Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS - Föråldrad flotta?

#13 2010-10-03, 21:17
adddict
Ursprungligen postat av Honco
Åldern på flottan har nog egentligen ingen större betydelse. Det som spelar roll är hur planen underhålls, och jag har ingen anledning att tro att SAS inte skulle sköta underhållet på ett minutiöst sätt.

En flotta som är tio år är inget konstigt i sig. KLM, Lufthansa, British Airways, Air France o.s.v. har ju t.ex. flera 737, 747, 777 som är 15 till mer än 20 år gamla. Concorde flög man med i över 25 år, och hade säkert kunnat göra i 25 år till, utan problem. Synd att Airbus förstörde detta.

Nyckeln är som sagt underhållet.


Okej..
#14 2010-10-03, 21:25
Honco
Ursprungligen postat av adddict
Okej..


Ja, det är ju inte Concordes fel att planet innan var i så dåligt skick att det tappade delar efter sig på startbanan.
#15 2010-11-29, 09:55
http://www.e24.se/business/tjansteforetag/sas-ska-kopa-55-nya-plan_2459553.e24

Det börjar röra på sig angående föryngring av flottan. C-serien verkar mest aktuell. Oprövat men spännade alternativ tycker jag.
#16 2010-11-30, 14:22
Ursprungligen postat av LP-skiva
http://www.e24.se/business/tjansteforetag/sas-ska-kopa-55-nya-plan_2459553.e24

Det börjar röra på sig angående föryngring av flottan. C-serien verkar mest aktuell. Oprövat men spännade alternativ tycker jag.

Dom sitter fast i Bombardier, spännande var ju även dom tidigare krasch-8.
#17 2010-11-30, 15:45
adddict
Finns det någon speciell anledning till varför man är så intresserad av just Bombardier?
#18 2010-11-30, 20:22
Ursprungligen postat av Alessandro
Dom sitter fast i Bombardier, spännande var ju även dom tidigare krasch-8.


Dash 8 var/är ett bra plan. Incidenterna som SAS råkade ut för skulle jag snarare vilja skylla på de danska mekarna.
#19 2010-11-30, 20:29
Ursprungligen postat av adddict
Finns det någon speciell anledning till varför man är så intresserad av just Bombardier?


Troligen den utlovade minskade bränsleförbrukningen. Runt 20% snålare än nuvarande liknande modeller från A & B siktar de på. A & B verkar inte skynda på utvecklingen av sina produkter i segmentet och med orderböckerna fulla behövs inte det heller i nuläget.
#20 2010-11-30, 22:32
Mula
Ursprungligen postat av adddict
Finns det någon speciell anledning till varför man är så intresserad av just Bombardier?


Man kan ju vara lite elak och spekulera i att det kanske är där som SAS har bäst möjligheter att få bra priser, något som man nog prioriterar ganska högt med tanke på hur kassan ser ut. Varken Boeing eller Airbus är nog intresserade av att rea bort kärrorna, med tanke på hur mycket de säljer.
#21 2010-11-30, 22:41
viba
Ursprungligen postat av LP-skiva
Dash 8 var/är ett bra plan. Incidenterna som SAS råkade ut för skulle jag snarare vilja skylla på de danska mekarna.


Flög med en av sas gamla Dash 8:or i somras med Malev mellan Budapest och Podgorica.
Kärt återseende måste jag säga! Är också en av de få som han med en tur den vecka de flög mellan incidenterna innan de togs ur drift.
Glömmer aldrig hur det plötsligt tystnade då alla såg att det va en dash 8:a vi skulle åka med.

förlåt, jävligt OT...
#22 2010-12-05, 19:24
golfpapa
MD-80n håller ju på att fasas ut ur flottan.
MD-81 har sålts.
MD-82 är påväg bortåt men SAS har inte hittat någon ersättare. Några har la sålts till USA och Allegiant.
MD-83 har sålts till USA och Allegiant
MD-87 tagits ur flottan. 3 av dom har gått till City Airline
MD-90 några gick till Blue1 och några togs ur flottan
Annars tycker jag mycket om MD-80n eller som den egentligen heter DC-9-80
#23 2011-01-04, 16:01
Delokrat
Undrar vad som skulle hända om SAS blev uppköpta av Lufthansa. Att få bort sina MD-90or och 737or (400 och 500) är väl ändå rätt så aktuellt.
#24 2011-01-04, 19:36
MD-90 försvann för ett tag sedan. De som närmast ska fasas ut är MD-8x samt just 734 och 735.

En variant, om LH skulle ta över, är att göra en rockad inom koncernen. Förslagsvis skifta SAS Airbus mot Austrians Boeing för att på så sätt effektivisera inom respektive varumärke.