Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS - Föråldrad flotta?

#25 2011-01-04, 23:33
Att man effektiviserar (bort med A319/A321) hoppas jag verkligen, för just nu har ju SAS den spretigaste flottan man kan tänka sig.

Kan ju vara intressant att se vad man ska göra med B736. Ingen verkar egentligen vilja ha den modellen, så vad borde man byta ut dem mot som är lagom stort för de linjer som 736orna trafikerar? Med tanke på att man ryktesvägen tittat på att beställa 55 CSeries kanske man tänkt tanken att börja göra sig av med 736or?

Vad sägs om en flotta bestående av CRJ, Cseries, B737/738 och A350? Då blir det ju åtminstone bara en tillverkare inom varje storleksklass.
#26 2011-01-05, 23:07
Delokrat
Att satsa på a350or är väl ändå rätt så uteslutet. Om nya långdistansplan ska in är det väl ändå 787?
#27 2011-01-05, 23:40
Månsan
Jag är tacksam att MD-80 nu skippas. Hamnar man långt bak i planet är ljudkomforten likvärdig med en gammal stridsvagn. Dessutom är planen så gamla att allt i inredningen tycks sitta löst. Det mesta knarrar, knirrar, skakar och vibrerar. Faktiskt bland det sämre man kan flyga på den här sidan ryska gränsen.
#28 2011-01-06, 11:15
Ursprungligen postat av Delokrat
Att satsa på a350or är väl ändå rätt så uteslutet. Om nya långdistansplan ska in är det väl ändå 787?


Varför? SAS nuvarande långdistansplan är ju också från Airbus och hyfsat nya, dvs man kan gott vänta några år tills A350 kommit i tjänst och nuvarande plan är mogna att byta.

Ursprungligen postat av Månsan
Jag är tacksam att MD-80 nu skippas. Hamnar man långt bak i planet är ljudkomforten likvärdig med en gammal stridsvagn. Dessutom är planen så gamla att allt i inredningen tycks sitta löst. Det mesta knarrar, knirrar, skakar och vibrerar. Faktiskt bland det sämre man kan flyga på den här sidan ryska gränsen.


Därför man ser till att välja plats så långt fram som möjligt, då är det ju nästan knäpptyst

Tycker inredningen känns rätt ok ändå, det kanske bara är inbillat men jag tycker stolarna både är bredare och längre från varandra i MD-80 än i 737orna.
#29 2011-01-12, 01:27
Tjaeng
SAS kommer att lägga ner sin long haul förr eller senare oavsett vad som händer, med de troligaste alternativen som uppköpta av Lufthansa-> långresor tillgodoses med SAS-feeders till Frankfurt eller konkurs+omstrukturering -> SAS blir ett fullständigt regionalt bolag som främst sköter flyg inom norden och viss feedertrafik till FRA, AMS, MUC, LHR, CDG osv.

Att de på något sätt skulle få för sig att köpa nya widebodies ser jag som nästan helt uteslutet. Såvitt jag vet så stod t.om 2 utav 7 A340-300 i SAS flotta i förvaring pga olönsam longhaul under nästan 2 år. Ett av dessa står fortfarande i förvar medan man nu tagit det 6:e planet i bruk inför säsongen med CPH-Dubai. Om man mot all förmodan och vett väljer att förnya widebodyflottan ser jag det som mest sannolikt att B787 blir främsta kandidat. A350XWB är ett alternativ, men det beror lite på hur det ser ut med tidsplaner. med 787 skulle man kunna flyga longhaul ur alla tre hubbar istället för att koncentrera allt på CPH. B777 är för stor för att det skulle bli ekonomiskt. De plan man då skulle byta ut är A340, fyrmotoriga plan är verkligen inte sexiga på dagens flygmarknad. A330-300-flottan håller i många år till.

För övrigt gillar jag deras MD-plan bättre än B737 med lika tät konfiguration som de billigaste low cost carrier-bolagen. Då motorn sitter så långt bak är det en riktig fröjd att sitta långt fram i en MD82.
#30 2011-01-15, 16:25
Mula
Ursprungligen postat av Tjaeng

Att de på något sätt skulle få för sig att köpa nya widebodies ser jag som nästan helt uteslutet. Såvitt jag vet så stod t.om 2 utav 7 A340-300 i SAS flotta i förvaring pga olönsam longhaul under nästan 2 år. Ett av dessa står fortfarande i förvar medan man nu tagit det 6:e planet i bruk inför säsongen med CPH-Dubai. Om man mot all förmodan och vett väljer att förnya widebodyflottan ser jag det som mest sannolikt att B787 blir främsta kandidat. A350XWB är ett alternativ, men det beror lite på hur det ser ut med tidsplaner. med 787 skulle man kunna flyga longhaul ur alla tre hubbar istället för att koncentrera allt på CPH. B777 är för stor för att det skulle bli ekonomiskt. De plan man då skulle byta ut är A340, fyrmotoriga plan är verkligen inte sexiga på dagens flygmarknad. A330-300-flottan håller i många år till.


