Jag tycker faktiskt att allt skitsnack om MD-80 kärrorna är ganska överdrivet. vad är det som är gammalt? Visst, flygplanen byggdes på 80-talet men det är nog få flygbolag som underhåller dem så bra som SAS. Inredningen tycker jag inte är särskilt sliten överlag. Dessutom är de otroligt sköna att flyga med, tysta om man sitter långt fram (men visst, det låter en del i bak). Det är dessutom rymligare konfiguration med 2-3 säten än 737:orna, som är trånga i jämförelse.
Jag skulle gärna se att SAS behöll MD-80 planen för mellandistansrutterna.
Vad gäller långdistansflottan har de ju redan för många plan, 2 av A340-kärrorna har ju stått i malpåse de senaste åren. Nu ska de ju dock tas i trafik igen till vintern. Dessutom börjar de äldsta A330:orna passera 10 år nu, så de börjar väl bli mogna för lite ny inredning.
Jag håller med om att det vore fint om de skaffade lite nya plan, den Interkontinentalflotta SAS kör nu är verkligen av minsta möjliga storlek. Men de har kämpat för att överleva de senaste åren. Det vore ju fint om de annonserade lite nya destinationer (tex SFO eller återinföra SEA) snart.
Ska de köpa nya plan så vore ju Airbus A350 en kandidat.