Ursprungligen postat av Tjaeng
Att de på något sätt skulle få för sig att köpa nya widebodies ser jag som nästan helt uteslutet. Såvitt jag vet så stod t.om 2 utav 7 A340-300 i SAS flotta i förvaring pga olönsam longhaul under nästan 2 år. Ett av dessa står fortfarande i förvar medan man nu tagit det 6:e planet i bruk inför säsongen med CPH-Dubai. Om man mot all förmodan och vett väljer att förnya widebodyflottan ser jag det som mest sannolikt att B787 blir främsta kandidat. A350XWB är ett alternativ, men det beror lite på hur det ser ut med tidsplaner. med 787 skulle man kunna flyga longhaul ur alla tre hubbar istället för att koncentrera allt på CPH. B777 är för stor för att det skulle bli ekonomiskt. De plan man då skulle byta ut är A340, fyrmotoriga plan är verkligen inte sexiga på dagens flygmarknad. A330-300-flottan håller i många år till.
Man måste flyga med de fyrmotoriga planen (A340:n) på asienlinjerna. Räckvidden på A330:n är inte tillräcklig. Dock har du rätt i att de är mindre ekonomiska än tvåmotoriga plan som A330, då de har något högre bränsleförbrukning för samma payload.
Jag vet inte om SAS tjänar några pengar på longhaul egentligen, men de verkar ju vara ganska på just nu, särskilt som de öppnar nya destinationer för att utnyttja flottan till max (OSL-EWR from 28 mars och CPH-PVG from hösten 2011).
Med detta kommer man ha alla 7 A340:s i trafik. Den sista står f ö inte i förvar längre utan är utleasad till Hifly (OY-KBM).
SAS longhaulflotta har ju passerat 10 år nu (
http://www.airfleets.net/flottecie/SAS-active-a340.htm) och börjar kännas lite sliten, åtminstone interiört. Jag håller med dig om att det vore helt uteslutet att de skulle ha råd att förnya den, men de måste nog investera i en uppfräschning av kabinen snart. Många konkurrenter (LH, TG mfl) har snart en generation nyare maskiner. Jag tror att deras strategi är att köra så länge det går och hoppas på att de ska ha blivit uppköpta eller ihopslagna när det är dags att förnya flottan. Om de fortfarande kommer hålla på med longhaul då är väl tveksamt men jag tycker det skulle vara ganska tråkigt om alla non-stop rutter mellan sverige och Nordamerika av amerikanska flygbolag på låg budget och trånga narrowbody B757:or...