Man måste flyga med de fyrmotoriga planen (A340:n) på asienlinjerna. Räckvidden på A330:n är inte tillräcklig. Dock har du rätt i att de är mindre ekonomiska än tvåmotoriga plan som A330, då de har något högre bränsleförbrukning för samma payload.
Jag vet inte om SAS tjänar några pengar på longhaul egentligen, men de verkar ju vara ganska på just nu, särskilt som de öppnar nya destinationer för att utnyttja flottan till max (OSL-EWR from 28 mars och CPH-PVG from hösten 2011).
Med detta kommer man ha alla 7 A340:s i trafik. Den sista står f ö inte i förvar längre utan är utleasad till Hifly (OY-KBM).

SAS longhaulflotta har ju passerat 10 år nu (http://www.airfleets.net/flottecie/SAS-active-a340.htm) och börjar kännas lite sliten, åtminstone interiört. Jag håller med dig om att det vore helt uteslutet att de skulle ha råd att förnya den, men de måste nog investera i en uppfräschning av kabinen snart. Många konkurrenter (LH, TG mfl) har snart en generation nyare maskiner. Jag tror att deras strategi är att köra så länge det går och hoppas på att de ska ha blivit uppköpta eller ihopslagna när det är dags att förnya flottan. Om de fortfarande kommer hålla på med longhaul då är väl tveksamt men jag tycker det skulle vara ganska tråkigt om alla non-stop rutter mellan sverige och Nordamerika av amerikanska flygbolag på låg budget och trånga narrowbody B757:or...
#31 2011-01-15, 18:32
Delokrat
Räckvidden på A330 är nästan 11000km. Det räcker gott och väl till de flesta Asien-destinationer, blandannat Bangkok.
#32 2011-01-15, 18:59
Ursprungligen postat av Mula
Jag tror att deras strategi är att köra så länge det går och hoppas på att de ska ha blivit uppköpta eller ihopslagna när det är dags att förnya flottan. Om de fortfarande kommer hålla på med longhaul då är väl tveksamt men jag tycker det skulle vara ganska tråkigt om alla non-stop rutter mellan sverige och Nordamerika av amerikanska flygbolag på låg budget och trånga narrowbody B757:or...


Lufthansa är nog inte så dumma att de inte inser att SAS är ett alldeles utmärkt märke att köra longhaul från Skandinavien med, eller åtminstone från Stockholm och Oslo. Köpenhamn ligger kanske lite väl nära de stora tyska hubbarna men lär nog slåss med näbbar och klor för att få ha kvar sin trafik.
#33 2011-01-15, 19:45
Mula
Ursprungligen postat av Delokrat
Räckvidden på A330 är nästan 11000km. Det räcker gott och väl till de flesta Asien-destinationer, blandannat Bangkok.


http://www.sas.se/sv/Misc/Ovriga_sidor/Eva--chat/Flygplansflotta/Airbus-...

9700 km.

Det är förvisso nästan exakt distansen mellan CPH och BKK, men det finns ingen marginal. SAS har såvitt jag vet aldrig tagit sina A330 till BKK och lär inte göra heller.
#34 2011-01-21, 06:50
felix2
Ursprungligen postat av viba
Flög med en av sas gamla Dash 8:or i somras med Malev mellan Budapest och Podgorica.
Kärt återseende måste jag säga! Är också en av de få som han med en tur den vecka de flög mellan incidenterna innan de togs ur drift.
Glömmer aldrig hur det plötsligt tystnade då alla såg att det va en dash 8:a vi skulle åka med.

förlåt, jävligt OT...


Been there done that, för mig som har flygrädsla var det ett helvete... vände direkt in igen och satte mig i trappen, skulle tro att vi blev en smula försenad pga mig :|
#35 2011-01-21, 07:19
crystal42
Ursprungligen postat av Månsan
Jag är tacksam att MD-80 nu skippas. Hamnar man långt bak i planet är ljudkomforten likvärdig med en gammal stridsvagn. Dessutom är planen så gamla att allt i inredningen tycks sitta löst. Det mesta knarrar, knirrar, skakar och vibrerar. Faktiskt bland det sämre man kan flyga på den här sidan ryska gränsen.


De må vara lite trista för passagerare att flyga i, men inget idag slår att flyga MD80, fantastiskt plan.
#36 2011-01-26, 00:31
Tjaeng
Ursprungligen postat av crystal42
De må vara lite trista för passagerare att flyga i, men inget idag slår att flyga MD80, fantastiskt plan.


De är faktiskt riktigt najs att vara passagerare på också om man sitter långt fram. På Europaflygningar är det dock sisådär 50% chans att man med C-biljett drar nitlotten eftersom de ju inte kan blocka mittensätet på högersidan med 3+2 i säteskonfiguration :|