromveckan.
Embraer vore bättre.
#10 2010-09-29, 22:00
Ursprungligen postat av Alessandro
Inget bra val tycker jag, CRJ landningsställ vek sig häromveckan.
Embraer vore bättre.


Jaså? Har du mer info om den incidenten?

E-jet har jag aldrig haft nöjet att åka men CRJ är mycket komfortabel och därför är jag lite nyfiket optimistisk på C-serien.
#11 2010-09-29, 22:28
Dynami
Om SAS ska börja ersätta något i flottan så är det väl inte planen dom ska fokucera på utan kabinpersonalen. In med lite nytt blod, gärna unga, pigga glada tjejer, det gör resan bra mycket behagligare än en ny stol. Sedan propagerar jag för fri dricka
#12 2010-10-03, 21:12
Honco
Åldern på flottan har nog egentligen ingen större betydelse. Det som spelar roll är hur planen underhålls, och jag har ingen anledning att tro att SAS inte skulle sköta underhållet på ett minutiöst sätt.

En flotta som är tio år är inget konstigt i sig. KLM, Lufthansa, British Airways, Air France o.s.v. har ju t.ex. flera 737, 747, 777 som är 15 till mer än 20 år gamla. Concorde flög man med i över 25 år, och hade säkert kunnat göra i 25 år till, utan problem. Synd att Airbus förstörde detta.

Nyckeln är som sagt underhållet.